Vegetariër verplichten vleesmaaltijd te bereiden voor gezin?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Goof

Berichten: 28840
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:52

Dat is niet de taak van TS, ze is geen verkondiger van het vegetarier zijn.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:54

Rocamor schreef:
Dus toch een vorm van opdringen...

Nee joh, discussiëren is iets heel anders dan opdringen vind ik

Goof schreef:
Dat is niet de taak van TS, ze is geen verkondiger van het vegetarier zijn.

Discussiëren over de voor en nadelen ervan is niet gelijk aan als vegatarier-missionaris het land door gaan
Laatst bijgewerkt door Serendipity1 op 16-05-18 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

mystery1980
Berichten: 4239
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:56

als het je tegenstaat vlees klaar te maken zou ik het ook niet doen. Maar verwachten dat ze wel apart vega voor jou koken kan dan natuurlijk ook niet. Ik zou de oplossing dan meer zoeken via een andere weg, je zou bijvoorbeeld meerdere porties per keer kunnen maken voor jezelf en eea in vriezen zodat je alleen hoeft op te warmen na een lange dag. Of wellicht heb je vega vrienden in de omgeving waar je eens kan mee-eten en zij bij jou?

Rocamor

Berichten: 10903
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:01

Serendipity1 schreef:
Rocamor schreef:
Dus toch een vorm van opdringen...


Nee joh, discussiëren is iets heel anders dan opdringen vind ik


Dat klopt. An sich.
Echter discussiëren kan enkel als beide partijen openstaan voor de denkwijze van de ander. En ik als vleeseter vind het knap/prima/respectabel/okay als iemand vegetarisch wil eten. Maar kom niet aan met redenen waarom ik minder vlees zou moeten (kunnen eten). En omgekeerd, de meeste vegetariërs zullen ongetwijfeld gek worden van mensen die vinden dat ze best vlees zouden moeten kunnen eten. Beide kampen hebben hun mening maar weinigen zullen echt openstaan / van mening veranderen. En dan krijg je in mijn ogen geen discussie maar een lading monologen van herhalen van je eigen standpunten

Goof

Berichten: 28840
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:06

Serendipity1 schreef:
Rocamor schreef:
Dus toch een vorm van opdringen...

Nee joh, discussiëren is iets heel anders dan opdringen vind ik

Goof schreef:
Dat is niet de taak van TS, ze is geen verkondiger van het vegetarier zijn.

Discussiëren over de voor en nadelen ervan is niet gelijk aan als vegatarier-missionaris het land door gaan


Vegetarisch koken en dan tijdens de maaltijd de discussie openen over vegetarisch eten vind ik behoorlijk opdringen. Het gezin weet dat ze vegetarisch eet, als ze geinteresseerd zijn kunnen ze zelf beslissen er wel of niet iets mee te doen. Overigens hebben ze al diverse gerechten geprobeerd, dus ze zijn al schappelijk zat.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:07

Ik zou er in dit geval waarschijnlijk voor kiezen om wel met de pot mee te eten. Op het moment dat een ander gezinslid eten maakt waar het vlees apart is, dan kan je ervoor kiezen om het gewoon niet te eten. En wanneer een ander gezinslid eten maakt waar wel vlees doorheen zit en je echt moet gaan pielen om het eruit te krijgen, dan zou ik gewoon mee-eten. Daardoor heb je zeg maar een soort van het goede voorbeeld gegeven, dat je dus gewoon mee-eet met de pot en daardoor kan je ook zelf elke week 1 keer vegetarisch koken zonder dat zij argumenten hebben om hun eigen vlees erbij te bakken.

Qua hoeveelheid vlees wat je gezin dan eet is het zelfs voordeliger om zelf af en toe vlees mee te eten en dan 1x per week het hele gezin vega met jouw kookkunsten mee :)

Stel jouw gezin bestaat uit 5 personen:
Dan is dit het scenario als je soms mee eet:
6x per week eten er 4 personen vlees. (Gokje) Zo'n 3x per week eet jij ook vlees en 1x per week eet niemand vlees, dan kom je op 27 porties vlees per week.
En dit is het scenario als je nooit vlees mee eet, maar jouw familie dus ook niet vega mee eet:
7x per week eten er 4 personen vlees en 1 persoon niet, dan kom je op 28 porties vlees per week.

Met het bijkomende voordeel dat jullie er ook geen ruzie meer over hebben :)
En uiteraard kan je er dan zelf voor kiezen om geen vlees op brood te hebben en wel overal te kiezen voor de vega optie als die er is.

Wings_love

Berichten: 1577
Geregistreerd: 25-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:08

Ik ben ook een soort flexitariër, in de zin dat ik wel vis eet, maar geen vlees. Mijn ouders zorgden altijd voor een maaltijd met ofwel vis, of apart voor mij iets vegetarisch. Mijn vader en broertje zijn verstokte carnivoren en krijg je ook echt niet zo ver dat ze vegetarisch gaan eten. Bij eenpansmaaltijden haal ik gewoon altijd de stukken vlees eruit en geef die aan een van hen. Dat is natuurlijk lastig bij maaltijden als macaroni, waar het gehakt er doorheen zit. Dan krijg ik een apart pannetje, zonder gehakt.

Ik denk dat jullie gewoon een regel op moeten stellen. Of: Zij koken voor jou apart iets mee en jij voor hen een stukje (al dan niet biologisch) vlees. Of: Zij koken voor jou niets mee en jij voor hen ook niet.
Zo hou je het wel gelijkwaardig en kan er later ook geen discussie ontstaan. Uiteindelijk heb jij jouw keuze gemaakt en zij die van hun. Je kunt hen niet verplichten vegetarisch te eten. Net zomin als zij jou kunnen verplichten vlees te eten.
Uit je bericht maak ik trouwens wel op dat jullie er gewoon een goed gesprek over hebben gehad en geen ruzie. Top! Dan zijn regels ook makkelijker vast te stellen :)

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:09

Wie kookt bepaalt wat er op tafel komt. Dat gezegd hebbende is het natuurlijk wel zo aardig om rekening te houden met elkaars voorkeuren. Overigens vind ik een vleeseter een vegetarische maaltijd voorzetten iets anders dan een vegetariër met een éénpansgerecht met vlees confronteren. De eerste is wellicht heel ontevreden, maar de laatste heeft gewoon niets te eten. Ik zou denk ik proberen af te spreken dat iedereen één of enkele ingrediënten mag kiezen die hij of zij niet lust. Die ingrediënten worden dan door niemand gebruikt of eventueel apart bereid. Op die manier kan in elk geval iedereen aanschuiven. In overleg denk ik dat je best nog wat meer rekening met elkaar kunt houden, maar de liefde moet natuurlijk wel een beetje van twee kanten komen. Volgens mij hoeft het echt niet heel ingewikkeld te zijn. Koken en samen eten is zoveel leuker als iedereen van het eten kan genieten, maak er nou niet zo'n strijd van.

Lumi

Berichten: 4439
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:10

Heey, hier ook een vegetariër in een vleesetend gezin. Mijn ouders koken apart voor mij (want met vier personen heb je toch sowieso twee pannen voor vlees nodig), regelmatig eet mijn moeder of zusje dan vegetarisch mee.
Wat ik wel doe, om hen met pasta's te ontlasten (want groente en gehakt in eenzelfde pan kookt veel gemakkelijker), is eens in de zoveel tijd een pan met pastagroente + vegagehakt maken, en dat in portiezakjes invriezen. Dan kan er gewoon zo'n zakje uit de vriezer gehaald worden als er pasta met gehakt gegeten wordt.
Als ik kook dan maak ik voor hen wel vlees wanneer daarom gevraagd wordt, maar ik maak ook vaak expres maaltijden waarbij geen vlees nodig is. Denk aan uitgebreide pastasalades of ovenschotels. Zo kan ik vegetarisch koken zonder hen wat op te dringen.
Als ik al eens vlees maak dan zitten daar wel restricties aan. Ik maak geen bloedig vlees, en vlees moet op zijn minst een 'beter leven keurmerk' hebben.
Er wordt 6 dagen in de week apart voor mij gekookt, die ene dag dat ik dan kook hou ik ook rekening met hen. Maar ik weet wel dat als ik straks uit huis ben en men komt bij mij op visite, dan eet iedereen vegetarisch. Dan komt er geen vlees mijn huis meer in :)

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:20

Goof schreef:
Vegetarisch koken en dan tijdens de maaltijd de discussie openen over vegetarisch eten vind ik behoorlijk opdringen. Het gezin weet dat ze vegetarisch eet, als ze geinteresseerd zijn kunnen ze zelf beslissen er wel of niet iets mee te doen. Overigens hebben ze al diverse gerechten geprobeerd, dus ze zijn al schappelijk zat.


Met je laatste 2 regels ben ik het eens. Ik bedoel het ook meer in het algemeen en niet zozeer mbt TS en haar broertjes; als je alles uit de weg gaat, zal een goede discussie er niet snel van komen.

Vegetarisch koken en dan tijdens de maaltijd de discussie openen is ook niet hoe ik dit voor me zie, dat is zo'n beetje de slechtste vorm van "discussiëren over voor-en nadelen van vleeseten" die je kan opzoeken. Discussiëren kan ook buiten de context, met argumenten en respect voor beide partijen.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:23

Ik denk dat we in het hele verhaal de term 'vleeseter' even moeten vervangen door 'alleseter' om enige nuance aan te brengen: de broers van TS zijn geen carnivoren of vleeseters (hoop ik, lijkt me erg ongezond), maar omnivoren of alleseters. Dat betekent dat een vegetarische maaltijd zo nu en dan (geen hele vega-dag he, maar gewoon 1 maaltijd van de dag, en dat ver van dagelijks) prima past in dat eetpatroon.
Andersom past vlees niet in in een vegetarisch eetpatroon.

Daarbij begrijp ik dat de TS morele bezwaren heeft en zich gewoon niet fijn voelt om vlees te maken. Andersom kan ik me, naast een soort principekwestie, niet per se voorstellen dat iemand die 'alles' eet, morele bezwaren heeft tegen het niet eten van vlees bij 1 maaltijd zo nu en dan.

Dat de TS of haar moeder dan ook nog eens regelmatig wel haar eigen vega moet bijmaken op de kookdag van de broers, maakt dat het dus niet echt een eerlijke situatie zou zijn als zij zelf andersom wel apart vlees zou moeten maken om aan iedereens wensen te voldoen. Andersom wordt dat ook niet altijd gedaan.

Ik zou proberen in gesprek te gaan met de broers over wat ze wel of niet graag eten, wat ze niet zo lekker vonden aan de eerder gemaakte gerechten, en wat ze wel lekker vinden. Misschien kun je een aantal gerechten selecteren en ze daaruit laten kiezen, of vragen of ze zelf iets hebben gezien wat ze wel lekkerder lijkt, zodat je kan kijken of je vega kun cateren maar wel rekening houdend met hun wensen.
Laatst bijgewerkt door NikkiDeKerf op 16-05-18 14:26, in het totaal 3 keer bewerkt

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:24

Misschien is het trouwens een idee om ruim van tevoren een weekmenu te maken. Dan is gelijk duidelijk in hoeverre er die week rekening met elkaar gehouden wordt en valt er wellicht nog wat te onderhandelen over kleine aanpassingen zodat iedereen met smaak kan eten.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Vegetariër verplichten vleesmaaltijd te bereiden voor gezin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:27

Ik woon thuis en ik kook alleen vegetarisch. Mijn vader is vegetarier ook, broer en moeder niet.

MissCharlie

Berichten: 1438
Geregistreerd: 11-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 14:49

Bedankt voor alle reacties en suggesties! Ik begrijp de kant van mijn broertje ook zeker en vind het goed dat hier ook wisselende reacties zijn.

Mijn moeder heeft jaren geleden al besloten dat wij alleen biologisch vlees zouden eten, dat is ook het enige vlees wat ik nu nog enigszins voor mezelf kan verantwoorden (zolang dat dus met mate is). Ik heb inmiddels al wat trucjes die sommigen hier ook beschrijven. Ik haal bij eenpansgerechten inderdaad vaak de kip eruit en mijn moeder koopt (en kookt) ook steeds kleinere hoeveelheden zoals voor 3 ipv 5 personen. Bij wraps doen we nu standaard een vega pan en een vleespan. Er wordt dus zeker aan mij gedacht (door mijn moeder ;)) en dat waardeer ik erg. Aardappelen vlees groente komt hier weinig voor.
En ja er zijn ook dagen dat ik kies om wel een gerecht met vlees eet, omdat dat is wat de pot schaft. Daar leg ik me voor nu bij neer en als ik mijn eigen plekje heb kies ik lekker zelf.

Gezien iedereen weet dat ik niet meer wil koken met vlees, trekken de jongens nu al hun neus op bij een ovenschotel met vegagehakt, ook al zeggen ze na afloop dat het erg lekker was. Laatst heb ik er daarom maar een half pakje spekjes bij gegooid, zodat ze niet zouden zeuren....toen was het in orde, ook al hadden ze dan liever niet het 'nepgehakt' erbij. Sowieso is het lastig om iets nieuws te introduceren vanwege hun kieskeurigheid. Of het nu vega is of niet, ze lusten erg veel niet. Soms wordt een nieuw recept zoals van Ottolenghi afgekeurd vanwege een soort kruiden die ik gebruik en die ze niet kennen. Als er dan ook nog geen vlees in zit, kijken ze helemaal zo: -O-. Terwijl mijn moeder erg geniet van mijn maaltijden dus heel vies zal het niet zijn :o.

Er is gelukkig geen enorme strijd hier in huis. Mijn broertje vroeg mij om vlees voor de anderen te maken op mijn kookdag en ik heb hem gezegd daarover na te gaan denken. Ik kom er niet uit, vandaar dit topic :)

Ik wil mijn familie niet overhalen om vegetariër te worden. Ik wil ze wel laten zien dat gerechten zonder vlees ook lekker kunnen zijn. Dat het niet altijd nodig is om vlees eraan toe te voegen. Wat ze daar dan verder mee doen is helemaal aan hun :j.
Mijn broertje zoekt overigens (vaak tijdens en na de maaltijd) wel actief de discussie op en probeert mij ervan te overtuigen dat wij mensen niet zonder vlees kunnen. Hij is in alle soorten discussies (religie, buitenlanders etc.) zéér volhardend en eigenlijk niet bereid om andere argumenten te overwegen. Dat maakt dat ik alle soorten discussies helemaal uit de weg ga met hem. Als mijn broertje boodschappen doet, komt hij met normaal vlees terug, ook al wil de meerderheid van het gezin graag biologisch. Hij krijgt het geld gewoon terug, maar weigert het te kopen, omdat hij biologische producten onzin vindt. Dus daar is eigenlijk niet mee te praten.
Laatst bijgewerkt door MissCharlie op 16-05-18 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Vegetariër verplichten vleesmaaltijd te bereiden voor gezin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:52

Het werkt nog steeds 2 kanten op. Als je broers rekening met jou willen gaan houden in het vervolg kan het andersom ook. Maar niet jij wel en zij niet. Dat is scheef.

MissCharlie

Berichten: 1438
Geregistreerd: 11-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 14:55

Klopt Djilan, daarom heb ik ook nog geen nee tegen broer gezegd. Ik vind dat ook niet helemaal eerlijk. Maar zie quote van Nikki hieronder....dat is waarom ik ook geen ja kan zeggen.

NikkiDeKerf schreef:
De broers van TS zijn geen carnivoren of vleeseters (hoop ik, lijkt me erg ongezond), maar omnivoren of alleseters. Dat betekent dat een vegetarische maaltijd zo nu en dan (geen hele vega-dag he, maar gewoon 1 maaltijd van de dag, en dat ver van dagelijks) prima past in dat eetpatroon.
Andersom past vlees niet in in een vegetarisch eetpatroon.

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Vegetariër verplichten vleesmaaltijd te bereiden voor gezin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:17

Maar dan nog heeft ieder zijn recht op keuze. Als zij elke dag vlees willen eten is dat prima net zoals jij als vega er voor kiest om geen vlees te eten.

Daarnaast vind ik wel dat het twee kanten op moet gaan, je broers zorgen voor vega en jij voor vlees. Wil je dat echt niet dan zou ik elke dag apart koken. Hoef jij geen rekening met de rest te houden en vice versa

s1993

Berichten: 2124
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Re: Vegetariër verplichten vleesmaaltijd te bereiden voor gezin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:27

Ik begrijp wel reacties van beide kanten maar vind toch dat een bepaald soort voedsel niet willen eten iets anders is dan iets perse wél willen eten... Als iemand elke dag aardappels wil eten ga je toch ook niet speciaal bij elke maaltijd aardappels koken? Als je dan een keer pasta eet heeft diegene ook pech.

Jammer dat je familie er zo in staat, als ik kook dan is het eigenlijk altijd vegetarisch en daar heeft eigenlijk niemand problemen mee die enkele keer. Zelf ben ik flexitarier en eet als er los vlees is geen vlees (of ik moet er héél veel zin in hebben), maar als er een gerecht is waar vlees doorheen zit doe ik hier niet moeilijk over. Mijn familie houdt er rekening mee dat ik voorkeur heb voor een vega gerecht en ik houd er op mijn beurt dan weer rekening mee dat mijn ouders bepaalde dingen echt niet lekker vinden en ik die dus niet maak (bijvoorbeeld aubergine, linzen, kwark in gerechten etc.)

Misscharlie je zegt dat je broertje(s) moeilijke eters zijn, houd je daar altijd rekening mee? Dus groentes ed waarvan je vantevoren weet dat ze het écht niet lusten niet koken, want dan houd je al rekening met hun wensen, ik vind persoonlijk niet dat je van een ander die voor je kookt bepaalde dingen kan 'eisen' te maken. Dat is voor mij een andere situatie dan iets weglaten

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Re: Vegetariër verplichten vleesmaaltijd te bereiden voor gezin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:32

Bij ons in huis is het gewoon: Degene die kookt bepaalt wat we eten.

Zo schotel ik mijn man en zoon af en toe ook vega gerechten voor ( ik lust veel vlees niet en vind vega vaak veel lekkerder en mijn man wil ook persé vlees iedere dag). Als hij gaat klagen krijgt hij steevast het antwoord: Dan had je zelf maar moeten koken.
Soms klaagt hij niet, want je hebt inmiddels zeer goede vleesvervangers. Hij gelooft dan niet dat hij vega heeft gegeten.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:32

KarmaChansy schreef:
Maar dan nog heeft ieder zijn recht op keuze. Als zij elke dag vlees willen eten is dat prima net zoals jij als vega er voor kiest om geen vlees te eten.

Daarnaast vind ik wel dat het twee kanten op moet gaan, je broers zorgen voor vega en jij voor vlees. Wil je dat echt niet dan zou ik elke dag apart koken. Hoef jij geen rekening met de rest te houden en vice versa


Als het alleen gaat om recht op een eigen keuze dan zou de TS ook ervoor mogen kiezen geen vlees te maken. En dat mag ze ook, maar het plaatje is natuurlijk wel iets genuanceerder en moeilijker dan 'recht op een eigen keuze', omdat die keuzes (broers maken de keuze vlees te eten, TS maakt de keuze dat niet te willen klaarmaken) soms botsen.

Wat ik denk dat belangrijk is, is om het wat verder uit te denken, het hoe en waarom ergens achter. De TS heeft principiële/morele bezwaren tegen het klaarmaken van een dier, maar ze kan natuurlijk wel rekening houden met de eetwensen van haar broers qua groenten die ze niet lusten, etc. (Dat doet ze waarschijnlijk ook al?). Andersom hebben de broers voor zover ik begrijp (en me kan voorstellen) geen principiële/morele bezwaren tegen het klaarmaken van iets vega's.

Koper

Berichten: 30280
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:36

Lestrange01 schreef:
Als jij je eigen maaltijd apart moet maken wanneer je broers geen rekening met jou houden, dan kunnen hun dat toch ook prima wanneer ze die ene dag geen vlees krijgen?
En elke dag vlees moeten eten... jeetje dat is best extreem. Een dag per week zonder vlees gaan ze echt niet dood aan hoor :=

Precies, hij kan toch zelf even wat bakken? En dan maak jij de rest, met lekker veel gezonde groentes.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vegetariër verplichten vleesmaaltijd te bereiden voor gezin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:46

Ik denk toch echt dat jullie er samen over moeten praten, want hier ga je geen oplossing vinden.

Je woont nu nog in een gezin en dan heb je in principe gewoon pech. Als je ouders en broertje niet vegetarisch willen eten is dat hun goed recht. Wat je alleen kan doen, is daar goed over praten en uitleggen wat jouw gerechten zonder vlees inhouden en dat het best zonder vlees kan.

Ze kunnen jou niet dwingen iets in je mond te stoppen, wat je niet wilt, maar dat is omgekeerd net zo.

Het is vaak het onbekende en het gevoel dat er iets mist aan een maaltijd. Dat is deels opvoeding en denkwijze, dus dat ligt bij je ouders hoe ze dat binnen het gezin oppakken.

Zolang je thuis woont en de regel is voor elkaar te koken om de beurt, moet je toch ook voor hun koken en dat is dan vlees zoals zij dat willen.

Ik laat ook steeds vaker vlees weg, maar je kan ook minder vlees nemen ipv grote stukken, bewuster vlees laten kopen, vlees vervangen etc.

Ik had een tijdje geleden vega burgers en mijn man dacht dat het kip was....Ik vind de vervangers allemaal niet zo geweldig, dus kies gewoo voor geen vlees, iets vaker vis, minder vlees en bio, maar dat is wel heel persoonlijk ook.

Soms kosten dat soort dingen ook tijd en niet iedereen is hetzelfde. Maak echt leuke gerechten om ze wat meer kennis te laten maken met gerechten zonder vlees. Ik maak de laatste tijd bijv geregeld een preisoepje waar mn man en zoon echt helemaal gek op zijn. Of een groente lasagne met wat kazen.

Molfre

Berichten: 2641
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:51

Ik schrik een beetje van sommige reacties :=

Wat een haat en nijd...


Ik ben full time vegetarier en consumeer ook nauwelijks nog zuivel en eieren. Ik koop absoluut geen vlees of vis, maar als het al in huis is wil ik het wel klaarmaken, als het maar niet te vaak is.

Ik zou met je gezinsleden afspreken dat jij die ene keer per week vlees bij maakt, maar alleen als zij voor jou voor vega zorgen. Zo niet, dan ook geen vlees voor jou..

Nog simpeler en iets dat ik thuis doe: als er gekookt wordt laat ik het vlees eruit en kook zelf geen vervanger. Ik doe hooguit wat noten door mijn eten.

Edit: even een reactie op 'recht op eigen keuze', als ma zonder vlees kookt en die kookt elke dag. Is dat dan ook een probleem?
Laatst bijgewerkt door Molfre op 16-05-18 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:52

Ik heb niet alles gelezen, maar als zij echt per-sé vlees willen en jij het niet klaar wil maken, kan je er dan niet voor kiezen dat je moeder een lading gehaktballen in de vriezer stopt die je dan opwarmt ofzo...?

Dan hebben zij tòch jou "brouwsel" maar daarnaast nog een balletje gehakt en dan zien ze maar :)

little_birdy
Berichten: 12230
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:53

Nou nee vind het flauw van je.
Helemaal omdat je niet eens 100 procent geen vlees of vis eet.
Het is jouw ding.
Hun houden rekening met jou en jij met hun.
Dan moet je ook niet verwachten dat hun een vleesloze maaltijd voor jou maken