Inspiratie gezocht: glutenvrij, vega, niet koud.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Inspiratie gezocht: glutenvrij, vega, niet koud.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 20:20

Aangezien bokt vaak veel (goede) tips en ideeën heeft, ben ik benieuwd of iemand mij aan een paar leuke maaltijden ( ochtend,middag, avond ) kan helpen. Liefst ook een aantal waar ik alleen een magnetron voor nodig heb.

Nu heb ik een aantal allergieën en intoleranties ( waarvan een paar recentelijk bekend zijn geworden )

Dus mijn eisen zijn:
-glutenvrij
-vlees en vis vrij
-geen yoghurt/melk structuur
- geen champignons en andere schimmels
- gerecht moet boven de 14 graden zijn.

Nu wordt ontbijten met rijst en bonen ook wel wat saai op den duur en dit kan ik natuurlijk niet maken met alleen een magnetron tot mijn beschikking.

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Re: Inspiratie gezocht: glutenvrij, vega, niet koud.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:28

Ik ben gek op de Mexicaanse keuken (taco's, bonensalades etc) en de Indiase keuken (heel veel veganistisch en glutenvrij, vaak ook niet te pittig). Als je even googled kun je heel veel hierover vinden :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Inspiratie gezocht: glutenvrij, vega, niet koud.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:57

Havermout of muesli aanmaken met water rijstmelk of amandelmelk oid? LauwWarme aardappelsalade is ook lekker op brood. Brood buiten de koelkast bewaard is op kamertemperatuur ook.

Pasta of pizaa met veel groente

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Inspiratie gezocht: glutenvrij, vega, niet koud.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 21:02

Helaas krijg ik ook van pap/havermout etc last van mijn luchtwegen.

Glutenvrij brood is een optie, maar wordt al snel vrij hard of is erg duur.

Pasta staat vaak op mijn menu voor lunch inderdaad. Maar je wilt zo nu en dan ook eens afwisselen tussen pasta en pasta salade.

Mexicaans maak ik al meerdere keren per week klaar, erg lekker! Indiase tandoori staat ook een keer per week op het menu. Zal eens kijken naar andere recepten ja.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Inspiratie gezocht: glutenvrij, vega, niet koud.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:20

Ik eet ‘s morgens altijd plantaardige yoghurt (alpro GO on) met fruit en zaadjes of pitten :)

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: Inspiratie gezocht: glutenvrij, vega, niet koud.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:36


0Lunerancea0

Berichten: 200
Geregistreerd: 03-05-11

Re: Inspiratie gezocht: glutenvrij, vega, niet koud.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:58

Glutenvrije pannenkoeken gemaakt met kokosmelk? Verder zijn heel veel fruit en groente lekker om in een salade te verwerken en vullen ze goed :)

xdandelion
Berichten: 76
Geregistreerd: 08-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:03

Misschien zijn wraps een goed idee als lunch of avondeten? Zie de laatste tijd veel recepten voorbij komen om de ‘pannekoekjes’ te maken om te zorgen dat ze voldoen aan bijvoorbeeld jouw eisen. De wraps kunnen natuurlijk met vanalles gevuld worden, guacamole/hummus met wat groentes. Als je van wraps houdt kan je zeker even googlen, zitten leuke recepten tussen!

Bovenstaande site is trouwens ook zeker een aanrader!

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 22:07

Glutenvrije pannenkoeken ( gemaakt van gewone melk ) eet ik inderdaad ook geregeld. Fruit en groente uiteraard ook. Zelfde met een glutenvrije cracker en daarop avocado.

Probleem is gewoon dat ik eigenlijk geen koelkast mag gebruiken of producten uit de koelkast moet halen en deze tot minimaal 14 graden opwarmen/laten staan. Nu vallen dan alle dierlijke producten af en ook dingen als sla wordt dan al moeilijk ( en waterig )

Yoghurt ( plantaardig of niet ) kan ik helaas niet verdragen door de textuur. Heeft niets te maken met de producten die erin verwerkt zit, gewoon het slijm laagje wat het veroorzaakt.

Nu kan ik uiteraard ( ook op vakantie ) ontbijten met soep en wat glutenvrije crackers, maar ik wil zoveel mogelijk variatie erin houden.

De website die genoemd is ga ik zeker eens doorspitten. Voel me altijd zo'n zeur als ik weer kom met mijn ' ja maar, koeling.' Of ' ja... Maar * vul iets in * '

Wraps maak ik inderdaad ook geregeld zelfde met warme sushi.

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:08

Kijk eens naar de boeken van the green happiness. Die hebben wel recepten die aansluiten op jouw dieet. De boeken staan regelmatig op marktplaats!

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:11

Banenpannenkoeken? Banaan prakken, ei erbij, evt extra dingetjes toevoegen zoals kaneel, havermout, fruit etc. (en in jouw geval dan glutenvrije dingen uiteraard). Heb je alleen wel een koekenpan voor nodig.
Of varianten op een omelet, met bijv. zoete aardappel?
Hoeft allemaal niet in de koelkast.

Wbt magnetron: mugcake misschien iets? Heel simpel te maken.
http://www.focusonfoodies.nl/glutenvrije-mugcake/
http://www.focusonfoodies.nl/glutenvrij ... -mug-cake/
Ook hartige varianten mogelijk met geraspte wortel etc.

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:36

StonedRomy schreef:
Glutenvrije pannenkoeken ( gemaakt van gewone melk ) eet ik inderdaad ook geregeld. Fruit en groente uiteraard ook. Zelfde met een glutenvrije cracker en daarop avocado.

Probleem is gewoon dat ik eigenlijk geen koelkast mag gebruiken of producten uit de koelkast moet halen en deze tot minimaal 14 graden opwarmen/laten staan. Nu vallen dan alle dierlijke producten af en ook dingen als sla wordt dan al moeilijk ( en waterig )

Yoghurt ( plantaardig of niet ) kan ik helaas niet verdragen door de textuur. Heeft niets te maken met de producten die erin verwerkt zit, gewoon het slijm laagje wat het veroorzaakt.

Nu kan ik uiteraard ( ook op vakantie ) ontbijten met soep en wat glutenvrije crackers, maar ik wil zoveel mogelijk variatie erin houden.

De website die genoemd is ga ik zeker eens doorspitten. Voel me altijd zo'n zeur als ik weer kom met mijn ' ja maar, koeling.' Of ' ja... Maar * vul iets in * '

Wraps maak ik inderdaad ook geregeld zelfde met warme sushi.


Puur uit interesse, waarom moet alles boven de 14 graden zijn?
Waar zou dit invloed op hebben?

Nogmaals bedoel het niet als verwijt ofzo maar gewoon vraag uit interesse.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Inspiratie gezocht: glutenvrij, vega, niet koud.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 22:40

Heb last van koude urticaria. Alles onder de 14 graden levert een allergische reactie op en in het ergste geval een anafalactische shock. Slik daarvoor wel meerdere allergiemedicijnen per dag en heb altijd een epipen bij me. Na een antibiotica kuur heb ik een tijdje minder last en kan ik met genoeg medicatie ook een ijsje eten. Enige probleem is dan dat ik erg moe wordt en erg veel last van mijn darmen krijg.

Mijn grens ligt gelukkig bij 14 graden. Ken ook mensen die een anafalactische shock krijgen bij alles onder lichaamstemperatuur. ( zonder medicatie gemeten uiteraard )

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 00:09

Lastig joh!

Misschien als variatie een keer zelf (rijst)noedelsoep maken? Kun je van huis uit paksoi, taugé, paprika, wortel, weet ik wat voor groenten en noedels meenemen, en doe je er vijf minuten voor je wilt lunchen warm water bij (en evt groentenboullion), klaar is kees :D Je hebt alleen wel een waterkoker nodig, of je warmt het water op in de magnetron.

Verder hebben ze bij de jumbo hele lekkere curry! Nasi is ook gemakkelijk zelf te maken, alle mogelijke stamppot, bananenpannenkoeken, mexicaans idd, gevulde verse soepen (pompoen/broccoli/paprika/tomaat/courgette/enz..).

Of heb je ook voor het bereiden alleen een magnetron?

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Inspiratie gezocht: glutenvrij, vega, niet koud.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 08:18

Waarom heb je alleen een magnetron tot je beschikking? En geen koelkast?
Is dat vanwege werk? Op reis?
Mocht dat het probleem zijn is er zowel voor koud als warm houden een zeer simpele oplossing: https://www.thermos.com/food-storage.html