Zelf fruithapjes maken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niwla

Berichten: 4116
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:20

Als ik nog wat gepureerd over heb smeer ik het 's middags ook nog wel eens als jam op brood voor mijn zoontje.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Zelf fruithapjes maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:54

Dochter is nu 5 maanden dus gaan over een maandje beginnen met rapley. Gewoon stukjes in haar handjes.

Combinaties maken niet zo uit. Zou het max 24 uur in de koelkast bewaren. Dingen met banaan worden bruin.

czarina

Berichten: 1265
Geregistreerd: 07-10-08
Woonplaats: Aan het einde van de wereld..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:54

Hier eet het duivelsgebroed al heel vroeg uit het vuistje. Alle soorten fruit (en groenten) lusten ze op die manier ook wel sneller.
Savonds doen we wel geprakt/gepureerd en dan granen er door. Is hier ook wel favoriet.
Sinasappel pureren is geen succes, al die vieze velletjes. Maar even uitpersen en dan er door roeren gaat ook prima.
Gepureerd eten deden we in de borstvoedingsbewaarbakjes en dat kon dan prima tot de volgende dag in de koelkast. Even doorroeren en er deed niks mee op

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:02

Kennen jullie het boek Opperdepop. Het is van de AH geloof ik, staat ook wel inspiratie in.
Verder aten ze hier ook alles, groente en fruit kan je ook prima mengen.

Er bestaat een schema welke fruit je rond welke leeftijd kan geven omdat sommige fruitsoorten nog wat te heftig kunnen zijn of allergiegevoelig kunnen zijn.
Natuurlijk aan ieder hoe je hier mee omgaat en of je er wel of niet iets meer doet, daar hoeft dan ook geen commentaar over te komen.

x_Nadia

Berichten: 1361
Geregistreerd: 17-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 13:51

Gillbo schreef:
Kennen jullie het boek Opperdepop. Het is van de AH geloof ik, staat ook wel inspiratie in.
Verder aten ze hier ook alles, groente en fruit kan je ook prima mengen.

Er bestaat een schema welke fruit je rond welke leeftijd kan geven omdat sommige fruitsoorten nog wat te heftig kunnen zijn of allergiegevoelig kunnen zijn.
Natuurlijk aan ieder hoe je hier mee omgaat en of je er wel of niet iets meer doet, daar hoeft dan ook geen commentaar over te komen.

Oh dat is wel een handig schema, die ga ik even opslaan, bedankt!
Wat betreft de allergieën voor bepaalde soorten wil ik ook wel goed om denken, kiwi heeft hij bijvoolbeeld al gehad en reageerde hij goed op.
Aardbei nog niet uit geprobeerd :)

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:26

Tink89 schreef:
Waarom doen jullie er een koek door? Zo'n liga zit vol suiker...


Waarom niet voor een keer? Die van mij vonden het een traktatie!
Ben niet zo moeilijk hoor, het wordt anders als ze volgestopt worden met suiker.

henst

Berichten: 412
Geregistreerd: 16-02-17
Woonplaats: Tielt Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 16:40

Voor mango ananas en pasievrucht.

_lautje_

Berichten: 9257
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 07:35

Hier toen ze klein was stoomde ik het en daarna pureren in een stoomblender voor babyvoeding. Mijn dochter had een kokhalsreflex heel erg voorbij zitten dus tot 9 maanden betekende iets van een stukje vreselijk kotsen en alles er uit.
Bewaarde het gewoon in zakjes in de vriezer.
Later ging alles met veel plezier uit het handje.

Wat ik ook wel deed was combineren met groenten en nu nog als smoothie.
Dus appel met wortel of banaan, kiwi, beetje gember en spinazie. Pompoen met appel vond ze ook heerlijk

Dik maken heb ik nooit gedaan en Liga’s komen hier niet in huis. Krijgt echt wel een koekje ofzo maar haverkoekje voldoet ook

Brainless

Berichten: 29740
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 08:09

Tink89 schreef:
Waarom doen jullie er een koek door? Zo'n liga zit vol suiker...

En in fruit zit geen suiker?!

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 08:09

Ananas hoefde de mijne niet. Krijg je ook altijd wat jeuk van in je mond, dus dat zal hij ook wel niet prettig vinden. Hij is nu 2 en eet het nog steeds niet.

Hier ook geen Liga en snoep in huis. Hij krijgt 1 koekje per dag, zonder toegevoegde suikers. Snoep heeft ie überhaupt nog nauwelijks gehad. Hoogstens een keer een paasei met Pasen, wat chipjes of een taaitaaipop op sinterklaasavond.
Vind dat ook echt niet nodig voor kleine kinderen.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 08:10

Brainless schreef:
Tink89 schreef:
Waarom doen jullie er een koek door? Zo'n liga zit vol suiker...

En in fruit zit geen suiker?!


Dat zijn suikers die je nodig hebt en die je lichaam goed kan verwerken (als je geen diabetes hebt)
De suiker in koekjes of snoep zijn loze suikers en maken je verslaafd aan zoet.

En natuurlijk moet je ook niet de hele dag door fruit eten.

henst

Berichten: 412
Geregistreerd: 16-02-17
Woonplaats: Tielt Belgie

Re: Zelf fruithapjes maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 08:14

In fruit zit natuurlijke suikers. Fruit is gezonde snoep.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 08:50

Tink89 schreef:
Waarom doen jullie er een koek door? Zo'n liga zit vol suiker...

Liga valt echt wel mee, volgens mij koekje met het minste suiker

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 09:00

Nou zo op liga tegen ben ik nou ook weer niet, maar snap de link met fruit niet. Fruit heft van zichzelf een zoete smaak. Daarnaast krijgen ze hier echt wel koekjes en snoepjes maar gewoon met mate en zoals ik zelf vroeger opgevoed ben. Heb er ook geen overgewicht aan overgehouden. Net als met ranja, krijgt mijn dochter ook gewoon dagelijks.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Zelf fruithapjes maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 09:06

ik zou proberen het fruit niet te mengen maar gewoon puur te geven. Ik ben zelf groot voorstander van de rapley methode (niet pureren, gewoon zo aanbieden), maar als je toch wilt pureren, zou ik het echt bij de pure smaken houden. alleen dan leert een kind de smaken goed kennen.
door het toevoegen van andere fruitsoorten of koek (dat is heel ouderwets en we leren kinderen daardoor al heel snel wennen aan suiker), verander je de smaak van het pure product.

_lautje_

Berichten: 9257
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 09:10

Hier krijgt ze echt wel eens een koekje of een toetje. En ook wel eens hazelnootpasta of vruchtenhagel op brood, maar heel eerlijk is ze net zo blij met pindakaas of hartig beleg.

Snoepen is hier meestal toch een rozijntje, aardbeien, blauwe bessen of gedroogde vruchten of dadels. Plakje worst of kaas mag ook.
Er zijn echt genoeg alternatieven.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Zelf fruithapjes maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 09:16

Hier zijn periodes van wat meneer op brood wil. Nu wil hij al een paar maanden alleen maar pindakaas op brood. Daarvoor wilde hij enkel pompoen/mangospread.
Bij mijn moeder krijgt hij wel eens een boterham met hagelslag.

Maar moet ook zeggen dat wij dat ook allemaal niet in huis hebben. Zelf drinken we ook alleen water of thee, dus hij weet volgens mij niet eens dat er iets anders bestaat om te drinken := En hagelslag of andere zoetigheid op brood hebben we ook niet, dus dan is er ook niks anders te kiezen. En snoep hebben we ook niet in huis :+
Dus het is niet dat ik hem er expres van onthou terwijl hij het wel ziet, want hij ziet het ook gewoon nooit, dus dan zeurt hij er ook niet om.

Als hij iets te snoepen/eten wilt vraagt hij meestal om een broodje/cracker met pindakaas of een paar tomaten, of een stuk komkommer of wortel of fruit.

Tink89
Berichten: 2936
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:14

Brainless schreef:
Tink89 schreef:
Waarom doen jullie er een koek door? Zo'n liga zit vol suiker...

En in fruit zit geen suiker?!


Tuurlijk wel, maar om je kind in plaats van fruit sinaasappelsap met een gepureerde koek te geven, dat snap ik niet zo goed.

_lautje_

Berichten: 9257
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Zelf fruithapjes maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:49

Hier ook alleen water en melk wat ze drinkt. Heel soms einde van de dag wat limo (suikervrije) of een laagje appelsap met water.
Snoep hebben we genoeg in huis (vooral chipjes) en zoet beleg ook, maar ze vraagt er niet om.
Ze trekt wel graag de kast zelf open om te plunderen maar komt dan braaf met de bak noten en gedroogde vruchten aanzetten of een soepstengel. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:51

Tip: banaan is heel lekker, maar zodra je banaan ergens doorheen prakt worden de vitaminen afgebroken. :)

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Re: Zelf fruithapjes maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:56

Ik deed vaak volkoren beschuitje ipv Liga.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:08

Resistance schreef:
Tip: banaan is heel lekker, maar zodra je banaan ergens doorheen prakt worden de vitaminen afgebroken. :)


Dat is toch met alles wat je prakt en blendert?

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Zelf fruithapjes maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:18

De onderzoeken die ik zo snel kan vinden zeggen dat dat allemaal wel een beetje meevalt met het verlies aan vitaminen, tenzij je je prutje daarna tijdenlang open en bloot laat staan te verpieteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:21

verootjoo schreef:
Resistance schreef:
Tip: banaan is heel lekker, maar zodra je banaan ergens doorheen prakt worden de vitaminen afgebroken. :)


Dat is toch met alles wat je prakt en blendert?



Nee, dat niet. Maar in banaan zit een enzym wat loskomt wanneer het geprakt wordt, die vitamine C afbreekt.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Zelf fruithapjes maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:28

Ah vandaar.
Ik dacht ook ergens geleerd te hebben dat je met het malen van fruit de vezels kapot maakt die ervoor zorgen dat je lichaam de voedingsstoffen goed kan opnemen. Dus dat je beter geen smoothies en sappen etc kan drinken, maar beter het fruit/groente gewoon kan opeten.

Maar voor de baby’s die fruit leren eten is het nog niet zo zeer dat ze die vitaminen nodig hebben, maar meer dat ze aan de smaak gaan wennen en andere dingen leren eten. Alle vitaminen krijgen ze toch nog uit de borstvoeding of poedermelk.