Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Toegevoegd suiker in voedingsmiddelen

 
Profiel   

Matheno schreef
Zelf vruchtensap maken idem dito. Fruit kun je het beste gewoon eten, en niet gepureerd. Je lichaam gaat er goed mee om door de vezels die in het fruit zitten. Gepureerd zijn deze nagenoeg weg..

Dat is een hardnekkig misverstand helaas. Vezels zijn hartstikke sterk en klein, en blijven gewoon in tact na blenderen.

https://www.trouw.nl/home/vezels-kunnen ... ~ae99810f/
Citaat
"Voedingsvezels zijn microscopisch klein", repliceert de Wageningse hoogleraar voeding en farmacologie Renger Witkamp. "Die zijn door een gewone huishoudblender echt niet kapot te maken." Dan moet er wel een industriële ultra-super-blender aan te pas komen
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-18 09:52 



 
Profiel   

Je raakt gevoelsmatig voller als je fruit aan stuk eet.
En idd, suiker is suiker. Of het nu toegevoegd is of uit fruit komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-18 10:07 



 
Profiel   

Cabelona schreef
Jeetje gothico wat vervelend zeg.


Tja ik weet niet beter. Maar het is soms gigantisch moeilijk. Dus word ik nog wel eens ziek van eten.
Ik kan het soms ook niet laten om dingen te eten die ik niet mag. Dit omdat er zo enorm weinig overblijft wat wel mag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-18 10:09 



 
Profiel   

Machie schreef
Je raakt gevoelsmatig voller als je fruit aan stuk eet.

Dat is niet zo zeer gevoelsmatig. Fruit wordt simpelweg langzamer verteerd als het in grote brokken in je maag zit.
Maar het hoeft niet altijd beter te zijn om een vol gevoel te hebben.
Als ik druk bezig ben heb ik liever geen volle maag.
Het wordt sowieso aangeraden om niet te eten totdat je vol zit, maar je maag max voor 80% te vullen. En het is beter om 6x per dag kleinere hoeveelheden te eten dan 3x per dag een bord vol.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-18 10:19 



 
Profiel   

Wat vitamine D betreft, ik heb naar mijn idee geen te kort... Vitamine D maak je aan door middel van UV-licht (daglicht dus). Natuurlijk komt vitamine D ook voor in veel zuivelproducten, roomboter, vlees, vette vis en eieren. Het is een in vet oplosbaar vitamine (hierdoor heb je wel substraten nodig als je vetten schrapt uit je dieet). Het is zelfs zo dat je vet in je systeem/darmen nodig hebt om vitamine D uit voedsel op te kunnen nemen.
Dus met een gezonde omnivorische levensstijl heb je geen substraten nodig.

8nnemiek schreef
Matheno schreef
Zelf vruchtensap maken idem dito. Fruit kun je het beste gewoon eten, en niet gepureerd. Je lichaam gaat er goed mee om door de vezels die in het fruit zitten. Gepureerd zijn deze nagenoeg weg..

Dat is een hardnekkig misverstand helaas. Vezels zijn hartstikke sterk en klein, en blijven gewoon in tact na blenderen.

https://www.trouw.nl/home/vezels-kunnen ... ~ae99810f/
Citaat
"Voedingsvezels zijn microscopisch klein", repliceert de Wageningse hoogleraar voeding en farmacologie Renger Witkamp. "Die zijn door een gewone huishoudblender echt niet kapot te maken." Dan moet er wel een industriële ultra-super-blender aan te pas komen


Vezels zijn niet meer en niet minder dat onverteerbare koolhydraten.
Niet fermenteerbare vezels zijn Lignine, Cellulose en Hemicellulose. Met andere woorden de drie basisbouwstoffen van planten en bomen.
Dit zit voornamelijk in de celwanden van planten. Dus zodra dat je die eruit filtert, zitten er geen/nauwelijks vezels meer in.
Wat je wel doet met het vermalen is de vorm van de vrucht veranderen. Je maakt van een solide sinaasappel een sap. Omdat eten van een sinaasappel meer moeite/tijd/energie kost dan het drinken of weglepelen van de puree heb je een minder verzadigd gevoel na het drinken dan na het eten van een sinaasappel. Daarom wordt het vaak aangeraden om gewoon het stuk fruit te eten ipv. er een smoothie van te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-18 10:40 



 
Profiel   

chemisch gezien zit er wel degelijk verschil in suikers, dus zomaar alle suikers over 1 kam scheren is niet correct. je lijf gaat er op verschillende manieren mee om.
maar goed als TS volledig suikervrij wil leven, dan ook geen fruit ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-18 12:52 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Wat wijn betreft; ik maak mijn eigen wijn van druiven uit eigen tuin. Daar voeg ik niks anders aan toe dan de gist, en die is heerlijk!
Probleem met veel goedkope wijnen is dat ze snel snel gemaakt worden, druiven zijn vaak nog net niet rijp en bevatten dus uit zichzelf te weinig suiker, dus wordt er bijgezoet. Die suiker wordt vervolgens wel helemaal of bijna helemaal omgezet in alcohol, dus zie je dit ook nooit op het label staan. Nazoeten doet met men zoetstof omdat suiker weer voor hergisting kan zorgen. En dan wordt er nog gelatine bij gedaan om sneller te klaren, en sulfiet om het gisten te stoppen, en vaak nog een paar andere toevoegingen.. Nergens voor nodig, maar het moet allemaal snel en goedkoop, ten koste van kwaliteit.


Wat gaaf! Hoeveel druiven heb je daar nu voor nodig? Hoeveel m2 neemt het in beslag?
Ik heb een behoorlijke tuin, en dit lijkt me ook wel wat. Hoe houd je de vogels op afstand?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-18 13:03 



 
Profiel   

Ik neem maar weinig suiker en dat is voor mij niet zo zo groot probleem. Palmvet en olie.staat gelijk aan transvetten probeer die maar eens te mijden. Ik lees dat veel mensen pindakaas eten. Neem dan wel de 100% pinda in sommige merken zit wel 25% palmvet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-18 13:20 



 
Profiel   

Ik heb de druiven langs de bakrand groeien, zo’n 18 meter lengte, en ongeveer één struikje per meter. Je kunt ze mooi leiden, dus nemen niet veel plek in beslag.
Vorig jaar was het eerste jaar dat ik echt een mooie opbrengst had; ruim 40 liter wijn := Dit jaar zal dat meer worden zelfs.
Last van vogels heb ik helemaal niet eigenlijk. Merels houden er van, maar komen hier nauwelijks voor.
Ik ben zelf fan van de Leon Millot druif. Een ontzettend snelle groeier met lekker zoete druiven die ook hier in NL goed rijp worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-18 13:23 



 
Profiel   

NenaC schreef
chemisch gezien zit er wel degelijk verschil in suikers, dus zomaar alle suikers over 1 kam scheren is niet correct. je lijf gaat er op verschillende manieren mee om.
maar goed als TS volledig suikervrij wil leven, dan ook geen fruit ;)


Ik ben bekend met de verschillende soorten suikers.
Een zoals je al in de titel kunt lezen ben ik niet op zoek naar suikervrij, maar naar een manier om de onnodig toegevoegde suikers en zoetstoffen te ontwijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-18 19:58 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Ik zou die kcal dan aanvullen met oa peulvruchten en noten, daarmee kun je zo veel :j Niet alleen bonen door de salade, maar ook bv hummus of falafel van kikkererwten, pindakaas, notenpasta, gewoon een hand pinda’s tussendoor, zelfgemaakte burgers van bonen, cashewsausjes of cashewkaasjes..

Dank! Hummus zal ik straks maken, daarmee kan ik hopelijk mijn roomkaasje als calorieën (en slechte vetten, ik weet het) bom wegschuiven.

Burger van quinoa maak ik wel eens, met bonen zal ik proberen. Klinkt goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-18 10:05 



 
Profiel   

Hebben jullie nog ideeën voor een mee te nemen lunch (koelkast en magnetron aanwezig)?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-18 11:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen