Bokt's keukenprinsessen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:13

Oehh Muurp ik ben benieuwd!

Die Oosterse stoof klinkt mij ook goed in de oren, dat ga ik ook een keer proberen :D

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:12

Ik heb dit recept al eens gemaakt en ik vond het erg lekker. Ik heb de tomaat de vorige keer weggelaten. De volgende keer vervang ik die denk ik door paprika. Je kan het eten als lunch, avondeten of tussendoortje. Ze blijven ongeveer 3 dagen goed in de koelkast. Je kan ze ook invriezen.

Mini quiche met spinazie.

Voor 2 a 3 porties.

Wat heb je nodig?
- muffinvorm
- kom
- pan

Ingrediënten:

- 6 plakjes bladerdeeg ( ik pak zelf roomboter bladerdeeg, heeeerlijk )
--> Side note: bij een grote muffinvorm misschien twee plakjes gebruiken om er voor te zorgen dat je het bladerdeeg goed dicht kan vouwen.
- 1 el (kokos)olie/boter etc. om je bakvorm mee in te vetten en om de spinazie in te roerbakken.
- 200 gram verse spinazie
- 3 eieren
- 50 gram feta
- 1 tomaat
- zout en peper --> misschien andere kruiden als je dat wilt.

Stappen.
1. Verwarm de oven op 175 graden en vet de muffin bakvorm in.
2. Bladerdeeg laten ontdooien en in de muffinvormpjes leggen, je bekleedt de vorm als het ware hiermee.
3. Olie/boter laten smelten en de spinazie roerbakken tot de spinazie geslonken is.
4. Goed uit laten lekker en af laten koelen in een vergiet. Druk met de hand al het vocht eruit.
5. Klop de eieren los in een kom en breng op smaak met peper en zout.
6. Verdeel de spinazie, tomaat en feta over het bladerdeeg. Vouw de quiche dicht.
7. Giet het ei er overheen.
-> ik heb van die kleine vormpjes dus ik bestrijk ze meer grondig want anders is het een grote knoeiboel.
8. Bak de mini quiche ongeveer 15 tot 20 minuten gaar in de oven.

Smullen maar!

ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 19:52


chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 19:59

Wat doe je als je geen zin hebt om te koken maar toch lekker wilt eten? je trekt een blik open en je snijdt wat fijn en je gooit alles bij elkaar met kruiden naar smaak. He! Is dat lekker? Ja, favoriet van alle BBQ van mij, en ik moet het altijd meenemen als we samen buiten eten.

Ik heb het over zelfgemaakte tonijn salade welke je 100x kan aanpassen.

Basis recept:
• Blikje tonijn met zonnebloemolie
• Kappertjes (ik vind ze niet lekker maar haksels ze helemaal fijn)
• Rode ui
• Zuur (amsterdamse uitje, augurk enz.)
• Cayennepeper of sambal (surinaamse)
• Zout
• Peper
• Knoflook (vers, gepekeld, pasta)

Zoals ik hem vandaag heb gemaakt kan het op brood, in een wrap (zoals ik het nu eet) op toast, bagel enz. Je kan hem als vulling gebruiken in paprika, courgette, komkommer, ei enz. Wil je hem zo eten? Dat kan ook. Blikje snijbonen met witte boontjes (Bonduelle) of bonen mix erbij.
EDIT: deze blikjes bedoel ik: http://www.bonduelle.nl/product/snijboo ... itte-bonen

Ik heb hem uiteindelijk zo gemaakt:
Hoge schaal/meetbeker met daarin olie van de tonijn en het water van de snijboontjes erin. Daarna knoflook grof gesneden, kappertjes en een paar plakjes bleekselderij erin. Dit met een staafmixer grof hakselen (of zelf zeer fijn snijden) De olie zorgt ervoor dat het vocht een beetje als mayo eruit komt te zien. Vervolgens heb ik de rode ui zeer fijn gesneden samen met Amsterdamse ui, rode paprika, en het blikje boontjes in het schaal erbij. Goed mengen en dan naar eigen smaak cayennepeper, zout en peper erin doen. Dit keer heb ik ook verse bieslook toegevoegd. Na proeven heb ik meer cayennepeper toegevoegd samen met een theelepel knoflook pasta. Hou nu eenmaal van een flinke punch. Omdat het dit keer wat slechter bleef plakken en ik dat graag wil in een wrap heb ik nog 2 eetlepels mayo (zaanse) en 1 eetlepel whisky cocktail saus toegevoegd.

En heb je over? Kan makkelijk een dag in de koelkast om de volgende dag als lunch te gebruiken. Vaak is de smaak dan nog intenser geworden.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 22:45

Boekentip! Wij koken vaak uit Julia Childs boek, de kunst van het koken. Echt ouderwets, maar duidelijk en fijne technieken. Haar St Jacobsschelpen zijn om voor te sterven.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 14:50

Wat eten jullie zoal met warm weer? Ik vind het erg moeilijk dan leuke frisse maaltijden te bedenken.

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 18:34

Sla :')
Ik kom dan nooit verder dan een maaltijdsalade. Al vind mijn vent dat geen avond eten dus kook ik maar gewoon :+

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 19:20

Vandaag italiaanse gehaktballetjes met een salade van courgette spaghetti, rucola en tomaat.
Lekker met een stevig brood om in de jus te dippen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 19:23

Couscous salade :9
Of sushi

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 19:24

Om nog ff terug te komen op de 'fresh springrolls' van een paar pagina's terug (dus ongefrituurde loempia's met rijstevellen). Als je ze goed maakt ( vellen goed weken en gelijk opeten. Kunnen ze goddelijk zijn.
Ik maak altijd een receptje van m'n Vietnamese kookcursus ( in hoi An, culinair mekka van Vietnam. Nom nom nom)
Ik heb er ff n foto van gemaakt.
Je moet wel ff langs de toko, en ze hebben hier niet altijd alles (helaas)
Het is wel bewerkelijk.
Enuhh Thaise basilicum is echt wat anders dan gewone basilicum. Opzich kun je wel gewone bieslook gebruiken als ze geen knoflookvariant hebben.
Tip: maak de cau Lao vooraf. Heb verschillende recepten daarvoor opgeschreven, en maak m'n eigen mix daarvan, wordt altijd lekker. Gebruik daarvoor vaak gewoon karbonade.

Als je deze maakt zou iedereen z'n vingers aflikken. Wordt vaak door vrienden gevraagd om ze nog ns te maken.


Afbeelding

Oh ja en het sausje moet er ook echt bij heel lekker en heel easy te maken.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 20:15

Ohh die gaan we zeker een keer maken.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 20:19

M_D_H schreef:
Sla :')
Ik kom dan nooit verder dan een maaltijdsalade. Al vind mijn vent dat geen avond eten dus kook ik maar gewoon :+


Hier precies hetzelfde. Dus vandaar mijn vraag :')

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 21:47

Oke dit eet ik maandag.

ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 00:14

Lijkt mij heerlijk Linda!

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-18 14:25

lieveli schreef:
Oke dit eet ik maandag.


Same.

Vanavond lekker restjes wegwerken: bief, haricots verts en worteltjes gewokt met een zelfgemaakte teriyaki saus. Daarbij sushirijst (gewoon omdat ik die lekkerder vind dan normale).

Ben benieuwd hoe de spring rolls morgen uit gaan pakken! :9

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 11:14

borstnoot schreef:
lieveli schreef:
Oke dit eet ik maandag.


Same.

Vanavond lekker restjes wegwerken: bief, haricots verts en worteltjes gewokt met een zelfgemaakte teriyaki saus. Daarbij sushirijst (gewoon omdat ik die lekkerder vind dan normale).

Ben benieuwd hoe de spring rolls morgen uit gaan pakken! :9


En? Lekker?

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-18 11:37

Yess smaakte heel goed! :9

Afbeelding

LieveLoes

Berichten: 1687
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 13:34

Inspiratie gezocht!
Ik heb bloemkool en kip... wie helpt me aan een lekker receptje? Ik moet nog boodschappen doen dus kan evt aanvullingen halen. Ik ben geen echte ster, dus iets simpels is welkom! :D

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 14:32

Ovenschotel met bloemkool, rode ui, gebakken kipblokjes, pasta, bechamelsaus en kaas. Of bloemkool met kaas- of kerriesaus, gegrilde gekruide kip en gebakken aardappeltjes. Of bloemkoolsoep met stokbrood. Of kip tandoori met bloemkool en rijst. Of een ovenschotel met bloemkool, aardappelschijfjes en kip met kerriekruiden en kaas. Of bloemkoolstamppot met kip en chorizo en kaas.

En nu heb ik zin in kip tandoori en in bloemkool met kerrie. :')

Supervixen

Berichten: 12836
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 14:37

Bloemkoolroosjes mengen met olijfolie,peper en zout, komijn, garam marsala of wat hot currypoeder en dan in de oven roosteren. 20 min op 200 graden.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 15:21

Supervixen schreef:
Bloemkoolroosjes mengen met olijfolie,peper en zout, komijn, garam marsala of wat hot currypoeder en dan in de oven roosteren. 20 min op 200 graden.


Hmm klinkt goed. Hoe zacht hoort de bloemkool dan te zijn?

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 10:53

Bloemkool is ook lekker met broccoli, kip, uien, tomatenfritto, boullion blokje en wat water en garam marsala in 1 pan. Rijst er bij.
Garam marsala met de ui fruiten, alle overige ingrediënten er in, 10 minuten koken en klaar.

Met dit warme weer eten wij meer sla en salades maar nog steeds gevarieerd.

Zaterdag hadden we een tortilla schotel met pulled chicken en verse salsa.

Gisteren een bbq salade van de AH gemaakt;
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... en-en-feta
Zeer geslaagd!!

Had ik verse krieltjes bij, voorgekookt, gekruid met verse kruiden uit de tuin (tijm en rozemarijn), knoflook, olie en peper en in de oven gedaan.
Stukje vlees er bij en klaar.

Vandaag eten we simpel:
Rijst met gebakken kip, groentes en woksaus.

Morgen een pastasalade, warm. Die de dag er na als lunch koud weer mee kan ;-)

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:07

Afgelopen weekend had ik pastasalade van fusilli, blikje tonijn (naar keuze, ik gebruik tonijn op water omdat de kat ook een beetje tonijn krijgt dan), komkommer, hardgekookt ei, rode paprika, mais (of Bonduelle fiesta oid), feta, augurken/zilveruitjes en appel.
Als saus had ik 1 deel halfvolle yoghurt, 1 deel mayonaise en naar smaak chilisaus, wat bieslookringetjes en vierseizoenenpeper erdoor naar smaak.

Vandaag eet ik ciabattini met bieslookroomkaas, rucola, komkommer en gerookte zalm.
Supersimpel maar erg lekker.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:32

Ik kook ook heel graag en experimenteer regelmatig. Dat doe ik wel op gevoel dus receptjes delen is wat lastig :') Vrienden vragen er ook vaak naar maar ze snappen mijn beetje dit en beetje dat omschrijving niet O:) De laatste tijd kook ik vooral simpele gerechten maar wel met goede producten en verse marinades en kruiden. Ik merk wel echt verschil in seizoenen; in de winter stoof en mijn zelfgemaakte pasta (waaronder lasagna) en in de zomer kook ik veel op de bbq, salades en lichte dingen.

Van de week kofte met feta gemaakt op platbrood met ingelegde komkommer en munt yoghurtsaus... Ideaal zomergerecht. Vanavond ga ik voor het eerst een poke bowl maken maar dan een beetje op zijn Argentijns. Ben benieuwd!

Anoniem

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:58

Ik kom even binnen vallen met een vraag :) Ik heb bloemkool gehaald, ben hier zoals velen niet zo dol op maar met een sausje wel. Nu ben ik wel anti pakjes en het moet ook eigenlijk niet teveel werk zijn. Wie heeft een tip? Gratin lijkt me lekker maar ik heb op dit moment zelf geen oven.