Bokt's keukenprinsessen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 17:09

Het duurt wel even, maar verder: Ja!

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 17:10

Klinkt leuk, huisje is hier over een paar weekjes klaar, dan kan ik me eindelijk uit gaan leven in de keuken :D

(doe je toch wat minder makkelijk bij je schoonouders xD)

Bloodymary
Berichten: 4535
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 17:11

xxwienekexx schreef:
lieveli schreef:


Wij hebben van die herbruikbare zakjes... Waterdicht.

En dat doe je er dan in en dan isst zo klaar? :D

Bijvoorbeeld rundvlees laat je dan iets van drie kwartier garen op 55 graden en dan een uurtje laten rusten en dan nog alleen even kort afbakken bijvoorbeeld.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 17:14

Wij doen het met een soort gasbrander, korstje op het vlees :9

Bloodymary
Berichten: 4535
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 17:18

Oeh, dat is nog beter ja!

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 17:19

Maar nu eeeerst kabeljauw, schijnt iets met de textuur te doen. En we maken ons eigen zuurdesembrood. Hippiestyle!

Rijsa
Berichten: 745
Geregistreerd: 18-10-11
Woonplaats: Nederland

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 17:42

Klinkt goed lieveli. Ik zit er ook aan te denken om er een aan te schaffen, je maakt me enthousiast.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 17:46

<<) <<)

Wij hebben de Anova, die is nu in de sale.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 17:46

Dit topic.. <3

Ben dol op koken! Met 2 kinderen, drukke baan en paard niet altijd veel tijd maar soms sloof ik me wat meer uit.
Ik heb nog nooit een curry gemaakt, heeft iemand een lekker recept voor een curry-beginner? :') En dan ook eentje waarbij de kans redelijk aannemelijk is dat de kinderen het ook acceptabel vinden?
Wil er dan ook naanbrood bij maken.


Zal mijn pastasausrecept delen, deze wordt erg gewaardeerd door eters hier. Geen hogere kookwiskunde maar wel fijn als je niet wat ingewikkelds maar toch voedzaam en lekkers wil maken.


Ingredienten:
1 aubergine
1 courgette
2 rode uien
2 wortels
1 paprika
flinke bak lekkere tomaten
3 knoflooktenen
olijfolie
zout en peper
gedroogde italiaanse kruiden

Doe een flinke scheut olijfolie in een bakje. Pers de tenen knoflook erin uit. Voeg zout en peper toe en even goed mengen.

Snijd de groenten in stukken en verdeel over een bakplaat. Halveer de tomaten en leg ze met de schil op de bakplaat, dus de gesneden kant naar boven.
Besprenkel de groenten met de knoflookolie en doe er daarna de kruiden over.
Rooster in de oven (hier meestal een half uur op 200/220 gr). Haal de plaat uit de oven en haal met 2 vorken de velletjes van de tomaten. Doe alle groenten in een bak (inclusief het vocht wat op de bakplaat ligt) en pureer tot een saus.

Supergezond en erg lekker! Ik gebruik hem voor pasta, soep, met name als lasagnesaus. Doe er soms nog wat tomato frito door, ook lekker. Beetje pecorino of parmezaan erdoor is ook jammie :P

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 18:11

Oooh zuurdesembrood :9 . Als ik brood maak dan blijft de gist zo overheersen, is dan net niet lekker.

Ik maak een hele goede dahl, maar helaas heb ik geen recept voor je majabeestje. Komt echt door de kruidenmix uit Sri Lanka. Echte curryblaadjes zijn in nl slecht te vinden...

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 18:30

Jongens, mijn man. Staat pasta te draaien, nomsss. Pastamachine was echt beste aankoop ever.

Eelmo

Berichten: 2930
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 20:37

Majabeestje schreef:
Dit topic.. <3

Ben dol op koken! Met 2 kinderen, drukke baan en paard niet altijd veel tijd maar soms sloof ik me wat meer uit.
Ik heb nog nooit een curry gemaakt, heeft iemand een lekker recept voor een curry-beginner? :') En dan ook eentje waarbij de kans redelijk aannemelijk is dat de kinderen het ook acceptabel vinden?
Wil er dan ook naanbrood bij maken.


Boterkip <3 Hele milde curry, beetje het kindermenu van de indiasche keuken haha. Genoeg recepten voor te vinden online.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 20:47

*zwaait*

fijn topic. mag ik aansluiten?
leuk om de recepten te lezen en wat kookpassie te delen.

ik heb vandaag voor het eerst zelf griesmeelpudding met besjessaus gemaakt. voor morgen dus even afwachten hoe het smaakt :D

Eelmo weet niet of het een officieel curry gerecht is maar onze zl van 5 lust deze graag:
kipfilet stukjes braden en curry madras kruiden er op gooien en wat door elkaar roeren. Dan kokosmelk erbij en als laatste ananasstukjes. serveer ik met rijst en sperzieboontjes en wat gewchaafde amandelen erop.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 20:40

Jaaa sluit aan!

Joon is nu aan het experimenteren met brood bakken. Zo lekker <3

Bloodymary
Berichten: 4535
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:36

lieveli schreef:
Jongens, mijn man. Staat pasta te draaien, nomsss. Pastamachine was echt beste aankoop ever.


Was het visje goed gelukt?

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:38

Ja! Kabeljauw ben ik niet zo van maar het was écht lekker! Denk echt dat een sous-vide in jouw straatje is!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 07:27

Gisteren de hele middag in de keuken gestaan. Indische rijsttafel gemaakt. Kunnen we van de week gelukkig nog een keer van eten.
Sajoerboontjes, nasi, rendang, tofu paniki, en ajam besengeh.

Die laatste had ik nog niet eerder gemaakt. En ik vind het een aanrader. In plaats van drumsticks heb ik kippendijfilet genomen.


8 kipdrumsticks, 4 sjalotjes, 2 teentjes knoflook, 3 rode pepers, 4 kemirienoten, 2 theelepels gemalen koriander (ketoembar), 1 theelepel gemalen komijn (djinten), 1 theelepel gemalen kurkuma (koenjit), 1 blik kokosmelk (400 ml), 1 serehstengel, 1 salamblad, 1 stukje laoswortel (3 cm), 1 dessertlepel tamarindepasta, 1 theelepel bruine suiker, 2 theelepels zout, 2 eetlepels olie.


Pureer in een keukenmachine of in de hakmolen van een staafmixer de in stukken gesneden sjalotjes, knoflook, rode pepers en kemirienoten.(kon ik niet vinden voor nu dus ik heb macadamia noten gebruikt, bij de took in Utrecht kan je ze wel krijgen)
Voeg hier de gemalen koriander, komijn en kurkuma aan toe. De machine nog even laten draaien. Verhit de olie in een braadpan en bak hierin de drumsticks rondom lichtbruin. Voeg het gepureerde mengsel toe en fruit dit even mee. De kokosmelk erbij doen en aan de kook brengen. Kneus de serehstengel (leg er bijvoorbeeld een knoop in, de sappen van de stengel komen zo vrij) en voeg die toe samen met het salamblad en de geschilde laos. Roer er de tamarindepasta, suiker en zout door en leg een deksel op de pan. Laat de kip in ongeveer een half uur, op een niet te hoog vuur, gaar worden.

Proef de saus en voeg zo nodig nog wat zout toe. Haal de deksel van de pan en laat de saus een beetje indikken. Verwijder serehstengel, salamblad en laoswortel.(laoswortel had ik ook niet,.ik heb door het mengsel gedroogde en gemalen laos gebruikt)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 07:43

Bloodymary schreef:
Bijvoorbeeld rundvlees laat je dan iets van drie kwartier garen op 55 graden en dan een uurtje laten rusten en dan nog alleen even kort afbakken bijvoorbeeld.


Ik leg een biefstuk 3 kwartier tot uur op 55 graden in de oven en dan afbakken in de boter. Van mijn Opa geleerd.

En iedereen vraagt zich af hoe ik hem zo mooi op tempratuur krijg en toch zo mooi rood aan de binnenkant :D

LieveLoes

Berichten: 1687
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 13:20

Ik probeer tegenwoordig steeds meer zonder pakjes en zakjes te koken.. tot nu (meestal) een succes en de conclusie;

WAT IS KOKEN LEUK *\o/* *\o/* *\o/*

Volgende doelen; zelf een lekkere hachee maken en een lekker stoofpotje. Lijkt op elkaar, maar ben echt op zoek naar verschillende recepten. Heeft iemand tips?

EedihcrO

Berichten: 786
Geregistreerd: 12-04-15
Woonplaats: Rijen

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 13:41

Hier ook een stille meelezer die veel lekkers voorbij ziet komen. Die chili met draadjesvlees ga ik ook zeker een keer proberen. Ik heb zo’n zwarte braadpan van Bk. Is dat geschikt om de chili te maken? Of is een andere pan makkelijker/beter.

Voor hachee gebruik ik altijd dit recept: https://www.ah.nl/kookschrift/mijn-kook ... ?id=230489 . Met rode kool en aardappelen erbij :9

En een lekker stoofpotje vind ik:
Afbeelding
Een dubbele trappist, lekkerst vinden we thuis van Westmalle. En zorgen day je goed vlees hebt en niet dat van de appie (geldt ook voor de hachee). Dat is na 4 uur stoven nog taai en dat is zo jammer!

DideH
Berichten: 6998
Geregistreerd: 21-03-13

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 16:39

Afbeelding

Dit recept zwerft al lange tijd door onze familie :)

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 16:56

Dat klinkt alsof ik het ook kan

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 16:58

DideH schreef:
[ [url=m/lkziTR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit recept zwerft al lange tijd door onze familie :)


Ik herken het lettertype volgens mij :')

Secret sisters!

DideH
Berichten: 6998
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 17:28

lieveli schreef:
DideH schreef:
[ [url=m/lkziTR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit recept zwerft al lange tijd door onze familie :)


Ik herken het lettertype volgens mij :')

Secret sisters!


Haha nice! Wanneer was dat familie-etentje ook alweer?

Het ruikt altijd zo lekker in huis als de hachee op staat <3

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 09:42

Oh lekker, hachee <3
Maak hem trouwens net als hier boven, zalig!

Wij hebben over een week of 2 mijn lief zijn verjaardag, verwacht iig 8 man aan tafel, kan nog 11 worden.
Alleseters muv vis. Wat zouden jullie doen?

Ik dacht aan een schaal lasagne en een schaal cannaloni's in de oven, salade er bij en wat brood en smeersels en klaar. Maar andere ideeën zijn welkom!
Wel iets wat goed voor te bereiden is.