Bokt's keukenprinsessen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
linnnh

Berichten: 4180
Geregistreerd: 30-05-07
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:18

MarliesV schreef:
Oh lekker, hachee <3
Maak hem trouwens net als hier boven, zalig!

Wij hebben over een week of 2 mijn lief zijn verjaardag, verwacht iig 8 man aan tafel, kan nog 11 worden.
Alleseters muv vis. Wat zouden jullie doen?

Ik dacht aan een schaal lasagne en een schaal cannaloni's in de oven, salade er bij en wat brood en smeersels en klaar. Maar andere ideeën zijn welkom!
Wel iets wat goed voor te bereiden is.


Zelfde gehad onlangs, ik heb 5 quiches(1 quiche, 2 quiches/n? := ) gemaakt (variatie in soorten). Middagje in de keuken, pasten er 4 tegelijk in de oven. Helemaal ideaal!

Verder lees ik weer mee, fijn topic! <3

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:21

Zalm uit de sousvide, nommmms.

Anoniem

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:23

ik maak altijd lasagna van Jamie. superlekker!

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 15:57

Lasagne. Of eet je maar 1 velletje?

Is die lekker ja? Ik vind dat recept er nooit zo lekker uit zien, met zoveel groentes en creme fraiche. Of heb jij een ander recept van Jamie?

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 16:54

Lasagne voor meerdere eters doe ik ook wel eens. (zie gezonde, lekkere saus pagina terug :+ ).
Pan spaghetti erbij ook lekker.
Ik maak altijd de volgende saus:

Ontbijtspek in stukjes, bakken, champignons toevoegen en knoflook erbij.
Kort gekookte broccoliroosjes erbij.
Even bakken, room toevoegen.
Stuk gorgonzola en bakje smeerkaas toevoegen.
Heul lekker :Y)

Op tafel met frisse salade, ciabatta met smeersels (verse tapenade, aioli, gezouten roomboter..), bakje goede knoflookolijven etc. Iedereen gelukkig *\o/*


Hier staat een pan met bouillon en kippenbouten te pruttelen voor de kippensoep.

Binnenkort de boterkip en naanbrood proberen!

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 18:59

Ik ga voor etentjes meestal voor de Libanese/Arabische keuken. Platbrood, verschillende salades, voor vleeseters iets van vleesspiezen? Ik houd van die Ottolenghi smaken gecombineerd met meer traditionele Arabische mezze recepten. Maar dan moet je wel vrienden hebben die van dat smaakpalet houden en niet bij zaken zoals aubergines, kikkererwten, hummus, tahini, zaatar en sumak wild wegduiken.

Anoniem

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 19:35


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:41

deze


Ingrediënten
2 plakken mager gerookt ontbijtspek
2 uien
2 tenen knoflook
2 winterpeen
2 stengels bleekselderij
3 el traditionele olijfolie
2 tl gedroogde oregano
500 g half-om-halfgehakt
800 g tomatenblokjes (blik à 400 g)
350 ml kraanwater
15 g verse basilicum (bakje)
150 g Parmigiano Reggiano (stuk)
250 g lasagne all'uovo (pakje 375 g)
500 ml crème fraîche
1 tomaat

Snijd het spek in kleine stukjes. Maak de uien, knoflook, winterpeen, schoon en schil de bleekselderij in de lengte met een dunschiller en hak alles fijn.
Zet een grote braadpan op matig vuur. Doe de olijfolie, het spek en de oregano in de pan en bak het spek goudbruin. Doe de groenten in de pan, en laat die, terwijl je om de 30 sec. roert, 7 min. meebakken tot ze zacht zijn en wat kleur hebben gekregen. Roer het gehakt en de tomaten uit blik erdoor. Doe het water bij het mengsel in de pan. Roer er een snuf zout en peper door. Pluk de basilicumblaadjes van de stelen en leg ze in de koelkast. Hak de steeltjes fijn en roer die door het mengsel in de pan. Breng het mengsel aan de kook. Zet het vuur laag en laat het 45 min. met deksel op de pan zachtjes pruttelen terwijl je regelmatig roert.
Verwarm de oven voor tot 190 °C. Rasp de Parmezaanse kaas. Roer 1/4 van de Parmezaanse kaas door de saus. Snipper de grote basilicumblaadjes door de saus en bewaar de kleintjes voor later.
Proef de saus en voeg zo nodig wat extra peper en zout toe. Breng een pan water met een scheutje olie aan de kook en blancheer (kort koken) de lasagnebladen 3-4 minuten om ze een beetje zacht te maken. Laat de vellen uitlekken in een vergiet en droog ze met keukenpapier.
Schep een derde deel van de saus in een ovenvaste, aardewerken schaal. Leg er een laagje lasagnebladen op. Schep er de crème fraîche op, strijk de room glad en leg er een laag lasagnebladen op. Strooi er wat peper en zout op en vervolgens 1/3 van de rest van de Parmezaanse kaas. Ga nu verder met een volgende laag pasta, herhaal de lagen nog twee keer en besluit met een laag crème fraîche en de rest van de Parmezaanse kaas. Snijd de tomaat in plakken. Leg er tot slot wat tomaat op, strooi er de basilicumblaadjes over en besprenkel het geheel met olijfolie.
Dek de schaal af met aluminiumfolie en zet hem ca. 20 min. in de voorverwarmde oven. Verwijder het folie en zet de schaal nog ca. 35 min. in de oven.


ik vind hem zalig.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:46

Emj, helaas duikt vriendlief weg bij humus en kikkererwten haha. Klinkt mij zalig in de oren maar helaas.

Oei dat recept hierboven lijkt mij een goede.

En meerdere quiches lijkt mij ook wel wat. Ga is ff met lief overleggen. Thanks ladies!

Anoniem

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 11:10

Ik vind het als ik eters krijg heel leuk om iets te doen waar mensen zelf nog wat over te zeggen hebben. Ik hou niet van meerdere gangen koken, wil gewoon gezellig aan tafel zitten ipv constant in de keuken staan. Laatst heb ik dus Mexicaans-geinspireerd stoofvlees gemaakt en een taco party gegeven, met alle ingrediënten op tafel (en het stoofvlees dan als showstopper). Kon iedereen lekker zelf taco's bouwen en eet ook nog eens leuk. Was ook nog eens zo lekker dat ik het volgende week nog een keer maak.

Anoniem

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 11:14

Wij doen dat met sushi :)) alle ingredienten op tafel en veel plezier :)) vierkantjes nori, daarop je rijst en topping en rollen maar.

Als we bezoek hebben fondueen we ook graag in Japanse bouillon (shabu shabu)

EedihcrO

Berichten: 786
Geregistreerd: 12-04-15
Woonplaats: Rijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 11:46

Emmaa_ schreef:
Ik vind het als ik eters krijg heel leuk om iets te doen waar mensen zelf nog wat over te zeggen hebben. Ik hou niet van meerdere gangen koken, wil gewoon gezellig aan tafel zitten ipv constant in de keuken staan. Laatst heb ik dus Mexicaans-geinspireerd stoofvlees gemaakt en een taco party gegeven, met alle ingrediënten op tafel (en het stoofvlees dan als showstopper). Kon iedereen lekker zelf taco's bouwen en eet ook nog eens leuk. Was ook nog eens zo lekker dat ik het volgende week nog een keer maak.


Dat klinkt leuk, lekker en goed! Heb je een recept van dat stoofvlees? Ik vind dat altijd heerlijk. En dan verder gewoon lekker verse guacamole, tomaatjes, sla en dat soort dingen erbij neem ik aan?

Anoniem

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 11:53

Yes, gewoon losse dingetjes die mensen er nog op kunnen doen. Dit is grofweg het recept dat ik heb uitgeschreven, maar variëren is juist heel fijn en makkelijk.
Afbeelding

Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 12:29

Hanafubuki schreef:
Wij doen dat met sushi :)) alle ingredienten op tafel en veel plezier :)) vierkantjes nori, daarop je rijst en topping en rollen maar.

Als we bezoek hebben fondueen we ook graag in Japanse bouillon (shabu shabu)



Oh lekker! Krijg gelijk weer zin om zelf sushi te maken.

Hebben jullie nog tips voor lekkere "vullingen" ? Ik kom niet veel verder dan zalm met komkommer en avocado of mango. tonijn vind ik niet lekker.

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:39

Ja leuk doe ik ook vaak, kun je ook doen met zelfgemaakte pizza, of kaasfondue en sushi inderdaad.
Ook met de fresh Springrolls die ik een paar weken geleden heb gedeeld zijn daar een goeie voor.

DideH
Berichten: 7002
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:51

Nathalie18x schreef:
Hanafubuki schreef:
Wij doen dat met sushi :)) alle ingredienten op tafel en veel plezier :)) vierkantjes nori, daarop je rijst en topping en rollen maar.

Als we bezoek hebben fondueen we ook graag in Japanse bouillon (shabu shabu)



Oh lekker! Krijg gelijk weer zin om zelf sushi te maken.

Hebben jullie nog tips voor lekkere "vullingen" ? Ik kom niet veel verder dan zalm met komkommer en avocado of mango. tonijn vind ik niet lekker.



Afbeelding

Afbeelding


Ik had van de week Temaki met sla, komkommer, advocado, krabsticks en gerookte zalm (heel even geweekt in een beetje soja saus).

En maki met sla, komkommer, advocado, gerookte zalm, krabsticks en kruidenkaas :)

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 17:22

Dat recept voor het Mexicaans stoofvlees ga ik deze winter zeker eens proberen. Heb al een paar vrienden in het hoofd die dat kunnen waarderen. Vind het zelfbouw idee ook leuk, ik moet dat ook wat vaker doen. Nu sta ik bij etentjes gewoon te lang in de keuken.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 17:25

Wij eten vanavond bulgogi, met kimchi :9 :9 :9

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 17:36

Wij friet met een frikandel speciaal. Ook wel eens lekker, haha!

ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 17:48

Oeh bulgogi is ook heel lekker!
Ik maak pasta met spinazie, peer, blauwe kaas en nootjes. Lekker makkelijk.

DideH
Berichten: 7002
Geregistreerd: 21-03-13

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 10:38

Jullie hebben me wel een beetje aangestoken, ik ga denk ik morgen hachee maken :+

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 10:39

Hier net gepocheerde eieren uit de sous vide. Joon blijft maar koken met dat ding, ik heb een beetje een overkill aan sous vide oliebol.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 10:47

hier pruttelt de pan met bijna 1,5 kilo riblappen en runderlappen. Van eigen Blonde d'Aquitaine koe :D
Ik gooi er van alles doorheen, gekruid met die fijne Zwolsche stoof kruiden van Jonnie Boer. Verder gaat er wat mosterd, appelstroop, ui, scheut rode wijn en runderbouillon bij. Het leuke is dat mijn man en ik gaan eten bij m'n broer/schoonzus/neefjes, samen met mijn oom en tante. Oom en tante weten dat we 'uit eten' gaan, maar niet dat dit gewoon bij mijn broer is. We zien elkaar heel weinig, o&t wonen in Friesland, wij in Overijssel en broer in Drenthe. Dus ik riep direct dat ik het vlees ging regelen. Manlief gaat straks nog een rollade braden :)

DideH
Berichten: 7002
Geregistreerd: 21-03-13

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 16:43

Afbeelding

It smells so good at home, but I need to wait <3 :9 -O-

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 17:20

Ik ben nu lasagne bollognese aan het maken. De saus staat te pruttelen :9
Mooi glas rood er zo bij....mjammmie.