Bokt's keukenprinsessen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 10:46

Dit is een topic wat ik altijd gemist heb, we hebben ondertussen topics over:
- Afvallen (lijstjes)
- Laten zien wat je hebt gegeten
- Bakken
- Taarten decoreren
- Vegan/vegetarisch
etc. etc. etc.

Ik mis een plek waar we kunnen praten over recepten, inspiratie opdoen, tips geven en krijgen. (Ik heb bijvoorbeeld al een hele leuke tip als je komkommerplanten hebt staan en je net als ik een komkommer overschot hebt op het moment)

Enfin, vandaar dit topic! (Oh, en ben je geen keukenprinses maar hou je wel van koken? No problemo.)

LET'S COOK


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door borstnoot op 27-06-18 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:04

Oei leuk!

Weet niet of ik onder keukenprinses val maar mag wel graag koken.

Zit alleen nu in de trein voor een training en ben vanavond dus niet thuis. Dus voor vandaag geen tips of koken voor mij.

Rienn

Berichten: 10581
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: West

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:06

Super leuk! Ik ga zeker meelezen, want vind koken ontzettend leuk, maar de laatste tijd wat minder zin om echt uitgebreid te gaan koken. Wie weet krijg ik weer wat inspiratie door dit topic.

masyo
Berichten: 213
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:08

Wat leuk dit topic!

Ik vind het leuk om te speculeren, maar echt een keukenprinses ben ik niet denk ik -O-
Mag ik meelezen om leuke recepten te ontdekken? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:11

Ik hou van koken en kan het ook (volgens mensen die graag bij me eten :P ) erg goed. Ik klets graag mee en deel ook graag recepten. Nu is het BBQ seizoen, dus deel ik met liefde mijn favo groente-gerecht voor op een houtskool- / brikettenBBQ:

Men neme puntpaprika's, snijd ze door en haal de zaadlijsten eruit. Pak buffelmozarella (gewone is ook ok, maar buffel is veel lekkerder!) snij in plakjes en leg op de paprika's. Pers er verse knoflook over uit en smeer dit over de mozarrella. Knip er bieslook op fijn en leg op de BBQ totdat de mozarella zacht is en de paprika's grillstreepjes hebben.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:18

klinkt lekker jans! heerlijk iets anders op de bbq dan vlees

_Inga
Berichten: 2796
Geregistreerd: 12-01-05
Woonplaats: Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:19

Oh hier wil ik echt graag aan mee doen. Ik ben gek op koken, ik zit het meest in de hoek van Italiaans/Aziatisch en gewoon Hollandse pot!
Wel probeer ik graag koolhydraatarme recepten uit, daardoor eet ik ondertussen ook graag de groentes die ik normaal gesproken niet graag at.

Het eten van zuurkool is mij gelukt met de volgende ovenschotel:

750 gr. Zuurkool
900 gr. Pompoen
1 ui
175 spekblokjes
1 tl. paprika poeder
125 ml. Creme fraiche
groente bouillon poeder
dille
tijm
Geraspte kaas
Rucola


Zuurkool koken in 20 minuten in een bodempje water, pompoen schoonmaken als je een verse pakt (ik ben lui en gebruik de blokjes van AH, heb al zoveel blaren gehad met het schoonmaken van een pompoen). Pompoen 10-15 minuten koken tot deze zacht is.

Ui grof snipperen en in 2 minuten samen met de paprikapoeder bakken. Spekjes meebakken en de kaas raspen. Ovenschaal invetten.

Zuurkool uit laten lekken en begin met de pompoen te stampen. Roer de creme fraiche door de pompoen. Dan gaan je de schotel opbouwen. Onderaan zuurkool, dille en tijm eroverheen (vergeet ik altijd..) rest van de zuurkool door de pompoenpuree mengen (zo wordt het mengsel wat steviger). Proef dit even en evt. op smaak brengen met de bouillonpoeder en peper. Doe de helft van het mengsel in de schotel, dan de ui met spek en dan de rest van het mengsel. Maak het af met geraspte kaas en knal hem in de oven. 20 minuten in een hete luchtoven op 180 graden (voorverwarmd) tot je kaas mooi geel is.

Leg de rucola op het bord en scherm daar een stukje van je schotel op. Lekkerrrrr!



Goed nu heb ik honger :Y)

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 11:21

Zou jammer zijn als je niet mee praat als je jezelf niet een keukenprinses acht. Heb m'n OP dan ook even aan gepast. :+

Klinkt lekker Jans! We BBQ'en bijna nooit, maar is zeker iets om te onthouden!

Inga: smaakt het dan nog naar zuurkool? Vind het een hele nare smaak (en structuur) hebben...

Zal ik ook even mee doen met m'n komkommersalade recept:
Snijd hele dunne plakjes van een komkommer (1 mm dik ongeveer). Gewoon lekker ongeschild. Warm in een pannetje 50 ml azijn, 3 eetlepels suiker, 3 eetlepels olijfolie, 1 eetlepel mosterd, peper, zout en wat citroensap op. Breng zachtjes aan de kook en roer totdat het een mooie massa is.
Doe het goedje (warm) over de komkommers heen en laat minimaal 3 uur intrekken. Su-per lekker!!
Laatst bijgewerkt door borstnoot op 27-06-18 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:28

Ik kom ook meekletsen, leuk topic! :)

Ik hou van koken, kan er echt blij van worden om nieuwe recepten te proberen. <3 Maar tegelijk grijp ik toch snel terug op 'makkelijke' gerechten doordeweeks en ik zou graag wat vaker iets bijzonders of nieuws maken. :j Ik probeer nu vooral om vaker vegetarisch te koken en daar wat gevarieerde gerechten voor te zoeken.

Anoniem

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:32

Voor de niet BBQ'ers, in de grillstand van de oven werkt de paprika ook erg goed :D

AmberG
Berichten: 197
Geregistreerd: 29-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:33

Leuk topic, ik meld me ook!

Ik hou echt heel erg van koken. Sinds ik op mezelf woon ben ik veel meer gaan experimenteren met verschillende gerechten en ingrediënten en ik ben gezegend met een vriend die alles wel best vind en alles lust. Improviseren met koken vind ik nog wat lastig, dus doe veelal dingen gewoon van een recept, maar probeer wel steeds meer zelf te bedenken of te variëren op bestaande recepten (tenzij iets gewoon prima smaakt, dan laat ik t lekker zoals het is :P ).T scheelt dat ik ook veel thuis ben en dus ook zat tijd heb om te koken.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:35

Oeh wat een leuk topic!
Echt een keukenprinses, nee.. maar ik houd wel van koken en vind het ook nooit erg :j
Laatst had ik het volgende gemaakt:

Nodig (1 persoon):
- Bruin brood, ongesneden
- 1 Avocado
- Citroensap (naar smaak)
- Zout (naar smaak)
- Peper (naar smaak)
- Zalm (plakken, ik pak graag de Noorse, vind ik persoonlijk lekkerder dan de schotse)
- 1/2 komkommer
- petronella roomkaas

Snijd 2 of 3 dikke plakken van het brood af. Laat deze even in de oven roosteren op 160gr voor 10 minuutjes.
Komkommer over de lengte snijden.
Avocado prakken met het zout, peper en citroensap naar smaak. Zorgen dat de klonten er goed uit zijn.

Brood besmeren met de petronella roomkaas als ze net uit de oven zijn. Laat het even intrekken in het brood. Vervolgens de plakken komkommer op de roomkaas. Leg daar de plakken gerookte zalm op en als laatste de avocadospread.
Je kan er dan nog wat extra zout/peper opgooien, als je dat lekker vind.

Heerlijk, een makkelijke maaltijd maar zo lekker!

Ik zal binnenkort mijn recept voor hete kip, soto, Macaronischottel en voor witlof uit de oven opschrijven :j ook heerlijk!

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 11:41

Celien: ik weet dus wat ik als lunch eet morgen! Ik ben echt super benieuwd naar je soto, is iets wat ik altijd al heb willen maken maar nooit heb gedaan.

Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:59

Voor de avocado liefhebbers onder ons, dit is ook erg lekker op een broodje:

- avocado prakken met zout, peper en beetje citroensap
- geperste knoflook toevoegen
- gerookte kip en tomaat in blokjes toevoegen

Dit lekker dik op een (hard en warm) broodje doen en smullen maar :9

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:03

borstnoot schreef:
Celien: ik weet dus wat ik als lunch eet morgen! Ik ben echt super benieuwd naar je soto, is iets wat ik altijd al heb willen maken maar nooit heb gedaan.

Soto is vrij simpel, als je maar de tijd hebt en even weet hoe/wat :j Vooral de tijd hebben is wel een dingetje :')

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 12:05

Celiien schreef:
borstnoot schreef:
Celien: ik weet dus wat ik als lunch eet morgen! Ik ben echt super benieuwd naar je soto, is iets wat ik altijd al heb willen maken maar nooit heb gedaan.

Soto is vrij simpel, als je maar de tijd hebt en even weet hoe/wat :j Vooral de tijd hebben is wel een dingetje :')


Ik zie bij het zoeken naar recepten (door alle kruiden) door de bomen het bos niet meer. Ik heb een stuk of 40 kruiden schat ik, maar Aziatische kruiden moet ik echt even in gaan investeren.

Anoniem

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:06

Ik heb ook nog het plan om Soto te gaan maken, heb al wel een kruidenpakket liggen maar de tijd he :D

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:11

Wat een leuk topic!

Ik heb gisteren zelf cannaloni gemaakt met een spinazie ricotta vulling in tomatensaus! Was erg lekker maar een beetje flauw! Dus volgende keer wat aanpassen!

En ik ben nog steeds op zoek naar een lekker vega(n) curry recept! :D

Kook vaak maar voor 1 of 2 dus heb soms weinig kookmotivatie.

Pasta gister:

Afbeelding

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 12:15

MarlindeRooz, die heb ik ook een keer gemaakt!! Super lekker! Alleen de ricotta vond ik een beetje tegen vallen, denk dat ik het de volgende keer met een andere kaas probeer.

Een vega(n) curry recept kan ik je niet mee helpen, sorry!

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:27

Mijn favoriete gerechten zijn trouwens stoofvlees, lasagna en verse hamburgers. :D Ja en haggis, maar dat maakt ik niet zelf. :))

Ik probeer recepten te bedenken om te delen maar ik gebruik eigenlijk heel weinig vaste recepten, haha. Ik combineer gewoon verschillende kruiden en smaakmakers, net waar ik zin in heb. Ik ga er nog even over nadenken. :j

_KellyAV

Berichten: 3761
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Westerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:36

Keukenprinses meld zich! *\o/*
Spoiler:
Volgens m'n vriend dan. Bijna iedereen vindt wel dat ik goed kan koken, dus neem ik dat maar aan!


Ik wil vooral ideeën op doen hier! Maar ik zal ook zo nu en dan wat posten!

De puntpaprika's van de bbq klinken heel erg lekker! <3

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:41

Hey! Een topic naar mijn hart, dus ik meld me hier ook graag :)

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:50

Ik hou van koken! En eten! Ja ik meld mij aan. Ik kook met unieke smaken vanwege verschillende invloeden uit het buitenland. Ik bak ook graag brood en (iets minder vaak) taartjes. Ben benieuwd!

M_D_H
Berichten: 17470
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:51

Ik meld mij ook graag :))

Vind koken heerlijk en mijn vriend is een vervend liefhebber van het opeten van alle gerechten :+
Enige nadeel is dat ik niet echt de recepten volg... Ik ben meer van: een beetje van dit en een beetje van dat en dat alles op gevoel :+

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:51

Ja ik maak wel vaak vega (mogelijk zelfs vegan?) curry maar dat doe ik niet op recept..
Ik kan je wel vertellen wat er in elk geval in gaat? Misschien helpt dat al genoeg :P

- Rode linzen. Ik gok zo´n 100 gram voor 2 personen maar weet het niet zeker
- Gebakken ui in kleine stukjes
- Iets dat smaakt naar vlees haha, kan falafel bal stukjes zijn, of van die stukjes hoe heet het ook alweer .. liefst gekruid met kruiden voor lam
- Blik kikkererwten (deze moet je een béétje pletten van tevoren want ze gaan niet kapot door het koken. Gewoon met een vork)
- flinke wortel in halve plakjes
- Aangebakken korianderbessen, verse gember, komijn, zout en chilipeper
- óf yoghurt (dat maakt het wat meer ´Marokkaans´) of anders kokoscrème (maakt het meer ´Aziatisch´.)
- paar tomaten
- eventueel drupje limoensap (vooral met cocoscreme voegt dat wat toe, als je voor yoghurt kiest hoeft het niet)
- regelmatig wat water uit een waterkoker.

Mijn ouders doen er graag lamsvlees in maar dat hoeft zeker niet. De kunst is tussendoor te proeven en toe te voegen wat je mist, haha :D :P