Bokt's keukenprinsessen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 15:26

Eelmo schreef:
Ik ben fan van de Hairy Bikers :D

Wat ik wel ooit graag nog eens zou willen leren kennen is de Afrikaanse keuken, in al haar diversiteit. En dan ook echt 'exotisch'. Marokkaans is lekker, maar ik zou graag wat meer out of the box willen :)

Dan kan ik je aanraden om in een restaurant eens een keer Ethiopisch te gaan eten. Heel veel verschillende dingen om te proeven en kan je daar thuis weer op variëren. De Turkse keuken is ook extreem divers en ongelofelijk lekker :j

Bloodymary
Berichten: 4541
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 16:55

NatasjavE schreef:
Morgen krijgen we eters.

Ik ga saltimbocca maken. Kalfssnitzels omwikkeld met parmaham en een blaadje salie en dan de jus afmaken met Noily Prat

Na eten we peren gekookt in Limocello

Nu nog een voorgerecht....hmmmm

Ik weet alleen nog geen voorgerecht......


Weet je al een voorgerecht? Ik ga morgen ook een Italiaans menu maken, maar twijfel ook nog over het voorgerecht.

Verder als tussengerecht Papardelle alla cinghiale (everzwijnragout), hoofdgerecht ook saltimbocca, maar dan met kip en als nagerecht Tiramisu.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 17:07

Hmmm dat klinkt ook erg lekker.

Zeker die everzwijnenragout. Waar haal je everzwijn? Lijkt me heel leuk om te maken.

Saltimboca met kip ook lekker.

Heb nog een lekker recept met kip en Mozarella en marsalasaus...heb ik ineens ook zin in.

Hmmmm zondag misschien.

Ohhhh ik maak toch maar een borrelplankje vooraf met Italiaanse worst, olijven en dergelijke.

Bloodymary
Berichten: 4541
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 21:15

Ja daar dacht ik ook al aan, met lekker ham en mozarrella er bij ook.

Vlees voor everzwijnragout haal ik normaal gesproken bij de Sligro. Daar hebben ze al gesneden vlees, ideaal om ragout/stoofvlees van te maken. Hebben ze ook het hele jaar door.
Maar omdat het dit keer wat minder wordt qua hoeveelheid omdat het een tussengerecht is, smokkel ik met een potje everzwijnenragout dat ik vorige week op vakantie gekocht heb in Fico Eataly in Bologna. De pas geopende grootste foodhall van Europa. Was indrukwekkend en zeer veel lekkere dingetjes meegenomen!

https://www.eatalyworld.it/en/

Bloodymary
Berichten: 4541
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 21:17

Wat ook leuk was daar kon je bijvoorbeeld balsamico-azijn proeven. 50 jaar op het vat gerijpt. Een klein flesje kost over de € 100. Lekker en leuk om te proeven, maar uiteindelijk maar een "minder" flesje gekocht van € 40.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 21:53

Bij de Sligro...dan zullen ze het bij de Hannos ook wel hebben.
Ik hou hem in gedachten.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 21:57

Bloodymary schreef:
Wat ook leuk was daar kon je bijvoorbeeld balsamico-azijn proeven. 50 jaar op het vat gerijpt. Een klein flesje kost over de € 100. Lekker en leuk om te proeven, maar uiteindelijk maar een "minder" flesje gekocht van € 40.


Ohhh das lekker he?

Het mooie van de Italiaanse keuken. Simpelweg zeer goede ingrediënten niet verpesten.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 04:05

Over brood bakken; Ik heb het mezelf geleerd inderdaad via de blog van " uit de keuken van arden". Soms lukt het enorm goed en soms gaat het minder. Hoe vaker je het doet, hoe beter het lukt en hoe meer je echt weet hoe het deeg moet voelen, en hoe je het weer in orde moet krijgen als er wat mis gaat. Ook het brood vormen heb ik allemaal van haar geleerd. Mijn favorieten zijn:

Frans landbrood (echt mijn nr1)
Viennabread
Buttermilk dinner rolls
Stokbrood
Kaiserbroodjes

Als je van koken houdt en je bent in de gelegenheid om wat te experimenteren en af en toe iets met het deeg te doen, zeker aanrader. Er gaat niets boven zelfgebakken brood. ..
Als je haast hebt kan je ook het brood kneden, vormen, en tot gebruik in de koelkast bewaren. Je kan ze ook op lage stand bakken en op het moment zelf nog even afbakken. Mijn ervaring is dat het deeg alleen maar lekkerder wordt als het een nachtje in de koelkast staat. Het verandert de hele structuur en zorgt voor een betere smaak.

8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 06:49

Dat blog is echt enorm fijn! Levine heeft ook een boek uitgebracht. Ik haal er ook al mijn recepten vandaan. Het Pain de Dieppe is mijn favoriet.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 09:57

Vandaag lekker feta/watermeloen salade en als avondeten peer/blauwaderkaas JUMMIE.
Misschien dat ik de bbq nog aansteek voor wat vlees. Maar ik ben maar in mijn uppie dus die kans is klein. Ik pak eerder de grillpan.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 05:57

Wij eten altijd uitgebreid <3 . Mijn man heeft vorig jaar een pastamachine gekregen, wat een ideaal ding. We eten nooit meer pasta uit de supermarkt.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 07:41

Ik maak dit weekend weer een chili con stoofvlees <3, met zelfgemaakte wraps, limoen-yoghurtsaus en veeeeel avocado en pepertjes. Yum!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 09:03

Ohh dat klinkt heel erg lekker zeg.

Heb je daar een recept van. Zeker die limoen-yogurtsaus klinkt heerlijk fris.
(en stoofvlees :9 )

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 11:48

Even denken, ik doe het meeste op smaak en gevoel, maar ongeveer;

- 700-1200 gr stoofvlees in stuk of poulet (net hoeveel je wilt en voor hoeveel personen het is, 700 is voor +/- 3 personen denk ik)
- 2 uien
- 2-3 teentjes knoflook
- 2-3 verse pepers
- 2 blikken gepelde tomaten
- blik mais
- blik bonen
- 700 ml kip of rundbouillon (van blokje)
- 2 laurierblaadjes
- gerookt paprikapoeder
- paprikapoeder
- korianderpoedr
- cacao/kaneel (beetje)
- chilipoeder
- komijnpoeder (beetje)
- evt kurkuma, andere goed passende kruiden
- zout en peper


Oven voorverwarmen op 120/140 °C
Stoofvlees inkerven, inwrijven met zout, peper en wat olijfolie.
Ondertussen ui en pepers snipperen, aanfruiten in wat olie in een braadpan en daarna in dunne plakjes gesneden knoflook, kruiden en laurier toevoegen. Even goed doorbakken zodat alle aroma's vrijkomen en daarna het vlees rondom bruin schroeien. De tomaten in blik in je hand gieten, stuk knijpen en toevoegen. Ook de bouillon toevoegen, alles even doorhusselen en daarna in de oven zetten met het deksel erop.

Ik spiek zo nu en dan even of er nog genoeg vocht in zit, anders voeg ik wat water of bouillon toe. Ik laat het zo'n 6-8 uur stoven en voeg in het laatste halfuurtje de bonen en maïs toe.
Voor het opdienen nog even het vlees met 2 vorken uit elkaar trekken.

Yoghurt-limoen saus is werkelijk waar gewoon Griekse yoghurt met de zest en het sap van een limoen (of twee) en eventueel een lepeltje mayonaise.

Ik eet het dan in wraps met heel fijn gesneden ijsbergsla, schijfjes tomaat en komkommer, avocado, ingemaakte jalapeno pepertjes en eventueel feta.

Dat was m denk ik zo :D

Boras
Berichten: 9954
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 11:56

Oh dat lijkt me heerlijk :)

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15118
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 11:59

Ik meld me hier ook graag... Krijg al meteen trek van jouw recept Nachtlampje :oo :9

SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:07

Leuk topic!

Brood bak ik meestal naar de recepten van Levine. Had nu nog Frans bloem over wat op moet, dus er staat een brood in de rijs. Voor brood bakken is een pizzasteen trouwens wel een aanrader, wordt het echt lekkerder van!

Afgelopen week heb ik als probeersel een pizzabodem gemaakt van bloemkool. Het mag dan gezonder zijn, maar doe mij maar een normale pizza :D het hele huis rook naar bloemkool. En het maken van een gewone pizzabodem is niet veel minder werk.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:16

Nachtlampje schreef:
Even denken, ik doe het meeste op smaak en gevoel, maar ongeveer;

- 700-1200 gr stoofvlees in stuk of poulet (net hoeveel je wilt en voor hoeveel personen het is, 700 is voor +/- 3 personen denk ik)
- 2 uien
- 2-3 teentjes knoflook
- 2-3 verse pepers
- 2 blikken gepelde tomaten
- blik mais
- blik bonen
- 700 ml kip of rundbouillon (van blokje)
- 2 laurierblaadjes
- gerookt paprikapoeder
- paprikapoeder
- korianderpoedr
- cacao/kaneel (beetje)
- chilipoeder
- komijnpoeder (beetje)
- evt kurkuma, andere goed passende kruiden
- zout en peper


Oven voorverwarmen op 120/140 °C
Stoofvlees inkerven, inwrijven met zout, peper en wat olijfolie.
Ondertussen ui en pepers snipperen, aanfruiten in wat olie in een braadpan en daarna in dunne plakjes gesneden knoflook, kruiden en laurier toevoegen. Even goed doorbakken zodat alle aroma's vrijkomen en daarna het vlees rondom bruin schroeien. De tomaten in blik in je hand gieten, stuk knijpen en toevoegen. Ook de bouillon toevoegen, alles even doorhusselen en daarna in de oven zetten met het deksel erop.

Ik spiek zo nu en dan even of er nog genoeg vocht in zit, anders voeg ik wat water of bouillon toe. Ik laat het zo'n 6-8 uur stoven en voeg in het laatste halfuurtje de bonen en maïs toe.
Voor het opdienen nog even het vlees met 2 vorken uit elkaar trekken.

Yoghurt-limoen saus is werkelijk waar gewoon Griekse yoghurt met de zest en het sap van een limoen (of twee) en eventueel een lepeltje mayonaise.

Ik eet het dan in wraps met heel fijn gesneden ijsbergsla, schijfjes tomaat en komkommer, avocado, ingemaakte jalapeno pepertjes en eventueel feta.

Dat was m denk ik zo :D


Hmmm mijn dank is groot.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:49

Leuk, laten jullie weten als jullie het een keer gemaakt hebben en of het dan smaakt? :D

Bloodymary
Berichten: 4541
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:51

Zeker! Haha, ik dacht waarom doe je in hemelsnaam bonen en mais in stoofvlees, maar zie nu pas dat het chili con stoofvlees is...

eroslover

Berichten: 3638
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Duiven

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 19:38

Wat een leuk topic. Ik vind koken ook leuk. Komt er niet meer zo uitgebreid van met een peuter en zwanger van de tweede , maar lees graag mee.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 19:42

Nachtlampje schreef:
Leuk, laten jullie weten als jullie het een keer gemaakt hebben en of het dan smaakt? :D


Zeker...ik denk zondag. :(:)
Nu al zin in.

lor1_1984

Berichten: 12054
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 20:38

Ik heb gisteren een heerlijke goedgevulde salade gemaakt, makkelijk als maaltijdsalade maar kan ook prima als bijgerecht en kan veel mee gevarieerd worden naar eigen inzicht.

sla naar keuze
komkommer (een halve tot hele)
appel (ik gebruik meestal een friszoete zoals jonagold of elstar)
paprika
ui/bosui
Amsterdamse uitjes/zilveruitjes/augurkjes
spekreepjes
hardgekookte eieren (ik gebruik er 3-4 voor 4-5 porties)
feta
vierseizoenenpeper

Groenten, sla en appel wassen en in stukjes snijden, ui in snippers/ringen snijden, spekreepjes bakken en eieren koken
spekreepjes en eieren laten afkoelen
sla, appel en groenten in een grote schaal doen
augurkjes en feta n kleine stukjes snijden en toevoegen
spekrepjes aan het slamengsle toevoegen,eieren pellen, in stukjes snijden en toevoegen
goed husselen, naar smaak vierseizoenenpeper toevoegen
Naar euze slasaus/dressing ernaast serveren

Je kunt de spekreepjes vervangen voor zalm, tomaatjes/druifjes/walnoten/pijnboompitten toevoegen, een andere kaassoort gebruiken maar net wat je wilt. :)

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 18:53

Die salade ga ik zeker uitproberen Lor. Ik ben niet zo'n salade eter maar dit klinkt goed.

Ik heb een recept gevonden om uit te proberen, hij staat nu in de oven dus jullie horen nog hoe die gesmaakt heeft! http://koolhydraatarmdieetenrecepten.bl ... l?spref=pi

Voor 4 personen.

Ingrediënten:
• 2 courgettes
• 1 ui
• 2 tenen knoflook
• 400g gehakt
• 1 blik tomaten blokjes (400g)
• 1 blikje tomaten puree
• 1 tl oregano
• 1 tl basilicum
• ½ tl tijm
• 100 ml water
• 1 bol mozzarella
Bereiding:
• Verwarm de oven voor op 180 graden
• Snijd de courgettes in de lengte in plakken van ongeveer 0.5 cm dik.
• Snijd de ui in kleine blokjes en de knoflook zo klein mogelijk.
• Zet een grote pan met water op hoog vuur en breng het aan de kook.
• Zodra het water kookt doe je de plakken courgette in de pan en kook je ze ongeveer 3 minuten.
• Zodra de courgette zacht begint te worden haal je ze uit de pan en laat je de plakken uitlekken in een vergiet.
• Pak een grote koekenpan en bak de gehakt en ui totdat de gehakt bruin is en de ui zacht. Probeer nu zoveel mogelijk vet van de gehakt af te gieten. Voeg nu de tomaat uit blik, tomaten puree, knoflook, oregano, basilicum, tijm en water toe aan de gehakt en ui.
• Roer alles goed door elkaar en laat het ongeveer 10 minuten lang op laag vuur sudderen.
• Pak een ovenschaal en giet de helft van de gehaktsaus in de ovenschaal.
• Bedek de saus met de helft van de plakken courgettes en giet dan de andere helft van de gehaktsaus erover.
• Bedek nu de saus met de overgebleven plakken courgettes.
• Zet de lasagne nu 30 minuten lang in de oven .
• Snijd de mozzarella in dunne plakken en verdeel ze zodat ze de bovenste laag bedekken.
• Zet het geheel nu nog 10 minuten in de oven.

Dit gerecht bevat: ± 425kcal, 18 gram koolhydraten, 30 gram eiwitten, 25 gram vet en 4 gram vezels.

Bloodymary
Berichten: 4541
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 20:09

We zouden hier toch geen koolhydraatarme dingen plaatsen, daar zijn andere topics voor. Hier lekkere culinaire dingen! Lasagne maak je van pastadeeg, niet van courgette.