Lunch prep ideeën

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VenoSnorlax

Berichten: 4509
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Lunch prep ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 16:56

Kijk jullie tips zijn top ik snij er nog 1 paprika en de rest van de champignons bij

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Lunch prep ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 17:00

Ik eet sinds een 2 weken geen brood meer op het werk omdat tijdelijk mijn koolhydraten beperk.
Sta hier iedere avond gezonde salades te maken met van alles en nog wat. Gewoon in in een schaal of een curve bak.

Een roer ei opgerold met hittekaas, boerenkool en uitgebakken spekjes is ook heel lekker.

Maar ook de banaan ei pannenkoekjes kun je heerlijk maken voor een dag erop. Wat yoghurt en fruit mee, heerlijk :j

Hannanas
Berichten: 13011
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 17:14

Anke98 schreef:
Kijk jullie tips zijn top ik snij er nog 1 paprika en de rest van de champignons bij



+:)+
Groenten kun je onbeperkt eten. Dus vooral niet inhouden.
Ik zou het aandeel rijst klein houden.

VenoSnorlax

Berichten: 4509
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Lunch prep ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 17:42

Groentes zijn toch ook koolhydraten?

Hannanas
Berichten: 13011
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Lunch prep ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 18:12

:oo nou dan ben je als je daar op gaat letten heel ongezond bezig.
Ivm de koolhydraten zou ik dan alleen peulvruchten en pastinaak/rapen/zoete aardappel limiteren (wel eten). Verder kan je je totaal klem eten zonder limiet in ieder supergezonde levensstijl. Op groente moet je echt niet beknibbelen. 500 gram groente en 4 stuks fruit, dan kom je tenminste behoorlijk aan je vitaminen en vezels.

VenoSnorlax

Berichten: 4509
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Lunch prep ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 18:25

Fruit ben ik wel wat gelimiteerder in fructose is voor je lichaam namelijk niks anders dan glucose. Maar het is goed dat ik het weet dat de koolhydraten in groente meevallen

Afbeelding

De lunch voor morgen, ligt nu nog even af te koelen op een bord volgende keer zijn cashews erin ook heel lekker denk ik

Tieneke

Berichten: 21671
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Lunch prep ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 18:48

Groenten zijn de basis, de koolhydraten daarin zijn verwaarloosbaar.

Plus: je hebt koolhydraten nodig, zoals ik eerder zei. Je moet alleen de hoeveelheid afstemmen op je verbruik. Dus niet een bord pasta en dan beknibbelen op groenten. Wel andersom: beginnen bij de groenten en dan eventueel nog beperkt koolhydraten toevoegen. Je bord zou minstens voor de helft gevuld moeten zijn met groenten.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Lunch prep ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 19:45

Cashew noten of pinda is inderdaad een goede combinatie daarmee!

DideH
Berichten: 6995
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 19:58

Ik volg ook even :)

Ben een beetje klaar met dat droge brood momenteel.

@resistance: zou ik dat recept van dat platbrood ook mogen? :)

Vandaag voor avondeten iets wat ik ook nog wel eens voor lunch meepak: wrap met kruidenkaas, reepjes gerookte kip en reepjes paprika. Heerlijk, fris en makkelijk :j

Edit:
Voor ontbijt ben ik nu sinds vandaag begonnen met de yoghurt to go bekers van mymuesli i.c.m. zelf samengestelde muesli :D
Ontbeet eerst gewoon niet, dus ik ga vooruit :')

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:39

Ik kan uren en uren werken op deze salade:
basis: in de zomer ijsbergsla, in de winter boerenkool. (Wees hip: in het Engels heet het 'kale'.)
Appel erbij in kleine stukjes (soms peer, bessen, hoe t maar uitkomt) soms paprika of tomaat...
en ivm de eiwitten pompoenzaad, zonnebloempitten en hennepzaad. (Of walnoten, amandelen of amandelmeel).

Voor de liefhebbers kan er nog wat feta bij.

Binnen 5 minuten klaar, ik eet het soms als lunch, soms als ontbijt.
(Vlees is overbodig.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:55

Ik verplaats dit topic van Mensenwelzijn en sport naar Voedertijd, daar past het beter.

Tieneke

Berichten: 21671
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Lunch prep ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:17

Daarnet heerlijk gegeten: stukjes radijs, komkommerreepjes en paar schijfjes geitenkaas zonder korst. Kan je eventueel een volkorencracker bij nemen of nog andere groenten.

VenoSnorlax

Berichten: 4509
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Lunch prep ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-18 12:57

Klinkt heel erg lekker maar zou voor mij te weinig zijn denk ik.

Merk wel dat mijn energie level nu al anders is maar ook dat ik t lastig vind om niet meer zoveel te snacken. Enorm confronterend. Al het fruit dat ik maandag gekocht heb is op 1 kiwi na op dus zo weer nieuwe boodschappen halen, iemand nog ideeën? Als lunch dan vooral

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Lunch prep ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 13:03

Wat een heerlijk topic! Ik ben echt een fanatieke prepper.
Ik heb nu als lunch rode bietenwrap met visvrije tonynsalade, tomaat, komkommer en paprika
Ik had eerder alpro go on yoghurt met nootjes en een stukje fruit. Ik neem altijd walnoten omdat dat de enige noten zijn waar ik niet een halve verstikking van krijg (pinda-alergie)
Soms maak ik ook havermoutpap van amandelmelk, havervlokken, kaneel, appel en rozijnen die ik daarna in een pannetje weer opwarm.
Laatst weer salade met zaden, wilde perzik en groenten.

Als je inspiratie nodig hebt is Pinterest ook super, bijvoorbeeld buddha bowl of salade in a jar.
Je hoeft het hier niet in te doen maar dit zijn wel lekkere ideeën!
*Kruipt weer onder de meeleessteen*

VenoSnorlax

Berichten: 4509
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Lunch prep ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-18 14:24

Dahmm.. en hoevaak prep je ongeveer en hoelang duurt dat dan?

Ik merk zelf wel gelijk dat t duurder is een zak friet met een doos frikandellen is natuurlijk veel goedkoper als groente met rijst en of aardappelen en vlees. Lust zelf geen vis eet wel regelmatig vlees

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Lunch prep ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 14:42

Ik prep 2 x voor 3 dagen. Zondag eet ik waar ik zin in heb :+

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 14:42

Ik ben dol op onderstaande recepten:

Wilde rijst pilav 4 porties
275 gr wilde rijst
1 rode ui
1 teentje knoflook
60 gr cranberries (ik gebruik gedroogde van de AH)
1 appel
50 gr Pecannoten
500 ml bouillon (ik gebruik groente)
Sap van een halve citroen
Flinke hand peterselie
1 tl karwijzaad
Peper en zout
Olijfolie

Laat de cranberries wellen in warm water.
Pel en snipper de ui en hak de knoflook fijn. Fruit dit aan in een grote wok/hapjespan in iets olijfolie.
Voeg het karwijzaad toe en bak dit mee. Door verhitting komen de smaken extra vrij.
Voeg de wilde rijst toe en bak dit kort mee.
Schenk de bouillon op de rijst en dek de pan af met een deksel. Laat de rijst in ongeveer 12 tot 15 minuten gaar stoven op een laag vuur.
Snijd de appel in blokjes en hak de pecannoten grof.
Meng de cranberries, appel en pecannoten met de wilde rijst.
Breng de pilav op smaak met het sap van een halve citroen, wat peper en zout.
Garneer de pilav met wat vers gehakte peterselie.

Vietnamese springrolls 4 porties/2 per portie
8 rijstvellen (te koop bij de Toko of AH)
60 gr rijstnoedels
1/2 mango
1 avocado
1 rode paprika
50 gr wortel julienne
2 lente ui
Handje cashewnoten

Week de rijstnoedels ongeveer 2 minuten in gekookt water. Trek ze uit elkaar met een vork. Giet de noedels af en spoel ze na met koud water. Laat ze goed uitlekken en zet apart.
Snijd de mango, de avocado en de paprika in dunne reepjes. Snijd de lente ui in ringetjes en hak de cashewnoten grof.
Zet een diep bord klaar met warm water. Week het rijstvel ongeveer 30 – 45 seconden in het water. Hij moet zacht en vormbaar worden, maar ook weer niet te slap.
Leg het rijstvel op een snijplank. Verdeel een beetje van de rijstnoedels over het loempiavel.
Verdeel de paprika, mango en avocado in het midden van het vel. Maak het af met een paar ringetjes lente ui en wat gehakte cashewnoten.
Je gaat de Vietnamese spingrolls net zoals een loempia vouwen. Vouw de buitenzijdes eerst naar binnen. Rol hem dan voorzichtig op.
Serveer de verse loempia’s met een lekker chilisausje.

Avocadosalade met croutons 4 porties
Ongesneden zuurdesembrood (wit) (breedte van 6-8 sneden)
4 rijpe avocado’s
4 kleine stronkjes romaine sla
90 gr zachte geitenkaas
Klein handje tuinkers
4 takjes verse basilicum
4 takjes verse bladpeterselie
3 el Citroenazijn * (of 3 el witte wijnazijn met 2 tl citroensap)
3 el boter
4 el olijfolie
Peper en zout naar smaak

Snijd het brood in blokjes van ongeveer 1,5x 1,5cm. Doe 1 eetlepel olijfolie en de boter in de pan en bak hier de brood blokjes goudbruin en krokant. Haal uit de pan en zet even apart.
Haal de blaadjes van de stronkjes romaine sla. En leg ze in een mooie schaal. Snijd de avocado’s in dunne plakjes en leg ze tussen de blaadjes sla. Verdeel de croutons over de groenten en verkruimel de geitenkaas over de salade.
Meng de citroenazijn samen met olijfolie en breng op smaak met peper en zout. Giet de dressing over de avocadosalade. Hak tot slot de verse kruiden grof en garneer de salade er mee. De tuinkers hoef je niet te hakken. Die kun je zo over de salade verdelen. Tuinkers is wel intens van smaak kijk uit dat je niet te veel gebruikt.
Broodcroutons pas toevoegen op moment van eten en los meenemen.

VenoSnorlax

Berichten: 4509
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Lunch prep ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-18 15:53

Yellowleaf: howw.. net te laat kom net terug van boodschappen doen die 2de <3

Net dus boodschappen gedaan, weer een nieuwe meloen stuk of 10 appels en 2 dozen kersen.
Ook.. een brownie in de oven staan maar zie dit niet als dieet dus moet af en toe kunnen toch? Iets met portion control?

Voor de lunch morgen zo curry met naanbrood maken

Hannanas
Berichten: 13011
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 16:02

Anke98 schreef:
Dahmm.. en hoevaak prep je ongeveer en hoelang duurt dat dan?

Ik merk zelf wel gelijk dat t duurder is een zak friet met een doos frikandellen is natuurlijk veel goedkoper als groente met rijst en of aardappelen en vlees. Lust zelf geen vis eet wel regelmatig vlees


Merk je goed he!
Echt veel duurder dan een bammetje met kaas.
We willen hier ook graag 2 x per dag warm / koud gerecht. Je betaald je blauw, er gaan kilo’s groente en fruit doorheen. Soms valt het niet te betalen. Wortels zijn de goede goedkope groente aanvullers om snel extra vezels naar binnen te eten.

Heb nu een instant pot binnen. Als je bijv linzen, bonen en kikkererwten droog groot inkoopt scheelt het in prijs. Maar dat duurt me in de normale pan veel te lang. Hoop dat onze instant pot een succes wordt hier.

VenoSnorlax

Berichten: 4509
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-18 16:12

Ik heb nu voor de 2e keer de groentela volgegooid gewoon al 5 paprika's doorheen in 5 dagen..
Beetje last van moodswings en cravings vandaag dat maakt alles wel veel moeilijker

En wat houd zo'n instantpan in?

Hannanas
Berichten: 13011
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Lunch prep ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 16:14

Het is een elektrische alles kunner.
Vooral de slowcooker functie vind ik tof, en de hogedruk. Verder kun je yoghurt maken, sauteren, stomen etc. 7 functies.
Dus ik wil graag slowcooken met veel groente prutjes. Daarnaast is het zeer energie zuinig en veilig, je kunt m snachts aanzetten zodat je sochtends eten klaar hebt :)

Hannanas
Berichten: 13011
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 16:16

Tip: Neem wat vet en eiwit met moodswings. Bijv een stuk gebakken zalm, kip of noten. Of zorg voor groente met bijv mozzarella en wat pitjes. (Herkenbaar)

Hou vol!

VenoSnorlax

Berichten: 4509
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Lunch prep ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-18 16:21

Die pan klinkt als een investering die ik hier denk ik ook wel wil maken. Over een tijdje dan eerst kijken of ik dit wel vol houd.

Vis lust ik helaas helemaal niet soms eet ik een bakje kibbeling zodat ik toch die vitamines binnen krijg omdat ik ook geen boter eet maar echt lekker.. nee

Ik heb nu van volkoren tortilla's chipjes gemaakt en met mozerella (3 kleine balletjes in plakjes) en groente in de oven gezet

Hannanas
Berichten: 13011
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 16:33

Dit leek mij ook een lekker recept, met minder of geen honing, valt er nergens pastinaak te vinden..wilde het graag maken met 8 uur slowcooken!


Afbeelding

VenoSnorlax

Berichten: 4509
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Lunch prep ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-18 16:42

Hoogvliet wil nog regelmatig pastinaak hebben maar weet niet of je in de randstad woont. Lijkt me wel dat abrikozen alles zoet genoeg maakt