Kerstdiner 2018

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:22

Crepes suzette is heerlijk, maar wat komt er nog meer bij dan om het een grand dessert te maken?

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:51

Ah wat een goede ideeën hier!
Ik word geacht tweede kerstdag bij de schoonfamilie wat aan te leveren.
En omdat ik het heke jaar al aeen het kwakkelen ben spreken we verder niets af en gaan we met zijn tweetjes lekker samen koken. Als ik dan alsnog ziek ben hoef ik niiemand af te zeggen.

We willen in ieder geval op de oosterse tour met de stoommand, de hotpot en wontons maken.
De andere avond gaan we denk ik tapas maken.

Ik heb er alweer zin in!
Als iemand een feestelijke Italiaanse salade weet houd ik me aanbevolen.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:56

Gaby schreef:
verootjoo schreef:
Rabarber is toch niet winters? Kan je nu denk ik nergens halen want het is helemaal niet het seizoen voor rabarber. Dat is in mei/juni.

Dan heb ik dat verkeerd onthouden, excuus ... na ja, leuk recept voor de zomer dan?

Is mosterdsoep misschien een leuk idee?

Ja! Ook een goeie. Dat wordt het, of een uiensoepje.

@raket, salade met gegrilde paprika en parmezaanse kaas? Of tomaat, krokant gebakken ham, mozzarella en veldsla?

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 00:03

Dames, wat leuk om allemaal te lezen. Eerste kerstdag gaan we gourmetten, om voor 20 man te koken zie ik niet zitten. Verder eten we waar veel van over is of wat een korte datum heeft, welkom in de wereld van de supermarkt ondernemer :+

Flowq

Berichten: 2798
Geregistreerd: 12-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 09:00

Anoniem schreef:
Flowq schreef:
Iemand nog een recept voor een garnalencocktail? Dat is mijn enige 'moeten' voor kerst :')
Moet wel perfect zijn dan natuurlijk

Zelfgemaakte cocktailsaus, beetje zout, peper en dan in schuitjes van witlof leggen? Garnaaltjes natuurlijk vers van de visboer, liefst zelf gepeld.



Dankje! Ik heb wiskeyglazen gekocht om het in de toen. Saus zelf maken met mayo, tomatenketchup en wiskey?

Garnaaltjes van de visboer wordt lastig, die hebben we niet in de buurt :(
Vrijdags een kraam op de markt, maar vind vrijdag naar dinsdag best lang.

Anoniem

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 09:19

Je kunt de mayonaise zelf maken of kant en klaar gebruiken. Beetje ketchup, wat crème fraiche, snufje paprikapoeder en een scheut (goede) whisky. Ik maak het zelf met mijn favoriet, Oban, maar dat is een beetje gekkenwerk als je het normaal niet drinkt hihi O:)

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:51

Ja jullie hebben allemaal ook wel gelijk, ik moet nu helemaal geen uitgebreid Kerstdiner willen maken. Dat is beter advies dan een recept, dus bedankt! :D De supermarkt heeft ook best lekkere dingen, en liever een relaxte en gezellige Kerst dan veel stress en frustratie omdat het me niet op tijd lukt. :)

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:56

Precies, zo is het maar net. En het zou eigenlijk ook niet (alleen :D) moeten gaan om heel veel gangen, maar juist om de gezelligheid. Even gas terug en met z'n allen genieten.
En als je nou echt nog wat extra gangen zoekt, dan gooi er nog wat vooraf gemaakte soep, een carpaccio en een kaasplank tussendoor :D

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 11:30

Wat een lekkere dingen komen er hier voorbij!

Wij eten met de familie op kerstavond en gaan dit jaar ook een tandje terug vanwege de 5 kinderen tussen de 0 en 3 jaar.
In plaats van een 5 gangen menu wordt het dit jaar een soort buffet met warme en koude gerechten. Ieder stel maakt iets en ik ga voor een dessertaart.

Afbeelding

Van de week al een proef versie gemaakt en hij is om te smullen!

FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:35

@ dani, ik weet niet of je een Lidl in de buurt hebt, maar die hebben heel veel kant en klare kerstgerechten (groenteschotels, aardappelgratin, soep in zak, o.a. zalmsoep) die er wel heel feestelijk uit zien. Of je kunt je visite vragen of ieder een (deel van) een gang meeneemt?

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:43

Dani schreef:
Ja jullie hebben allemaal ook wel gelijk, ik moet nu helemaal geen uitgebreid Kerstdiner willen maken. Dat is beter advies dan een recept, dus bedankt! :D De supermarkt heeft ook best lekkere dingen, en liever een relaxte en gezellige Kerst dan veel stress en frustratie omdat het me niet op tijd lukt. :)


Dit hoor. Ik ben ook dol op volle bak koken, maar heb met pijn in mijn hart toegezegd het dit jaar te verdelen. Ons mannetje is dan 2,5mnd en zie het echt niet gebeuren zonder een berg stress ;)

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:43

Anoniem schreef:
Crepes suzette is heerlijk, maar wat komt er nog meer bij dan om het een grand dessert te maken?



je hebt helemaal gelijk, het wordt ook een 'petit' dessert ipv een grand (restantje uit een oud bericht).

xelodi

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-06-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:46

Suzanne_J schreef:
Ik ben ook al flink aan het brainstormen!

Voor een kerstfeestje met vriendinnen maak ik het dessert, op kerstavond maak ik het voorgerecht en op eerste kerstdag maak ik een volledig kerstmenu.

Het voorgerecht voor kerstavond weet ik al:

[ [url=m/00fQvi.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat leuk dat voorgerecht! Die heb ik afgelopen jaar gemaakt, met geitenkaasmousse toch?

edit: zie nu dat de foto niet te zien is haha


Ik denk er zelf over iets van hamrollade met cranberrysaus te maken of gevulde kalkoen (beide nooit gedaan) heeft iemand nog tips?

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 17:27

Nou, hehe. We zijn eruit. Eerste kerstdag komen er vrienden eten. We zijn met 6 volwassenen en 2 kids.

Voorgerecht:
Een trio van:
1. Carpaccio met truffelmayonaise
2. Pompoensoep met spekjes
3. Toast met zalm

Bijgerecht:
- Broodje met smeersels
(Aioli, kruidenboter en gezouten roomboter)

Hoofdgerecht:
Diverse vlees en vis gerechten:
- Zalmfilet ovenschotel
- Bavette rollade
- Varkenshaas met champignon-truffelroomsaus

Bijgerechten:
- Stoof peertjes en appeltjes
- Pompoenblokjes uit de oven
- Picard Pommes duchesse met truffel

Grand dessert:
Diverse zoetigheden
Tulband, mini bavarois, desserttaartjes, dessertglaasjes, tiramisuglaasjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 17:30

Flowq schreef:
Iemand nog een recept voor een garnalencocktail? Dat is mijn enige 'moeten' voor kerst :')
Moet wel perfect zijn dan natuurlijk

Gewoon de klassieker? Zelf wiskey-cocktail saus maken, met ijsbergsla. En dan kun je kiezen tussen noorse garnalen of Nederlandse garnalen. Persoonlijk heb ik liever Nlse, want die hebben gewoon veel smaak. Daarom hoef je echt geen moeilijke dingen te doen, want bovenstaand recept is doodsimpel, maar echt niet normaal lekker :P

Edit, ik ga toch zelf koken op 2e kerstdag, en ik heb besloten om Wagyu vlees te gaan bakken <3 ER zit hier vlakbij een boerderij die het zelf verkoopt :D *\o/*

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 16:34

Ik heb deze net gemaakt als probeersel.
Op 2e kerstdag wil ik er ook 2 maken namelijk dus moet natuurlijk wel weten of het lekker is :')
Afbeelding
Deze is simpel met plakjes kaas en gesmolten kruidenboter.
Met kerst wil ik er nog 1 extra maken met tomaat oregano salami en kaas. :9

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 17:21

Uit ervaring weet ik dat die erg lekker zijn claudia :j

Ik ben nog op zoek naar wat inspiratie. Ik ben dit jaar van het toetje en wil graag een grand dessert maken maar loop even vast op wat te maken.
Dacht zelf aan klein stukje brownie met mini bolletje ijs, kleine tiramisu en toen liep ik vast wil er nog iets lichts en fris bij.

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 17:24

Maak je het ijs ook zelf? Dan iets van (bloed)sinasappel ijs of ander fris fruit ijs. Of een mouse van fris fruit wat goed bij chocola past.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 17:24

Kiwi in kerstboompje vorm?

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 17:30

Ik geniet helemaal mee van jullie gerechten hier..

Wij krijgen eerste kerstdag mijn zwager, schoonzus, haar moeder en de kinderen te eten.. Maar een mooi diner in elkaar zetten voor ze, is echt verspilde moeite.. Het is nooit goed..

Dus 't wordt maar weer standaard gourmetten.. Vind het wel heel jammer.. Ben gek op lekker uitpakken met gerechten.. <3

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 17:41

Oeh fruitmousse is wel een goed. Zat al aan iets van mini taartschelpjes met custard en rood fruit te denken maar dat is ben ik bang toch weer wat zwaar.

Nine waar doen ze moeilijk over? Ik zou anders gewoon toch lekker koken en lusten ze het niet hebben ze gewoon pech.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 17:42

Ik heb heel lui alle vis kant en klaar besteld bij de visboer, heb helemaal geen zin om te koken met die zwangerschapsmisselijkheid. Dus hier wordt het gewoon een chaos van lekkere dingetjes met in ieder geval zelfgemaakte cheesecake.

Bloemetje75
Berichten: 1987
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 19:54

We vieren kerstavond al jaren met goede vrienden (iets met gezeik in alle families en zo dus met gekozen mensen in ieder geval 1 fijne kerstavond hebben. De heren gaan voor een winterbarbeque, met groot stuk vlees... twee jaar terug werd het o.a. Pulled pork, verder allemaal losse gerechten waar iedereen wel iets van lust. Er lopen 7 kinderen rond tussen de 6-15 en 6 volwassenen. Mijn jongste heeft gevraagd of er toch in ieder geval stoofpeertjes bij kunnen zijn...
Woensdagavond hebben we vergadering over wat het menu wordt....
1e kerstdag zijn we alleen met gezin, menu volgt als ik weet wat kerstavond wordt...
2e kerstdag brunch bij mijn moeder en haar partner, s’avonds vast alleen brood of toastjes met restjes.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:12

Dat gezeik en de verplichte 'gezelligheid' wat mij enkel een hoop stress bezorgde is er de reden van dat ik verplichtingen heb afgeschaft en lekker thuis kerst vier. :)
Dit jaar alleen, de vorige 2 jaren met een inmiddels voormalige vriendin.
Maar iig niks moet, alles mag en lekker relaxed.
Mss ga ik wel gourmetten als brunch en eet ik de brunch 's avonds. :+
Anyway, ik heb dit jaar gekozen voor makkelijk maar toch luxer eten, films/series kijken, op de bank met een dekentje en wsl een langere losloopwandeling met de hond aangezien een hoop mensen verplichtingen hebben en wsl niet wandelen. :)

Flowq

Berichten: 2798
Geregistreerd: 12-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 23:22

Joolien schreef:
Flowq schreef:
Iemand nog een recept voor een garnalencocktail? Dat is mijn enige 'moeten' voor kerst :')
Moet wel perfect zijn dan natuurlijk

Gewoon de klassieker? Zelf wiskey-cocktail saus maken, met ijsbergsla. En dan kun je kiezen tussen noorse garnalen of Nederlandse garnalen. Persoonlijk heb ik liever Nlse, want die hebben gewoon veel smaak. Daarom hoef je echt geen moeilijke dingen te doen, want bovenstaand recept is doodsimpel, maar echt niet normaal lekker :P

Edit, ik ga toch zelf koken op 2e kerstdag, en ik heb besloten om Wagyu vlees te gaan bakken <3 ER zit hier vlakbij een boerderij die het zelf verkoopt :D *\o/*


Bedankt ook! Het ging mij idd vooral om de manier van zelf wiskeysaus maken. De wiskey leen ik van mn zus, drinken het zelf echt nooit :+
Hoevee gram garnalen pp?


Ellende altijd die verplichtingen en leuk doen... kerstavond eten we pizza bij mijn moeder, 1e kerstdag gelukkig pas vanaf 4 uur. Vandaar ook garnalencocktail, dat kunnen we smiddags nog met de hond op stap :)

@BiBiQ, bij jou wil ik wel komen eten!