Kerstdiner 2018

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:00

Grand dessert - 1e kerstdag
macarons van https://www.dutchhomemade.nl/
wentelteefje van kerstbrood
...

Kerstbrunch "Brabantse koffietafel" - 2e kerstdag
Zoet
- wentelteefjes van kerstbrood
- ...

hartig
- zelfgemaakte worstenbroodjes
- gevulde eieren en/of kwartelspiegelei op roggebrood
- groentensoep
- ...

drank
- sap
- koffie met kerstkransjes
- ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 11:16

Ik lees al een beetje mee, maar kom nu toch even binnen vallen deels omdat ik er niet uit kom wat het moet worden, en de tijd al weer snel genoeg gaat :x

Ik organiseer het dit jaar, deels omdat ik het heel leuk vind en van koken houd, en deels omdat ik wel een beetje uitgekeken ben op elk jaar gevulde kalkoen. :+

Nu is het om te beginnen zo, dat we met z'n 8en zijn. De laatste keer dat het hier was waren we met z'n 4en :P
Mijn broer heeft een vriendin en haar 2 dochters zijn er ook bij, en mijn vriend + moeder en opa.

Eigenlijk zit de twijfel hem voornamelijk in ga ik een standaard 3 gangen diner maken, of ga ik een soort buffet met bijvoorbeeld een thema maken met allemaal verschillende dingetjes op tafel.
En dan vooral als het een 3 gangen diner word, wat maak je als hoofdgerecht voor 8 personen in hemelsnaam :x

Ik loop dus een beetje vast op inspiratie dus mochten hier mensen zijn die wel vaker zo'n groep eters hebben en tips hebben, graag!
Het moet sowieso niet te moeilijk/super culinair zijn want sowieso mijn opa is een beetje het type wat de boer niet kent eet ie niet, en we zijn altijd meer van vlees dan van vis maar misschien is 50/50 een idee..

Iedereen wat laten mee nemen is zeker iets wat al meerdere keren onderling is genoemd, het liefst maak ik alles zelf maar dat bekijk ik wel zodra het plan er ligt :P

Edit; sorry voor het lange bericht :x

Anoniem

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 11:31

Ik heb mijn kerst menu af voor dit jaar!
Eerste dag op wens van mijn broer gourmetten (zoals elk jaar) en de tweede dag mag ik koken.

AMUSE
Stapeltje van komkommer, avocado, gerookte zalm en kruidenmousse + cupje zalmsoep

VOORGERECHT
Zelfgemaakte ravioli met kaasvulling en gepofte paprika saus

HOOFDGERECHT
De luxe biefstuk van de Lidl met aardappelgratie taartjes en paddenstoelenschotel (en stokbrood met smeersels, zelfgemaakte olijventappenade ect.)

KAASPLANK

TOETJE
Witte chocolade mousse in glaasje met koelkruimels en frambozen

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 17:00

Annet_dottie, zelf vind ik een buffet altijd veel meer werk. Ook qua warm houden, tegelijk klaar hebben enz. Enz.
Voor een grote groep kun je denken aan een groot stuk vlees (een kerstham, (meerdere) grote gerookte zalm(en), dat soort dingen) met diverse bijgerechten. Grote stukken vlees zijn vaak met een kernthermometer beter te timen en juiste gaarheid te geven, bijgerechten kun je voorbereiden en ter plekke afmaken. Bijvoorbeeld serveren met 2 soorten groente, zelfgebakken brood en aardappels uit de oven (als je genoeg ovenruimte hebt) of frituur of een grote schaal aardappelpuree.

Of je kan denken aan een stoofgerecht, dat is ook prima te doen voor 8man.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 17:06

Ahhhh kijk. Ook in ben al aan het plannen.

Voor 1ste kerstdag:
Ieder jaar staat er ossenstaartboullion op het programma zo ook dit jaar.

Maar verder is nog alles open.
Iets met vis en iets met vlees.

En 2e kerstdag????....gourrrrmetten!!!!!!!! *\o/* *\o/* *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 17:20

secricible schreef:
Annet_dottie, zelf vind ik een buffet altijd veel meer werk. Ook qua warm houden, tegelijk klaar hebben enz. Enz.
Voor een grote groep kun je denken aan een groot stuk vlees (een kerstham, (meerdere) grote gerookte zalm(en), dat soort dingen) met diverse bijgerechten. Grote stukken vlees zijn vaak met een kernthermometer beter te timen en juiste gaarheid te geven, bijgerechten kun je voorbereiden en ter plekke afmaken. Bijvoorbeeld serveren met 2 soorten groente, zelfgebakken brood en aardappels uit de oven (als je genoeg ovenruimte hebt) of frituur of een grote schaal aardappelpuree.

Of je kan denken aan een stoofgerecht, dat is ook prima te doen voor 8man.


Dankjewel voor je tips, een groot stuk vlees op tafel is juist wat ik niet wil maar meer omdat we dat altijd al hebben, met dus kalkoen waar mijn moeder absoluut niet vanaf wil stappen :x
Ik zit ziek thuis dus heb de halve dag al achter de pc doorgebracht het internet afspeurend en denk dat ik nu best leuke ideeën heb.
Het mooiste is ook dat het grootste deel van wat ik bedacht heb al een dag van te voren klaar gemaakt kan worden en dan dus alleen nog maar opgewarmd hoeft, en ik heb m'n schoonzus gevraagd of die ook wat wil maken.
Waarschijnlijk vieren we het toch maar bij mijn vriend, mede omdat die een combi magnetron/oven heeft, een "echte" oven en een gasfornuis (en een eettafel :+ ) dus met z'n 2en en al die mogelijkheden moet dat goed komen denk ik :D

irryproppy

Berichten: 328
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: overal waar de zon schijnt!!!:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 17:54

Ik ga lekkere hapjes maken.
Op kerstavond eten we waarschijnlijk beenham uit de oven of varkenshaas uit de oven,met culi aardappeltjes (in schil) uit de oven en gemengde groenten.
Chocomousse toe.
Op eerste kerstdag gaan we gezellig gourmetten met ons gezin en aanhang,ijstaart toe.
Op tweede kerstdag de leftovers grillen met verse zelfgemaakte patat en appelmoes en
Zelfgemaakte pudding toe.

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 18:01

Ik heb vorig jaar die chocoladebollen gemaakt, maar wel met ballonnen. Je moet er gewoon voor zorgen dat je chocolade voldoende is afgekoeld voordat je ze erin dipt :). Ik had ze trouwens laten smelten dmv karamelsaus ipv chocoladesaus. Dit wordt veel warmer en is de kans dus groter dat hij door de bol heen smelt.

Ik weet hier het menu nog niet precies maar ik denk als voorgerecht zelfgemaakte ravioli gevuld met garnalen en kreeftensaus. Is echt mn lievelingsgerecht ondanks dat het heel veel werk is <3.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 15:10

Hou van zelf ravioli maken <3

Ondertussen hier rustig aan het denken wat we gaan doen.
1 dag met 15 man ofzo, waarvoor we een voorgerecht maken.
Plan is een salade met picanha die ik kort aangril en dan heel dun snijd. De slade met pecannoten, dun gesneden peer, sla en komkommer. Dressing lauwwarm met als vet de uitgebakken vetlaag vd picanha. Daarnaast wat zelfgebakken brood.

Nu over O&N aan het denken, dan zijn we altijd met groep vrienden en spelen spelletjes dus wordt iets van hapjes. Dacht aan pan snert met zelfgemaakte worstenbroodjes en wat andere winterse hapjes, maar deel van me wil uitpakken (waar ik spijt van ga krijgen dus probeer mezelf te beheersen :o ).

Nu ik ravioli lees krijg ik ook zin om ravioli te maken, haha.

FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 15:22

Zijn kleine quiches daarbij misschien wat? Zou je zelfs al eerder kunnen maken en invriezen. Op tijd laten ontdooien en even weer opwarmen in de oven. (niet de magnetron, dan wordt je bladerdeeg vies klef nat)

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 15:34

grote lijnen zijn wel duidelijk:
Grand dessert - 1e kerstdag
gewoon crepes suzette :-)

Kerstbrunch "Brabantse koffietafel" - 2e kerstdag
Zoet
- wentelteefjes van kerstbrood
- koffiebroodjes (wsl in kerstster vorm)

hartig
- zelfgemaakte worstenbroodjes
- gevulde eieren en/of kwartelspiegelei op roggebrood
- groentensoep

plank
- roggebrood
- kaassoorten
- katenspek, leverworst,

drank
- sap
- koffie met lekkernijen (kerstkransjes, stroopwafels,

en mss nog iets voor 2 personen voor de 24e

m9ara

Berichten: 936
Geregistreerd: 19-08-10

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:57

Ik begin mijn grote lijnen ook een beetje duidelijk te krijgen. Op dit moment ziet mijn kerstmenu er zo uit:

Carpaccio van Eendenborst
Bospaddenstoelensoep met blauwe kaas
bloemkool panna cotta met hamcrumble en kaaskoekje
Gebakken rondo van polenta met een topping van varkensstoof
Courgette-halloumi koekjes met groene saus
Hertenbiefstuk met rode wijnsaus en pastinaakrösti/puree
Toetje van mijn moeder

Ik twijfel nog over de hartige panna cotta en de courgette/halloumi koekjes...

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 20:32

Jeetje,kom ik aan met mijn groentensoep en rollade.

Faraon
Berichten: 231
Geregistreerd: 02-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 23:43

m9ara schreef:
Ik begin mijn gro hite lijnen ook een beetje duidelijk te krijgen. Op dit moment ziet mijn kerstmenu er zo uit:

Carpaccio van Eendenborst
Bospaddenstoelensoep met blauwe kaas
bloemkool panna cotta met hamcrumble en kaaskoekje
Gebakken rondo van polenta met een topping van varkensstoof
Courgette-halloumi koekjes met groene saus
Hertenbiefstuk met rode wijnsaus en pastinaakrösti/puree
Toetje van mijn moeder

Ik twijfel nog over de hartige panna cotta en de courgette/halloumi koekjes...


Zou ik het recept van de bospaddenstoelensoep met blauwe kaas mogen? :9

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 00:33

Leukkkkk! Kerst <3

Kerstavond zijn we eigenlijk altijd met het gezin thuis.

Normaal is kerst een dag mijn familie en een dag de familie van m'n man. Dit jaar zijn mijn ouders in het buitenland dus mijn familiedag wordt geskiped.
Dag schoonfamilie.. ik twijfel nog. 2e kerst gewoon op de koffie is voor mij eigenlijk ook prima.

Eerste kerst is waarschijnlijk met vrienden. Grote kans dat dit gourmet oid wordt.

Tweede kerst ga ik denk ik wat ovenschalen enz. van de Lidl halen. Heb de folder gezien en het ziet er zoooooo lekker uit. Dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan ;)

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 01:06

Nav jouw post de Delicieux folder opgesnord online en ik ga de fysieke vd week even halen, dat bladert toch prettiger.
Maar belooft al veel goeds tot nu toe, zag ook dat de gourmetmini's al vanaf volgende week verkrijgbaar zijn net als meer producten dus kan ook al langzaam aan beginnen met boodschappen verzamelen. :)

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 02:54

Na jaaaaaren gourmetten heb ik mn ouders over om ook eens een echt vijf gangen diner te doen. Ben nog helemaal ideeloos dus heerlijk om hier even ideeen op te doen met jullie menutjes.

EedihcrO

Berichten: 786
Geregistreerd: 12-04-15
Woonplaats: Rijen

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:32

Ik heb eindelijk bedacht wat ik dit jaar met kerst wil maken. We zitten met wat beperkingen, doordat 2 personen geen varkensvlees mogen en er iemand zwanger is, dus alles wat rauw blijft valt al af.

Nu had ik bedacht om parelhoen te maken. Deze kun je lekker vullen en in de oven zetten, dus is relatief makkelijk. Het duurt lang, maar Tis niet enorm veel werk. Daarbij een aardappel/appelgratin uit de oven. Maar wat voor groente dan? Gewoon een frisse groene salade staat altijd op tafel, maar ik wil er graag 2 warme groenten bij. Zou haricots vert (al dan niet met spek) goed passen? En wat dan nog meer? Aangezien hier nogal creatievelingen zitten, dacht ik, gewoon maar even vragen :)

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:43

FuGeLiCu schreef:
Ik lees ook graag mee! Moet wel glutenvrij koken, vandaar dat de inspiratie momenteel even wat minder is. Maar misschien lees ik hier dingen die van nature gv zijn of die ik makkelijk om kan zetten naar gv.


Ik heb thuis heerlijke pannenkoeken meel staan, boekweit meel, tepp en nog een soort waar ik de naam van ben vergeten.

Daar ga ik deze kerst crêpes van maken, met vanille ijs en warme kersen.

Verder rosbief, zelf gemaakt met bacon ertussen.
En veel verschillende soorten groente.

FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:34

A3a1 schreef:
FuGeLiCu schreef:
Ik lees ook graag mee! Moet wel glutenvrij koken, vandaar dat de inspiratie momenteel even wat minder is. Maar misschien lees ik hier dingen die van nature gv zijn of die ik makkelijk om kan zetten naar gv.


Ik heb thuis heerlijke pannenkoeken meel staan, boekweit meel, tepp en nog een soort waar ik de naam van ben vergeten.

Daar ga ik deze kerst crêpes van maken, met vanille ijs en warme kersen.

Verder rosbief, zelf gemaakt met bacon ertussen.
En veel verschillende soorten groente.


Oe ik houd me aanbevolen voor het recept van de crêpes! (je bedoelt denk ik teffmeel?)

En ik zoek eigenlijk nog een goed recept om wafels te maken. Zowel die lekkere dikke waar je ook fruit en ijs bij kunt eten en de dunne die je oprolt tot nieuwjaarsrolletjes.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:44

Ik google altijd voor recepten....
Dus helaas, ik kan niet zeggen welk recept het is.

Ja teffmeel inderdaad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:45

Ik ga voor gourmet dit jaar :')

Nu zoek ik wat vegan (geen ei melk en vlees etc ) dingetjes voor op de gourmet voor mijn vegan broer , heb al wat gegoogeld maar hmm

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:50

Ik mag me eigenlijk hier niet melden want wij gourmetten en gaan tweede kerstdag uiteten, maar jongens respect voor jullie :+

FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:39

Rebecca schreef:
Ik ga voor gourmet dit jaar :')

Nu zoek ik wat vegan (geen ei melk en vlees etc ) dingetjes voor op de gourmet voor mijn vegan broer , heb al wat gegoogeld maar hmm


Heb het etiket nog niet gelezen, dus weet niet wat er wel en niet in zit, maar lidl heeft ook gourmet aardappel koekjes, weet niet of dat iets is?

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:49

Veel vleesvervangers zijn ook vegan en die kunnen ook op de gourmet, even een apart pannetje