Kerstdiner 2018

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 17:45

spottedponie schreef:
Ik heb me prima ingelezen hoor tica, weet inderdaad dat verse gerookte zalm geen probleem hoeft te zijn. Het gaat bij mij vooral om zalm in sushi en dat risico ga ik niet nemen...

maar toch bedankt voor je beetje neerbuigende reactie, je hebt namelijk geen idee waar ik vandaan kom met m’n zwangerschap


ZEKER niet neerbuigend naar jou bedoeld! Sorry als je dat zo opvatte. Ik vind alleen die mensen die zomaar roepen dit mag je niet, dat mag je niet terwijl ze geen idee hebben hoe of wat erg irritant.
Dat je met zalm in sushi geen risico neemt vind ik alleen maar slim. Dat je (of welke zwangere dan ook) je zou laten beperken omdat mensen zomaar wat roepen zou ik zonde vinden.

spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 17:48

Nadeel van het geschreven woord op internet, prima zo :) bedankt voor je heads up

Terug on topic en kletsen over eten!! :D

Anoniem

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 17:51

1 dag gourmet met familie en 1 dag moet ik nog wat bedenken voor mezelf.
Ik denk dat ik aan de toastjes met voorverpakte gerookte zalm en filet americain en allerlei gekke kaasjes enzo ga! :D

spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 18:47

Trutje :') _/-\o_ als je er maar van geniet dan toch en aan mij denkt! :')

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 19:56

Een tijd geleden heb ik voor mijn vriend een freakshake gemaakt als toetje. Dat beviel ons zo goed dat ik ze voor heel mijn familie ga maken op kerstavond.

Afbeelding

Recept is van de AH. Om het wat meer kerstachtig te maken doe ik door de helft groene kleurstof en door de andere helft rode heen en doe ik er nog kerstchocolaatjes op :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 20:14

Ik maak een mushroom wellington voor de vegetariërs en veganisten in het gezelschap. :j

Al vaak uitgeprobeerd en inmiddels heb ik een geoptimaliseerd recept, en het is echt heerlijk!


Afbeelding

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 20:46

Oeh! Ziet er geweldig uit!
Mag ik het recept er van?

moonsparkle
Berichten: 21732
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 21:20

_mjwb schreef:
Een tijd geleden heb ik voor mijn vriend een freakshake gemaakt als toetje. Dat beviel ons zo goed dat ik ze voor heel mijn familie ga maken op kerstavond.

[ [url=m/yOsHs5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Recept is van de AH. Om het wat meer kerstachtig te maken doe ik door de helft groene kleurstof en door de andere helft rode heen en doe ik er nog kerstchocolaatjes op :)



Als toetje? Dan hoop ik dat je een klein hoofdgerecht hebt of hele grote eters :')

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 21:52

Ik heb een hele grote familie dus dan is het altijd moeilijk om voor zoveel mensen te koken, daarom eten we altijd tapas. Super lekker en makkelijk en dan kan iedereen kiezen wat ze wel en niet willen :) Ik bewaar in ieder geval plek voor het toetje :Y)

EedihcrO

Berichten: 786
Geregistreerd: 12-04-15
Woonplaats: Rijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 23:21

Anoniem schreef:
1 dag gourmet met familie en 1 dag moet ik nog wat bedenken voor mezelf.
Ik denk dat ik aan de toastjes met voorverpakte gerookte zalm en filet americain en allerlei gekke kaasjes enzo ga! :D


En een dikke medium rare biefstuk als hoofdgerecht? -O-

Ik wil ook!

Charlottemv
Berichten: 905
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 09:44

Resistance schreef:
Ik maak een mushroom wellington voor de vegetariërs en veganisten in het gezelschap. :j

Al vaak uitgeprobeerd en inmiddels heb ik een geoptimaliseerd recept, en het is echt heerlijk!


[ [url=m/L2QS9Q.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ja deze zou ik ook wel willen maken.. zou je mij jouw perfecte recept willen geven? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 09:50

EedihcrO schreef:
Anoniem schreef:
1 dag gourmet met familie en 1 dag moet ik nog wat bedenken voor mezelf.
Ik denk dat ik aan de toastjes met voorverpakte gerookte zalm en filet americain en allerlei gekke kaasjes enzo ga! :D


En een dikke medium rare biefstuk als hoofdgerecht? -O-

Ik wil ook!


Rauw! Net knapperig aangebakken aan de buitenkant, knalrood en liefst nog koud vanbinnen. :9 met veel jus, vers wit brood en een lekkere salade. Top maaltje!
Bedankt voor de suggestie, ik zal aan jullie denken :D
Iemand nog suggesties voor een dessert wat de zwangeren niet mogen? Dan maak ik er een thema van ;)

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 10:01

iets met rauwe eieren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 11:26

Anoniem schreef:
EedihcrO schreef:


En een dikke medium rare biefstuk als hoofdgerecht? -O-

Ik wil ook!


Rauw! Net knapperig aangebakken aan de buitenkant, knalrood en liefst nog koud vanbinnen. :9 met veel jus, vers wit brood en een lekkere salade. Top maaltje!
Bedankt voor de suggestie, ik zal aan jullie denken :D
Iemand nog suggesties voor een dessert wat de zwangeren niet mogen? Dan maak ik er een thema van ;)



Dan heb ik echt de perfecte met rauw eieren voor je :') Maar echt, voor dat toetje doet iedereen altijd een moord.
http://www.seizoenskok.nl/recipes/bevro ... eientaart/


Afbeelding


Ik laat overigens de kokos altijd weg. :) En je moet écht heel lang kloppen.

Anoniem

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 11:27

En het mushroom wellington recept voor de liefhebbers:

- 3 portobello’s
- 400 gram champignons, fijngehakt
- 2 grote uien, gesnipperd
- 3 teentjes knoflook
- olijfolie
- 6 takjes tijm
- balsamico azijn
- 8 plakjes bladerdeeg
- 60 ml groentebouillon
- peper en zout
- 300 gram spinazie
- Een ei

-Verwarm de oven voor op 200 graden C

- fruit de geperste knoflook in de olijfolie en doe daarna de ui erbij. Lang fruiten!
- Giet de bouillon erbij tijdens het fruiten en fruit door totdat het vocht is verdampt.
- doe OP HOOG VUUR de champignons erbij, tegelijkertijd de tijm en een grote scheut balsamico en zout en peper erbij. Bak het door totdat het klein is. Doe het dan in een bak.
- Bak de spinazie totdat het klein is, doe het ook in een bak.
- Doe olijfolie in de pan en bak de portobello’s aan beide kanten 5 minuten. Leg op keukenrolpapier erna om te drogen!

- Maak van het bladerdeeg één grote lap op een bakplaat.
- Leg eerst het ui/champignonmengsel in het midden in een rechte lijn erop. Doe daar de spinazie overheen en leg daaroverheen de portobello’s. doe er nog wat zout op, voordat je de boel dichtvouwt.
- smeer het losgeklopte ei erop en doe er nog wat zeezout overheen.
- bak het ding 30 minuten.

m9ara

Berichten: 936
Geregistreerd: 19-08-10

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 11:42

Nou eerder vertelde ik mijn kerstdiner voor eerste kerstdag. Nu heb ik gisteren gehoord dat ik met kerstavond het voorgerecht en tweede kerstdag het volledige kerstdiner voor mijn schoonouders moet verzorgen.
Ze weten dat ik van koken hou en hebben wel wat hoge verwachtingen, nu heb ik stress en weet ik niet wat ik moet gaan maken haha.

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:44

Tica, ik zeg tiramisu <3

Resistance, ik heb het origineel wel eens gemaakt en die was al lekker dus ga deze zeker onthouden! Denk niet voor kerst maar voor zo een keer.

M9ara, ik begrijp dus dat je vol verlangen mee leest? :')

Anoniem

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 14:39

Als ik het wil overleven ga ik idd maar voor tiramisu of ik maak zabaglione.
Aardbeientaart klinkt onwijs lekker Resistance, maar ik ben heel erg allergisch voor aardbeien. :')

m9ara

Berichten: 936
Geregistreerd: 19-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 15:53

secricible schreef:
Tica, ik zeg tiramisu <3

Resistance, ik heb het origineel wel eens gemaakt en die was al lekker dus ga deze zeker onthouden! Denk niet voor kerst maar voor zo een keer.

M9ara, ik begrijp dus dat je vol verlangen mee leest? :')


:') :') Dat kun je wel zeggen ja, hopend op een berg inspiratie -O-

DinkyOmie

Berichten: 532
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: in een huis

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:20

ik wil als dessert een boom maken van chocolade aardbeien :).
Iemand hier ervaring mee?

Charlottemv
Berichten: 905
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:40

Resistance schreef:
En het mushroom wellington recept voor de liefhebbers:

- 3 portobello’s
- 400 gram champignons, fijngehakt
- 2 grote uien, gesnipperd
- 3 teentjes knoflook
- olijfolie
- 6 takjes tijm
- balsamico azijn
- 8 plakjes bladerdeeg
- 60 ml groentebouillon
- peper en zout
- 300 gram spinazie
- Een ei

-Verwarm de oven voor op 200 graden C

- fruit de geperste knoflook in de olijfolie en doe daarna de ui erbij. Lang fruiten!
- Giet de bouillon erbij tijdens het fruiten en fruit door totdat het vocht is verdampt.
- doe OP HOOG VUUR de champignons erbij, tegelijkertijd de tijm en een grote scheut balsamico en zout en peper erbij. Bak het door totdat het klein is. Doe het dan in een bak.
- Bak de spinazie totdat het klein is, doe het ook in een bak.
- Doe olijfolie in de pan en bak de portobello’s aan beide kanten 5 minuten. Leg op keukenrolpapier erna om te drogen!

- Maak van het bladerdeeg één grote lap op een bakplaat.
- Leg eerst het ui/champignonmengsel in het midden in een rechte lijn erop. Doe daar de spinazie overheen en leg daaroverheen de portobello’s. doe er nog wat zout op, voordat je de boel dichtvouwt.
- smeer het losgeklopte ei erop en doe er nog wat zeezout overheen.
- bak het ding 30 minuten.


Ik heb deze vandaag gemaakt om te proberen en ik ga dit zeker met de kerst maken! Echter vond ik het wel echt een groot ding (en ik had hem al kleiner gemaakt dan de beschrijving) maar ik denk dat je dit ook heel goed in mini’s kunt maken. Dus 1 vel bladerdeeg en dan de vulling en dan nog 1 vel erop om dicht te maken.

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:47

Thanks Resistance!

Bienotje

Berichten: 10874
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:38

Hier ook nadenken over kerst.

Manlief wil fazant op de rookoven proberen. Dan wil ik er aardappel-knolselderij bij maken. Met daarnaast gebakken aardappeltjes. Een portsaus bij de fazant. Champignons gesmoord in boter met tijm.

Overig nog 2 soorten groente ben ik nog niet uit.

Andere kerstdag mag ik voorgerecht voor verzorgen. Dat vind ik veel lastiger en zoek ik nog inspiratie voor. Geen vis of soep, iemand nog leuke inspiratie? O:)

m9ara

Berichten: 936
Geregistreerd: 19-08-10

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 09:49

Ik denk dat ik er nu helemaal uit ben, toch een paar dingen gewijzigd!

Eerste kerstdag:
Aperitief: Bruchetta met rosbief, tijmmayonaise en shalot
Koud voorgerecht: 'Carpaccio' van eendenborst
Soep: Bospaddenstoelensoep met cider en blauwe kaas
Warm voorgerecht: Twee bereidingen van scampi
Tussengerecht: Polentarondo met varkensstoof
Spoom
Hoofdgerecht: Hertenbiefstuk met rode wijn saus, pastinaak puree, pastinaak-aardappel rosti
Nagerecht: doet mijn moeder

2e kerstdag voor de schoonfamilie:
Vooraf: Aardappelwafeltjes met kort gebakken zalm en komkommercreme
Hoofd: Eendenborst met cranberrysaus, aardappeltjes en een nog te bedenken groente
Na weet ik nog niet..

Als iemand nog een suggestie heeft voor een dessert wat feestelijk maar wel makkelijk te maken is, graag!

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 10:32

M9ara: misschien valt het uit de toon door de simpelheid, maar molten lava cakes (met vanille ijs). Echt heel gemakkelijk maar zoooo lekker. Dit recept vind ik het fijnst: https://www.zoetrecepten.nl/recepten/ch ... ava-cakes/

Of een meringue taart, ook al zo lekker.

Wel echt respect voor je menu hoor, hoe krijg je dat voor elkaar in een dag? :oo M'n vaatwasser zou dit menu al niet aankunnen. :')