Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 90 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Glutenvrij kerstdiner

 
Profiel   

Alwiene die shop ken ik niet.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-18 16:05 



 
Profiel   

marleen_usar schreef
Alwiene die shop ken ik niet.


Bakker Leo niet? Kan het aanraden, pistoletjes en t brood zijn ook erg lekker. Ze bakken 2x in de week, je moet de dag vooraf besteld hebben voor 17 uur en de dag ná het bakken (2 dagen na je bestelling dus) krijg je het dan thuis geleverd.

Dit is de shop https://glutenvrij.bakkerleo.nl

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-18 16:10 



 
Profiel   

Alwiene schreef
Ik krijg morgen de feesstol van Bakker Leo binnen. Ben benieuwd. De oliebollen waren iig prima en scheelt een hoop gedoe met zelf maken.

Van de week ook de gevulde speculaas van Yam geprobeerd, lekker maar ben niet helemaal zeker of ik er nu last van kreeg of niet helaas.

FuGeLiCu schreef
Ik weet het, lastig is dat. Zelf heb ik een soort allergische reactie op (tot nu toe best veel) glutenvrije producten (branderig gevoel in de mond, zweet om mond staan). Diëtist en allergoloog weten ook niet wat het is, erg vervelend want ik probeer niet heel makkelijk nieuwe producten uit die niet van nature gv zijn. Men vermoed dat het de samenstelling van ingrediënten is, maar daar kom je nooit achter. Fabrikanten moeten vermelden wat er in zit en in volgorde van hoeveelheid, maar wat die hoeveelheid is, dat zijn ze niet verplicht.



Sommige mensen verdragen ook andere granen niet. Ik zelf kan geen maismeel hebben en twijfel nog over de glutenvrije havermout. Maar ook al mensen gehoord die geen tapioca verdragen en ja dat zit in heel veel producten. Maïsmeel zit trouwens in ontzettend veel Schär producten helaas.



Dank voor de tips, ik ga er eens op letten! Al in het ziekenhuis bij meerdere artsen geweest, maar niemand weet het antwoord. Mais heb ik eerst over getijfeld, maar de allergoloog zei dat als je gewoon mais kunt eten, je die reactie niet van maismeel zou moeten krijgen.

Bakker Leo ken ik idd, heb er alleen nog nooit iets besteld. Ook een beetje door de angst er last van te krijgen. Helaas is het voor mij niet zo simpel om zomaar iets, bijv. brood te vervangen door gv brood. En veel recepten die ik heb (bakte altijd al heel veel) zijn niet 1 op 1 te vervangen. gv meel reageert zo anders als normaal meel. Kwestie van blijven uitproberen (en er de tijd voor vinden).

Heb gisteren trouwens een lekkere havermoutcake met cranberries gemaakt, wil het recept later wel posten? En ik heb een recept van pepernoten als er belangstelling is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-18 10:46 



 
Profiel   

Oh pepernoten recept wil ik wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-18 10:48 



 
Profiel   

Hier ook geen mais helaas :( En ik krijg wel reactie van gewone mais, ik kon op een bepaald moment geen popcorn meer eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-18 10:50 



 
Profiel   

Ik wou me ook graag melden! Moet voor mezelf gluten en lactosevrij. Kook eigenlijk altijd zelf met kerst, twee dagen 8)7 Vertrouw mijn ouders en schoonouders er toch niet helemaal mee ondanks dat ze wel willen en heel erg hun best doen, maar toch af en toe de mist in gaan. Deze kerst weet ik nog niet helemaal zeker of ik ga koken, want ben dan 37 weken zwanger. Geeft overigens nog een extra uitdaging qua ingrediënten -O- denk dat ik toch een dag ga kokkerellen. Vind het stiekem veel te leuk!
Heb nog veel recepten liggen van vorige jaren. Een heel erg lekkere ossenstaartsoep bijvoorbeeld, trio van zalm, gevulde kalkoen. Volgens mij zijn die ook gemakkelijk maïsvrij te maken.
Wat lastig voor jullie dat je nog steeds klachten hebt! Bakker Leo heb ik ook veel goede dingen over gehoord maar durf het zelf ook niet aan omdat ik ook reageer op glutenvrij tarwemeel en dat gebruiken ze helaas.

Heb voor dit jaar nog niks bedacht voor kerst, dus ik sta open voor lekkere suggesties :9

De pasteitjes klinken al heel goed!! Zou ik daar het recept van mogen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-18 11:09 



 
Profiel   

runnerfan schreef
Ik wou me ook graag melden! Moet voor mezelf gluten en lactosevrij. Kook eigenlijk altijd zelf met kerst, twee dagen 8)7 Vertrouw mijn ouders en schoonouders er toch niet helemaal mee ondanks dat ze wel willen en heel erg hun best doen, maar toch af en toe de mist in gaan. Deze kerst weet ik nog niet helemaal zeker of ik ga koken, want ben dan 37 weken zwanger. Geeft overigens nog een extra uitdaging qua ingrediënten -O- denk dat ik toch een dag ga kokkerellen. Vind het stiekem veel te leuk!
Heb nog veel recepten liggen van vorige jaren. Een heel erg lekkere ossenstaartsoep bijvoorbeeld, trio van zalm, gevulde kalkoen. Volgens mij zijn die ook gemakkelijk maïsvrij te maken.
Wat lastig voor jullie dat je nog steeds klachten hebt! Bakker Leo heb ik ook veel goede dingen over gehoord maar durf het zelf ook niet aan omdat ik ook reageer op glutenvrij tarwemeel en dat gebruiken ze helaas.

Heb voor dit jaar nog niks bedacht voor kerst, dus ik sta open voor lekkere suggesties :9

De pasteitjes klinken al heel goed!! Zou ik daar het recept van mogen?


Ik moet eerlijk zeggen dat ik die altijd haal in de reform winkel... :9

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-18 15:14 



 
Profiel   

FuGeLiCu schreef
Heb gisteren trouwens een lekkere havermoutcake met cranberries gemaakt, wil het recept later wel posten?
Klinkt goed! Lees graag het recept.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-18 15:28 



 
Profiel   

Hier ook een glutenvrije veganistische uitdaging <<)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-18 15:31 



 
Profiel   

beetje22 schreef
Hier ook een glutenvrije veganistische uitdaging <<)


Oh my, ook nog veganistisch, dat kan je zeker wel een uitdaging noemen ja!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-18 15:37 



 

A


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-18 15:38 



 
Profiel   

Sophievhouw schreef
Ik moet eerlijk zeggen dat ik die altijd haal in de reform winkel... :9


Haal je de ragout daar ook?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-18 16:05 



 
Profiel   

Ik lees mee. Eet al paar jaar lactose vrij en sinds paar weken ook glutenvrij. Ik zoek altijd veel recepten op pinterest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-18 16:41 



 
Profiel   

runnerfan schreef
Sophievhouw schreef
Ik moet eerlijk zeggen dat ik die altijd haal in de reform winkel... :9


Haal je de ragout daar ook?


Die maakt mijn moeder... Ragout kan je gewoon glutenvrij maken, mist je gv meel en bouillon gebruikt. Op internet heb je vast wel recepten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-18 19:44 



 
Profiel   

Alwiene schreef
marleen_usar schreef
Alwiene die shop ken ik niet.


Bakker Leo niet? Kan het aanraden, pistoletjes en t brood zijn ook erg lekker. Ze bakken 2x in de week, je moet de dag vooraf besteld hebben voor 17 uur en de dag ná het bakken (2 dagen na je bestelling dus) krijg je het dan thuis geleverd.

Dit is de shop https://glutenvrij.bakkerleo.nl


Bedankt voor de tip. *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-18 18:24 



 
Profiel   

Hierbij alvast het recept van de cake, pepernoten zal ik later posten, die weet ik niet meer uit mn hoofd. Ga ik donderdag voor het eerst sinds een jaar weer maken, er moet natuurlijk een potje klaar staan voor tijdens de intocht <:)

Havermoutcake met cranberries

Ingrediënten
200 gr havermout, gemalen tot meel in de keukenmachine
80 gr amandelmeel
7 gr bakpoeder
4 eieren
150 ml melk
6 el honing
Ongeveer 85 gr gedroogde cranberries.

Bereiding
Verwarm de oven voor op 160 graden. En wel de cranberries in lauwwarm water.
Meng in een beslagkom het havermeel, amandelmeel en bakpoeder. Klop er de eitjes, melk en honing door en meng tot een egaal beslag. Ik meng alles gewoon met een pollepel i.p.v. de mixer, ik merk dat met gv bakken me dat beter bevalt, alles wordt minder droog en compact.
Dep je gewelde cranberries een beetje droog in een keukenpapiertje en hussel de stukjes door een beetje havermeel/amandelmeel. Schep ze daarna door het beslag.
Giet het beslag in de cakevorm. Zet de havermoutcake zo’n 50 minuten in de oven (baktijd verschilt natuurlijk per oven, even goed in de gaten houden en evt. kijken of een prikker er droog uit komt).

Ik ben nog in twijfel of ik volgende keer, om het wat kerstiger te maken, ook een klein beetje kaneel door het beslag doe en dan misschien wel deels rozijnen en deels cranberries en garneren met geraspte amandelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-18 08:46 



 
Profiel   

Oh jou dit ga ik zeker maken, moet vast heel lekker zijn. Ik ben een kaneel fan dus die ga ik er wel in doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-18 10:46 



 
Profiel   

Je zou er ook appel en of peer in kunnen doen met kaneel, maar dan is de cake denk ik natter en minder lang houdbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-18 10:49 



 
Profiel   

FuGeLiCu schreef
Je zou er ook appel en of peer in kunnen doen met kaneel, maar dan is de cake denk ik natter en minder lang houdbaar.


Aaaaah, het water loopt me nu al in de mond :9

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-18 21:04 



 
Profiel   

Hier ook een Coeliaak!!!
Ik lees/klets graag mee

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-18 21:16 



 
Profiel   

Zoals gezegd, het recept voor pepernoten. Ik ga ze vanmiddag weer voor het eerst bakken dit jaar. Ik weet even niet meer precies hoeveel pepernoten je met elke hoeveelheid beslag krijgt, maar het zal vast niet voor niets zijn dat ik drie hoeveelheden heb opgeschreven, er staat me iets bij dat ik met het hele beslag ook echt een hele berg pepernoten had :=. Ik begin vandaag maar met de middelste hoeveelheid, haha.

Glutenvrije knapperige kruidnoten/pepernoten

Ingrediënten

Heel beslag
250 gr gv zelfrijzend bakmeel
150 gr boter
118 gr basterdsuiker
1½ el speculaaskruiden
50 ml melk

Half beslag
125 gr gv zelfrijzend bakmeel
75 gr boter
59 gr basterdsuiker
¾ el speculaaskruiden
25 ml melk

Een derde beslag
83 gr gv zelfrijzend bakmeel
50 gr boter
39 gr basterdsuiker
½ el speculaaskruiden
16 ml melk


Bereiding
• Verwarm te oven voor op 180˚C.
• Smelt de boter
• Meng het meel met suiker, speculaaskruiden, gesmolten boter en melk.
• Roer met een pollepel totdat alles goed gemengd is.
• Maak met de hand kleine balletjes deeg voor 1 kruidnootje uit de kom, vorm tot een balletje en druk plat/vorm op het bakpapier
• Bak 12 minuten in een oven van 180˚C, laat afkoelen op een rooster.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-18 10:40 



 
Profiel   

Nog even een aanvulling, maak je balletjes niet al te groot, ze groeien nog wat in de oven. Gisteren de helft van het beslag gemaakt, heb 59 pepernoten, maar ze zijn iets aan de grote kant allemaal. Schat bij normale bolletjes dat je ongeveer 65-70 pepernoten hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-18 10:38 



 
Profiel   

De kerst komt al dichterbij, daarom maar even een berichtje. Iemand inmiddels al lekkere recepten bedacht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-18 08:27 



 
Profiel   

Ik zoek eigenlijk nog een goed recept om wafels te maken. Zowel die lekkere dikke waar je ook fruit en ijs bij kunt eten en de dunne die je oprolt tot nieuwjaarsrolletjes. Iemand hier misschien goede ervaringen met een recept?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-18 12:36 



 
Profiel   

FuGeLiCu schreef
Ik zoek eigenlijk nog een goed recept om wafels te maken. Zowel die lekkere dikke waar je ook fruit en ijs bij kunt eten en de dunne die je oprolt tot nieuwjaarsrolletjes. Iemand hier misschien goede ervaringen met een recept?


Zoek het op op internet en vervang de 'gluten-dingen' door glutenvrije producten :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-18 20:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 90 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen