Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marinke182

Berichten: 304
Geregistreerd: 03-05-12
Woonplaats: Breda

Re: Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 16:12

Ik meld me!
Ik wil een vegan diner gaan maken, waarbij de rest van de familie niet kan klagen over het feit dat het vegan is (en volgens hen minder lekker ) :Y) .
Ik vind het altijd leuk om het chique te maken. Ik ben nu aan het denken als hoofdgerecht iets met Seitan, maar ik heb nog niks concreets. Ik lees dus mee!

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 16:56

Wij maken wel eens seitanstoverij (met 'kipstuckjes' van de vegetarische slager, maar dat zijn dus seitanstukjes) met kroketjes en appeltjes uit de oven met rode besjes erbij of een slaatje oid als er bezoek komt. Wij volgen daarvoor het recept op de evavzw website. Op voorhand enkele keren oefenen (dat is ook zo met stoofvlees) om het in de vingers te krijgen is niet altijd misplaatst bij stoverij. Mijn vriend kan het heel lekker maken :Y)

Ik maak ook wel eens graag een ratatouille-achtige ovenschotel met kroketjes bij, dus ik laat de aardappelschijfjes weg en leg in een ovenschotel rijtjes courgette-paprika-aubergine-... en dan met tomatensaus er over. Superlekker, we hebben er al complimentjes op gehad :j

Nu heb ik honger -O-

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 17:53

marinke182 schreef:
Ik meld me!
Ik wil een vegan diner gaan maken, waarbij de rest van de familie niet kan klagen over het feit dat het vegan is (en volgens hen minder lekker ) :Y) .
Ik vind het altijd leuk om het chique te maken. Ik ben nu aan het denken als hoofdgerecht iets met Seitan, maar ik heb nog niks concreets. Ik lees dus mee!

Seitan wellington?
Ik kwam hem tegen en ik vond hem voor 1 persoon teveel werk, maar het ziet wel wel heel lekker en luxe uit!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-18 19:44

Margoooo schreef:
Ik volg ook even, ik wil graag een lekkere vegan amuse maken die mijn vlees etende familie ook lekker zal vinden... En ik wil ook een soepje maken, zat te denken aan een uiensoepje.

Prei-mosterd-aardappel is echt heerlijk :Y) Bosh heeft een recept geloof ik

Hootje

Berichten: 273
Geregistreerd: 05-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 20:35

Hee wat leuk! Ik ben zelf vegatarisch al 3 jaar lang, maar heb de laatste tijd toch de behoefte om ook vegan te gaan eten, maar wil niet in een keer over gaan en ben gewoon nog een beetje aan het orienteren. Ik heb een boek gekregen van mijn ouders genaamd: de hippe vegatarier. Hierin stonden best wel leuke receptjes ook voor een kerstdiner dus ik denk ik deel ze ff! :9

Vegan Creamcheese, dit is een recept waar je je basisingrediënten kunt kiezen, dus elk ding waar '-' voor staat valt uit te kiezen, maar de bedoeling is dat je er maar een kiest.

Kies je basisingrediënten
200 gram
- artisjokharten uit blik
- cashewnoten, onbewerkt en geweekt
- zonnebloempitten, geweekt
- zachte tofu
- gekookte witte bonen
+ 1 eetlepel extra vierge olijfolie

Kies je smaakmakers
maximaal één nat ingrediënt
- 1 teentje knoflook, fijngeperst
- 1 limoen, het sap
- 1 citroen, de rasp
- 1 eetlepel fruitige azijn
- zout en peper

Kies je extra ingrediënten
optioneel, naar smaak
- handje verse groene kruiden
- handje boerenkool
- handje spinazie
- handje rucola

Bereidingswijze vegan creamcheese
Kies je basisingrediënten. Als je voor cashewnoten of pompoenpitten kiest, laat deze dan eerst minstens vier uur weken in water.

Doe de basisingrediënten in de keukenmachine, voeg je smaakmakers toe en maal tot het een romige massa
is. Kies je voor artisjokharten als basis? Dan kun je er ook voor kiezen om een deel van de artisjok grof te hakken en er daarna pas doorheen te doen.

Proef je 'creamcheese', pas de smaak aan naar wens en roer tot slot handmatig de fijgesneden extra ingrediënten erdoorheen.


Gevulde champignons

Ingrediënten voor 12 champignons

De basisingrediënten
12 grote kastanjechampignons

Kies je spread
12 theelepels, optioneel
-hummus
-kruidenpesto
-tomatensaus
-vegan roomsaus

(deze spreads komen ook uit het boel bij intresse wil ik deze recepten ook posten!)

Kies je groen
12 blaadjes of stukjes
- spinazie
- boerenkool
- rucola
- snijbiet
- zeekraal
- verse groene kruiden

Kies je vulling
12 theelepels
- zongedroogde tomaten, fijngesneden
- olijven, zon gedroogd
- artisjok, fijngesneden
- kaas, geraspt
- tofu, tempeh of seitan, gekruimeld
- granen, gekookt
- doperwten, gekokt
- linzen
- mais

Kies je smaakmaker

één of twee ingrediënten
- scheutje balsamico-azijn
- eetlepel honing
- eetlepel ahornsiroop
- gedroogde kruiden
- chilivlokken
- zout en peper

Kies je toppings
12 theelepels, optioneel
- noten, grofgehakt of fijngemalen
- zaden en pitten
- kaas, geraspt of gekruimeld
- verse groene kruiden, later toevoegen

Bereidingswijze gevulde champignons
Verwarm de oven voor op 180 graden en beleg een bakplaat met bakpapier.

Maak de champignons schoon, verwijder het steeltje en schep de binnenkant zoveel mogelijk uit zonder dat je het hoedje kapot maakt. Leg de champignons op de bakplaat.

Bereid je vulling voor door de gewenste ingrediënten te kiezen en samen met je smaakmakers te mengen.

Bestrijk iedere champignon desgewenst met een theelepel spread, beleg met je blaadje groen en vul aan met een theelepel vulling.

Kies tot slot je toppings, strooi deze over de champignons -tenzij je kiest voor groene kruiden - en bak ze 15 minuten in de oven tot ze rimpelig beginnen te worden.

Bestrooi eventueel met groene kruiden en serveer op een plateau of een amuselepel.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 08:58

Wat een leuk topic!

Ik mag dit jaar 1 vd kerstdagen het eten verzorgen. Toen ik nog vlees at, was ik altijd enorm fan van de beef Wellington.

Heeft er toevallig iemand een lekker recept met een vega variant hiervan?

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 10:20

Er staan al twee recepten genoemd ijssnuiver. Met de eerste heb ik goede ervaringen! (De portobello)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 13:05

ijssnuiver schreef:
Wat een leuk topic!

Ik mag dit jaar 1 vd kerstdagen het eten verzorgen. Toen ik nog vlees at, was ik altijd enorm fan van de beef Wellington.

Heeft er toevallig iemand een lekker recept met een vega variant hiervan?

BOSH! heeft een portobello wellington die nog vrij makkelijk is ook en suuuper lekker <3 (zie OP)

@Hootje, wow leuke post, is dat hele boek zo geschreven? Vind ik altijd fijn, als je wat kan variëren op een recept (dan hoef je ook niet gelijk allerlei ingredienten in huis te halen die je daarna nooit meer gebruikt)

Rijsa
Berichten: 745
Geregistreerd: 18-10-11
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:29

ijssnuiver schreef:
Wat een leuk topic!

Ik mag dit jaar 1 vd kerstdagen het eten verzorgen. Toen ik nog vlees at, was ik altijd enorm fan van de beef Wellington.

Heeft er toevallig iemand een lekker recept met een vega variant hiervan?



Biet wellington!
Receptje heb ik zo even niet bij de hand. Maar dan maak je per persoon dus een eigen biet wellingtonnetje.

Afbeelding

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:45

Ik lees even mee, de vriend van mijn broer heeft een melk, ei, pinda en noten allergie. Het is dat hij nog wel vlees eet, maar we zoeken ons dus meestal suf naar vegan recepten waar we dan vlees aan toevoegen. Helaas bevatten veel vegan recepten noten en dat kan ook weer niet.
We willen voor kerst dus verschillende kleine recepten zoeken en maken zodat iedereen iets kan eten wat hij/zij lekker vind en ook mag. Omdat er 2de kerstdag gourmetten op de planning staat (met best veel vlees) sta ik heel erg open voor een eerste kerstdag zonder vlees.

En ik heb geen zin in weer spruiten met spekjes en aardappeltjes uit de oven. (dat eten we zeker de laatste 4 jaar met kerst) :')

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 15:11

Lizje, de AH en de Jumbo verkoopt Mayolijn, dat is een eivrije mayonaise. Op basis daarvan kun je heel veel heerlijke sausjes maken! Misschien een goeie tip voor jou?

Afbeelding
Zo ziet ie eruit, staat gewoon bij de andere Remia sauzen.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 21:28

Magrathea schreef:
Lizje, de AH en de Jumbo verkoopt Mayolijn, dat is een eivrije mayonaise. Op basis daarvan kun je heel veel heerlijke sausjes maken! Misschien een goeie tip voor jou?

[ Afbeelding ]
Zo ziet ie eruit, staat gewoon bij de andere Remia sauzen.


De AH verkoopt toch ook de Jean Baton veganaise? Die is suuuuuuperlekker :j

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 21:54

Oja die is er ook. Ik koop zelf altijd deze aangezien die de helft goedkoper is :+

Hootje

Berichten: 273
Geregistreerd: 05-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 21:55

Magrathea schreef:
ijssnuiver schreef:
Wat een leuk topic!

Ik mag dit jaar 1 vd kerstdagen het eten verzorgen. Toen ik nog vlees at, was ik altijd enorm fan van de beef Wellington.

Heeft er toevallig iemand een lekker recept met een vega variant hiervan?

BOSH! heeft een portobello wellington die nog vrij makkelijk is ook en suuuper lekker <3 (zie OP)

@Hootje, wow leuke post, is dat hele boek zo geschreven? Vind ik altijd fijn, als je wat kan variëren op een recept (dan hoef je ook niet gelijk allerlei ingredienten in huis te halen die je daarna nooit meer gebruikt)



Ja! Vrijwel het hele boek is zo geschreven kan ik me herinneren! Zal zo nog ff kijken

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 18:38

Ja daar is het topic weer! Superleuk :D

Wij gaan denk ik sowieso een avond gourmetten, voor de tweede avond ga ik hier zeker inspiratie op doen :j

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 08:53

Fijn dat dit topic steeds omhoog komt, dan word ik eraan herinnerd dat ik mijn vriend nog moet vragen óf we uberhaupt een kerstdiner gaan moeten maken (dat was een suggestie).
Lijkt me ook wel leuker want ik heb echt geen zin om van hot naar her te gaan lopen rennen :Y)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 09:23

Pakketje is bezirgd, komt vandaag hierheen. Eens zien of er voor kerst wat tussenzit,

Een melkvrije chocomousse met slagroom en caramelsaus als toetje. :~

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:51

Leuk Karuna, dat je zoveel nieuwe dingen ontdekt die je kunt eten en die hopelijk goed bevallen!

Hier geen kerstdiner (bleh, kerst) maar lekker koken is wel chill. In februari heb ik met een vriendin een koffiediner gepland - alles met koffie als ingrediënt. Daarvoor ga ik wat experimenteren met seitan (hopelijk binnenkort al) en mogelijk jackfruit, dus als daar leuke dingen uitkomen zal ik het zeker delen!

Verder: portobello carpaccio. Ons mam is daar echt verliefd op <3 En notenbrood met seitan, ook heerlijk :9

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:54

Eerste plakje "kaas" op wat rubber achtige structuur (net als de jonge kaas plakjes in de supermarkt, ben een oude kaas eter) maar verhip het smaakt ook als die jonge kaas. Echt apart. Kwart plakje genomen om te testen of ik er niet allergisch op reageer. En eerste pakje slagroom gaat zo mee voor morgen op apfelstrudel.
Maar als deze kaas goed valt komt er ook snippers voor pasta en pizza. Toch fijn dit topic

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15112
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:18

Wat een enorm goed topic is dit!
Zal het even gaan doorlezen verder. Zelf flexitariër, maar vega (of vegan) waar kan. :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 15:17

karuna schreef:
Eerste plakje "kaas" op wat rubber achtige structuur (net als de jonge kaas plakjes in de supermarkt, ben een oude kaas eter) maar verhip het smaakt ook als die jonge kaas. Echt apart. Kwart plakje genomen om te testen of ik er niet allergisch op reageer. En eerste pakje slagroom gaat zo mee voor morgen op apfelstrudel.
Maar als deze kaas goed valt komt er ook snippers voor pasta en pizza. Toch fijn dit topic

Als je echt wilt keukenprinsessen kun je de rijstmeelkaas proberen, volgens mij postte ik daar eerder al een linkje van. Is wel qua ingrediënten wat lastig maar het maken zelf is super easy :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:19

Dat is deze ook. :j smaakt lekker. Ik zal me eens gaan verdiepen in zelf maken. Eerste portie slagroom hangt in smaak tussen slagroom en geklopt eiwit. Wel erg lekker :j

Kortom :Y) :~

Overigens de kaas is nagenoeg zelfde prijs als de normale in de supermarkt. Heb ik echt toevallig de lekkerste gekocht :') beddu? Uit hamburg

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-18 11:25


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 11:35

Geloof zelfs dat er nagenoeg gen vlees gerechten als kerst optie instaan.

Overigens zaterdag bij kaufland geweest. Echt zoveel melkvrije dingen. Ook de lekkere slagroom, die is dus mee, kookroom. En verschillende soorten kaas. Ander merk naturel mee nu. En fijn op de schappen staan keertjes met milch frei, gluten frei, vegan, vegetarisch in een oog opslag dus zichtbaar bij de meeste dingen. Wat een feest

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 11:44

Ik heb ooit een keer een veganistisch diner gedaan voor een cliënt... heb de onderdelen nog terug gevonden in een oude mail:

Amuse:
zeewier met wasabi en gerookte tofu

Voorgerecht:
Gevulde portobello's uit de oven

Hoofdgerecht:
Seitan roast met zoete aardappel patat

Nagerecht:
marengue sneeuwpoppen

Kaasplankje vegan kaas en toast


Citaat:

recepten:
zeewier met wasabi en gerookte tofu
Zeewier biologisch
gerookte tofu (ekoplaza)
Wasabi
Limoen
knoflookpoeder
sesamzaad
Zoute sojasaus

klop een klein beetje wasabi los in limoensap uit 1 hele limoen.
Rooster het sesamzaad.
Voeg daar een mespuntje knoflookpoeder aan toe.
De zewier er doorheen roeren en een aantal minuten laten intrekken. Opdienen op een grote lepel met een blokje gerookte tofu en besprenkeld met sesamzaad. Druppel 1 druppel sojasaus op het blokje tofu.


gevulde portobello’s uit de over
zoveel portobello’s als je wilt

pijnboompitten (ik kocht een onsje op de markt – daar kan je flink wat portobello’s mee vullen!)

verse basilicum

verse koriander

een citroen

tahin

water

gedroogde basilicum

een klein beetje (zee-)zout

een klein beetje olijfolie

Wat moet je doen?

– verwarm je oven tot 200 graden –

1. Bekleed een bakplaat met bakpapier. Besprenkel de portobello’s met wat olijfolie, gedroogde basilicum en een snufje zeezout. Schuif de bakplaat voor 15 minuten in de oven.
2. Snijd de verse basilicum en koriander fijn.
3. Meng in een bakje wat tahin (begin eens met een flinke eetlepel,) met een scheutje water en het sap van een halve citroen. Voeg vervolgens nog wat meer tahin toe, als het erg waterig en zuur is geworden. Roer goed door.
4. Rooster de pijnboompitten.
5. Mix de pijnboompitten, de basilicum en het tahinmengsel goed door elkaar.
6. Haal de portobello’s uit de oven en giet het vocht eruit.
7. Vul de portobello’s met het pijnboompittenmengsel.

Seitan roast met zoete aardappel patat

Ingrediënten
Seitan roast

250 gram tarwegluten
40 gram havermout
20 gram edelgistvlokken
10 middelgrote champignons heel fijn gehakt
1 theelepel Italiaanse kruiden
1 theelepel uienpoeder
½ theelepel liquid smoke
1 theelepel zout
1 theelepel zwarte peper
350 ml sterke bouillon
2 eetlepels tahin
1 eetlepel tomatenpuree
3 tenen knoflook
2 eetlepels sojasaus
1 eetlepel boter

Aardappelpuree met knoflook en basilicum

2 kilo aardappels geschild en gesneden
6 tenen knoflook gepeld
1 bosje basilicum
50 gram plantaardige boter
100 ml sojamelk
zwarte peper
zout

Geroosterde wortels

2000 gram wortels schoongemaakt en gesneden
4 eetlepels boter gesmolten
4 eetlepels agave siroop
1 theelepel gedroogde tijm
zout
zwarte peper

Laurierjus

1 eetlepel boter
1 eetlepel bloem
1 ui gesnipperd
400 ml bouillon koud
2 theelepels mosterd
1 theelepel ketjap manis
1 theelepel kerriepoeder
1 theelepel paprikapoeder
2 takjes bladselderij gesneden
zwarte pepe
4 laurier blaadjes

Instructies
Seitan roast

Verhit de oven voor naar 200 graden.

Meng de tarwegluten met de havermout, uienpoeder, champignons, edelgist vlokken, zout, zwarte peper en Italiaanse kruiden in een beslagkom.

Doe de bouillon, tahin, sojasaus, knoflook en tomatenpuree in een blender. Meng tot een egale massa ontstaan is.

Schenk het natte mengsel bij het droge mengsel en kneed goed door voor zo'n 5 minuten. Vorm een staaf ervan.

Leg 2 vellen aluminiumfolie op het aanrecht met daarop een vel bakpapier.

Leg je 'roast' op het bakpapier en rol in. Niet te strak, het moet iets uit kunnen zetten. Verpak nu alles in aluminiumfolie.

Plaats je pakket in het midden van de oven. Gaar eerst voor zo'n 25 minuten. Keer je roast om en gaar nogmaals 25 minuten. Draai het hierna nogmaals om en gaar 20 - 25 minuten. Je roast moet stevig aanvoelen maar niet droog zijn.

Laat ongeveer 15 minuten afkoelen.

Verhit 1 eetlepel boter in een koekenpan. Pak je roast uit en bak in de pan bruin aan alle kanten.

Aardappelpuree met knoflook en basilicum

Doe de gesneden aardappels en gepelde knoflook in een ruime pan. Vul met koud water en zet op hoog vuur.

Breng aan de kook, draai het vuur naar middelhoog en laat koken tot de aardappels bijna uit elkaar vallen.

Giet de aardappels af en doe terug in de pan.

Met een puree stamper stamp je de aardappels fijn. Voeg peper en zout naar smaak toe. Schenk de sojamelk er bij en voeg ook de plantaardige boter toe.

Meng het geheel tot een romige puree ontstaat. Scheur of hak de basilicum blaadjes grof en roer door de puree heen.

Geroosterde wortels

Verwarm de oven naar 200 graden.

Meng de gesmolten boter met agave siroop en tijm.

Hussel de wortels door het botermengsel, plaats op een bakplaat (bekleed met bakpapier) en rooster zo'n 45 minuten tot de wortels net gaar zijn. Breng op smaak met wat peper en zout.

Laurier jus

Smelt de boter in een sauspan en voeg de ui toe. Fruit enkele minuten aan.

Voeg de bloem toe, roer door en laat even goed garen op middelhoog vuur.

Schenk de koude bouillon erbij en roer glad met een garde.

Voeg specerijen en smaakmakers toe en breng aan de kook. Proef tussendoor zo nu en dan of de jus naar wens is. Laat het nu ongeveer 15 - 20 minuten doorkoken terwijl je rustig blijft roeren.

Breng naderhand op smaak met zout en peper.


Merengue sneeuwpoppen

1 grote pot kikkererwten (in een blik zit vaak te weinig vocht, in een glazen pot zit een stuk meer), uiteindelijk kwam er ongeveer 120 ml vocht uit de pot en dit is wat we nodig hebben
100 gram poedersuiker
halve citroen
paar drupjes vanille-aroma of extract
klein stukje vegan chocolade
een handje vruchtenhagel (op dit moment is die van AH eigen merk vegan, je hebt alleen de oranje gekleurde hageltjes nodig)
handmixer met mengkom
spuitzak met spuitmondje of een plastic boterhamzakje of 2 lepels
2x saté prikker
bakplaat met bakpapier

Bereiding

Begin eerst met het voorverwarmen van de oven op 100 graden (elektrisch).
Terwijl dat bezig is, ga je het meringue beslag maken. Gebruik de halve citroen om over de binnenkant van de mengkom te wrijven. Neem dit daarna af met een stukje keukenpapier, zodat het citroenvocht weg is. Dit doe je om de mengkom zo vetvrij mogelijk te maken. Plaats vervolgens de vergiet boven de mengkom, leeg de pot kikkererwten in de vergiet zodat het vocht in de mengkom komt. Dit mag je dan op de hoogste stand mixen totdat het vocht luchtig en wit is geworden, met stijve pieken. Dit duurde bij mij zo’n minuut of 6, dan heb je een beetje een indicatie.
Vervolgens mag de vanille en -terwijl je doorgaat met mixen- het poedersuiker erbij. Doe de poedersuiker er niet in 1x in, maar dit mag beetje bij beetje. Mix dan nog een paar minuutjes door tot alles goed is gemengd en het mengsel echt goed stijf is geworden.
Het mengsel mag in de spuitzak. Heb je dit niet, maar wel een plastic boterhamzakje? Als je het mengsel in het boterhamzakje doet en je knipt dan een klein hoekje van het zakje af, krijg je hetzelfde effect. Maar met 2 lepels moet het ook best lukken. Anyway, je spuit dus een groot rondje op de bakplaat met bakpapier met daaronder een klein rondje. Dit herhaal je tot je bakplaat vol ligt. Dit worden de sneeuwpopjes! Ik haal uit dit recept ongeveer 20 sneeuwpopjes, afhankelijk van hoe groot je ze gaat maken natuurlijk.
De bakplaat mag in de oven voor 1,5 uur. Laat de oven dicht, niet tussendoor toch even opendoen! Zet dan de oven uit en laat de sneeuwpopjes nog 1 uur in de (dichte!) oven staan zodat ze rustig kunnen afkoelen. Haal dan uit de oven en leg indien nodig nog even op het aanrecht om verder af te koelen.
Smelt het kleine stukje vegan chocolade en zet met behulp van de saté prikker stipjes op de plek van de ogen en de knopen. Trek met de satéprikker een lijntje voor de mond, of zet heel dicht stipjes naast elkaar om hetzelfde te bereiken. Laat in het hoofdje ruimte over voor de neus!
Meng een beetje poedersuiker met een paar druppels water, roer dit goed door tot het een glazuur is geworden. Dip je satéprikker hier in en prik dit een heel klein stukje op de plek waar de neus moet komen. Op deze manier blijft het straks goed plakken. Dan kun je nu het oranje vruchtenhageltje er insteken. Tada, een neus voor de sneeuwpop!