5 minut prep diner- makkelijke maaltijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: 5 minut prep diner- makkelijke maaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 08:26

Ik ben fan van woknoodles en wokrijst! Kwestie van vlees/vis bakken, groente erbij, (wok)saus erbij en dan de rijst of noodles mee verwarmen.
Maar 1 pan vies, zo klaar en veel te variëren.

Ohja en je hebt ook rapido risotto van Lassie, ook lekker!

Elfie

Berichten: 770
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 08:51

Super snel en lekker gerechtje dat ik regelmatig maak als ik niet veel tijd en/of zin heb:

Water koken voor de pasta (Tagliatelle), ik doe bij het water altijd ook nog 2 pasta kruidenblokjes voor de smaak.
Daarna een bakje kastanjechampignons in schijfjes snijden (of voorgesneden kopen als je echt geen zin hebt om groenten te snijden). Een ruime hoeveelheid boter smelten en de champignons bakken. Daarna kruiden met peper en zout en een potje Boursin cuisine erbij doen. Nog even laten koken, de pasta afgieten en daarna bij de champignons en de saus doen en door elkaar roeren. Je kan de pasta ook apart serveren als je dat verkiest. Smakelijk!

Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Re: 5 minut prep diner- makkelijke maaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 08:56

Mijn go-to als ik geen zin heb. Pasta (insert the one you like) roomsaus (random pakje alleen water toevoegen) en parmezaanse kaas.

Pasta koken, roomsaus maken en daar de parmezaanse naar smaak door heen mikken en done!

Voor uitgebreidere wil ik er nog wel kip/groente (brocolli/bloemkool)/groene pesto aan toevoegen maar dat is als ik er zin in heb haha

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 09:00

Rijst met kip en groente.
Kip in stukjes bakken. Daarbij war saus doen die je kunt vinden. Ik deed vaak ketjap saus, maar die vond ik te zout, dus doe ik zoet-zure saus. Daarbij gooi ik groente die ik kan vinden. Vaak is dat paprika, perper, broccoli, wortel. Een uitje of chapmions kunnen natuurlijk ook.
Rijst koken, en klaar.
Dit komt vooral voor aan het einde van de week als er boodschappen gedaan moeten worden.

Ts, je geeft aan dat je gezond wilt koken, maar doet vervolgens wel veel zout bij je eten. Minderen met zout is al meteen een stuk gezonder :)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 09:09

Zwarte bonenstoof

1 pak chordita's(klein sort tortilla's)
1 pot mexicaanse salsa
1 pot zwarte bonen in chilisaus
tomaten(ik neem de tastytom bij de appie)
2 avocado's
vega gehakt(ik neem de bio vega gehakt van de appie)

Doe de vega gehakt met de salsa en de zwarte bonen in een pan en warm op. (tip van flip doe er een scheutje koude koffie doorheen)
Snij de avocado en de tomaat in stukjes
verwarm de gordita's in de magnetron

Doe 2 chordita's op een bord, schep daar de zwarte bonenstoof overheen en daar overheen de avocado en de tomaat.

Eventueel garneren met coriander.

Snel, simpel en erg lekker en gezond.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: 5 minut prep diner- makkelijke maaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 09:13

Oh dit is helemaal mijn ding :D

Als ik tomatensoep restjes heb en niet voor de derde dag op rij soep wil eten dan maak ik er wel eens pasta mee;

pasta koken
kipreepjes kruiden en bakken
tomatensoep in de pan
aandikken met maizena (of korrel roux, weet niet of dat overal te vinden is)
gekookte pasta mee in de pan, even mee laten bakken
op bord en kaas er over

jummm

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 09:26

imd schreef:
fjordjes schreef:
Geen snel recept maar wel een tip als je snel wil snijden, neem een keukenmachine.

Ik heb een keukenmachine, daarin maak ik wel guacamole enzo, maar jij snijdt er ook groenten zoals ui en broccoli mee? Hoe dan? O:)

Mijn snelle go-to's zijn over het algemeen wok, met een zakje luie wokgroenten en een sausjes van Conimex; een broodje (vega) burger; of couscous met courgette, paprika, andere groenten en feta/geitenkaas.

Over het algemeen probeer ik in het weekend wat dingen voor te bereiden (hartige taart, slow cooker maaltijd of soep bijvoorbeeld), en die te gebruiken voor de snelle maaltijd doordeweeks.

Gelukkig is mijn vriend iets eerder thuis van werk waardoor hij vast kan beginnen, zo zitten we meestal wel voor half acht aan het avondeten.

@Geryon: AH heeft op de website veel gerechten die snel te maken zijn, zoeken op "snel" en dan even alleen hoofdgerechten selecteren. Dat misschien een optie? Diepvriesgroenten vind ik zelf altijd al een stuk beter te doen dan blik overigens!


Je hebt verschillende messen gekregen bij de machine. De lange maantjes gebruik je denk ik voor de guacamole? Maar er zitten er vaak ook bij met gaatjes.
Dan doe je van bovenaf daar de groente in en en dan hakt de machine het zelf. Kleine gaatjes voor kleine stukjes, kleine sleufjes voor plakjes van bijvoorbeeld de courgette of wortel

Paloedie

Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 09:32

Geryon schreef:
Super topic zeg!! Ik ken totaal geen gerechten behalve groente-aardappelen-vlees dus ik vind het erg moeilijk nu ik ook voor mijn vriend moet koken. En makkelijke gerechten komen zeer goed uit gezien ik voor mijzelf wat anders moet koken.

Ik ben nu aan het testen wat hij lust aan dingen zoals hakschotels, ratatouille uit blik etc. Zodat je er alleen wat rijst oid bij hoeft te maken. Maar tot nu toe vind ie het allemaal niet zo lekker :+

Ik raad overigens iedereen die van makkelijk koken houdt een airfryer aan!! Ik gebruik het ding zowat iedere dag voor aardappel producten en het vlees.
En de magnetron kan je gebruiken om heel snel groenten in te koken!


Dingen vers koken hoeft ook niet heel veel moeite te kosten maar smaakt vaak wel veel beter. Eten uit blik/pakjes/zakjes zit (vind ik) vaak eenzelfde soort basissmaak aan waardoor het saai is. Daarbij is eten uit blik/pakjes/zakjes vaak heel zout.

Hoezo moet je voor jezelf wat anders koken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 10:35

muntdrop schreef:
Champignons even doormidden snijden,
Van die plakjes voorgekookte aardappels met kruiden,
Spekblokjes,
In pan donderen en bakken. Eerst de aardappels, dan de spek en als laatste de champignons erbij. Gewoon in 1 grote wok of hapjespan ofzo.

Als luie drukke student ga ik even opletten of hier nog leuke dingen tussen zitten. Die Gnocci met spekjes en spinazie klinkt lekker! Misschien morgen even maken :D
wist je dat je dit ook kant en klaar in de super kunt kopen uit de vriezer? :P

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: 5 minut prep diner- makkelijke maaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:03

Ik heb het boek van kwijt Oliver, koken met 5 ingrediënten. Daar staan heel veel makkelijke en snelle gerechtjes in die ook nog heel lekker zijn ook.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: 5 minut prep diner- makkelijke maaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 12:15

Pasta, diepvries spinazie a la crème, roerei bij de spinazie en kaas (peper en zout). Als laatste naar wens rode pesto erbij en nog wat kaas erop.

fjordjes

Berichten: 12034
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 13:10

imd schreef:
fjordjes schreef:
Geen snel recept maar wel een tip als je snel wil snijden, neem een keukenmachine.

Ik heb een keukenmachine, daarin maak ik wel guacamole enzo, maar jij snijdt er ook groenten zoals ui en broccoli mee? Hoe dan? O:)

Mijn snelle go-to's zijn over het algemeen wok, met een zakje luie wokgroenten en een sausjes van Conimex; een broodje (vega) burger; of couscous met courgette, paprika, andere groenten en feta/geitenkaas.

Over het algemeen probeer ik in het weekend wat dingen voor te bereiden (hartige taart, slow cooker maaltijd of soep bijvoorbeeld), en die te gebruiken voor de snelle maaltijd doordeweeks.

Gelukkig is mijn vriend iets eerder thuis van werk waardoor hij vast kan beginnen, zo zitten we meestal wel voor half acht aan het avondeten.

@Geryon: AH heeft op de website veel gerechten die snel te maken zijn, zoeken op "snel" en dan even alleen hoofdgerechten selecteren. Dat misschien een optie? Diepvriesgroenten vind ik zelf altijd al een stuk beter te doen dan blik overigens!


Ja ik snijd er ook ui en andere groente mee. Heb verschillende schijven om dingen te raspen, en fijn of grof te snijden. Dat zat al bij mijn keukenmachine.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 13:22

Bloemetje75 schreef:
Pasta met hamblokjes en banaan.

Pasta koken
Uitje en knoflook fruiten, doos champignons in plakjes toevoegen. Als die gebakken zijn bakje roomkaas (Philadelphia ofzo) toevoegen. Als de roomkaas gesmolten is hamblokjes toevoegen en banaan in plakjes. Daarna paar eetlepels chilisaus/loempiasaus er door mengen. Serveren met de pasta.

Saus kan ook bij rijst.

Ik ga deze nu maken :D

Anoniem

Re: 5 minut prep diner- makkelijke maaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 13:27

Ik maak een pantry pasta die hier wel goed past denk ik. Uitje snipperen (en evt knoflook, maar ik gebruik in deze vaak knoflookpoeder) en dat even fruiten terwijl er een pan op staat voor penne/spaghetti/welke pasta je ook in je kast hebt staan. Als de knoflook gefruit is gooi je daar wat kookroom en een goede eetlepel pesto in, blikje tonijn in olie laten uitlekken en er doorheen gooien, goed op smaak brengen met zout en vers gemalen peper. Als je het in huis hebt evt wat parmezaan er overheen raspen. Pasta laten uitlekken, met een klein beetje kookvocht bij de saus gooien en dat in de koekenpan even goed door elkaar mengen. Als het pastawater dan goed verwerkt is in de saus van het vuur halen en serveren.

Doe er misschien 5 minuten over om dit te maken en vind het echt super lekker :j Een blikje tonijn is meestal genoeg voor 2 personen, maar je kan het makkelijk aanpassen naar je eigen smaak en hoeveelheden.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: 5 minut prep diner- makkelijke maaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 13:38


Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 13:45


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 13:47

Pasta, (ik doe altijd spaghetti), blikje tonijn, teentjes knoflook en cherry tomaatjes.

Je kookt de pasta. Als dit op staat doe je de olie van de tonijnblikjes in een bakpan. Hierin fruit je de knoflook aan, nu gooi je hier gehalveerde cherrytomaatjes bij en bakt dit mee tot de schilletjes een beetje zacht worden. Je giet de pasta af, gooit deze in de pan, roert en voegt de tonijn toe en mixt dit goed. Beetje peterselie er overheen eventueel en klaar!

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 14:07

Joolien schreef:
muntdrop schreef:
Champignons even doormidden snijden,
Van die plakjes voorgekookte aardappels met kruiden,
Spekblokjes,
In pan donderen en bakken. Eerst de aardappels, dan de spek en als laatste de champignons erbij. Gewoon in 1 grote wok of hapjespan ofzo.

Als luie drukke student ga ik even opletten of hier nog leuke dingen tussen zitten. Die Gnocci met spekjes en spinazie klinkt lekker! Misschien morgen even maken :D
wist je dat je dit ook kant en klaar in de super kunt kopen uit de vriezer? :P


Haha ja daar is het ook op geïnspireerd. Maar ik vind het vers gemaakt toch lekkerder. Kan je ook een beetje variëren met smaken

lor1_1984

Berichten: 12047
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: 5 minut prep diner- makkelijke maaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 14:37

Pasta met spinazie, roomkaas en spekjes. :9
Pasta koken, spekjes opbakken, spinazie er door roeren en opwarmen, kuipje paturain/boursin/menuet erdoor roeren.
Pasta afgieten en door de saus roeren en klaar.
Evt naar smaak wat peper en zout toevoegen, champignons en gesnipperd uitje meebakken of de spekreepjes vervangen door gerookte zalm.

Bloemetje75
Berichten: 1988
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 15:58

lor1_1984 schreef:
Pasta met spinazie, roomkaas en spekjes. :9
Pasta koken, spekjes opbakken, spinazie er door roeren en opwarmen, kuipje paturain/boursin/menuet erdoor roeren.
Pasta afgieten en door de saus roeren en klaar.
Evt naar smaak wat peper en zout toevoegen, champignons en gesnipperd uitje meebakken of de spekreepjes vervangen door gerookte zalm.


Die staat hier ook regelmatig op het menu. Als je deelblokjes spinazie gebruikt is hij ook nog makkelijk voor als er in etappes gegeten wordt. Ik heb sportende kinderen en daarom vaak 3 x een warme prak op tafel (16:45, 18:30 en 20:30 vaak )....

Ik bak de spekjes en champignons voor iedereen, roer de kruidenkaas er door en verdeel dat over de verschillende porties spinazie. Gekookte pasta warm ik dan ik diezelfde pan op.

Mama3
Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 16:34

Supervixen schreef:
Ik vind de maaltijd voor 2 van de albert heijn echt een uitkomst.
Wel wat aan de prijs, maar snel klaar, alles vers en gesneden en een sausje erbij. Ik koop ze als ze in de bonus zijn, dat scheelt wat.
De kipsaté, thaise curry en beef teriyaki vind ik erg lekker.
Is in 15 min klaar. Fijn als we laat thuiskomen van het werk.

[ [url=m/S2pSBH.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hier ook in de herfstvakantie ontdekt, de risotto kan ik ook aanraden. Echt heerlijk inderdaad!

Fijn al die kortdurende gerechten, vooral omdat ik voor de kinderen vaak apart koop en we vaak haast hebben.

Genoeg inspiratie voorlopig!

Calixae

Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 17:10

Leuk topic!

Ik heb een gerecht dat ik vaak maak als ik echt geen zin heb om te koken , maar wel gezond wil doen. Beetje apart recept maar wel lekker. :9

Kip met linzen

Snijd de kipfilet en bak deze gaar. Gooi er dan wat champignons en eventueel een uitje bij. Vervolgens gooi je er een kant en klaar blikje linzen bij (ik pak het kleine blikje van bonduelle). Dan een scheut ketjap manis erbij en kruiden naar smaak.
De champignons en ui kan je weglaten als je dat niet lekker vind. En ipv linzen heb ik ook wel eens zwarte bonen gebruikt. Snel en makkelijk recept.
Je kan het serveren met een salade of rauwkost erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 18:05

muntdrop schreef:
Joolien schreef:


Haha ja daar is het ook op geïnspireerd. Maar ik vind het vers gemaakt toch lekkerder. Kan je ook een beetje variëren met smaken

Haha nee ok, ik haal dat dus gewoon uit de vriezer _O-

Maar je hebt me wel geinspireerd voor vanavond, want ik ga dat dus eten, met asperges van gisteren en een ambachtelijke kip Gordonbleu :')

amsterdam10
Berichten: 592
Geregistreerd: 03-05-16

Re: 5 minut prep diner- makkelijke maaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 18:36

Leuk topic! Hier ga ik ook wat inspiratie uit opdoen :)

Mijn supersnelle recept als ik geen tijd heb/wil maken:

pasta koken, ondertussen in een pan een halve courgette in stukjes opbakken. Dan pasta, courgette mengen met pesto uit een potje en wat pijnboompitjes. Heerlijk!

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: 5 minut prep diner- makkelijke maaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 18:43

En nu heb ik honger - bedankt hoor!!

;)