Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat te doen met overrijpe kaki's?

 
Profiel   

We hebben sinds vorig jaar een kaki boom in de tuin, en die hing dit jaar bomvol met kilo's kaki's.
Voor de vorst hebben we ze geplukt, nog onrijp, maar nu worden al die kilo's dus tegelijk overrijp en heel erg zacht.
Normaal gooi ik overrijp fruit gewoon in de blender/slowjuicer, maar deze kaki's zijn daar te slijmerig voor.
Ze zijn verder wel lekker, maar zo zacht als een rauw ei :=
Ik vroeg me dus af of iemand een goed idee heeft hoe ik die kilo's aan kaki's kan verwerken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-18 09:00 



 
Profiel   

Jam van maken?
https://www.braunhouseholdclub.nl/recepten/kaki-jam/

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-18 09:03 



 
Profiel   

Jam? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-18 09:04 



 

Wellicht kun je er jam van maken? Of koekjes/cake mee bakken? Aangezien ze de structuur van een ei hebben zou dat best moeten kunnen denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-18 09:04 



 
Profiel   

Chutney, jam of compote van maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-18 09:05 



 
Profiel   

Is dat lekker, kaki jam?
Dat is wel een goed idee eigenlijk. Moet ik er wel wat extra bindmiddel bij doen denk ik, anders wordt het kakisoep in een potje :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-18 09:07 



 
Profiel   

Of schoongemaakt invriezen en voor smooties gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-18 09:12 



 
Profiel   

In de smoothie zijn ze helaas niet lekker, dan worden ze erg slijmerig.

Ik denk dat ik vandaag jam ervan ga maken :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-18 09:32 



 
Profiel   

je kunt ze ook in cake verwerken, is erg lekker

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-18 09:48 



 
Profiel   

Ik heb meteen fantasietjes over curd, want dat vind ik echt heerlijk, maar ik weet niet of dat gaat van niet-citrusfruit.
Ik denk dat het als jam ook wel lekker is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-18 15:14 



 
Profiel   

Inmiddels ben ik er wel achter waarom er geen kaki jam in de winkel ligt; het is écht niet lekker :=
Normaal ben ik gek op jam, maar deze is heel lobbig, troebel, veel te zoet ondanks dat ik er veel minder suiker bij heb gedaan dan het recept aan gaf.. en gewoon echt niet lekker van smaak -O-
Mijn vriend is gelukkig van het model kliko, dus eens afwachten hoeveel potjes hij krijgt weggewerkt voordat de rest alsnog in de gootsteen eindigt. En ik ga eens proberen of de kippen het lusten :+

Ik heb nog steeds een aantal kilo’s over, dus als iemand verder nog een goed idee heeft, en dat zelf ook heeft uitgeprobeerd, dan hoor ik het graag :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-18 06:33 



 
Profiel   

Haha omg,wat is een kaki dan?

*gaat googlen*

*edit: ooooh een persimmon!

Kun je er niet mee koken? Soort van kip abrikoos maar met kaki dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-18 06:36 



 
Profiel   

Geen idee wat je er mee kunt doen. Ik heb van de week bij de boer voor het eerst 2 kaki's gekocht en vraag me nu ernstig af hoe ik die dingen op ga eten... Met schil, zonder schil, zit er een pit in? :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-18 07:36 



 
Profiel   

Je kan ze eten met schil, als een appel, en er zitten geen pitjes in. Als ze nog stevig zijn dan zijn ze best lekker :j

Ermee koken is een idee, maar ik houd zelf dan weer niet van warm fruit :+

Van andere fruitsoorten wil ik nog wel eens wijn maken.. of laten trekken in kraanwater voor water met een smaakje.. maar dat is voor zo’n slijmerige vrucht allemaal geen optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-18 08:42 



 
Profiel   

Ijs van maken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-18 08:57 



 
Profiel   

Ik vind ze juist lekker als ze wat zachter zijn. Qua structuur dan meer vergelijkbaar met een tomaat dan een appel oid.

Geen idee wat je er verder mee kunt als ze overrijp zijn. Ik zou idd kijken voor jam of door het eten, maar dat was geen geslaagd experiment hoorde ik al.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-18 09:20 



 
Profiel   

En chutney ipv jam? Hoewel je die structuur issues dan blijft houden natuurlijk.

Vond wel een cakerecept, misschien het proberen waard. En cake kun je ook invriezen :p. Dacht dat je vegan at maar recept kan vast ook met aquafaba/banaan, plantaardige margarine en soja yoghurt. Oid. https://www.smulweb.nl/recepten/1419239/Kakifruit-cake

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-18 09:57 



 
Profiel   

Kan het niet door pannenkoekenbeslag? En als het de structuur van ei is, de eieren weglaten en beslag maken met meel, melk en kaki?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-18 10:14 



 
Profiel   

https://www.thelittleepicurean.com/2015 ... -cake.html

Geen idee of het lekker is maar stond nog in mijn wensenlijst. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-18 10:22 



 
Profiel   

Oh kaki's, heerlijk!

Ik heb een heleboel recepten die je zou kunnen proberen.

https://www.jessicagavin.com/persimmon-cookie-recipe/ Dit zijn erg lekkere koekjes, het is ook een gemakkelijk recept!


https://daisysworld.net/2013/01/21/persimmon-cardamom-honey-ice-cream/
En kaki-ijs, best ongezond maar erg lekker en leuk voor de feestdagen!

Veel plezier :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-18 10:24 



 
Profiel   

Aan de kat geven? onze kat doet er echt een moord voor :j die eet ook het vruchtvlees er van op :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-18 10:29 



 
Profiel   

verootjoo schreef
Kan het niet door pannenkoekenbeslag? En als het de structuur van ei is, de eieren weglaten en beslag maken met meel, melk en kaki?


Het verschil met ei en kaki is wel dat ei uit heel veel eiwitten bestaat. Als dit heet wordt denatureren de eiwitten met een mooi woord, wat betekend dat de eiwitten misvormen. Hierdoor krijgt een gekookt/gebakken ei die stevige structuur. Ik ben bang dat dit niet helemaal zo werkt met kaki's en dat het ook niet heel lekker zal worden :D

*even biologielesje tussendoor :D*

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-18 11:26 



 
Profiel   

Lynnepinny schreef
verootjoo schreef
Kan het niet door pannenkoekenbeslag? En als het de structuur van ei is, de eieren weglaten en beslag maken met meel, melk en kaki?


Het verschil met ei en kaki is wel dat ei uit heel veel eiwitten bestaat. Als dit heet wordt denatureren de eiwitten met een mooi woord, wat betekend dat de eiwitten misvormen. Hierdoor krijgt een gekookt/gebakken ei die stevige structuur. Ik ben bang dat dit niet helemaal zo werkt met kaki's en dat het ook niet heel lekker zal worden :D

*even biologielesje tussendoor :D*


Oh :P

Maar je kan ook pannenkoeken bakken met banaan ipv ei en ik vervang ook wel eens een ei door geraspte pompoen. Dat werkt allemaal prima :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-18 11:43 



 
Profiel   

Wij bakken wel eens kaki's in roomboter en een beetje rum! heerlijk met Griekse yoghurt en wat amandelschaafsel. Weet niet of ze hier al te rijp voor zijn, maar je kan het misschien proberen :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-18 11:44 



 
Profiel   

Voor volgend jaar of de restjes....
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 4021612777
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-19 15:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen