Calcium, melk ontrekt dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 20:24

Volgens mij is het oorzakelijk verband wel degelijk al aangetoond. Ik vind bij even snel googelen bijvoorbeeld dit: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15949902
Neemt niet weg dat er nog een heleboel andere factoren ook van invloed zijn op osteoperose. Gebrek aan zonlicht, weinig vette vis eten, etc etc.

Hier ging het er met name om dat (nog) meer zuivel in ieder geval niet de oplossing is en zelfs een negatieve invloed kan hebben. Dat is niet wat ons decennia lang is voorgehouden, en daarom worstelen mensen als de TS daar nu mee.

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Calcium, melk ontrekt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 20:31

Ik kan me zeker voorstellen dat zaken als weinig zonlicht en weinig beweging/zittend werk veel verschil kan maken.. Maar bij veel onderzoeken wordt toch juist met mensen gewerkt uit een zelfde omgeving, met allemaal een westerse levensstijl, alleen drinkt de ene groep veel melk en de andere weinig/geen melk. In dat geval kun je uitsluiten dat het aan de beweging en zonlicht ligt.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 23:31

8nnemiek schreef:
Ik kan me zeker voorstellen dat zaken als weinig zonlicht en weinig beweging/zittend werk veel verschil kan maken.. Maar bij veel onderzoeken wordt toch juist met mensen gewerkt uit een zelfde omgeving, met allemaal een westerse levensstijl, alleen drinkt de ene groep veel melk en de andere weinig/geen melk. In dat geval kun je uitsluiten dat het aan de beweging en zonlicht ligt.


Nee, juist niet. Grote onderzoeken worden vaak gedaan in de trant van "vroeger dronk groep X weinig melk en was er weinig osteoporose. Tegewoordig drinken ze wel veel melk en is er meer osteoporose. Dus melk lijkt de oorzaak te zijn." Of "in land X hebben de mensen die veel melk drinken vaker osteoporose. Het ligt dan dus aan de melk (ongeveer wat jij beschrijft dus).
Waarbij een hoop andere situaties vergeten worden. Bijvoorbeeld dat ze tegenwoordig veel melk drinken, maar ook minder bewegen tov jaren geleden. Of dat de groep die melk drinkt de groep is die meer welvaart heeft, en daarmee ook vaker een zittend beroep/ meer fastfood eet/ vaker alcohol drinkt tov de groep die dat niet doet.

Een ander voorbeeld daarin is de mogelijke gezondheidsvoordelen van vegan eten. Zijn die voordelen er echt, of kunnen we stellen dat vegans een groep zijn die heel bewust met eten en gezondheid om gaan en daardoor sowieso gezonder zijn dan mensen die dat niet doen? Het is bijna niet te controleren, je kan geen pilletje geven zoals je dat wel bij medicijnen doet. Dat is het hele "probleem" van voedingsonderzoek. Het is nooit dubbel blind gecontroleerd.

Over voedingsonderzoek zou ik hier paginas vol kunnen schrijven, maar het feit is dat er op dit onderwerp op dit moment nog teveel onderzoeken zijn gedaan die beide kampen onderschrijven. Roepen dat er een verband is tussen zuivel en osteoporose is gewoon nog veel te voorbarig.

@margrathea: de piraten zijn dan ook juist een ridicuul voorbeeld om aan te geven hoe het zit. De argumenten omgooien maakt het niet ineens waar.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Calcium, melk ontrekt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 09:13

Ergens lijkt me het me gewoon niet meer dan logisch dat melk na zoogleeftijd niet ideaal is (again , in niet extreme gebieden , dat je in een woestijn kamelenmelk drinkt ivm verrekte weinig anders te eten/drinken is weet wat anders )

Je hoeft niet te groeien , een lijf te bouwen etc
Dus why the hell zou je aan de tiet gaan?(ongeacht welke tiet )
Omdat Er nogal wat propaganda is verspreid sinds na ww2?
“De witte motor” , “goed voor elk,”
Gevalletje ; “Wij van wc eend” .

Die calcium kom je toch wel aan Met voldoende gevarieerd eten (groente anyone ?)

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Calcium, melk ontrekt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 10:17

Secricible, dat soort onderzoeken zullen er zeker ook zijn, maar in het zweedse onderzoek gebruikten ze toch echt twee groepen die in dezelfde tijd en omgeving leven.
Maar ik ben het met je eens dat je niet na een enkel onderzoek met zekerheid kan zeggen dat melk botontkalking veroorzaakt.

maaikemuis
Berichten: 5276
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 10:38

8nnemiek schreef:
Secricible, dat soort onderzoeken zullen er zeker ook zijn, maar in het zweedse onderzoek gebruikten ze toch echt twee groepen die in dezelfde tijd en omgeving leven.
Maar ik ben het met je eens dat je niet na een enkel onderzoek met zekerheid kan zeggen dat melk botontkalking veroorzaakt.


Maar het Zweedse onderzoek is niet representatief voor Nederland (en vele andere landen in west-Europa. Aan Zweedse melk is namelijk vitamine A toegevoegd en dat zorgt mogelijk voor een wisselwerking. Daarmee is dat onderzoek niet representatief voor andere landen dan Zweden.

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Calcium, melk ontrekt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 22:15

Vitamine A en D zijn beiden vetoplosbaar en natuurlijk hoor je dit soort kwesties te vermelden.

Retinol heeft een rol in botformatie, maar vitamine D speelt een grotere rol.