[VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-21 11:26

Jammer Benoite, maar er zijn er bij jou in de buurt vast ook wel, die hulp kunnen gebruiken als je het leuk vindt :)

Fem, 7 februari hebben we tot nu toe 1 helper,dus dat zou kunnen en fijn zijn. Ik wil ook geen grote groepen met die lockdown, had een ideal plaatje in mijn hoofd van gezellig met 10 man ofzo, maar helaas, dat gaat hem niet worden.

We zijn vandaag alvast begonnen met halen van champost, iemand hier in de buurt verkoopt dat, mooi spul en niet te duur, goed om bij de grond te mengen als we de planten gaan zetten, in ieder geval voor de haag.
Afbeelding

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 19:45

We zijn begonnen! Woensdag had ik al een kleine 200 planten in het bos gezet. Deze kwamen van Meerbomen.nu.

Afbeelding

Het plantgoed van Heg en Landschap is gisteren geleverd.


Afbeelding
Uiteindelijk hebben we alle planten tijdelijk in de poel gelegd om te voorkomen dat de wortels uitdrogen.


Vandaag hadden we hele gezellige hulp die superhard gewerkt hebben, waardoor we een kleine 50 meter haag hebben kunnen zetten.

Ik had per toeval een systeem bedacht, waardoor het een hele strakke Haag is geworden.

Men neme waslijn ipv touw, een paar palen en knijpers. Ik legde de planten neer, Utopia zette ze netjes op afstand en knijperde ze (ja ja, we hebben een nieuw woord gemaakt vandaag *\o/*), en onze mannen gooiden de gleuf weer dicht. Beetje extra champost erbij, helemaal top.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Mijn man is ook alvast begonnen met het zetten van de palen die we al hadden, voor de track rondom het voedselbos. Dat gaat er ook heel gaaf uitzien!

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:49

Gaaf en lopende band werk alleen dan buiten.

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 22:23

Wat een leuke update. Dat ziet er inderdaad strak uit zeg.

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 23:39

Voor degenen die nog gaan planten, draag een (zonne)bril of bijvoorbeeld een skibril :+, scheelt pijnlijke ogen! Zeker met de meidoorn echt geen overbodige luxe.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 08:39

Ik vroeg me al af ‘waarom die bril’ _O- Wat een slimme oplossingen update.

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 08:51

Takjes en doorns, maar ook rondvliegende aarde in ogen is niet fijn. Ik had bij het eerste plantje al een takje tegen mijn ogen (gelukkig zonder doorns) en toevallig net skibrillen gevonden in een doos haha. Stukje veiligheid ;)

En de wintersport vakantie van Utopia was niet doorgegaan dus die had nog een beetje het gevoel met handschoenen, muts en skibril _O-

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 10:43

Afbeelding

Fem

Berichten: 12511
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 11:13

Wow, jullie hebben sneeuw! Bizar!

Ziet er wel prachtig uit zeg! <3
Nu al zin om binnenkort te komen helpen!
Mijn vriend en ik dromen ook echt over zelfvoorzienend zijn, voedselbos, moestuin achtige taferelen..
Echt, ik word hier zo blij van!

MarliesR

Berichten: 3289
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:35

Prairy schreef:
Takjes en doorns, maar ook rondvliegende aarde in ogen is niet fijn. Ik had bij het eerste plantje al een takje tegen mijn ogen (gelukkig zonder doorns) en toevallig net skibrillen gevonden in een doos haha. Stukje veiligheid ;)

En de wintersport vakantie van Utopia was niet doorgegaan dus die had nog een beetje het gevoel met handschoenen, muts en skibril _O-


_O-

Goed bedacht en ziet er strak uit zo!

En wat bizar dat jullie gewoon sneeuw hebben zeg! Wij hadden hier gelukkig mooi weer bij het planten vandaag. Wel een dikke hagelbui op de kop gehad, maar vooral zon.

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 18:53

Fem schreef:
Wow, jullie hebben sneeuw! Bizar!

Ziet er wel prachtig uit zeg! <3
Nu al zin om binnenkort te komen helpen!
Mijn vriend en ik dromen ook echt over zelfvoorzienend zijn, voedselbos, moestuin achtige taferelen..
Echt, ik word hier zo blij van!

Het ligt er nog steeds, heel irritant :') want wilde eigenlijk nog wat gaan planten vandaag maar dat kan niet als het vriest. Hopelijk is het morgenmiddag weg.

Maar vind het echt leuk dat je komt helpen! Ben benieuwd wat je er in het echt van vindt, dat is toch anders :D

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:05

Dat is zeker anders!! :D Heb m'n ogen uitgekeken en kan ook echt niet wachten om van de zomer nog weer 's langs te komen, als alles bloeit en groen is :D :+: Jullie hebben zo'n ontzettend gave plek!! <3

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 14:10

xXutopiaXx schreef:
Dat is zeker anders!! :D Heb m'n ogen uitgekeken en kan ook echt niet wachten om van de zomer nog weer 's langs te komen, als alles bloeit en groen is :D :+: Jullie hebben zo'n ontzettend gave plek!! <3

Vouwwagen meenemen dan :D Gaan we naast elkaar staan, net echt :')

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 16:15

Hahahaha dat zou wel echt te leuk zijn _O-

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:23


Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 11:30

Lief, dank je maar ik heb meer als genoeg eiken, en de rest net in grote getale binnengekregen met de bestelling van heg en landschap :)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:38

Ontdek je topic nu pas. Fantastisch project!
Wij hebben hier ook ambities bos aan te planten. We hebben veel land, maar worden beperkt in mogelijkheden wat het klimaat betreft (jalours op wat er aan soorten mogelijk is bij jullie)..
Op één van onze weilanden staan haaks op elkaar twee wilgenboomwallen, dat geeft luwte, en dat is dus wslk de geschikste plek. We denken in eerste instantie aan "beitarskógur" = graasbos, vrij open waar schapen in bepaalde jaargetijden kunnen grazen.

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 12:10

Hoe koud wordt het bij jullie kuggur? Of is het meer de wind waar je last van hebt? Berk, populier, wilg els groeit allemaal relatief snel, daarmee kun je dan je vrucht bomen beschermen (en voeden). Worden ze te groot dan zet je ze af en heb je gelijk brandstof.

Ik weet dat ze in Rusland zelfs sinaasappel bomen telen, met heel heel heel veel geduld hebben ze die steeds meer winterhard gemaakt door ze steeds een paar km verderop te zaaien.

Paw paw zijn ook winterhard tot ik meen -25. Misschien zou je daar eens naar kunnen kijken, wat er op dezelfde (breedte/hoogte???) graad als jullie geregelt wordt.

Of mag er ook niks ingevoerd worden aan beplanting? Wat ik op zich ook kan begrijpen.

Kornoelje is volgens mij ook een vrucht die goed winterhard is. De Oostblok landen komen om steeds meer met leuke opties.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 18:00

Dat zijn inderdaad loofbomen die hier gebruikt worden in het aanleggen van bos.
Afgezien van vruchtbomen, die zie je hoogstens in kassen of heel beschutte plekken aan een zuidmuur in tuinen en zo.
Het is hier subarctisch zeeklimaat, geen extreme temperaturen, winters zijn relatief mild, maar lang en donker, vaak zeer sneeuwrijk en wellicht een zeer negatieve factor, onuitrekenbaar en grillig. In het voorjaar heb je vaak dooiperioden en vorst afwisselend, wat funest is voor met name buitenlandse soorten (die laten zich "voor de gek houden" lopen uit in een milde periode om dood te vriezen in de vorst die volgt).
Wij zitten hier direct aan de kust, dus een zekere tolerantie voor zout is ook nodig. De wilgen die we hebben heten "alaska viður" (viður = wilg) en die zijn héél taai, en groeien snel.

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 19:16

Dat klinkt wel heel uitdagend inderdaad.

Misschien duindoorn? Dat kan in ieder geval goed tegen zout en wind. Dat zijn ze nu ook vrucht selecties van aan het maken volgens mij.

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 19:18

Kuggur, misschien is het nuttig om te kijken wat ze op de homesteads in Canada doen? Ik weet zeker dat daar het een en ander over te vinden is. Niet alles zal bruikbaar zijn. Maar het geeft misschien opties.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 19:52

Of Alaska, als die wilg al ‘Alaska wilg’ heet en het goed doet :)

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 19:59

Siberische erwt (Caragana arborescens) optie?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 00:23

Interessante suggesties. Zal ze onderzoeken.

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 12:33

We zijn weer een stukje verder met planten, een knaaghaag gezet bij de toekomstige zand paddock. Heel erg gemengd. Linde, berk, hazelaar, meidoorn, hondsroos, wilde appel, zwarte bes, rode kornoelje, haagbeuk.
Afbeelding