Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 13 [ 301 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Aanleg van ons voedselbos

 
Profiel   

Gisteren en vandaag een zijn behoorlijk aantal bomen gekapt, voornamelijk dennen, bomen die gevaarlijk stonden en bomen die op de erfgrens staan. We gaan een hek verplaatsen dat nu niet op de erfgrens staat, zodat het achterliggende bos, wat ook van ons is, binnen het hek komt en we het voedselbos meer kunnen integreren in het bestaande bos (ca 2500m2).

Ook rondom de boshut zijn een flink aantal dennen grotendeels gekapt, zodat er ruimte en licht ontstaat voor andere bomen en een tuin rondom de boshut. De bomen zijn op een meter of 5 hoog afgezaagd. Dat heeft 2 redenen: dan kunnen er nog beestjes gebruik van maken (zoals de specht) en we kunnen er iets leuks van maken zoals een verhoogd platform, schommelbank en hangmatten steunen.

Nu nog alle takken en bomen weer opruimen :') Als iemand nog een gratis workout incl lunch wil, wees welkom :D


[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 14:42 



 
Profiel   

Houtwal van maken? Ook fijn voor de beestjes :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 20:14 



 
Profiel   

Een deel gaat inderdaad op de takkenwal (daar hebben we er al een paar van), een deel is constructie hout, een deel wordt gekloofd en de takken van de loofbomen gaan door de versnipperaar voor in het voedselbos straks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 20:19 



 
Profiel   

Maar die bomen gaan toch gewoon weer uitlopen? Zeker als je ze op 5m hoogte hebt afgezaagd. Al zou je ze bij de grond afzagen dan nog zouden ze proberen uit te lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 00:48 



 
Profiel   

Ze kunnen altijd nog om ;)

De grove den gaat in ieder geval niet meer uit lopen weet ik van een eerdere soortgelijke kap. De kersden zien we wel. Die takken zijn zo afgeknipt indien nodig. Maar ik verwacht het niet. We hebben er daar nog meer van staan en daarvan is de stam ook kaal en groeit er niets meer terug.

Esdoorn en berk maken in sommige gevallen wel wortel opslag weer aan, maar niet allemaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 06:37 



 
Profiel   

Hoi Prairy, hoe staat het nu met de tuin?! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 18:39 



 
Profiel   

Bruin :+

Ik ben prijzen aan het opvragen zodat we in december de grote bomen kunnen halen. Begin oktober gaan we onze oude perenbomen (laten) halen, en in november waarschijnlijk bosplantsoen aankopen en planten.

Het is op dit moment dus vooral veel voorbereiding en weinig actie :P

Leuk dat je het vraagt :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 18:45 



 
Profiel   

Haha ja zag het topic ineens in je onderschrift staan en heb het eens doorgelezen :D was gelijk benieuwd hoe het dan nu is <3 maar vooral voorbereidingen dus! Ben benieuwd :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 20:50 



 
Profiel   

De huidige staat van de zitkuil, het meeste heeft zich aardig gehouden en de aardbeien zijn zoals ik hoopte, al aardig zichzelf aan het vermeerderen.


En met een beetje mazzel hebben we straks wel 2 hele peren :+

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-19 09:52 



 
Profiel   

Prairy schreef
En met een beetje mazzel hebben we straks wel 2 hele peren :+


Hahaha jeehh :')
Zo'n zitkuil is echt superleuk! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-19 09:56 



 
Profiel   

Gave kuil!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-19 10:38 



 
Profiel   

Wat eng die bovenste foto van die kuil, dat onderste muurtje doet iets raars met je ogen omdat die lager is dan het gras :D

Hee wat ik me afvraag hè, misschien weet jij daar meer van?
Wij huren de wei achter ons huis, dat is een onhandig bochtje van de achterliggende akker van meer dan 15 hectare. We hebben wat struiken / bomen geplant wat jaartjes geleden (voor wat schaduw en om de wind wat tegen te houden) en daar kreeg de eigenaar van de grond wat gezeur mee omdat voor het 1 of ander een akker schijnbaar maar 50m struiken / bomen mag hebben want anders wordt die grondoppervlakte niet meegerekend voor....ehm....iets. Ik weet het even niet meer :P

En in de categorie voedselbos heb ik ook wel vaker gehoord dat het planten van bomen / op die manier gebruiken van akkerland zorgt voor wat problemen omdat het (nog) niet erkend wordt dat "bos" ook productie kan zijn. Weten jullie daar wellicht meer over of heb je niet met dat akker-verhaal te maken? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-19 13:58 



 
Profiel   

Grappig, ik heb dit jaar ook voor het eerst peren, fruitbomen vorig jaar geplant en nu 7 peren lijkt het :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-19 16:43 



 
Profiel   

pmarena schreef
Wat eng die bovenste foto van die kuil, dat onderste muurtje doet iets raars met je ogen omdat die lager is dan het gras :D

Hee wat ik me afvraag hè, misschien weet jij daar meer van?
Wij huren de wei achter ons huis, dat is een onhandig bochtje van de achterliggende akker van meer dan 15 hectare. We hebben wat struiken / bomen geplant wat jaartjes geleden (voor wat schaduw en om de wind wat tegen te houden) en daar kreeg de eigenaar van de grond wat gezeur mee omdat voor het 1 of ander een akker schijnbaar maar 50m struiken / bomen mag hebben want anders wordt die grondoppervlakte niet meegerekend voor....ehm....iets. Ik weet het even niet meer :P

En in de categorie voedselbos heb ik ook wel vaker gehoord dat het planten van bomen / op die manier gebruiken van akkerland zorgt voor wat problemen omdat het (nog) niet erkend wordt dat "bos" ook productie kan zijn. Weten jullie daar wellicht meer over of heb je niet met dat akker-verhaal te maken? :)


Hoe dat precies zit, weet ik niet. Bij ons is het eigen grond, en alhoewel het wel agrarisch bestemd is volgens het bestemmingsplan, mag ik er schijnbaar wel bomen planten.

Maar met dat maximale aantal of afmetingen, misschien heeft dat met subsidie te maken?

De grotere voedselbossen weet ik inderdaad dat die weleens meer moeite moeten doen met de bestemming agrarisch om een voedselbos aan te mogen leggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-19 18:44 



 
Profiel   

Na vakantie eindelijk weer wat inspiratie en energie in verder te gaan met het ontwerpen van het voedselbos. Dit keer gelukkig op de laptop, met een programma wat ik ook gebruik om voor de lol ons nieuwe huis te ontwerpen.

Ik moet namelijk gaan opschieten, 19 oktober gaan we de oude perenbomen halen, en ik heb een bestelling in België bij kwekerij De Zoetewei geplaatst om 6 december een groot gedeelte van de bomen van het voedselbos op te gaan halen.

En dan is het wel zo handig als je dan weet wat waar moet.

Dus op de bank met de laptop. Alleen had poes me schijnbaar gemist want die moest en zou erbij...

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-19 14:47 



 
Profiel   

Ahhh die poes <3 Heel lief, maar zo lastig werken :') want waag het niet om te bewegen haha.. ben benieuwd wat je bedacht hebt of gaat bedenken! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 14:56 



 

Net de kwekerij opgezocht. Hele interessante bomen, maar ik vind nergens waar ik kan bestellen? :)

Wat heb je overigens besteld? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 10:46 



 
Profiel   

Gewoon even een mailtje sturen met waar je interesse in hebt, dan krijg je een prijsopgave.

Ik heb besteld : grote hazelnoten, rode hazelnoten, moerbei, pruim, winterharde citrus, kornoelje, witte vlier, pawpaw, olijfwilg, nashipeer, bloedappels, pijnboompitten dennen, Peer lijsterbes, tamme kastanje, krent en perzik.

En gisteren bij een kweker geweest en gelijk pecanbomen mee genomen, had er 3 in mijn plan maar we hebben er 6 meegenomen, er komen er ook 3 in er bos te staan. 2 pecan (komen uit het zuiden) , 1 hickory (komen uit het noorden) en 3 hican (zijn hybride pecan - hickory).

[ img ]

Happy :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 11:09 



 
Profiel   

Willen pecanbomen een beetje groeien in Nederland?

Mooie vangst!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 13:58 



 
Profiel   

Ja, maar ze hebben wel kruisbestuiving nodig, dus minimaal 2 bij elkaar in de buurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 14:02 



 
Profiel   

Ik dacht dat pecan vorstgevoelig was, maar op de goede plek in een voedselbos (waar de temp 1-2 graden hoger ligt dan er omheen bij kou), kan het goed gaan. Er zijn andere mensen die zulke soorten inderdaad op die manier levend en producerend krijgen en houden, terwijl ze eigenlijk teveel van warmte houden voor dat klimaat. Je kan zo 1 zone opschuiven, maar wat echt tropisch is zal niet lukken, grensgevalletjes wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 14:06 



 
Profiel   

Pecanbomen zijn inderdaad vorst gevoelig, maar de hickory komt van veel noordelijker en is dus goed winterhard. De hicans zitten er tussenin en zouden het het beste doen in ons klimaat.

Bij mij komen ze op de noordwest hoek te staan met bestaand bos aan 2 kanten en aan de noordkant en grote laurierhaag. Dat zou voldoende moeten zijn voor de pecans. De hican en hickory komen dan in het bos te staan, die hebben minder zon nodig en minder warmte.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.wencopkwekerijen.nl/src/Frontend/Files/userfiles/files/Carya.pdf&ved=2ahUKEwiZnaHm0YflAhWPEVAKHYmRDekQFjABegQIBRAG&usg=AOvVaw0lhCnXn3vVRmp8DMfQ7XT5

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 14:27 



 
Profiel   

Duly noted. Gaat ook op het wensenlijstje, ik ben gek op pecannoten :9

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 15:32 



 
Profiel   

Ik ook, vandaar dat het aantal verdubbelt is :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 15:33 



 
Profiel   

Prachtige aanwinst weer. Wist je trouwens ook dat je van de bast van berken, meel kunt maken?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-19 01:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 13 [ 301 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen