Typisch Nederlandse gerechten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Qimm

Berichten: 15185
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Typisch Nederlandse gerechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:16

Ingeburgerd in Nederland is toch wel anders dan typisch Nederlands

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:17

Danique_G schreef:
Piekosjj schreef:
Inderdaad, bami en nasi is écht wel typisch Nederlands. Heb dat nog nooit ergens anders gezien! Zelfs in de toko hier kun je geen enkel indonesisch gerecht krijgen, terwijl ik in een grote studentenstad woon met veel internationale invloeden.




[ [url=m/SfeulK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Misschien eerst je feiten checken. :+

Of neem jij net als Fransje Bauer de kaart van de Chinees om de hoek mee naar China?

Raineri
Berichten: 6260
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Typisch Nederlandse gerechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:21

Haha google zelf maar.

En ja, heb in Azië gewoond dus weet prima wat er op een gemiddeld menu staat.
“Fried Rice with eggs and pork” heet het daar.

En dat het destijds is “meegenomen” wil idd niet zeggen dat het oer-Nederlands is.

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:28

Anoniem schreef:
Danique_G schreef:



[ [url=m/SfeulK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Misschien eerst je feiten checken. :+

Of neem jij net als Fransje Bauer de kaart van de Chinees om de hoek mee naar China?


Los van de bami en nasi is Frans Bauer inderdaad wel typisch Nederlands, als jij de andere feiten nu even checkt? ;)
Laatst bijgewerkt door Bhodi op 11-03-19 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Schuur_

Berichten: 4899
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:29

Maar er wordt ook niet gevraagd wat oer-Nederlands is maar wat typisch Nederlands is. En ik als niet Nederlander, vind dat bami/nasi echt wel een typisch gerecht is dat in enorm veel huishoudens op regelmatige basis wordt gegeten.

Waarom val je zo over bami/nasi en niet over de sate (Satay) met pindasaus? Net zo exotisch maar ook enorm ingeburgerd. Het staat op zowat iedere kaart in elke brasserie, terwijl in BE toevallig in een Nederlandse tent moet struinen om uberhaupt satesaus te vinden. Goed voorbeeld van typisch Nederlands maar niet Oerhollands

verootjoo
Berichten: 35664
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:35

Danique_G schreef:
Haha google zelf maar.

En ja, heb in Azië gewoond dus weet prima wat er op een gemiddeld menu staat.
“Fried Rice with eggs and pork” heet het daar.

En dat het destijds is “meegenomen” wil idd niet zeggen dat het oer-Nederlands is.


TS vraagt ook niet naar oer-Hollandse dingen. Maar naar typisch Nederlandse eettips. Vrijwel alle Nederlanders eten wel vaak bami of nasi, en Italianen niet, dus prima toch om dan voor te schotelen?

Want anders is er niks oer-Hollands, aangezien alles bij ons zo’n beetje gejat is. Aardappels komen ook al niet uit Nederland en hutspot ook niet , kaas niet en tulpen ook niet. Dus ja, sta je dan.

Apple

Berichten: 76213
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:46

Silly1972 schreef:
Bami is Chinees en Nasi is indonesisch


Uiteraard, daar heb je gelijk in. Alleen is de versie zoals wij het eten in Nederland totaal niet vergelijkbaar met zoals het in China of in Indonesie wordt gegeten. Dat is waar iedereen op doelt :-)
Alleen als je naar een echt authentieke Chinees of authentiek Indonesisch restaurant gaat dan krijg je de nasi of bami zoals het oorspronkelijk uit het land van oorsprong kwam :-)
De nasi/bami zoals wij dat kennen bij een Chinees-Indonesisch restaurant vandaan is aangepast naar de Nederlandse smaak :-)

Qimm

Berichten: 15185
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Typisch Nederlandse gerechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:48

Maar zo is de Nederlandse pizza ook anders dan de Italiaanse en de Amerikaanse is weer anders. Dat is toch altijd zo?

Apple

Berichten: 76213
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:53

Qimm schreef:
Maar zo is de Nederlandse pizza ook anders dan de Italiaanse en de Amerikaanse is weer anders. Dat is toch altijd zo?


En daar zit weer een verschil in :-)

Vanwege ons koloniale verleden is eigenlijk de eerste 'vreemde' keuken die bij ons in Nederland kwam het Chinees-Indonesische restaurant geweest. Elk zichzelf respecterende dorp had wel een Chinees-Indonesisch restaurant met daarin typisch Chinees-Indonesische gerechten zoals de nasi en de bami die waren aangepast naar onze Nederlandse smaak.

Pas (veel) later is daar de pizzeria bij gekomen. De Pizzeria in Nederland (een goede dan) hoeft niet eens zoveel te verschillen van die in Italie. De Amerikaanse pizza (de bodem dan) komt vanuit Italie met de immigranten naar de USA en vervolgens met aanpassing naar de Amerikaanse smaak (de bodem) weer terug in diverse fastfoodketens onze kant op :-)

Zo heb je bijvoorbeeld in de UK heel veel curry restaurants en Indiase restaurants. Dat komt dan weer bij hun koloniale verleden vandaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:58

het enige wat ik typisch Nederlands vindt aan Nasi en Bami is dat we in ons koloniale verleden een gerecht lekker vonden, het meenamen naar Holland en het omdoopten tot "typisch oer-hollands" omdat de grote meerderheid van de Nederlanders het met regelmaat eet.


Daarmee wil ik niet zeggen dat het slecht is om van je bord Nasi te genieten; ik vind het zelf ook hartstikke lekker. Maar noem iets niet Nederlands wanneer het dat niet is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-03-19 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Berichten: 76213
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Typisch Nederlandse gerechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:59


purny

Berichten: 27541
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:08

Danique_G schreef:
Haha google zelf maar.

En ja, heb in Azië gewoond dus weet prima wat er op een gemiddeld menu staat.
“Fried Rice with eggs and pork” heet het daar.

En dat het destijds is “meegenomen” wil idd niet zeggen dat het oer-Nederlands is.

Bij full moon ook bij mij in de straat. Heet het ook fried rice

Raineri
Berichten: 6260
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:10

purny schreef:
Danique_G schreef:
Haha google zelf maar.

En ja, heb in Azië gewoond dus weet prima wat er op een gemiddeld menu staat.
“Fried Rice with eggs and pork” heet het daar.

En dat het destijds is “meegenomen” wil idd niet zeggen dat het oer-Nederlands is.

Bij full moon ook bij mij in de straat. Heet het ook fried rice


Oke.

Apple

Berichten: 76213
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:12

Resistance schreef:
het enige wat ik typisch Nederlands vindt aan Nasi en Bami is dat we in ons koloniale verleden een gerecht lekker vonden, het meenamen naar Holland en het omdoopten tot "typisch oer-hollands" omdat de grote meerderheid van de Nederlanders het met regelmaat eet.

Daarmee wil ik niet zeggen dat het slecht is om van je bord Nasi te genieten; ik vind het zelf ook hartstikke lekker. Maar noem iets niet Nederlands wanneer het dat niet is.


De oorsprong is niet Nederlands, maar het gerecht zoals dat op dit moment geserveerd wordt in een Chinees-Indonesisch restaurant is ook niet meer zoals het is in China danwel Indonesie. Dat is wat er hier wordt beweert :-)

En als je dan naar China of Indonesie gaat (of naar een authentieke Chinees of Indonesier) dan kom je er achter dat de gerechten zoals die bekend zijn van de afhaal Chinees in het dorp echt heel anders zijn.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:21

Ook ik denk met bami en nasi niet aan Nederland qua gerecht. Dan kan het nog zo “ vernederlandst” zijn, maakt niet uit.

Nederlands is stamppot, Asperges, verschillende soorten soep met ballen en vermecelli.

Een lekkere boeren omelet :9

En uiteraard lekkere kaas!

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Typisch Nederlandse gerechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:35

Blijkbaar is het voor iedereen anders :) Ik heb de nasi en bami zoals wij m hier geserveerd krijgen ook nog nooit in het buitenland gezien maar misschien ben ik dan niet op de goede plekken geweest.
Laten we elkaar in ieder geval niet beledigen met zo´n stom plaatje.

moonsparkle
Berichten: 21766
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:49

Misschien ook regionale dingen zoals Zeeuwse Bolus, worstenbroodjes, Bosche bol, Limburgse vlaai, vocking worst en edammer kaas kun je samen kopen op de kaasmarkt in Edam. Simpelweg vla is ook in veel landen niet te krijgen.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 00:17

Silly1972 schreef:
Stroopwafels, drop, poffertjes, frikadel


Een frikadel is meer Duits.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 00:40

Shaggy09 schreef:
Blijkbaar is het voor iedereen anders :) Ik heb de nasi en bami zoals wij m hier geserveerd krijgen ook nog nooit in het buitenland gezien maar misschien ben ik dan niet op de goede plekken geweest.
Laten we elkaar in ieder geval niet beledigen met zo´n stom plaatje.

Nee dat is inderdaad niet nodig :)

Typisch Nederlands ijsje is volgens mij het raket waterijsje en de dubbel likker

Brainless

Berichten: 29753
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 00:41

Nabster schreef:
Silly1972 schreef:
Stroopwafels, drop, poffertjes, frikadel


Een frikadel is meer Duits.

En Belgisch.

Frikandel is wel weer heel Nederlands.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34724
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 08:51

Asperges vind ik niet typisch Nederlands. In Duitsland kun je bijvoorbeeld onbeperkt Spargel eten in het asperge seizoen.

Haring happen is dan wel weer echt van hier, en die heb ik er geloof ik nog niet tussen zien staan.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 08:53

SusanH schreef:
Asperges vind ik niet typisch Nederlands. In Duitsland kun je bijvoorbeeld onbeperkt Spargel eten in het asperge seizoen.

Haring happen is dan wel weer echt van hier, en die heb ik er geloof ik nog niet tussen zien staan.


Ik vind asperges een grappig verhaal, het is er op Hollandse en Vlaamse wijze en beide zijn eigenlijk hetzelfde enkel andere benaming voor ander land.
Heb zitten zoeken welk land van wie gestolen heeft :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34724
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 08:57

Er kan wel Hollandaise saus bij :j

Edit haha maar dat is een van oorsprong Franse saus die vooral in Duitsland populair is.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Typisch Nederlandse gerechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 12:52

Frikandel speciaal ook niet te vergeten trouwens :P

Apple

Berichten: 76213
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Typisch Nederlandse gerechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 13:03

- Haring
- Oliebollen (hoewel dat niet echt nu in het seizoen zit :') )
- Boerenkoolstamppot met worst en spekjes
- Drop
- Stroopwafels
- Snert
- stoofpeertjes
- hollandse noordzee garnalen

Geloof dat de meeste zaken ondertussen wel genoemd zijn :-) De Hollandse keuken blinkt niet uit in finesse :')