Vervanger van melk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 13969
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Vervanger van melk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 12:53

Hoi allemaal :)

Gisteren ben ik helemaal doorgelicht en kwam naar voren dat ik geen melk meer moet hebben. Nou is dat best een probleem want ik drink maar liefst 1 liter melk op een dag :+ Er kwam ook naar voren dat ik veelste weinig water dronk en geen tarwe meer mag hebben. Nu werd er "voorgeschreven" om overal maar water bij te drinken en zo ook mijn ontbijt/lunch. Ik weet nou al dat dat geen succes word :') Echte ijskoude melk is nou eenmaal het lekkerst bij het eten. Ik loop al sinfs 2008 in het ziekenhuis met ernstige longproblemen maar de dokters kunnen niks vinden in al die jaren en hebben het op een "bronchitis" gegooid met poedertjes en alles. De medicijnen deden helemaal niks. Nu blijkt dat ik door melk dik speeksel aanmaak dat de longen in gaat en gaat irriteren/ontsteken. Hij zegt dat ik mij een stuk beter en opgeluchter ga voelen als ik stop met melk.
Ik kan overigens iedereen zo"n test aanraden. Op deze site meer info
https://www.amateurgras.nl/voetbalnieuw ... de-v-check

Ranja raad ie af ivm suikers. Ik heb wel suikervrije ranja.
Wie weet er een vervanger voor (volle vette) melk wat een beetje te pruimen is bij het eten? Soja producten of iets anders dan koemelk vind ik niks :o
Wat drinken jullie?

Alvast bedankt

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Vervanger van melk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 12:55

Water.

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Vervanger van melk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 12:58

Suikervrije limonade is vaak nog slechter dan gewone limonade.
Ik wissel vooral af: thee, water en limonade. Je kunt gerust een glas limonade drinken als soort ‘traktatie’ voor jezelf, zolang je de rest van de dag maar ene beetje gezond doet...
Een glas water moet trouwens bij mij wel zo koud mogelijk uit de kraan en alleen vers water vind ik lekker ;)

meisje_

Berichten: 2531
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 12:58

Water met ijsblokjes? Of iig uit de koelkast en met een rietje. Dat drink ik t makkelijkst weg.
Ik snap je trouwens helemaal. Ijskoude melk is <3

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 12:59

Schemerdier schreef:
Water.

Goede aanvulling ja.

Wat je zou kunnen proberen is misschien water met een smaakje? Ik ben begonnen met Crystal Clear, drink nu steeds vaker water maar vind het wel lekker om er dan wat in te doen. Denk aan sinasappel ofzo.

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:01

Thee een optie? Denk aan rooibosthee, sterremixthee (geen liters per dag i.v.m. de aanwezige zoethout), (decaf) earl grey ... Thee met vruchtensmaak kan ook, maar drink deze met mate.
Als je rooibosthee (of thee met citroensmaak) een paar uur laat trekken in een kan water in de koelkast, heb je zelfgemaakte ijsthee.

Zou je wel lactosevrije melk mogen drinken?

mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Vervanger van melk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:02

Water met fruit? Zelf ijsthee maken inderdaad zoals Gaby zegt, voeg dan ook wat schijfjes citroen toe bijvoorbeeld.

En verder drink ik zelf thee en water, en soms amandelmelk/rijstemelk/havermelk of sojamelk, maar dat lust je niet gaf je al aan :)

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Vervanger van melk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:03

En rijst of kokosmelk? Dat vind ik zelf heel lekker.

Mocht je er met het geen tarwe eten niet uitkomen mag je mij altijd pb'en. Mag ik zelf namelijk ook niet! Succes!

Kabayo

Berichten: 13969
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 13:07

Pepperrr schreef:
En rijst of kokosmelk? Dat vind ik zelf heel lekker.

Mocht je er met het geen tarwe eten niet uitkomen mag je mij altijd pb'en. Mag ik zelf namelijk ook niet! Succes!

Kokos ga ik niet eens proberen. Daar kan ik heeeel slecht tegen hahaha. Rijstmelk zal ik morgen even naar kijken!

Ik eet nu volkoren ipv tarwe

mingming schreef:
Water met fruit? Zelf ijsthee maken inderdaad zoals Gaby zegt, voeg dan ook wat schijfjes citroen toe bijvoorbeeld.

En verder drink ik zelf thee en water, en soms amandelmelk/rijstemelk/havermelk of sojamelk, maar dat lust je niet gaf je al aan :)

Dit is een goede! Haal morgen direct fruit op. Er zijn wel kleine verpakkingen voor melkvervangers. Ik ga er een paar uitproberen. Zolang er maar geen melk in zit

Gaby schreef:
Thee een optie? Denk aan rooibosthee, sterremixthee (geen liters per dag i.v.m. de aanwezige zoethout), (decaf) earl grey ... Thee met vruchtensmaak kan ook, maar drink deze met mate.
Als je rooibosthee (of thee met citroensmaak) een paar uur laat trekken in een kan water in de koelkast, heb je zelfgemaakte ijsthee.

Zou je wel lactosevrije melk mogen drinken?

Ja thee had ik al op het lijstje. Maar soms wil je ook wat fris koud er bij hebben zoals zomers :)
Nee mag helemaal niks van melk in zitten

theadora99 schreef:
Wat je zou kunnen proberen is misschien water met een smaakje? Ik ben begonnen met Crystal Clear, drink nu steeds vaker water maar vind het wel lekker om er dan wat in te doen. Denk aan sinasappel ofzo.

Is dat geen ranja? Dat smaakje?


meisje_ schreef:
Water met ijsblokjes? Of iig uit de koelkast en met een rietje. Dat drink ik t makkelijkst weg.
Ik snap je trouwens helemaal. Ijskoude melk is <3

Dit is een goede! Wellicht is ijskoud water wel wat te verdragen :)
Ja dit word zooo afkicken voor mij :') -O-


Dieselpaard schreef:
Suikervrije limonade is vaak nog slechter dan gewone limonade.
Ik wissel vooral af: thee, water en limonade. Je kunt gerust een glas limonade drinken als soort ‘traktatie’ voor jezelf, zolang je de rest van de dag maar ene beetje gezond doet...
Een glas water moet trouwens bij mij wel zo koud mogelijk uit de kraan en alleen vers water vind ik lekker ;)

Oh wist ik helemaal niet. Dacht dat ik net goed bezig was := Ik heb deze
Afbeelding
Thee heb ik normaal met suiker en melk. Wil nu langzaam switchen naar niks. Moet even wennen.

En zoiets als sinasappelsap/appelsap? Of is dat ook slecht voor je?

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Vervanger van melk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:09

Water met een smaakje bedoelde ik idd mee fruit erin haha

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:12

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 18-02-22 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

irryproppy

Berichten: 328
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: overal waar de zon schijnt!!!:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:14

Ik drink amandelmelk.
Ik kan niet tegen koemelk,geitenmelk,soja producten en heb gluten allergie.
Ik neem ipv tarwe producten rijst of mais producten en glutenvrij brood/crackers.
Verder drink ik veel zelfgemaakt fruit water en thee.

Kabayo

Berichten: 13969
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 13:14

Yunomi schreef:
Even qua tarwe, volkoren is ook tarwe. Ik denk dat je beter kan overstappen op spelt. :)

Ow goed dat je het zegt. Zet ik ook even op het lijstje

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Vervanger van melk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:16

Sinaasappelsap en appelsap uit pak zitten vaak veeeeel suikers in, dus ook daarvan maar 1 glaasje per dag...

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:20

Citaat:
Nu blijkt dat ik door melk dik speeksel aanmaak dat de longen in gaat en gaat irriteren/ontsteken.


Ik heb precies hetzelfde maar nooit voor naar de dokter geweest :\

Ik drink al heel lang geen melk meer omdat ik dat dus gelijk voel....

Met geitenmelk heb ik het overigens niet. Karnemelk ook niet.

Voel je zelf geen verschil na het drinken van melk? Keel schrapen, hoesten, slijm oid? Als dat zo is kan je iedere dag wat anders proberen.

Overigens is water drinken ook een beetje wennen. Misschien lust je het wel met bubbels?

Kabayo

Berichten: 13969
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 13:22

ClauH schreef:
Citaat:
Nu blijkt dat ik door melk dik speeksel aanmaak dat de longen in gaat en gaat irriteren/ontsteken.


Ik heb precies hetzelfde maar nooit voor naar de dokter geweest :

Ik drink al heel lang geen melk meer omdat ik dat dus gelijk voel....

Met geitenmelk heb ik het overigens niet. Karnemelk ook niet.

Voel je zelf geen verschil na het drinken van melk? Keel schrapen, hoesten, slijm oid? Als dat zo is kan je iedere dag wat anders proberen.

Overigens is water drinken ook een beetje wennen. Misschien lust je het wel met bubbels?

Nee ik heb hele dag/nacht last van hoesten. Slijm heb ik niet dat gaat helaas direct de longen in. Zodoende heb ik het nooit op de melk gegooid.

Ja ik zat al te denken aan sodastream oid :D

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:23

Kabayo schreef:
Yunomi schreef:
Even qua tarwe, volkoren is ook tarwe. Ik denk dat je beter kan overstappen op spelt. :)

Ow goed dat je het zegt. Zet ik ook even op het lijstje


Tarwe is eigenlijk echt al het brood, en deegwaren. Ik eet zelf ook helemaal glutenvrij. Lijkt een hele opgave maar dat valt echt wel mee.

Spelt zou ik eigenlijk ook niet doen. Qua structuur is spelt hetzelfde als tarwe, en vaak worden tarwe en spelt velden naast elkaar gezet en dus is spelt eigenlijk nooit 100% tarwevrij.

Het beste kun je achterop de verpakkingen in de ingrediëntenlijst kijken, daar staat precies welke allergenen erin zitten.

SensaHorses
Berichten: 708
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:27

Spelt is inderdaad en fijne en lekkere (vind ik) vervanger voor tarwe. :) Ik bak het zelf, in een broodbakmachine, met de spelt broodbakmix van de Aldi.
Qua melk is het wat uitproberen wat je lekker vind denk ik. Zoals al genoemd misschien lactosevrije melk als dat wel mag?

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:41

Zelf ijsthee maken zonder suiker van een thee die je wel lekker vindt.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:44

Weet je wat het is met veel melk vervangers, je moet de smaak eerst leren kennen. Vergeleken met melk is het gewoon nooit wat je verwacht en dus ook niet lekker.

Gelukkig hebben ze in de supermarkt nu veel meer keuze dan een paar jaar geleden.

Ik ben ooit begonnen met soja banaan. Maar tegenwoordig vind ik die erg zoet. Amandelmelk, rijstmelk, havermelk etc etc. Gewoon gaan proberen.

Net als water 'leren' drinken. Of koffie zonder suiker... Jezelf aanleren het te drinken en dan gaat het ook beter smaken. Tenminste, meestal ;)

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:45

Kokosmelk, amandelmelk, havermelk? Kijk bijvoorbeeld eens naar de producten van Oatly, deze zijn allemaal compleet plantaardig. Help je ook nog mee aan minder CO2 uitstoot. :D

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:50

Paardenmelk :)*
Gaat slijmvorming tegen en wordt ook gebruikt door astma patienten.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:51

Water met allerlei fruit of komkommer en dan een kan in de koelkast.

Sodastream is ook lekker.
Prikwater en dan wat citroen erbij als je een glas neemt

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:52

Ik drink veel water met een klein scheutje citroensap, heerlijk fris en gezond. Heb het wel altijd in karaffen in de koelkast staan

Renee1991

Berichten: 5975
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Vervanger van melk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:52

Weet niet of het al gezegd is, maar amandelmelk of alpro soja vanille vind ik erg lekker. En dan inderdaad goed koud!