Verspilling van vlees, wat doe jij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Verspilling van vlees, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 00:10

Mijn honden eten orgaanvlees en rest spiervlees van paard, rund, eend, wild, lam enz.
Óók vlees dat is afgekeurd voor menselijke consumptie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 07:07

mvdende schreef:
Als er zoveel verspilt zou worden, waarom is de prijs van het "verspilde" vlees dan alsnog zo hoog?

Voorbeeld van de herten uit de Oostvaardersplassen: €29 per kg! Voor een "restproduct" echt absurd! -:(- (en dan nog maar de vraag waar de overige "niet voor menselijke consumptie" delen van die dieren zijn gebleven. Zoals long, hart, lever enz. Had heel graag hier iets van overgenomen voor de hond)

Ik zou graag barf voeren aan mijn hond, maar ook daar zíjn de prijzen niet mals. Zeker omdat dat echt gaat over "afval vlees" je betaald er zo €5 de kg voor. Met een beetje goed op de aanbiedingen letten, heb je voor diezelfde €5 ook gewoon een kg vlees voor menselijke consumptie.

Ik zou heel graag "verspilt" vlees kopen en dat gebruiken voor de hond en misschien wel voor mezelf, op vakantie in het buitenland meerdere keren hanenfilet gegeten en dat smaakt prima.


Off-topic maar barf is veel goedkoper aan te komen. Zeker als je bij slachthuizen in de buurt haalt of de adresjes weet te vinden.
Ik heb regelmatig goed bevleesde kipkarkas gehad voor €0,50 per kg, rundvlees voor €2,75 per kg en de eendennekken waren ook zoiets. Het loont dan wel om samen met anderen te bestellen als dat kan maar volgens mij kwam alleen het paardenvlees dat ik voerde boven de €3,00 per kg uit. (Het wild soms ook maar dat was dan ook echt goede kwaliteit en werd gemalen waar ik bij stond.)

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 11:19


Marije_jiplover

Berichten: 25315
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Verspilling van vlees, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 11:37

Er wordt echt nagenoeg niets verspild.

Men kan stunten met goedkoop vlees in de supermarkt, omdat men alle bijproducten voor goed geld kan verkopen.
Varkenshaar gaat naar de verfkwasten-industrie, varkenspoten, oren, staartjes idd op grote schaal naar China en Hongkong (bron: ikzelf, ik teken in grote hoeveelheden certificaten voor de export van containers vol van dat soort "eetbare slachtafvallen" naar die landen).
Met de in Nederland niet gewenste delen van kippen (looppoten, ruggen etc) gebeurt hetzelfde maar dan naar Afrika.

En al hetgeen niet voor humane consumptie geschikt is, heeft alsnog een doel.
Vet gaat naar vetsmelterijen en vindt daar nog allerlei toepassingen.
Runderpensen gaan deels naar Frankrijk of elders de wereld over als delicatesse voor de mens, of komt idd op de markt voor hondenvoer.
(Varkens)darmen gaan gezouten en wel naar China om uitgezocht en gesorteerd te worden en worden dan weer gebruikt om worst van te maken.
Koeien- en schapenhuiden worden gelooid en voor van alles en nog wat gebruikt, van vloerkleden tot bankstellen tot jassen, schoenen, vieringen, paardenartikelen, etc.

Alleen specifiek risicomateriaal, zoals bv runder/schapenhersenen en ruggenmerg van dieren boven een bepaalde leeftijd), moet worden verbrand, ivm veiligheid (risico voor bse/creutzfeld Jacob).

ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Re: Verspilling van vlees, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 12:22

Dank voor de info!
Ik ben mij zeker aan het verdiepen, maar soms is het lastig de juiste informatie te vinden.