Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Verspilling van vlees, wat doe jij?

 
Profiel   

Hallo Bokkers!

Voor mijn studie doe ik een onderzoek over verspilling van vlees. Nu vroeg ik mij af wat bokt hier van vindt. Het gaat hier dus niet door de verspilling bij ons thuis door de consument. Voorbeelden van verspilling van vlees zijn:

- geitenbokjes, geitenbokjes zijn niet nuttig voor de geitenzuivelindustrie en wij eten ze ook niet op. Daarom worden ze ‘verspild’.

- Hanen, haantjes zijn niet nuttig voor de eierindustrie en worden daarom meestal gelijk nadat ze uit het ei komen afgemaakt.

-vergeten vlees/ incourante delen van het vlees. Wij consumenten kiezen vaak voor de bekende delen van het vlees, waardoor veel delen van een dier niet gebruikt worden.

- Ganzen, ganzen zorgen voor veel overlast door de grote populaties. Daarbij zijn ze een gevaar voor het vliegverkeer, beschadigen ze gewassen en verjagen ze andere watervogels. Ganzen worden afgeschoten of gevangen en vergast, maar vervolgens (meestal) niet door ons opgegeten.

Zijn jullie bekend met deze verspilling? Doe je er al iets voor? Zou je dat willen? Waarom wel/niet? Ben je bekend met bestaande initiatieven?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 14:53 



 
Profiel   

Ik heb zulke dieren of reststukken vlees een tijd aan mijn honden gevoerd.

Geitenbokjes, delen van het vlees dat wij niet eten of wat er af gesneden wordt. Ook gans, maar dat waardeerden ze niet zo. Ik wil mijn honden zo goed mogelijk voeren wat bij hen past. Mijn ene hond kan alleen tegen vlees, maar ik vind het dan fijner om delen te geven die anders weggegooid zouden worden. Soms ontkom ik er niet aan om goede delen te geven, maar voornamelijk wat hier gezien wordt als afval of resten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 15:03 



 
Profiel   

x


Laatst bijgewerkt door Yunomi op 18-02-22 22:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 15:09 



 
Profiel   

Ik ken een firma die haantjes opfokt en daarna laat slachten voor de grillkippen sector.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 15:11 



 
Profiel   

Wordt dit niet gewoon in honden/kattenvoer verwerkt? Of in voer voor de grotere vleeseters in de dierentuin?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 15:15 



 
Profiel   

Wij halen elke week bij een slachter "restvlees" voor de honden , deze slacht koeien/paarden/schapen en geiten.

Daarnaast bestel ik veel vlees voor de honden online, ook geit/schaap/paard enz, hele stukken vlees , dus hier zijn ze heel blij met de vleesverspilling , maar dankbaar gebruik maken van ...

ip wordt restvlees sowieso gebruikt voor diervoeders algemeen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 15:17 



 
Profiel   

Yunomi schreef
Ik vind qua haantjes, die manier die nu gebruikt wordt is (bewezen) het minst milieu belastend/lage CO2 footprint.
Daarbij worden ze niet verspild maar gebruikt in dierentuin als voer, dus in die zin is verspilling een misvatting.

Op laten groeien voor vleesconsumptie is een optie maar deze dieren zijn niet efficiënt als het om vleesvorming gaat en daardoor extra belastend voor het milieu. Daarbij is het vlees niet vergelijkbaar met wat de consument gewend is/wil, zal een stuk duurder uitvallen etc. Je hebt het dan uiteindelijk dus over een nichemarkt en daar ga je die miljoenen hanen niet kwijt kunnen.

Mogelijkheid zou zijn om dubbeldoel kippen te gebruiken, zowel goed voor eieren als vlees. Maar dan hou je het probleem minder efficiënt, duurder etc. En daarnaast vervalt dan het voer voor dierentuinen, dan is de vraag maar waar die op overstappen en hoe goed dat alternatief is qua milieubelasting, dierenwelzijn etc.

Andere optie waar onderzoek naar gedaan wordt is het in het ei bepalen van het geslacht. En vervolgens hanen niet uitbroeden. Dit zou dan moeten/mooiste optie zijn voor de 11e dag na bevruchting want daarna is het zenuwstelsel ontwikkeld. Maar dan hou je dus miljoenen bevruchte eieren over waar je een doel voor moet vinden. En dat is er nog niet.

In ieder geval een complex probleempje dus, wat niet zo 1 2 3 valt op te lossen.


Zeker waar, hier was ik met mijn onderzoek ook op uit gekomen! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 16:34 



 
Profiel   

Ik heb het afvalvlees altijd als BARF aan mijn honden gevoerd.
Verspilling is in mijn ogen dus ook onnodig.

Verder eet ik zelfs nauwelijks vlees omdat ik tegen overmatige vleesconsumptie ben

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 16:48 



 
Profiel   

Zulk vlees word toch gewoon in dierenvoeding gebruikt of niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 16:55 



 
Profiel   

Weet je zeker dat het 'verspild' wordt? Of denken we dat gewoon met zijn allen?

Nu moet ik zeggen dat we als consument best een voorbeeld kunnen nemen aan China. Waar niet moeilijk wordt gedaan over orgaanvlees, alles inclusief graatjes en botjes wordt geserveerd. Je ziet en eet meer van het hele dier.

Nu hebben ze in China een bijna ziekelijke obsessie met vers waardoor er alsnog veel wordt weggegooid door restaurants en winkels.

Maar verder.... Wij Hollanders zijn al snel vies van eten dat een botje of vetje of iets anders is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 17:01 



 
Profiel   

Hier vind je nog wel wat minder courante stukjes vlees in de supermarkt zoals koeien tong of varkens pootjes (deze dan voor de soep) en in restaurants hier in de regio serveren nog weleens kalfskop (dus hersenen etc) maar dat soort dingen moet je ook maar net van houden.

Kuikens mogen volgens mij al niet meer (of de wet zit er aan te komen) levend verwerkt worden zoals dat veelvuldig gedaan is. De beelden van de bergen kuikens die levend de versnipperaar in gaan kennen veel mensen wel.
Dat is idd wel verspilling maar aan de andere kant is de consument idd totaal niet geïnteresseerd in het product maar hebben ze wel altijd wat te zeuren over dat het beter moet. Oplossingen komen ze niet mee, tenzij de boer alles betaald.

Bokjes hetzelfde, men wil geen geitenvlees eten maar klaagt wel over de manier waarop er nu omgegaan wordt met "het overschot".
Als de consumptie er zou zijn, is er ook geen overschot of zou dat minder groot zijn en zijn er andere oplossingen mogelijk..

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 17:09 



 

Die haantjes worden niet verspild maar als eendagskuikens verkocht. Daar is dus wel een markt voor.
Voor de geitenbokjes minder maar ook die worden wel verkocht voor o.a. honden, het zou me niet verbazen dat ze ook in de KVV zitten. Ikzelf heb mijn honden een tijdje gans, eend en konijn gegeven van een jager die aan schadebestrijding doet. Hij verkoopt de restjes of waar hij te veel van heeft aan mensen met honden en alles gaat bij hem altijd op. Nu mijn herder is overleden is het niet echt haalbaar om zo'n eind te rijden maar het is wel het beste vlees dat ik gevoerd heb denk ik.
Hier verder ook genoeg barfproducten gehad maar ook dat is met alleen de kleintjes niet zo handig meer omdat ze er te lang over doen en veel ook niet goed weg kunnen krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 17:10 



 
Profiel   

ArankaM schreef
Ganzen, ganzen zorgen voor veel overlast door de grote populaties. Daarbij zijn ze een gevaar voor het vliegverkeer, beschadigen ze gewassen en verjagen ze andere watervogels. Ganzen worden afgeschoten of gevangen en vergast, maar vervolgens (meestal) niet door ons opgegeten.


Heb je wel eens gans gegeten?

Afgezien van de lever vind ik persoonlijk het niet te eten :=

Maar opzich is het wel heel goed om hier bij stil te staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 17:13 



 
Profiel   

Geitenbokjes worden wel tot waarde gebracht en gewoon door mensen gegeten.

En mbt haantjes: heb je je wel eens verdiept in Kipster- vlees?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 17:15 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Weet je zeker dat het 'verspild' wordt? Of denken we dat gewoon met zijn allen?

Nu moet ik zeggen dat we als consument best een voorbeeld kunnen nemen aan China. Waar niet moeilijk wordt gedaan over orgaanvlees, alles inclusief graatjes en botjes wordt geserveerd. Je ziet en eet meer van het hele dier.

Nu hebben ze in China een bijna ziekelijke obsessie met vers waardoor er alsnog veel wordt weggegooid door restaurants en winkels.

Maar verder.... Wij Hollanders zijn al snel vies van eten dat een botje of vetje of iets anders is.


Ja het wordt verspild. Ik heb een tijdje terug een gastcollege gehad van een bedrijf dat restproducten uit de vleesindustrie verwaardigd, maar er wordt zoveel vlees ‘geproduceerd’ dat zij niet alles kunnen verwerken en er dus ook veel wordt verbrand.
Ja er wordt ook vlees verwerkt in diervoeding, maar er zijn niet genoeg dieren om alle reststromen op te eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 17:19 



 
Profiel   

ArankaM schreef
Hallo Bokkers!

Voor mijn studie doe ik een onderzoek over verspilling van vlees. Nu vroeg ik mij af wat bokt hier van vindt. Het gaat hier dus niet door de verspilling bij ons thuis door de consument. Voorbeelden van verspilling van vlees zijn:

- geitenbokjes, geitenbokjes zijn niet nuttig voor de geitenzuivelindustrie en wij eten ze ook niet op. Daarom worden ze ‘verspild’.

- Hanen, haantjes zijn niet nuttig voor de eierindustrie en worden daarom meestal gelijk nadat ze uit het ei komen afgemaakt.

-vergeten vlees/ incourante delen van het vlees. Wij consumenten kiezen vaak voor de bekende delen van het vlees, waardoor veel delen van een dier niet gebruikt worden.

- Ganzen, ganzen zorgen voor veel overlast door de grote populaties. Daarbij zijn ze een gevaar voor het vliegverkeer, beschadigen ze gewassen en verjagen ze andere watervogels. Ganzen worden afgeschoten of gevangen en vergast, maar vervolgens (meestal) niet door ons opgegeten.

Zijn jullie bekend met deze verspilling? Doe je er al iets voor? Zou je dat willen? Waarom wel/niet? Ben je bekend met bestaande initiatieven?


Voor zover ik weet worden geitenbokjes geslacht voor het vlees. Zwager fokt ze zelf op. Dit is wel sinds kort.

haantjes worden als eendagskuikens gebruikt als dierenvoeding in dierentuinen

vergetenvlees ken ik niet, neem aan dat alles wel in de worst gedraaid kan worden.

En gans is inderdaad heel lastig te bereiden, helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 17:26 



 
Profiel   

Volgens mij wordt er niet veel verspild, alles wordt wel ergens voor gebruikt.

Het is dan misschien meer de vraag of het allemaal wel ethisch is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 17:30 



 
Profiel   

ArankaM schreef
Kelly_ann schreef
Weet je zeker dat het 'verspild' wordt? Of denken we dat gewoon met zijn allen?

Nu moet ik zeggen dat we als consument best een voorbeeld kunnen nemen aan China. Waar niet moeilijk wordt gedaan over orgaanvlees, alles inclusief graatjes en botjes wordt geserveerd. Je ziet en eet meer van het hele dier.

Nu hebben ze in China een bijna ziekelijke obsessie met vers waardoor er alsnog veel wordt weggegooid door restaurants en winkels.

Maar verder.... Wij Hollanders zijn al snel vies van eten dat een botje of vetje of iets anders is.


Ja het wordt verspild. Ik heb een tijdje terug een gastcollege gehad van een bedrijf dat restproducten uit de vleesindustrie verwaardigd, maar er wordt zoveel vlees ‘geproduceerd’ dat zij niet alles kunnen verwerken en er dus ook veel wordt verbrand.
Ja er wordt ook vlees verwerkt in diervoeding, maar er zijn niet genoeg dieren om alle reststromen op te eten.


Dus als we allemaal minder vlees gaan consumeren, kan het uiteindelijke restvlees wel volledig verwerkt worden voor diervoeding etc? Minder vlees eten is voor veel mensen sowieso een stap richting gezonder leven.

Verbranding van vlees is toch wat er bij Rendac gebeurt? En die eindproducten worden toch ingezet om groene energie op te wekken? Uiteindelijk wordt er dus wel iets mee gedaan, maar ethisch gezien is het zonde dat dieren op de wereld komen om te dienen als groene stroom als je die lijn doortrekt.

Ik ben vegetariër (op weg naar vegan, ivm de zuivelindustrie die ook dit soort ‘restvlees’ dus veroorzaakt) en mijn vriend eet weinig vlees, onze hond eet alle soorten vlees/organen/bot, dus die zou misschien in verhouding het restvlees van ons kunnen opeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 17:39 



 
Profiel   

de geitenbokjes worden gewoon gemest en geslacht en gaan hoofdzakelijk naar zuid europa. zelfde met de haantjes. dat mensen ook weer moeten leren om het hele dier te eten vind ik niet meer dan logisch. in het kader van milieu en duurzaamheid. zelf hebben we onze eigen dieren en dan leer je dat vanzelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 18:54 



 
Profiel   

Als er zoveel verspilt zou worden, waarom is de prijs van het "verspilde" vlees dan alsnog zo hoog?

Voorbeeld van de herten uit de Oostvaardersplassen: €29 per kg! Voor een "restproduct" echt absurd! -:(- (en dan nog maar de vraag waar de overige "niet voor menselijke consumptie" delen van die dieren zijn gebleven. Zoals long, hart, lever enz. Had heel graag hier iets van overgenomen voor de hond)

Ik zou graag barf voeren aan mijn hond, maar ook daar zíjn de prijzen niet mals. Zeker omdat dat echt gaat over "afval vlees" je betaald er zo €5 de kg voor. Met een beetje goed op de aanbiedingen letten, heb je voor diezelfde €5 ook gewoon een kg vlees voor menselijke consumptie.

Ik zou heel graag "verspilt" vlees kopen en dat gebruiken voor de hond en misschien wel voor mezelf, op vakantie in het buitenland meerdere keren hanenfilet gegeten en dat smaakt prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 19:24 



 
Profiel   

Er wordt niks verspild. Alleen vlees wat wij niet mogen eten, zoals nerts of risicomateriaal, wordt verbrand of gebruikt als biobrandstof. Toevallig gisteren nog bij een diervoedingfabrikant geweest, daar gaan de organen dus heen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 19:56 



 
Profiel   

Aranka, voor wat voor studie doet je dit onderzoek? Van bijvoorbeeld varkensvlees wordt echt helemaal niks verspild. Onderdelen die wij hier niet eten gaan bijvoorbeeld naar China, daar zijn varkenspoten en oren echt een grote delicatesse.

Een beter voorbeeld van verspilling van vlees is dan paard. Veel eigenaren willen hun paard niet laten slachten (en snap ik helemaal hoor) en kiezen voor inslapen. Dat kun je dan evengoed zien als een paar honderd kilo vlees weggooien :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 20:38 



 
Profiel   

Ja dit is mij bekend. Ik ben vegan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 20:55 



 
Profiel   

Ik eet vegetarisch en zoveel mogelijk vegan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 21:10 



 
Profiel   

Mazida schreef
Aranka, voor wat voor studie doet je dit onderzoek? Van bijvoorbeeld varkensvlees wordt echt helemaal niks verspild. Onderdelen die wij hier niet eten gaan bijvoorbeeld naar China, daar zijn varkenspoten en oren echt een grote delicatesse.

Een beter voorbeeld van verspilling van vlees is dan paard. Veel eigenaren willen hun paard niet laten slachten (en snap ik helemaal hoor) en kiezen voor inslapen. Dat kun je dan evengoed zien als een paar honderd kilo vlees weggooien :')


Mijn studie is voedingsmiddelentechnologie aan de has.
Hoe weet je dat die delen varkensvlees naar China gaan?
Paarden zijn door medicijngebruik meestal niet geschikt voor de consumptie, dit heeft met wetgeving te maken. Daarentegen worden heel veel geslachte paarden geïmporteerd naar NL (vanuit Canada, Mexico etc.) Nederland exporteert dit paardenvlees weer naar andere landen in Europa, dus daar is genoeg vraag naar.

Het zou inderdaad (naar mijn mening) veel beter zijn als wij minder vlees zouden gaan eten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 23:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen