Makkelijke vakantie-eenpansgerechten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27971
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Makkelijke vakantie-eenpansgerechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-19 13:43

Wij kamperen met de tent en hebben dan een klein campinggasstelletje mee. We gaan een rondreis maken, dus (bijna) elke dag ergens anders heen, dus ik zoek makkelijke, maar voedzame eenpansgerechten voor op vakantie. In de zin van "gooi alles maar bij mekaar in en je hebt iets lekkers" En met zo min mogelijk voorbereiding, pannen en schoonmaak :D

Ben benieuwd!

Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Makkelijke vakantie-eenpansgerechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 13:45

Wij aten vooral soep := Pasta lukt ook wel, pasta koken, afgieten en saus er bij in kliederen en dat op laten warmen.

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 13:50

Qimm schreef:
Wij aten vooral soep := Pasta lukt ook wel, pasta koken, afgieten en saus er bij in kliederen en dat op laten warmen.


Pasta kan ook goed als éénpansgerecht!

Je zou ook kunnen denken aan een broodje hamburger / of een ander product. Kant-en-klaar mix voor pannenkoeken. Maar of dat allemaal heel voedzaam is :')

tjara2012

Berichten: 79
Geregistreerd: 16-11-10

Re: Makkelijke vakantie-eenpansgerechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 13:53

Spekkies uitbakken, uitje snipperen en meebakken, pot bruine bonen erdoor en opwarmen.
Samen met een beetje stroop, makkelijk, snel en lekker!

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 13:55

Vaak zijn er gekookte aardappeltjes in pot te koop bij supermarkten.

Erg makkelijke en snelle basis.

Afhankelijk van hoeveel tijd en zin je hebt kunnen daar simpele groenten uit pot of verse groenten doorheen.


Verder:

Water koken, over couscous gooien (in schaaltje of kom) met beetje kruiden, wegzetten.

Daarna pannetje gebruiken voor bijvoorbeeld spekjes/hamblokjes/gesneden chorizo, en dan verse groenten.
Roerbakkookverwarmen, en dan bij de couscous die inmiddels gaar is.

Smaakt prima, en erg simpel.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Makkelijke vakantie-eenpansgerechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 13:57

Wij eten op de camping vaak een gepofte aardappel in de bbq en dan vlees ook van de bbq (gewoon 1 stukje pp) en dan een grote bak sla.
Weinig voorbereiding nodig en helemaal geen gasstel, maar je moet dan wel een bbq hebben.

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 14:01

Ik heb een eigen versie van ratatouille, die ik eigenlijk bij het kamperen de eerste keer heb gemaakt.
Het recept is makkelijk. Ik maak het thuis wel in grote hoeveelheid en vries dan in, maar ik probeer het hieronder even wat te reduceren:
1 rode, 1 groen, en 1 gele paprika
een 4-tal mooie tomaten
1 aubergine
1 courgette
1 grote ajuin
een aantal teentjes knoflook naar smaak
een 6-tal aardappelen
500 gr gehakt.
Alle groenten en aardappelen schoonmaken en in blokjes snijden: niet te klein.
De ajuin (ui) ook in grove stukken snijden.
Het gehakt met de ui in een kluts olijfolie aanbakken, er alle groenten bijvoegen, bijkruiden met peper,zout en Provençaalse kruiden, deksel op de pot, en dan lekker lang laten pruttelen op een zacht vuurtje (minstens een half uurtje), ondertussen kan je lekker gezellig aperitieven. Hoe langer het kan pruttelen, hoe lekkerder het is. Eventueel kan je er een stukje lekker brood bijgeven om te doppen, want je krijgt een heerlijke saus.
Iets meer werk misschien, maar als je tijd hebt, zeker de moeite waard.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Makkelijke vakantie-eenpansgerechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 14:04

Spinazie koken en het kooknat binden met aardappelpureepoeder. Instant verse spinaziestamppot :)

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 14:11

Ik heb een vullende soep die ik maak als ik gasten heb, omdat het zo makkelijk is.
Water, boullionblokje, pot bonen (om het even welke), paprika, ui, tomatenpuree of gezeefde tomaten, knoflook, verse peterselie en koriander, en uit een potje: oregano, basilicum, peper. Ik snij er bockworst in plakjes door, maar je kunt ook rookworst of salami /chorizo gebruiken bv.
Je kunt een en ander aanvullen met anderen groenten, zoals prei en kool, en smaak veranderen met andere kruiden.
Je kunt rijst of pasta toevoegen om het nog dikker te maken. Of er oud brood door brokkelen.

En een ander makkelijk recept: Pasta koken, afgieten en er een heel bakje kruidenboter door doen, nog even opwarmen, klaar. Eventueel ham of worst in plakjes of stukjes toevoegen.

Of ui en paprika bakken, paar eieren bijvoegen en stukjes kaas in stukjes erdoor roeren.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Makkelijke vakantie-eenpansgerechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 14:19

Pasta kun je prima direct in de saus gaar koken :)
Pakje tomatenpurree, beetje bouillonpoeder met klein scheutje water of melk erbij, pasta erbij en aan de kook brengen. En als de pasta gaar is gooi je een potje bonen erin en eventueel wat kruiden erbij, die je even mee verwarmt.
Zo kun je ook rijst in tomatensaus maken.

Aardappeltjes bakken en op t laatst een potje groente erbij gooien werkt ook prima.

En risotto is enorm makkelijk. Paddestoelenrisotto vind ik héérlijk!

Hartige pannekoekjes, ook altijd een succes..

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 14:19


Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 14:20

Rex_Rolfo schreef:
Spinazie koken en het kooknat binden met aardappelpureepoeder. Instant verse spinaziestamppot :)



Oh dat klinkt goed, paar tomaatjes er in, handje pijnboompitjes :9

Elitedeux

Berichten: 690
Geregistreerd: 25-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 14:24

Wraps is ook heel makkelijk! Ook paar keer gegeten tijdens mijn rondreis.

Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 14:26

8nnemiek schreef:
Pasta kun je prima direct in de saus gaar koken :)



Ik was bang dat de saus aan zou gaan koeken/verbranden, maar dat gebeurt dus niet?

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Makkelijke vakantie-eenpansgerechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 14:28

Je kunt ook nog voedzame sandwiches of broodjes maken. Sla, tomaat, een kaas soort, een vleeswaar soort, al of niet nog een saus er over, eventueel een gekookt of gebakken ei er nog op...

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 14:37

rijst of pasta koken, afgieten, beetje hak groenteschotel (die zakken) erbij even doorwarmen en klaar, maar 1 pan vies. Best lekker, meerdere variaties mogelijk.

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Re: Makkelijke vakantie-eenpansgerechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 14:45

Lekker wokken!

van tevoren even rijst koken (of in de rijstkoker) wanneer klaar even wegzetten.
Vless/vis/tofu/ei garen in de pan, groenten erbij gooien, woksaus en kruiden naar smaak. kort wokken en rijst erbij gooien kort roebakken en klaar.

In plaats van rijst kun je ook noodles (je hebt ook kant en klare wok noedels) gebruiken.

---
Pan ramen

ik en mijn vriend zijn gek op ramyeon (koreaanse merk ramen)
Water laten koken, noedels toevoegen + de smaakpoeders + extra chili vlokken (als je van pittig houdt) ei breken en meelaten koken. Voor extra vulling paprika en uitje erbij (lente ui is het lekkerst) 2 minuten laten koken ( af en toe roeren) en klaar is kees.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 15:00

Qimm schreef:
8nnemiek schreef:
Pasta kun je prima direct in de saus gaar koken :)



Ik was bang dat de saus aan zou gaan koeken/verbranden, maar dat gebeurt dus niet?

Nee hoor, werkt fantastisch! Je moet zorgen dat de saus vloeibaar genoeg is, en hij moet nét koken, pitje niet te hoog. De meeste pasta is dan na zo’n 10 minuten klaar. Af en toe roeren tussendoor, en indien nodig kun je de saus later nog wat dikker maken met zetmeel, maar ik vind dat nooit nodig.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Makkelijke vakantie-eenpansgerechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 17:35


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Makkelijke vakantie-eenpansgerechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 17:37

Oh ik sluit even aan. Ik heb dan wel 2 gaspitten...maar ook dat kan een uitdagen zijn.

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Makkelijke vakantie-eenpansgerechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 17:45

Shoarma en krieltjes bakken, sperziebonen erbij en klaarrrr! Ik neem meestal diepvriessperziebonen, zie zijn zo gaar als je ze even bakt. Kan gewoon in 1 pan allemaal! Vooral lekker met een klodder knoflooksaus.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 17:47

NatasjavE schreef:
Oh ik sluit even aan. Ik heb dan wel 2 gaspitten...maar ook dat kan een uitdagen zijn.

Ik doe al twintig jaar met 2 gaspitten en gebruik er meestal maar 1.... De tweede hooguit voor rijst of pasta. Maar zelfs dat kun je in de saus/groenten garen.

gaucho

Berichten: 9522
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 17:48

Chili con Carne, tortilla / goed gevulde omelet, allerlei variaties op nasi, wraps met een Mexicaans gehakt / bonenprutje, lekker gevulde soep. Gebakken aardappels + vlees kan prima in 1 pan, salade erbij. Volgens mij heb ik zo al een heel deel van mijn standaard camping menu's gehad :-) je hebt van het merk soubry noodles en pasta die je zo mee kunt bakken in de saus, ook heel handig.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 17:50

Lusitana schreef:
NatasjavE schreef:
Oh ik sluit even aan. Ik heb dan wel 2 gaspitten...maar ook dat kan een uitdagen zijn.

Ik doe al twintig jaar met 2 gaspitten en gebruik er meestal maar 1.... De tweede hooguit voor rijst of pasta. Maar zelfs dat kun je in de saus/groenten garen.


thuis heb ik 5 gaspitten...en regelmatig gebruik ik die allemaal tegelijk :')

Dan is terug naar 2 gaspitten al een uitdaging. :D

Nou koken we op de boot nou ook weer niet zo vaak.

Maar een aantal fijne makkelijke recepten zijn handig.

Diverse risotto's maak ik inderdaad vaak.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Makkelijke vakantie-eenpansgerechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 18:01

Curry’s, stoofpotjes, risotto, dahl, soep, pasta, etc.