Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 81 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe dreumes met de pot mee laten eten

 

Eigenlijk een vrij simpele vraag denk ik, maar ik weet gewoon niet hoe ik dit thuis georganiseerd moet krijgen en hoop op handige tips :)

Onze dochter is net 1 geworden en mag dus volledig met de pot mee eten. Het probleem is alleen dat wij zelf pas avond eten gaan maken als zij al op bed ligt.
Op het moment wil ze namelijk om 18.00 uur echt al naar bed en slaapt dus door tot 07.00 uur. Wij eten meestal pas rond 18.30/45 uur.

Voor die tijd ons eten maken gaat óf niet lukken, want op de dagen dat ze naar de opvang gaat vanwege werk, eet ze daar, krijgt ze thuis direct de fles en gaat naar bed gezien ze dan om 18.15 thuis komt en dus kapot is (luilak :P ) of zie ik niet zitten omdat koken met een drukke dreumes nou niet mijn favoriete bezigheid is en ze meestal niet zo geduldig is :=

Op dit moment leeft ze dus heel slecht van kant en klare potjes omdat dat makkelijk is.

Hoe doen jullie dat?
Koken jullie eens in de zoveel tijd voor de dreumes? Vriezen jullie dat dan in? Of houden jullie gewoon wat over van jullie eigen eten om dat de volgende dag te geven?
Hebben jullie leuke makkelijke recepten voor een dreumes die in te vriezen zijn?
En hoe/wat doen jullie met fruit? Onze dochter kauwt helaas nauwelijks en neemt ook geen kleine hapjes als ze zelf mag eten, dus krijgt ook wbt fruit, nog steeds potjes :o Laatst bijvoorbeeld zelf banaan gegeven omdat ik jongere kindjes dat netjes zelf zie doen, maar toen stikte ze dus ook en zat mijn hart in mijn keel.

Help :Y) en alvast bedankt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 18:04 



 
Profiel   

Hapje van de dag daarvoor iedere keer bewaren voor morgen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 18:07 



 
Profiel   

chantalboes schreef
Hapje van de dag daarvoor iedere keer bewaren voor morgen?



Dit dus, wilde ik ook al aangeven

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 18:09 



 
Profiel   

Op de dagen dat je werkt potjes/kliekjes geven en als je niet werkt gewoon zelf koken?

Qua fruit; is meestal kwestie van wennen. Zo snel stikken ze niet, ze hebben nog een heel goed kokhalsreflex. Je bedoelt denk ik dat ze zich verslikte.
Als je alleen maar potjes geeft leert ze nooit echt kauwen en doorslikken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 18:11 



 
Profiel   

Een oranje van de avond ervoor bewaren voor de volgende dag.

En stukken fruit moeten ze leren eten. In het begin gaat dit met veel kokhalzen maar na een paar dagen zij ze zo gewend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 18:23 



 

verootjoo schreef
Op de dagen dat je werkt potjes/kliekjes geven en als je niet werkt gewoon zelf koken?

Qua fruit; is meestal kwestie van wennen. Zo snel stikken ze niet, ze hebben nog een heel goed kokhalsreflex. Je bedoelt denk ik dat ze zich verslikte.
Als je alleen maar potjes geeft leert ze nooit echt kauwen en doorslikken.


Nee, dat is dus precies waarom ik nu écht van de potjes af wil. Het reflex zal er best op zitten, maar dat heeft ze nog niet vaak laten zien. En áls ze het doet, word ik er echt eng van.
Vaak als ze zich verslikt zie je haar heel moeilijk kijken en proberen te slikken en ik vind dat gewoon echt eng.
Met het banaantje was het trouwens wel echt stikken. Ze kreeg toen geen lucht meer en werd al paars, maar (ondanks dat de EHBO het niet leert) toen heb ik het uit paniek met mijn vingers eruit geschept.

Lynn_Nikita schreef
chantalboes schreef
Hapje van de dag daarvoor iedere keer bewaren voor morgen?



Dit dus, wilde ik ook al aangeven


Ja dit bedacht ik mij dus pas toen ik dit bericht typte. Is eigenlijk wel een hele handige oplossing :P


Mijn ouders wilde haar laatst rozijntjes geven, maar ook dit vond ik weer eng en heb ik afgekapt. Dit is eigenlijk wel iets wat ze wel zou mogen en kunnen eten op deze leeftijd toch? :=


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-19 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 18:24 



 
Profiel   

Fruit raspen. Doen wij op het werk op het kinderdagverblijf ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 18:25 



 
Profiel   

Onze dochter eet ook met de pot mee vanaf 1 jaar. (is nu 2 geworden) wij aten door werk ook altijd pas rond 20.00 uur wat veel te laat was voor baar. Hierdoor kreeg ze al vaak warm eten bij oma, of gewoon een potje thuis. Soms kookte ik voor 2 dagen en kreeg ze het de dag erna. Invriezen heb ik een paar keer geprobeerd, maar belande in de prullenbak omdat het me op de een of andere manier toch niet meer aanstond omdat het al een paar dagen erin lag. (zal iets van mezelf zijn haha)

Nu is ze 2 en zegt NEE.. mijn smullende alleseter wilt ineens bijna niks meer. Roept al nee voordat ze het aangeraakt heeft. Wat eet ze wel? Olvarit potjes... Dus weer terug naar de Olvarit met hier en daar verse groenten op het vuistje ernaast. Daar is niks mis mee.

Maar eten voor 2 dagen koken was hier ook vaker de gang van zaken en werkte prima!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 18:26 



 
Profiel   

Gewoon fruit gaan geven en heel snel zelf voeding klaarmaken met wat grovere stukken. Ze is nu een jaar en wanneer je niet oplet heb je er zo meteen eentje die alles wat geen puree is weigert . Geef haar wat vaker een broodkorst , soepstengel , rijstwafels en gewoon eens per week koken en invriezen . Potjes is niet slecht maar dan wel de potjes die bij haar leeftijd horen dus wat grover.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 18:27 



 
Profiel   

Ik deed inderdaad het eten van de dag ervoor of gewoon spagattisaus uit de vriezer.
Dat met stukjes deed mijn dochter op die leeftijd ook echt niet hoor. Ze at alles maar geen stukjes (en geen aardappel. Aardappel was accuut kotsen). Heb gewoon zo ongeveer alles tot soep gemaakt, kwam vanzelf goed ze eet nog steeds alles.
Kwa fruit vond ik Mango wel super handig om te geven.


Laatst bijgewerkt door Sizzle op 15-07-19 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 18:31 



 
Profiel   

Krijgt ze in de opvang geen warm eten?

Voor de overige dagen zou ik eten afscheppen van het eten van jullie van de avond voordien. Zo doen wij dat toch vaak.
Hier krijgt hij op zijn 18 maanden geregeld ook nog een potje hoor, niets slechts aan.

Denk dat je ook een beetje over je eigen angst moet geraken om haar niet in de weg te zitten. Als je niets geeft, kan ze het niet leren.

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 18:31 



 
Profiel   

Ja rozijntjes kan al wel. Maar als ze zich vaak verslikt niet handig.
Wel gek dat ze zich zo verslikt... hier at peuter al vanaf 6mnd hele stukken fruit en groenten. In totaal 1x de heimlich uitgevoerd, maar verder redde hij het prima als ie zich verslikte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 18:33 



 
Profiel   

Ach wat is gek, ieder kind heeft zo z‘n eigen ontwikkeling.
Toen die van ons stukjes wilde eten werd ze een soort labrador dus die moest ik om de haveklap ondersteboven houden om ongekauwde stukjes uit te schudden :')
Het eet nu gewoon met vorm en mes zonder kotsen en zonder op de kop houden _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 18:38 



 
Profiel   

Onze beide meiden weigerden juist dingen te eten die te fijn geprakt waren :')

Maar inderdaad gewoon eten van de dag ervoor bewaren en dat dan die avond even opwarmen en prakken. Dan kan je het steeds wat grover houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 18:39 



 
Profiel   

Dit is gewoon een periode waar je even doorheen moet.
Belangrijk is om hé niet te druk te maken, vooral niet op werkdagen.
Als ze op de opvang met smaak haar potjes eet, laat je haar toch?
Ze krijgt toch ook nog flesvoeding, dus haar vitaminen krijgt ze.

Over het kauwen. Wellicht heeft ze het kokhalsreflex nogal voor in de mond. Dat wordt vanzelf beter.

Om het te oefenen moet je proberen om haar eten in haar wang te stoppen, met het eruit halen stimuleer je het kauwreflex.
Heb ik geleerd van een kennis met een kind met spasme in de mond, die helemaal niet kon kauwen. Zij leerde dat van een logopediste.

Hoeveel slaapt jullie meisje verder overdag?

Ze zal waarschijnlijk vanzelf een handiger ritme krijgen met een middagdut en kan ze de middag op den duur gemakkelijker vol houden.

En echt het komt goed. Dit heb ik met mijn meiden ook ooit gehad en het is vanzelf goed gekomen. Ik wilde alleen dat ik toen meer steun had gehad. Achteraf heb ik me teveel zorgen gemaakt, energie die ik beter in leuke dingen had kunnen steken.

O, ja. Hier hebben ze wel tot hun derde een papfles gehad voor het slapen. Hoeveel commentaar ik daar wel niet op heb gehad...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 18:41 



 
Profiel   

Ik heb trouwens de warme hap altijd mee gegeven naar de opvang. Savonds was ze daar veel te moe voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 18:42 



 
Profiel   

Wij maakten in het weekend altijd een hele voorraad voor in de diepvries. Of gaven idd restjes van de dag ervoor. En als dat er allemaal niet van kwam: potjes. Nx mis mee!
Onze jongen is ook groot geworden en we zijn van plan het met onze dochter van nu 2 maanden ook zo aan te pakken.
Moet wel zeggen dat wij een Avent toestel hebben om makkelijk groenten, petatjes en vlees klaar te maken en gelijk te mixen. Heel de boel maken, in potjes verdelen, laten afkoelen, invriezen en klaar!
Elke keer iets grotere stukjes inlaten, en dan leren ze het zeer zeker. Haar vooral niet in de weg gaan zitten met eigen angsten denk ik, dat maakt het erger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 18:45 



 
Profiel   

Ik kookte 1 x in de twee weken drie of vier verschillende maaltijden die ik in porties in de vriezer deed. Daar kon ik dan twee weken mee vooruit. Vond ik qua zout ed ook een stuk makkelijker dan met ons mee laten eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 18:48 



 
Profiel   

En schaam je niet voor potjes hoor. Die van mij heeft jarenlang alleen maar potjes Olvarit gehad en is een gezonde grote meid geworden.

Ik zou inderdaad de hapjes bewaren van de vorige dag, blijft best een dag goed in de koelkast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 18:48 



 
Profiel   

Als ik weinig tijd had prakte ik gewoon even een voorgekookt bietje of zo. Het hoeft ook niet altijd schijf van 5 te zijn.
Wat ik supet handig vond was pompoensoep. Daar kun je ook echt alles instoppen (aardappel, wortel, ui, peterselie, gember, you name it) en je hebt in no-time zo 3 liter aan hoogwaardig voedsel in je vriezer. Ik vroor dan eerst het ingekruide gedeelte weg en kruidde de andere helft met zout en peper voor ons.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 18:53 



 
Profiel   

Op de dagen dat jullie haar laat van de opvang halen potjes eten.. en de overige dagen echt koken.

Onze oudste wilde dus op een gegeven moment echt geen potjes meer -O- (rampzalig voor de kantoordagen) en toen ben ik noodgedwongen s ochtends eerder gaan beginnen en s middags dus eerder weggegaan van kantoor om alsnog om 18 uur te kunnen eten. Kon niet anders. Later naar bed is hier geen optie.

En nu zorg ik gewoon altijd dat ik om 17 uur ga koken en zelf dus ook om 17.30 eet. Mijn man eet dan later als hij thuis komt.

Met fruit geen tips.. hier altijd vanaf 6 maanden rapley gedaan en ze eten allebei dus ook al vanaf die periode geen gepureerd meer. Kokhalsreflex moet zich ontwikkelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 18:53 



 

Bedankt voor alle handige en lieve reacties!

Toen ze nog een stuk jonger was kreeg ze inderdaad geregeld een broodkorst en sabbelde daar netjes op, maar op een gegeven moment sloeg dat om en stak ze de hele broodkorst in een keer in haar mond. Zelfde dus met andere hele dingen. Die Nijntje koekjes zijn bijvoorbeeld al voor 8+ maanden, maar ook daar kauwt ze dus niet op, bijt en stuk af en wil dat in een keer doorslikken.

Ze krijgt nu de 12+ potjes dus daar zitten ook wel stukjes in en dat gaat echt heel goed en vind ze ook heerlijk (maar wel te weinig dus krijgt ook nog yoghurt), maar zelf iets uit de hand eten dus echt niet. Eten uit potjes is natuurlijk vrij nat om zo te zeggen en dat lijkt sowieso beter te gaan dan droge hapjes met stukjes.
Op de opvang krijgt ze inderdaad ook potjes.

Ze slaapt nu overdag 2 keer. Meestal is ze zo rond 07.00 uur wakker en wil ze rond 08.30/09.00 weer naar bed om een uurtje of langer te slapen.
Dan gaat ze s middags na haar fruit of boterhammetje weer naar bed voor middag dutje van ongeveer 1, 2 of 3 uurtjes.

Ze heeft ook nog niet zo veel tanden. 2 en de 3e is op komst. Zou het daar misschien ook mee te maken kunnen hebben?

Voordat ze 18 is zal ze vast zelf kunnen eten :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 18:56 



 
Profiel   

Ik heb een Philips stomer/blender. Nou eten ze bij mij vanaf de 9 maanden al gewoon mee. Maar als we patat oid aten dan deed ik gewoon. Aardappeltjes, groente en vlees in dat ding, 20 min stomen en dan was het klaar. (Vind je stukken nog eng, even omdraaien en blender aan, kan je het steeds grover maken) Je kan het klaarzetten als ze bijv slaapt. Hoef je alleen de knop maar om te draaien.
Of idd eten bewaren van de avond ervoor en dan voor haar opwarmen.
Of zelf gewoon vroeger eten. Ik eet sinds de kinderen er zijn gewoon om half 6.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 18:59 



 
Profiel   

inderdaad eten bewaren voor de volgende dag of de dag daarna. Of wat meer koken en wat invriezen.
Onze dochter is nu 2, en nu eten we pas met z'n allen rond half zeven. Toen ze wat jonger was was ze inderdaad al te moe.

Of ik kookte voor mij en dochter en warmde het dan op als mijn man thuis kwam.
Heb ook nog wel eens in het weekend een grote pan aardappelen gekookt en diverse groente en dan de vriezer volstoppen met bakjes. 1x een hoop werk maar dan de overige dagen alleen maar opwarmen. En bv tomatensaus maken en in porties invriezen. Dan is het saus opwarmen en hoef je alleen maar even pasta/rijst op te warmen.

Rozijntjes kreeg ze hier pas met anderhalf ofzo hoor, eerder vond ik dat ook nog eng.

En lekker op een bordje serveren zodat ze met haar handjes het eten kan ontdekken ;)

als ze thuis is kun je ook eens tussen de middag warm eten geven, of rond 4 uur. Dan is ze minder moe en gaat het misschien beter


Laatst bijgewerkt door manonutjuh op 15-07-19 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 19:02 



 
Profiel   

Het vervelende van het kokhals reflex is dat het steeds verder terug zakt. Dus als ze 6 maanden zit het zo hoog dat ze bij sabbelen aan een perzik al bijna kokhalzen, nu zal die lager zitten. Ik zou iets harders geven dan een banaan. Een banaan is namelijk zo zacht dat ie zich perfect naar de luchtpijp kan vormen. Dus liever een sperzieboon of een brocolli die niet te zacht gekookt is, en dan een groot stuk geven. Wordt een bende, maar dan kan ze echt zelf sabbelen en experimenteren. Die brocolli gaat niet vast zitten in dr keel, want die is zo breed dat ze 'm al eerder eruit zal werken :)
succes vooral lekker proberen. Liefst als ze niet te moe zijn, misschien in het weekend? Op de lange dagen een potje is toch prima :) die van mij wilden het helaas niet.


Laatst bijgewerkt door xMarieke op 15-07-19 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 19:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 81 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen