Hoe dreumes met de pot mee laten eten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 20:04

Hier eet mijn jongste altijd s middags warm, in opvang ook s middags vers warm.
S avonds zijn het dan boterhammen. Is snel gemaakt en kan dan ook op tijd gaan slapen.

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Hoe dreumes met de pot mee laten eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 20:34

Hoe gaat het met brood eten? Want als het goed is eet je dreumes al een boterhammetje mee en is ze dus gewend aan stukjes eten? Ikzelf geef haar meestal wat we zelf ook eten, maar ik heb een hele goede eter (en ik besef maar weer eens hoe ik bof :)) ) Mijn dochter is nu 11 maanden en eet kwart stukken aardappel, een banaan in 4 stukken, watermeloen bijt ze ook zelf af. Rozijntjes gaan er heel vlot in ja.
In jouw geval zou ik langzaam opbouwen. Prak eerst zelf eens een aardappel, dit is al grover dan de meeste potjes. Qua avondeten is 2 eetlepels groente, en een aardappel en klein stukje vis of vlees natuurlijk al voldoende. Als ik apart voor mijn dochter kook, dan heb ik in 10 minuten eten op tafel. Pasta ed kan van de avond ervoor opgewarmd worden in de magnetron. Een banaan kun je trouwens ook prima prakken en dan met een lepel geven. Appel en peer kun je raspen. Zo wen je aan stukjes, zonder dat je bang hoeft te zijn voor stikken. Kokhalsen is trouwens redelijk normaal. Dat je daar niet van schrikt. En vraag eens hoe ze het op de opvang doen, of eten ze daar ook potjes? Mijn gastouder kookt een normale maaltijd en dit eet ze dan mee als we pas na 17u komen. Daar leert ze dus ook al stukjes/geprakt eten eten.

Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Hoe dreumes met de pot mee laten eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 21:25

Ik had ook gewoon potjes.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Hoe dreumes met de pot mee laten eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 21:34

Volg gewoon je gevoel.
Ga niet mee in het "zo zou het moeten en zo doen anderen dat".

Die van ons was in het begin echt een moeilijke eter en eet al jaren echt van alles (in het restaurant ook juist géén kindermenu) . Hij is nu net 8 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 21:39

Diddykong schreef:
Hoe gaat het met brood eten? Want als het goed is eet je dreumes al een boterhammetje mee en is ze dus gewend aan stukjes eten? Ikzelf geef haar meestal wat we zelf ook eten, maar ik heb een hele goede eter (en ik besef maar weer eens hoe ik bof :)) ) Mijn dochter is nu 11 maanden en eet kwart stukken aardappel, een banaan in 4 stukken, watermeloen bijt ze ook zelf af. Rozijntjes gaan er heel vlot in ja.
In jouw geval zou ik langzaam opbouwen. Prak eerst zelf eens een aardappel, dit is al grover dan de meeste potjes. Qua avondeten is 2 eetlepels groente, en een aardappel en klein stukje vis of vlees natuurlijk al voldoende. Als ik apart voor mijn dochter kook, dan heb ik in 10 minuten eten op tafel. Pasta ed kan van de avond ervoor opgewarmd worden in de magnetron. Een banaan kun je trouwens ook prima prakken en dan met een lepel geven. Appel en peer kun je raspen. Zo wen je aan stukjes, zonder dat je bang hoeft te zijn voor stikken. Kokhalsen is trouwens redelijk normaal. Dat je daar niet van schrikt. En vraag eens hoe ze het op de opvang doen, of eten ze daar ook potjes? Mijn gastouder kookt een normale maaltijd en dit eet ze dan mee als we pas na 17u komen. Daar leert ze dus ook al stukjes/geprakt eten eten.


Brood geef ik in stukjes, zonder de korstjes en dat gaat de laatste tijd wel steeds beter en de laatste week goed. De opvang vond ook dat ze erg alles naar binnen stouwt (hoe schrijf je dat?), ik heb daar de laatste tijd niet meer zo veel van gehoord. Ze zit bij een gastouder dus wij geven haar eten zelf mee, dus potjes. Brood krijgt ze wel van daar, weet eigenlijk niet of ze op de opvang ook de korstjes krijgt. Ga ik morgen eens vragen!

Fruit prakken doe ik inderdaad ook wel eens, maar dat vind ik dan niet zo veel meerwaarde hebben als een potje. Het enige verschil is wel dat ik dan zelf de grofheid kan bepalen en het steeds grover kan maken, maar ik merk dan weer dat ik het dan weer te veel prak om het makkelijker te maken :')
Aardbeien geef ik dan wel weer in stukjes... Geen idee waarom, maar omdat dat nat is vind ik dat minder eng en dat gaat ook prima. Maar een hele aardbei geven waar ze dan zelf een hapje van af bijt, gaat dus niet.

Voor de rest lust ze echt werkelijk alles, dus wat dat betreft is ze wel een makkelijk eter, maar niet met zélf eten. Van oma en opa heeft ze een tijdje geleden zelf een patatje gekregen en dit weekend een paar stukjes kip-doner _O- Ik denk dat het ook een heel groot deel is dat ik het zelf eng vind want als ik het zo terug lees, gaat het de laatste tijd best goed met kauwen, alleen niet met zélf happen ergens van af nemen.

Vrijdag ben ik vrij en gaat ze wel zelf naar de opvang dus ga ik eens kokkerellen voor de aankomende periode. Ik heb een stomer staan, die heb ik in het begin van de oefenhapjes ook gebruikt. Ik ga nu mijn best doen om het niet zo fel te prakken. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 21:42

Joh gewoon met korst geven hoor :)

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Hoe dreumes met de pot mee laten eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 21:53

Als het je er alleen om gaat wat gezonder is; potjes zijn niet minder gezond dan zelf koken heb ik altijd begrepen. Die van ons vrat het alleen niet, dus kreeg altijd alles vers en niks geprakt.
Maar die potjes voor vanaf een jaar zijn toch ook met stukjes?
Dus zou naar opvang gewoon een potje geven dan. Kind leert vast vanzelf ooit wel kauwen.

xGoldenHero

Berichten: 1902
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 21:54

Herkenbaar. Mijn dochter van bijna 2 stikt nog steeds heel snel. Ze verslikt zich niet maar stikt dan gewoon. Vorige week nam ze een hapje van een appel zonder schil. Dat ging heel goed dus nog een hapje, maar ze beet een te groot stuk eraf en probeerde die gelijk door te slikken. Tsja dat wil niet :')

Ze leert er ook niks van, want ze kauwt ook slecht. En ze heeft volgens mij alwel 10 tanden.

Ze heeft potjes gehad tot 1,5 jaar en weigerde ze daarna ineens. Ik kook nu rond 18:00 u als ik vrij ben en dan eet ze met mij mee. Als ik savonds moet werken dan kook ik smiddags of krijgt ze het eten van de avond daarvoor.

Ze at eerder altijd alles gepureerd met stukjes, maar nu pureer ik niet meer en eet ze ook slecht. Het zal de leeftijd wel zijn denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 22:03

verootjoo schreef:
Maar die potjes voor vanaf een jaar zijn toch ook met stukjes?


Ja, dat klopt. Dat gaat prima, maar is allemaal vrij zacht gekookt volgens mij en natuurlijk lekker nat van de saus etc.
Dingen als van die Nijntje koekjes (8+ maanden) of Liga dat gaat bijvoorbeeld niet. En die baby chipjes die smelten op je tong stopt ze ook in 1 keer in haar mond. Gelukkig smelten die zodra je er al naar kijkt, dus dat lost vanzelf wel op dus die krijgt ze wel, maar dan denk ik weer ‘bijt er nou gewoon een normaal stukje vanaf en kauw erop...’

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 22:08

Kauwen komt wel, ze is nog zo klein. Die van mij heeft tot een jaar alleen maar borstvoeding gehad. Heeft veel langer geduurd voordat ze vastere dingen at. Korsten heb ik altijd van het brood gehaald tot ze zelf vroeg om de korsten.
Groot worden ze toch wel. Je hoort allerlei theorieën over Rapley en over zelf laten eten ook al wordt het een klerezooi met pletten en smeren. Dat heb ik nooit gedaan, ik heb haar gevoerd totdat ze zelf met een vorkje stukjes kon prikken. En ze kan gewoon normaal eten en eet netjes brood met korsten, niks aan de hand.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 22:10

Ach joh, ze is nog maar een jaar. Ik zou me er echt niet zo druk om maken, ze gaat vanzelf wel met de pot mee-eten.
Mijn zoontje deed dat overigens pas rond zijn 2e verjaardag, tot die tijd at hij meestal potjes (met wat extra mini pasta erin gekookt of een paar lepeltjes pap om het wat droger te maken) en die eet nu met 3,5 echt álles wat je hem maar voor zet.
Ook fruit heeft hij heel lang potjes van gehad, hij snapte gewoon niet zo goed hoe hij vers fruit weg moest krijgen. Maar als er nu eentje verzot is op fruit is hij het wel.

Geef het gewoon tijd, ga niet pushen en het komt vanzelf

Phrono

Berichten: 8939
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 22:14

Mijn zoon kreeg tot 14 a 15 maanden ook nog een potje op de opvang als ik het me goed herinner. Dan was hij ook vaak te moe om nog te eten thuis, wij eten ook vrij laat ivm werk. Op een gegeven moment ging dat beter en begon hij qua tijd met ons mee te eten. Beetje yoghurt na en toen verviel die laatste fles ook. Ik kookte trouwens ook wel grote porties groente en vroor dat dan in in bakjes. Toen hij met ons mee ging eten eigenlijk ook niks meer geprakt of gepureerd en at zo de groentes enz uit het vuistje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 22:18

Fijn om te horen dat jullie er zo over denken! Zo denk ik er namelijk ook over, maar mijn omgeving vind maar dat ik mij aanstel met wat ik haar geef. Als ze dan vragen of ze iets mag en ik zeg nee dan is het vaak ‘dat hoort ze allang te kunnen eten’ of ‘je stelt je aan’ etc.

Ik vind potjes opzich niet heel erg, zeker niet als ik blijkbaar niet de enige ben die potjes voert, maar er zijn zo weinig smaken te verkrijgen bij ons in die leeftijdscategorie. Volgens mij maar 4 en een beetje variatie zou ik juist wel leuk vinden voor haar.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Hoe dreumes met de pot mee laten eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 22:20

Wij gaan juist naar een jumbo over de grens in hulst omdat daar juist meer smaken zijn dan hier :=

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 22:21

Kijk ook eens bij andere winkels voor andere smaken; kruidvat, etos en jumbo eigen merk hebben ook prima potjes naast Olvarit

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 22:23

Anoniem schreef:
Fijn om te horen dat jullie er zo over denken! Zo denk ik er namelijk ook over, maar mijn omgeving vind maar dat ik mij aanstel met wat ik haar geef. Als ze dan vragen of ze iets mag en ik zeg nee dan is het vaak ‘dat hoort ze allang te kunnen eten’ of ‘je stelt je aan’ etc.

Ik vind potjes opzich niet heel erg, zeker niet als ik blijkbaar niet de enige ben die potjes voert, maar er zijn zo weinig smaken te verkrijgen bij ons in die leeftijdscategorie. Volgens mij maar 4 en een beetje variatie zou ik juist wel leuk vinden voor haar.


Bij mij juist het tegenovergestelde := die at met 1,5 al nootjes en iedereen vond dat onverantwoord :=
Maar hij kauwde altijd alles heel goed en at heel rustig en had goede kokhalsreflex. Lees hier voor het eerst dat dat blijkbaar niet bij elk kind is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 22:24

Ik ga inderdaad ook maar eens op stap voor meer smaken :P bij onze supermarkt hebben ze bonbébé!
Kruidvat haal ik ook wel eens en andere supermarkten vind ik een goed idee.

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 22:28

Anoniem schreef:
Fijn om te horen dat jullie er zo over denken! Zo denk ik er namelijk ook over, maar mijn omgeving vind maar dat ik mij aanstel met wat ik haar geef. Als ze dan vragen of ze iets mag en ik zeg nee dan is het vaak ‘dat hoort ze allang te kunnen eten’ of ‘je stelt je aan’ etc.


Dat vind ik altijd zo raar. Het is toch jouw kind, dus jouw keuze. Daar hebben anderen weinig van te vinden.
Als het geen AMK melding waard is, dan mag je lekker zelf kiezen :)

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 22:37

Ik ken iemand die zelf ook erg bang is voor stikken/verslikken, vanwege nare ervaringen met haar twee oudste kinderen. Ze durft de jongste (was toen een maand of 14) eigenlijk alleen maar gepureerd te geven, omdat die ook snel verslikt. Ze gaat nu met hem naar een logopediste, die helpt met het beter eten.
https://www.prelogopedie.nl/problemen-i ... n-drinken/

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 22:54

Anoniem schreef:
Fijn om te horen dat jullie er zo over denken! Zo denk ik er namelijk ook over, maar mijn omgeving vind maar dat ik mij aanstel met wat ik haar geef. Als ze dan vragen of ze iets mag en ik zeg nee dan is het vaak ‘dat hoort ze allang te kunnen eten’ of ‘je stelt je aan’ etc.

Ik vind potjes opzich niet heel erg, zeker niet als ik blijkbaar niet de enige ben die potjes voert, maar er zijn zo weinig smaken te verkrijgen bij ons in die leeftijdscategorie. Volgens mij maar 4 en een beetje variatie zou ik juist wel leuk vinden voor haar.

Ze is nog maar een jaar. Opeens gaat het knopje om en dan wil ze de potjes niet eens meer. Maar ik zou je niet druk maken om het feit dat je alleen maar potjes geeft. Als er ergens de kwaliteit van bewaakt wordt, is het daar wel van.

Maar je kunt wel eens contact opnemen met een prelogopedist voor dat sterke kokhalsreflex.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe dreumes met de pot mee laten eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 23:00

Alles wat de ‚standaard‘ is zijn maar gemiddelden. Ik heb me met dat soort dingen nooit druk gemaakt. We hadden ook masr 1 soort lepeltje dat onze dochter in haar mond verdroeg zonder kokhalsen.
Ging heus echt vanzelf over, alleen wat later dan gemiddeld.
Zelfde met savonds nog een fles. Schoonfamilie vond het maar overdreven, maar dat interesseerde me weinig. Ze had het gewoon nog nodig toen de kalorieen vraag hoger was dan ze aan vast voedsel kon eten.

Britt

Berichten: 18892
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Hoe dreumes met de pot mee laten eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 01:56

AH bio heeft tegenwoordig hele interessante smaken! Als je wat meer afwisseling wil in potjes is dat wel een goede.

Pasta is een hele makkelijke om zelf vers te maken. Je kunt zelf bepalen hoe grof je de saus wil en hoe groot je de pasta wil hebben die je er in doet. Ze stikken er ook niet zomaar in

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 06:18

Sizzle schreef:
Ach wat is gek, ieder kind heeft zo z‘n eigen ontwikkeling.
Toen die van ons stukjes wilde eten werd ze een soort labrador dus die moest ik om de haveklap ondersteboven houden om ongekauwde stukjes uit te schudden :')
Het eet nu gewoon met vorm en mes zonder kotsen en zonder op de kop houden _O-


_O- _O- "werd ze een soort labrador" veeg me op :')

Ik heb niet echt tips maar verbaas me dat t koken met een koter niet lukt? Ik ben, nog, geen moeder. Maar toen ik als au-pair werkte moest ik voor 5 kinderen en 3 volwassenen koken, de kinderen in bad vóór het eten en op tijd het eten op tafel. Een hele taak maar als mij dat als 19 jarig guppie lukte, dan moet dat jou toch ook wel lukken?

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Hoe dreumes met de pot mee laten eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 07:01

Als au-pair ben jij er volledig voor de kinderen en het huishouden, TS heeft gewoon nog een baan he ;-)

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Hoe dreumes met de pot mee laten eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 07:16

Wij koken met Marley Spoon, ik heb een aversie tegen potjes. Maar goed, ik heb geen baan en een kind dat makkelijk eet.