Help, glutenvrij met amandelmeel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Help, glutenvrij met amandelmeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 01:13

Hoi,

Mijn dochter is binnenkort jarig en nu heeft ze een vriendinnetje die volgens haar moeder een glutenallergie heeft.

Nu wil ik proberen om een appeltaart te maken met amandelmeel, aangezien ik dat nog in huis heb, en ik wil dat die voor iedereen te doen is. Máár... hoeveel bakpoeder moet ik toevoegen om het meel zelfrijzend te krijgen? Ik heb in totaal 400 gr zelfrijzend amandelmeel nodig.

Als 2de optie heb ik gekozen voor een kwarktaart. Kan ik dat zelfde amandelmeel gebruiken om de bodem glutenvrij te maken? Glutenvrije producten zijn hier echt gewoon hartstikke duur en ook niet overvloedig aanwezig.

Heel erg bedankt alvast.

Edit: recepten heb ik al gevonden.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 01:55

Ik heb zelf coeliakie (glutenintolerantie) en ben dol op appeltaart! Ik maak het het liefst met boekweitmeel ipv amandel. Is lekkerder en goedkoper! Dat lijkt qua bewerking wat meer op tarwemeel. Je kunt gewoon een regulier appeltaartrecept pakken en (zelfrijzend) tarwemeel vervangen voor (glutenvrij! Koopmans bijv is dat niet) boekweitmeel. Evt extra eitje erbij voor het binden. Zelfrijzend is niet nodig, dat doet het ei.

Let er wel op dat zowel je bakvorm als je oven brandschoon zijn. Een kruimeltje kan al een week lang klachten veroorzaken.

Kwarktaart kan ook, daar kan je voor de bodem gewoon glutenvrije biscuitjes en boter gebruiken. De lidl heeft regelmatig goedkope pakken glutenvrije mariabiscuits. Die zijn heerlijk in een taartbodem (mijn schoonmoeder maakt daarmee altijd monchoutaart), maar de meeste supermarkten hebben een redelijk tot goed glutenvrij assortiment aan biscuits. Alleen de prijzen kunnen erg verschillen. Mijn ervaring is dat vooral de ah goed betaalbaar is (heeft eigen gv merk) en plus erg duur.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 05:41

Ik woon niet in Nederland maar in Nieuw-Zeeland, vandaar de vraag.

Bijna $10 uitgeven voor glutenvrije koekjes gaat me iets te ver, vooral omdat ik wel eerst wil kijken of het wel te eten is en het dus 2x klaar zou moeten maken.

Boekweitmeel is hier in de buurt niet te koop.

coeliakie diagnose is nooit officieel gesteld, het is een zelf diagnose en ik weet dat haar moeder ook gewoon normale bakpoeder gebruikt die dus niet per definitie glutenvrij is.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Help, glutenvrij met amandelmeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 06:21

Mijn appelcake van laatst had n theelepeltje bakpoeder op 200g amandelmeel, dus ik zou zeggen verdubbelen?

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Help, glutenvrij met amandelmeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 07:00

Je zou de kwarktaart ook kunnen maken door amandelmeel met dadels te maken, dat maakt het wat plakkerig en zoetig. Heel lekker vind ik zelf

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Help, glutenvrij met amandelmeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 07:15

En als je naast de appeltaart gewoon een fruittaart ofzo maakt? Lekker simpel, gezond en glutenvrij :D
Zoiets: Afbeelding

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 07:34

Ik had pas een appeltaartje van havermout. Die was heerlijk!
Havermout kan je glutenvrij kopen. Misschien is dat een idee?

Mijn ervaring met die aparte soorten meel is dat het resultaat soms vies tegenvalt. Het werkt allemaal net even anders dan met gewoon bloem.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Help, glutenvrij met amandelmeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 07:44

Ik heb een zoontje die niet tegen gluten kan en idd kwarktaart of zoals vorige week gelatine pudding...dat is gemakkelijk en net zo lekker en je hebt geen taart bodem nodig!
gewoon in een vla bakje of mini bakvorm doenevtw met aluminium folie dan kan het er makkelijker uit.
Mijn dochter had het idee om er een speelgoed beestje wat van plastic was er in te doen, (wel goed afwassen) en idd het was best grappig een zeepaardje in de pudding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 07:46

Cemlys schreef:
Je zou de kwarktaart ook kunnen maken door amandelmeel met dadels te maken, dat maakt het wat plakkerig en zoetig. Heel lekker vind ik zelf


Dit idd, is echt lekker :j

https://blijsuikervrij.nl/feestinspirat ... frambozen/. Kan ook met ander fruit. Ik zou wel iets van suiker of zoetstof gebruiken om het kwark/fruit mengsel mee te zoeten. Anders is mijn ervaring van mensen die niet gewend zijn om suikervrij te eten, dat ze het toch minder lekker vinden.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 09:16

kwita schreef:
Ik heb een zoontje die niet tegen gluten kan en idd kwarktaart of zoals vorige week gelatine pudding...dat is gemakkelijk en net zo lekker en je hebt geen taart bodem nodig!
gewoon in een vla bakje of mini bakvorm doenevtw met aluminium folie dan kan het er makkelijker uit.
Mijn dochter had het idee om er een speelgoed beestje wat van plastic was er in te doen, (wel goed afwassen) en idd het was best grappig een zeepaardje in de pudding


Je kunt gewoon een reguliere kwarktaart maken en een beetje vd kwark in een schaaltje doen voor dat kindje. Dat is dan glutenvrij. Als je dat dan omkeert is het ook een soort taartje.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 13:08

wittepit schreef:
Mijn appelcake van laatst had n theelepeltje bakpoeder op 200g amandelmeel, dus ik zou zeggen verdubbelen?

Ja voor gewone meel hanteren ze 1,5 theelepel per cup meel, dus komt wel redelijk in de richting dan. Top, heel erg bedankt.

Cemlys schreef:
Je zou de kwarktaart ook kunnen maken door amandelmeel met dadels te maken, dat maakt het wat plakkerig en zoetig. Heel lekker vind ik zelf

Oh, dat klinkt eigenlijk best wel simpel en lekker. Ik wil gewoon niet dat ze zich anders voelt. Welke verhoudingen zou ik voor zo'n bodem nodig hebben?

@8nnemiek: met die prijzen van het fruit hier laat ik dat wel uit mijn hoofd, plus het is hier nu winter dus extra duur en veel niet verkrijgbaar. Verder is het ook geen echt kinderfeestje.

Heel erg bedankt allemaal, ik ga ze eens proberen en ik hoop dat er dan een kleine meid is die zich niet zo achtergesteld voelt.

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Help, glutenvrij met amandelmeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 17:20

Vraag haar moeder wat lekkers mee te geven voor het taartmoment en kijk verder naar glutenvrij snacks voor erbij. Wellicht wat simpel gedacht maar dan kan je het ook niet fout doen.

Mlies
Berichten: 14151
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 17:43

Thats_Me schreef:
Vraag haar moeder wat lekkers mee te geven voor het taartmoment en kijk verder naar glutenvrij snacks voor erbij. Wellicht wat simpel gedacht maar dan kan je het ook niet fout doen.


Dit.
Ten eerste bestaat een glutenallergie niet en met een intolerantie komt het nogal precies met kruisbesmetting en alles schoonmaken.
Ik heb zelf coeliakie en laat iemand die hier geen ervaring mee heeft liever geen taart voor mij maken, zelf iets meenemen is makkelijker en minder kans op ziek worden.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 22:54

daffie1986 schreef:
wittepit schreef:
Mijn appelcake van laatst had n theelepeltje bakpoeder op 200g amandelmeel, dus ik zou zeggen verdubbelen?

Ja voor gewone meel hanteren ze 1,5 theelepel per cup meel, dus komt wel redelijk in de richting dan. Top, heel erg bedankt.

Cemlys schreef:
Je zou de kwarktaart ook kunnen maken door amandelmeel met dadels te maken, dat maakt het wat plakkerig en zoetig. Heel lekker vind ik zelf

Oh, dat klinkt eigenlijk best wel simpel en lekker. Ik wil gewoon niet dat ze zich anders voelt. Welke verhoudingen zou ik voor zo'n bodem nodig hebben?

@8nnemiek: met die prijzen van het fruit hier laat ik dat wel uit mijn hoofd, plus het is hier nu winter dus extra duur en veel niet verkrijgbaar. Verder is het ook geen echt kinderfeestje.

Heel erg bedankt allemaal, ik ga ze eens proberen en ik hoop dat er dan een kleine meid is die zich niet zo achtergesteld voelt.

Meestal neem ik mn hoeveelheid amandelmeel en doe alles in de keukenrobot, ik neem net zoveel dadels tot je een brei hebt die net droog genoeg is dat het niet heel plakkerig wordt maar ook niet uit elkaar valt. Echt op gevoel dus. Ik vind het eigenlijk heel lekker smaken.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 00:38

Mlies schreef:
Thats_Me schreef:
Vraag haar moeder wat lekkers mee te geven voor het taartmoment en kijk verder naar glutenvrij snacks voor erbij. Wellicht wat simpel gedacht maar dan kan je het ook niet fout doen.


Dit.
Ten eerste bestaat een glutenallergie niet en met een intolerantie komt het nogal precies met kruisbesmetting en alles schoonmaken.
Ik heb zelf coeliakie en laat iemand die hier geen ervaring mee heeft liever geen taart voor mij maken, zelf iets meenemen is makkelijker en minder kans op ziek worden.


Dit.
Zou jammer zijn als een goed bedoelde poging eindigd in een ziek kind. Ik heb ook geen diagnose maar word toch ook echt heel beroerd van gluten. En eerlijk? Ik ga niets eten wat bereid is in een keuken waar ook gewoon glutenvolle producten worden gebruikt. Zeker niet wanneer het bereid is door iemand die geen ervaring heeft vwb kruisbesmetting. Ik heb het risico er gewoon niet voor over.

Verkopen ze daar geen mini snickers enzo? Snickers, nuts en bounty zijn glutenvrij. Zet er 3 rechtop tegen elkaar aan. Leuk lintje erom en in t midden eventueel een vlaggetje of parasolletje ofzo. Alternatief taartje waar je weinig werk aan hebt maar kind iig geen gluten door binnen krijgt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 00:55

Welliswaar geen appeltaart, maar hier een glutenvrije chocoladetaart met amandelmeel van nigella. Ik heb 'm zelf van de week voor iemand gemaakt die lactose- en glutenintolerant is, en hij was héérlijk, en doodsimpel om te maken. Ook lekker voor mensen die wel gewoon tegen gluten kunnen.


https://www.lianvanrens.nl/nigella-laws ... oladecake/

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 01:04

Wie zegt dat ik geen ervaring heb met kruis besmetting? Ik vraag gewoon om hoeveel bakpoeder ik nodig heb om amandelmeel zelfrijzend te maken en of ik dat gewoon kon gebruiken voor de bodem van een kwarktaart.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Help, glutenvrij met amandelmeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 14:08

hier alleen een kiwi allergie qua voeding,
maar ik maak met enige regelmaat idd glutenrvij, lactosevrij of anders vrije maaltijden/etenswaren klaar
zo ingewikkeld is dat allemaal niet en ik heb nog nooit iemand ziek gemaakt.
bij goed schoonmaken en opletten komt dat echt wel goed :j
ik ben dan ook wel zo dat iedereen idd hetzelfde eet, dus als er iemand gluten, lactose en weet ik het wat vrij eet, eet iedereen dat ... maakt het leven een stuk simpeler

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:38

Sonja_vR schreef:
hier alleen een kiwi allergie qua voeding,
maar ik maak met enige regelmaat idd glutenrvij, lactosevrij of anders vrije maaltijden/etenswaren klaar
zo ingewikkeld is dat allemaal niet en ik heb nog nooit iemand ziek gemaakt.
bij goed schoonmaken en opletten komt dat echt wel goed :j
ik ben dan ook wel zo dat iedereen idd hetzelfde eet, dus als er iemand gluten, lactose en weet ik het wat vrij eet, eet iedereen dat ... maakt het leven een stuk simpeler


en kostbaarder...niet elke portomonee kan dat hebben!
en mijn kinderen zijn sowiso niet tegen a lactose en niet tegen B gluten en lactose bestand
je went er wel aan maar pannekoeken hebben we een kinderversie en adult versie met alles er uit van allergenen. ;)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Help, glutenvrij met amandelmeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 21:34

Al die vrije dingen kun je qua maaltijden. Echt wel budget verantwoord regelen
Kost alleen vaak net iets meer werk en creatiever zijn met smaakmakers :)

En soms ook gewoon simpeler

Echt gebak etc maken is dan wel weer net even wat lastiger , althans , vind ik
Maar ben sowieso geen bakker zeg maar

Maar 30 man aan de vegan , gluten, lactose vrije maaltijd zetten voor onder de 3,5 euro pp is dan weer geen probleem :+