Gezond snoepen (ernstig gevalletje suikerjunkie)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Gezond snoepen (ernstig gevalletje suikerjunkie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-19 21:14

Hi bokkers,

Je kent het wel (of misschien niet, lucky you); je zit lekker te netfixen en.. daar hoort iets lekkers bij. Nou ben ik sowieso een enorme snoeper, maar bij mijn ouders thuis hadden we op wat een pakje gevulde koeken na niet echt iets te snoepen in huis.
Nu ik op mijzelf woon, heb ik mijzelf al sinds november 2018 flink verwend met alles wat maar suiker bevat. Van toetjes tot chips tot mijn laatste 'verslaving' smarties.
En ik eet ook echt de hele avond door. Nou eet ik sowieso graag de hele dag door (ontbijt, tussendoortje, middageten, avondeten, tussendoortje). Afwisselend tussen gezond en ongezond, maar ik zoek nu een lekkere vervanging voor al deze ongezonde suikerbommetjes.
Niet zozeer omdat ik perse gezond wil leven, maar ik ben doodsbang voor de tandarts; op dit moment nog gezegend met geen enkel gaatje, maar als ik in dit patroon doorga dan zal er toch een keer een gaatje komen :')

Voor jullie een slecht beeld van mij hebben dat ik in huis vol snoepgoed en ongezonde dingen leef; dat valt mee. Er wordt hier ook gewoon brood en gezond avondeten gegeten, alleen in die avonden gaat het mis. Op tijd naar bed gaan helpt niet, want ik kan niet slapen met 'honger'. Verder kom ik geen grammetje aan, dus ik heb het idee dat mijn stofwisseling ook standje max verstappen is :=

Wie o wie herkent het en heeft een oplossing? Tandvriendelijke oplossing }:0
Laatst bijgewerkt door Elin_ op 10-10-19 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Gezond snoepen (ernstig gevalletje suikerjunkie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:16

Gewoon niet in huis halen?

Kairos
Berichten: 2707
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:17

Ik vind van die snackworteltjes wel vullen, niet echt super lekker ofzo, maar als ik me een verzadigd gevoel geef heb ik minder zin om te snoepen. Bij onze supermarkt hebben ze zakjes van 350 g, maar je zou ook een hele pan kunnen schillen en in de koelkast kunnen zetten.
Verder soepstengels met een magere dip?(of gewoon soepstengels haha)

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:23

Je iets voller eten als normaal met avondeten en als je savonds weer "honger" krijgt verlaat toetje (bak yoghurt, zonder suiker :+ bv) nemen een idee?

Het savonds snaaien is ook een kwestie van gewenning. Ipv zak chips opeten maar een bakje nemen(en dan niet stiekem nog een kléín béétje bijvullen :+ ) en als je dat gewent bent eens een avond overslaan en dat zo opbouwen werkt, mits je de discipline hebt, beter als in 1 keer niks meer snoepen savonds.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:24

secricible schreef:
Gewoon niet in huis halen?


Dit. En voor je hongergevoel s avonds. Na drie dagen zakt dat weg. Elke avond eten houd dat alleen maar in stand.
Die suikerverslaving en je honger zitten tussen je oren.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:25

Voor je tanden is de hele dag door eten sowieso niet goed. Het maakt ze echt niet uit of je fruit/groente/zuivel/ gezonde dingen of snoep eet. Allemaal net zo slecht voor je tanden als je meer dan 7x op een dag eet.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-19 21:29

secricible schreef:
Gewoon niet in huis halen?

Ik zoek vervangers :)


Kairos schreef:
Ik vind van die snackworteltjes wel vullen, niet echt super lekker ofzo, maar als ik me een verzadigd gevoel geef heb ik minder zin om te snoepen. Bij onze supermarkt hebben ze zakjes van 350 g, maar je zou ook een hele pan kunnen schillen en in de koelkast kunnen zetten.
Verder soepstengels met een magere dip?(of gewoon soepstengels haha)

Oja die soepstengels is een goed idee!


Rintah schreef:
Je iets voller eten als normaal met avondeten en als je savonds weer "honger" krijgt verlaat toetje (bak yoghurt, zonder suiker :+ bv) nemen een idee?

Het savonds snaaien is ook een kwestie van gewenning. Ipv zak chips opeten maar een bakje nemen(en dan niet stiekem nog een kléín béétje bijvullen :+ ) en als je dat gewent bent eens een avond overslaan en dat zo opbouwen werkt, mits je de discipline hebt, beter als in 1 keer niks meer snoepen savonds.

Hmm ja. Ik kom ook zegmaar niet aan. Dus het is ook gewoon mijn stofwisseling geloof ik waardoor ik (hoe vol ik me ook eet) sneller weer honger heb.
verootjoo schreef:
Voor je tanden is de hele dag door eten sowieso niet goed. Het maakt ze echt niet uit of je fruit/groente/zuivel/ gezonde dingen of snoep eet. Allemaal net zo slecht voor je tanden als je meer dan 7x op een dag eet.

Ik eet ongeveer ontbijt, dan iets rond 11 dan rond 3 , avondeten en dan in avond nog iets te snoepen dus. 5 keer :o

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:30

Noten of pinda's zijn lekker als snack, en ook nog gezond.
Of snackgroente :9 Snoeptomaatjes, paprika reepjes, komkommer reepjes, radijsjes, augurkjes..
Gedroogd fruit, al is dat niet echt suikervrij natuurlijk.. maar wel lekker en gezonder dan m&m's :D
Extra pure chocolade, daar zit ook niet heel veel suiker in, en die is zo sterk dat ik er meestal geen grote stukken van op krijg..
Rijstwafels, als je gewoon iets te knagen wil hebben :))
Ongezoete popcorn
Ongezoete gepofte rijst/tarwe of ander graan
Zonnebloempitten
Gepofte kastanjes :9

Cioccolato

Berichten: 6600
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Gezond snoepen (ernstig gevalletje suikerjunkie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:31

Oh zo herkenbaar.. Het lukt mij niet om te verbeteren :')

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-19 21:32

8nnemiek schreef:
Noten of pinda's zijn lekker als snack, en ook nog gezond.
Of snackgroente :9 Snoeptomaatjes, paprika reepjes, komkommer reepjes, radijsjes, augurkjes..
Gedroogd fruit, al is dat niet echt suikervrij natuurlijk.. maar wel lekker en gezonder dan m&m's :D
Extra pure chocolade, daar zit ook niet heel veel suiker in, en die is zo sterk dat ik er meestal geen grote stukken van op krijg..
Rijstwafels, als je gewoon iets te knagen wil hebben :))
Ongezoete popcorn
Ongezoete gepofte rijst/tarwe of ander graan
Zonnebloempitten
Gepofte kastanjes :9

Noten en pinda's vind ik echt niet te eten, maar de rest klinkt wel goed. Ik zag toevallig vandaag radijsjes in klein formaat! Rijstwafels is ook een goede. Het is inderdaad vooral het knagen van iets, want ik kan net zo lief plakken kaas eten in plaats van snoep. Als ik maar wat eet (wel iets wat ik ook echt echt lekker vind) :=

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-19 21:34

Cioccolato schreef:
Oh zo herkenbaar.. Het lukt mij niet om te verbeteren :')

Ja ik wil nu perse voor mijn tanden echt naar de ** zijn. Ik ben al zo goed als gestopt met alcohol drinken. Zowel wijn als de zoete drankjes. Na feestjes was mijn glazuur zo aangetast dat al mijn tanden gevoelig waren. Gewoon niet oké :n
Daarnaast ben ik net begonnen met sporten, fysio en de hele reutemeteut om mijn lifestyle te verbeteren. Nu nog iets extra's doen voor mijn tanden!

Eilinora

Berichten: 11912
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:35

Snack tomaatjes, worteltjes, komkommer.
Heerlijk vind ik dat.

En dan gewoon een bordje gevuld op tafel zetten.
En een paar blokjes kaas kunnen ook geen kwaad

Majabeestje
Berichten: 3807
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:36

Bakje zoute popcorn, bakje geroosterde pinda's, snack komkommertjes en/of reepjes paprika met een yoghurt/knoflook dip.
Magere yoghurt met een halve banaan in stukjes erdoor en een drup honing.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:36

En als je alleen rijstwafels saai vindt, ze zijn superlekker met een laagje Hüttenkäse en aardbeienjam :9.

Vind ik dan.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:37

Prima dat je vervangers zoekt, maar ook met gezonde dingen grazen in de avond is een zuuraanval op je tanden en dus slecht voor je gebit.

snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:38

Mmm ook herken baar helaas nog niet goed kunnen afkicken.. dewijl het in de zomer redelijk gaat ( meer buiten bezig savonds ) maar nu gewoon weer de regel voor 20:30 geen extra snoep of chips... maar ook ik duik vaak de kast in voor dat lekkers.. maar gewoon blij kaas uit het vuistje of stuk droge worst of een zak chips O:)

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:39

Wbt tanden, zoals eerder gezegd maakt het écht niet zozeer uit wat je eet, of nee, dat lieg ik, hoe hoger de zuurtegraad hoe slechter het voor je tanden is.
https://www.studentist.nl/tandglazuur#zuren-tanderosie
Het is dan ook (voor je tanden) beter om eens kritisch te kijken naar wat je bijvoorbeeld drinkt.
(en daarbij het is het poetsen na het eten juist funest voor je tanden, en al helemaal ná bijvoorbeeld een glas vruchtensap)

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-19 21:44

siskeh schreef:
Wbt tanden, zoals eerder gezegd maakt het écht niet zozeer uit wat je eet, of nee, dat lieg ik, hoe hoger de zuurtegraad hoe slechter het voor je tanden is.
https://www.studentist.nl/tandglazuur#zuren-tanderosie
Het is dan ook (voor je tanden) beter om eens kritisch te kijken naar wat je bijvoorbeeld drinkt.
(en daarbij het is het poetsen na het eten juist funest voor je tanden, en al helemaal ná bijvoorbeeld een glas vruchtensap)

Ik schrik hier echt van. Gelukkig drink ik dan veel thee en weinig andere dingen. Verder ga ik inderdaad vaak poetsen na slecht gegeten te hebben, want voor mijn gevoel kon ik het dan weer beetje rechttrekken.


snorkel1986 schreef:
Mmm ook herken baar helaas nog niet goed kunnen afkicken.. dewijl het in de zomer redelijk gaat ( meer buiten bezig savonds ) maar nu gewoon weer de regel voor 20:30 geen extra snoep of chips... maar ook ik duik vaak de kast in voor dat lekkers.. maar gewoon blij kaas uit het vuistje of stuk droge worst of een zak chips O:)


Ja het is zo lastig. Op zich leef ik best heel gezond, behalve op dit vlak.


secricible schreef:
Prima dat je vervangers zoekt, maar ook met gezonde dingen grazen in de avond is een zuuraanval op je tanden en dus slecht voor je gebit.

ok


_San87_ schreef:
En als je alleen rijstwafels saai vindt, ze zijn superlekker met een laagje Hüttenkäse en aardbeienjam :9.

Vind ik dan.

Ik vind ze ook heerlijk met kaas! (alles trouwens met kaas :') )


Majabeestje schreef:
Bakje zoute popcorn, bakje geroosterde pinda's, snack komkommertjes en/of reepjes paprika met een yoghurt/knoflook dip.
Magere yoghurt met een halve banaan in stukjes erdoor en een drup honing.

Yoghurt niet veel te zuur?
Ik ben dol op yoghurt met muesli :)

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:47

Citaat:
Ik schrik hier echt van. Gelukkig drink ik dan veel thee en weinig andere dingen. Verder ga ik inderdaad vaak poetsen na slecht gegeten te hebben, want voor mijn gevoel kon ik het dan weer beetje rechttrekken.


Daaro mis het juist goed om te weten, als je na die wijn direct gaat poetsen worden je tanden eigenlijk niet zo blij. Ik verbaas mij er ook over hoeveel mensen na het ontbijt(met bijv. sinaasappelsap) gaan poetsen, juist niet goed!

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:48

Je eet nu vier maaltijden op een dag - een beetje Brits eigenlijk: ontbijt, 'elevensen', tea, dinner. Waarom niet gewoon nog die ander Britse maaltijd "supper" toevoegen? Dan kun je 5 keer op een dag gezond eten. Niks snoepen, gewoon je maaltijden over de dag verdelen als je anders met honger naar bed gaat.

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Re: Gezond snoepen (ernstig gevalletje suikerjunkie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:27

En als je echt zo snel honger hebt, omdat je stofwisseling zo snel eens is het misschien een idee om eens langs de huisarts te gaan om te kijken of dit nog binnen de norm van "normale" stofwisseling valt of dat daar iets bijgestuurd moet worden.

Evelien4

Berichten: 932
Geregistreerd: 14-05-06

Re: Gezond snoepen (ernstig gevalletje suikerjunkie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:35

andere variant op rijstwafels.. ik vind de maiswafels van zonnatura erg lekker!
En rozijnen (sultana's) ook wel lekker om te snacken.

stoepstengels in allerlei smaken (dunne met rozemarijn zijn ook heel lekker O:) )

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:36

Zin in suiker is geen honger, tenminste, als ik verstandelijk kijk naar mijn eigen 'honger' momenten, is het meestal zin in iets. Ik kwam wel aan, dus gestopt met snoepen, wortels en komkommer in huis gehaald en mezelf echt even vermannen. Dan wordt die suiker-honger na een weekje een stuk minder!

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 12:00

Ik pak rijstwafels met pindakaas of tomaat en komkommer in stukjes snijden, beetje zout en peper er over of evt een klein lepeltje pesto.

Maar wat ook lekker is; appelcrumble of peren maken.
Minder suiker dan aangegeven en bloem vervangen door havermout. Evt aanvullen met (diepvries) blauwe bessen oid. En ipv kaneel is het ook lekker met koekkruiden. Ik gebruik gewone boter (wajang)ipv roomboter en je kan er nog walnoten of amandelen door doen.

Een stukje pure chocolade doet t hier ook goed als honger stiller.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-19 17:04

siskeh schreef:
Citaat:
Ik schrik hier echt van. Gelukkig drink ik dan veel thee en weinig andere dingen. Verder ga ik inderdaad vaak poetsen na slecht gegeten te hebben, want voor mijn gevoel kon ik het dan weer beetje rechttrekken.


Daaro mis het juist goed om te weten, als je na die wijn direct gaat poetsen worden je tanden eigenlijk niet zo blij. Ik verbaas mij er ook over hoeveel mensen na het ontbijt(met bijv. sinaasappelsap) gaan poetsen, juist niet goed!

Klopt. Ik ga mij er eens in verdiepen!


kiwiwitje schreef:
Ik pak rijstwafels met pindakaas of tomaat en komkommer in stukjes snijden, beetje zout en peper er over of evt een klein lepeltje pesto.

Maar wat ook lekker is; appelcrumble of peren maken.
Minder suiker dan aangegeven en bloem vervangen door havermout. Evt aanvullen met (diepvries) blauwe bessen oid. En ipv kaneel is het ook lekker met koekkruiden. Ik gebruik gewone boter (wajang)ipv roomboter en je kan er nog walnoten of amandelen door doen.

Een stukje pure chocolade doet t hier ook goed als honger stiller.

Het lastige is gewoon dat al die uitgebreide dingetjes niet voor mijn frequentie eten geschikt zijn. Allemaal dingen koken en maken et cetera. Desondanks klinkt het wel heel lekker (dol op kaneel)


Dreamybol schreef:
Zin in suiker is geen honger, tenminste, als ik verstandelijk kijk naar mijn eigen 'honger' momenten, is het meestal zin in iets. Ik kwam wel aan, dus gestopt met snoepen, wortels en komkommer in huis gehaald en mezelf echt even vermannen. Dan wordt die suiker-honger na een weekje een stuk minder!

Ik ben nu ook aan het 'vasten' van snoepgoed. Ik heb er zo'n zin in :+


Evelien4 schreef:
andere variant op rijstwafels.. ik vind de maiswafels van zonnatura erg lekker!
En rozijnen (sultana's) ook wel lekker om te snacken.

stoepstengels in allerlei smaken (dunne met rozemarijn zijn ook heel lekker O:) )

Rozijnen! Oh dat kan dus ook? Heerlijk!


Ibbel schreef:
Je eet nu vier maaltijden op een dag - een beetje Brits eigenlijk: ontbijt, 'elevensen', tea, dinner. Waarom niet gewoon nog die ander Britse maaltijd "supper" toevoegen? Dan kun je 5 keer op een dag gezond eten. Niks snoepen, gewoon je maaltijden over de dag verdelen als je anders met honger naar bed gaat.

Klopt ik eet ook warm in de middag (restjes van de vorige dag).



Ik ga kopen:
- Snoepgroente en fruit
- Rozijntjes
- Muesli (had ik al)
- Rijstwafels eventueel met kaas
- Soepstengels