Tips voor veganistisch eten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikkedus
Berichten: 3270
Geregistreerd: 24-09-05

Tips voor veganistisch eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-19 21:43

Mijn nichtje komt morgen gezellig eten. Zij is veganistisch. Ze gaf aan dat rijst en groente prima is, maar dat lijkt mij persoonlijk niet erg smakelijk.
Ik dacht zelf aan notenrijst, roerbakgroenten wokken in plantaardige olie en dan kruiden mee wokken met de groente.
Welke kruiden(mix) is dan lekker? En zie ik veganistische zaken over het hoofd als ik dat kook?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Tips voor veganistisch eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 21:51

Ik eet niet veganistische, maar mask regelmatig vegan wok:
Wokgroenten naar keuze, zilvervliesrijst, cashewnoten, teriyaki wok saus

Daenerys
Berichten: 2356
Geregistreerd: 09-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 21:52


Elodie
Berichten: 102
Geregistreerd: 02-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 22:20

Hier vegetariƫr en lactose intolerant, er zijn heel veel mogelijkheden! Leuk dat je je er wat in wil verdiepen voor je nichtje :)

Rijst met groente en een lekker sausje is eenvoudig maar wel lekker inderdaad, curry's zijn ook simpel en lekker zonder vlees.
Groentetaart of zelfgemaakte pizza kun je maken, tante Fanny pizzadeeg/bladerdeeg(AH of Jumbo) is vegan.
Ovenschotels kun je verschillende kanten mee op, eventueel met vegan gehakt. Vegetarisch kruimgehakt is eigenlijk overal veganistisch. Ik weet niet of je vleesvergangers wil gebruiken maar Aldi heeft lekkere goedkope vegan vleesvervangers, gebruik ik als ik een agv maaltje wil maken of een broodje 'hamburger' wil bouwen bijvoorbeeld.

Pannekoeken zijn ook prima te maken zonder ei en in plaats van melk kun je een plantaardige variatie op melk gebruiken.
Wraps met falafel vind ik ook erg lekker, een knoflooksausje is simpel zelf te maken veganistisch.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Tips voor veganistisch eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 08:31

Leuk dat je wat lekkers wil klaarmaken voor je nichtje!

Er zijn heel veel lekkere vegan (rijst)gerechten :j

Chili sin carne is heerlijk bij de rijst :9

Gewokte of gestoomde groente vind ik ook al lekker zonder kruiden, maar dan doe ik er in een apart pannetje wat gehakte knoflook met champignons bij bakken. Beetje peper, zout en een scheutje sojasaus erbij, en wat bieslook. Laten bakken totdat ze gekrompen zijn en een lekker bruin kleurtje hebben.

Vegan sausjes zijn ook makkelijk te maken, maar zijn wel het lekkerst als je edelgist in huis hebt. Die kun je kopen bij de AH en zelfs bij Kruidvat.
Eerst een roux maken van olie en bloem. Beetje bruin laten worden samen met kruiden die je lekker vindt (bv dille en basilicum), evt met knoflookpoeder en uienpoeder, dan giet je er rustig sojamelk bij terwijl je flink roert, totdat de saus de juiste dikte heeft. En die breng je op smaak met peper en zout. En als laatste roer je er een hand edelgist doorheen voor een kaassmaakje. Een beetje kurkuma of paprikapoeder kan ook nog voor de kleur.

ikkedus
Berichten: 3270
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Tips voor veganistisch eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 10:33

Dank jullie wel!