Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Sappan?

 
Profiel   

Ik zit op het moment bij vrienden in Hongarije. Hier wordt ontzettend veel zelf gemaakt.
Gister hebben we geholpen met sap maken. We hadden grote hoeveelheden druiven, appels en peren die “over” waren.
Hup: pan op het vuur, fruit erin, wachten wachten wachten... slangetje open, beugelfles eronder, vol gieten en op zn kop weg zetten (de boel zuigt dan gelijk vacuüm en is dan ongeveer een jaar houdbaar)
Dus ik zit hier nu aan m’n zelf gemaakte dubbelfris (ofzo :') ).
Nu zag ik dat deze pannen in Nederland ook gewoon verkrijgbaar zijn, alleen als je geen eigen fruit hebt wordt het wel kostbaar denk ik?

Zijn er bokkers die een sappan gebruiken?


Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 13-10-19 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 20:53 



 
Profiel   

Ik heb eens even gekeken naar de sappan en de werking. Wat leuk! Ik heb ook een sapmaker maar dan voor koude sappen. (slowjuicer)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 21:06 



 
Profiel   

yup, wij hebben daar wel eens vlierbessensap mee gemaakt.
Die mag je nl niet persen ivm blauwzuur in de pitjes.

Appelsap van bewaarappels, van eigen bomen, die om zo te eten niet lekker waren.

Heel lekker en gezond ;)


Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 13-10-19 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 21:21 



 
Profiel   

Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 21:23 



 
Profiel   

Ja ik gebruik hem ook. Heb heel veel Appel sap en pruimensap gemaakt dit jaar. Maar heb inderdaad wel zelf fruit bomen.
Ik vind het ideaal, het kost weinig tijd en zo heb ik toch iets aan al dat fruit wat ik anders weg moest gooien

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 21:37 



 
Profiel   

Had ik maar eerder van het bestaan geweten. Kilo's pruimen weggegooid en appels weggegeven omdat we het zelf niet wegkregen en ik de potten pruimenjam van twee jaar geleden nog had staan. Maar sap is lekker! Bedankt voor dit topic TS


Laatst bijgewerkt door eva1969 op 13-10-19 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 21:46 



 
Profiel   

Ik heb ook zo n sappan gehad. Na een paar keer gebruikt te hebben maar weer verkocht.(vond het nogal verspilling van gas) Met de sapcentrifuge heb ik veel meer sapopbrengst. Ik kook het sap nadat het uit de sapcentrifuge komt en dan gaat het heet in de glazen flessen. De sap blijft minstens 1 jaar goed. Ik maak elk jaar zo n 100 liter sap.


Laatst bijgewerkt door roekes op 13-10-19 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 21:56 



 
Profiel   

Ik heb er wel eens naar gekeken, maar zo’n pan neemt zo veel ruimte in en is idd vooral handig als je echt veel fruit uit eigen tuin hebt.

Ik pers het nu gewoon uit met de slowjuicer. Ook dan kun je het opwarmen en in potten doen, maar bij ons is een kist appels al op voordat ze goed en wel rijp zijn :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 21:57 



 
Profiel   

klopt, het meeste fruit kun je ook persen, behalve vlierbessen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 22:06 



 
Profiel   

ik maak ook sap alleen op basis van stoom met een weckpan daar gaat een soort grote zeef in en een pan om sap op te vangen en in de weckpan gaat water. Makkelijk en ERG lekker. maak appelsap peren sap en bessen sap alles uit eigen tuin .
alles gewoon te koop in nedeland , brouwmarkt in Almere

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 23:46 



 
Profiel   

https://www.braumarkt.com/startset-sapmaken-7-ltr-basic
denk dat jij dit zoekt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 23:48 



 
Profiel   

Ik vind het sap wat eruit komt vies omdat het met stoom werkt, dus feitelijk zit er water door je sap. Hierdoor komt er een soort vies zurig sap uit.
Ik gebruikt liever de sapcentrifuge, dan smaakt het sap exact hetzelfde als het betreffende fruit. Alleen je kunt het sap dan enkel bewaren in de vriezer. Of je moet het na het centrifugeren nog koken

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-19 02:28 



 
Profiel   

Oh, ons sap is helemaal niet zuur? Smaakt een beetje naar stoofpeertjes (terwijl er in deze helemaal geen peer zit :') , alleen rode en witte druif.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-19 07:50 



 
Profiel   

Brouwmarkt ben ik niet zo’n fan van.. die hebben mijn orders een paar keer flink verkloot en daarna veel moeite moeten doen om het juiste alsnog geleverd te krijgen..

Bij bol vind je ze ook: KLIK

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-19 07:54 



 
Profiel   

Voor mijn druiven heb ik trouwens deze: KLIK <3

Maar daar maak ik wijn van. Die mag dus niet verhit worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-19 08:00 



 
Profiel   

Die heb ik ook 8nneniek. Hier doe ik de pulp in die uit de sapcentrifuge komt. Zo gaat er geen sap verloren

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-19 09:52 



 
Profiel   

Ik weet niet wie van jullie er in Zuidlimburg woont, maar bij Thomas Phillips in Palenberg hebben ze de sappan regelmatig in de aanbieding voor rond de 30 euro, en de druivenpers (hout) voor onder de 40 euro :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-19 15:49 



 
Profiel   

LadyMadonna schreef
Oh, ons sap is helemaal niet zuur? Smaakt een beetje naar stoofpeertjes (terwijl er in deze helemaal geen peer zit :') , alleen rode en witte druif.


Fruit in Hongarije is vast lekkerder, meer zon!!! Geen palinka of wijn gemaakt???

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-19 15:55 



 
Profiel   

Zelf gestookte palinka heb ik vorige keer op :r (60% ongeveer %) ). Wijn lust ik niet.
Maar wordt hier wel allemaal zelf gemaakt (zit in ern boerengehucht)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-19 18:24 



 
Profiel   

Dorine92 schreef
Ik vind het sap wat eruit komt vies omdat het met stoom werkt, dus feitelijk zit er water door je sap. Hierdoor komt er een soort vies zurig sap uit.
Ik gebruikt liever de sapcentrifuge, dan smaakt het sap exact hetzelfde als het betreffende fruit. Alleen je kunt het sap dan enkel bewaren in de vriezer. Of je moet het na het centrifugeren nog koken


https://www.bol.com/nl/p/ontsapper-weck ... mendations%2
deze gebruik ik alleen een oudere variant en geen water bij je sap hoor.
je appelsap is alleen troebel en niet helder zoals in de winkel maar erg lekker .
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-19 12:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen