Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 6 [ 138 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

 
Profiel   

Jeetje Elnienjo, ga je lekker? Gelukkig geldt dat voor alle mensen. Onsympathieke koekenbakkers hoef ik ook niet. Mijn ervaring leert dat het echter vaak de vleeseters zijn die drammen over waarom ik vega ben. Altijd gezellig :D

Pien, Lazycatkitchen heeft een recept voor vegan challah. Dat is misschien ook wat voor jou :j
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 10:01 



 

elnienjo schreef
Ik zou met de maaltijd geen rekening houden met een veganist, enkel wat extra groenvoer op tafel zetten en nootjes in huis halen en het staat de vegan vrij om zelf iets mee te brengen wat ie lust natuurlijk.

Hangt er daarnaast ook nog vanaf of de vegan zich kan gedragen aan een tafel waar vlees gegeten wordt door de disgenoten of die uberhaupt welkom is.

Jij zit alleen aan tafel deze kerst? :')

Ik zou eerder vragen of de vegan een eigen gourmetstelletje wenst, of één aparte neerzetten waar iedereen alleen dingen zonder vlees op mag doen. Kleine moeite, groot plezier.

Bij kipsaté past alles wel, of andersom, kipsaté past overal wel bij. Satésaus kun je verder ook bij vanalles aan groenten, vlees(vervangers) en stokbrood eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 10:31 



 
Profiel   

Volgens mij is dit topic vooral bedoeld om lekkere en feestelijke vegetarische en veganistische recepten uit te wisselen.
Daarnaast mag je als goede gast op een vriendelijke manier je voorkeuren doorgeven en probeert een goede gastheer/gastvrouw daar zoveel mogelijk rekening mee te houden, mits de eisen redelijk en haalbaar zijn. Voor mij is vegetarisch/veganistisch daarbij geen probleem en soms vraag ik wel advies aan de gast. Uiteindelijk is gezelligheid en lekker eten het belangrijkst en gelukkig is voor lekker eten geen vlees nodig. (Maar ik ben een groenteliefhebber, dus dat scheelt wel heel veel natuurlijk).

@Berdien: Vaak kun je recepten voor 4 personen wel aanpassen aan 2 personen. Vaak werkt het door het hoofdingrediënt te halveren en de andere ingrediënten verminderen en daarbij je gevoel te gebruiken. Sauzen en soep maak ik zelf vaak voor 4 en gooi de rest daarna in de vriezer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 10:59 



 

heb je voor bij de kipsate al gekeken in de Indonesische keuken? sajoer boontjes zijn bijvoorbeeld echt aan aanrader en gaat allemaal goed met saté

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 11:48 



 
Profiel   

Berdien schreef
Nou elnienjo, de kerstsfeer zit er al lekker in bij jou :') Reageer dan gewoon niet in een topic waarin gevraagd wordt om vega(n) recepten.

Ontopic dan maar: ik ben vooral op zoek naar recepten geschikt voor 2 personen. De meeste recepten die ik tegenkom gaan vanaf 4 personen, maar we vieren het eerste kerstdag maar met z'n tweetjes.

Ik las het meer als wat doe je als normale eter met die lastige dieeten van je potentiele gasten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 11:54 



 
Profiel   

Wat een super lekkere gerechten komen hier voorbij! :P
Ik heb nog geen idee wat ik ga maken.. Maar heb geen zin om lang in de keuken te staan en moet volledig plantaardig zijn. Dus lees mee op zoek naar een passend idee. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 12:03 



 
Profiel   

Fijn topic! Ik ben zelf geen bewuste maar een "gedwongen" veganist, door allergie van mijn zoontje via de borstvoeding. Ik eet overigens dus wel vlees maar mag geen (dieren)melk, ei maar ook geen noten. De recepten die hier voorbij komen gaan zeer goed van pas komen om eens niet buiten de boot te vallen!

pien_2010 schreef
Graag ontvang ik van jullie een tip. Hier in Frankrijk is het de gewoonte om na het hoofdgerecht een kaasplankje te doen met allerlei soorten kaasjes. Daarna komt het toetje. Wie heeft een leuke tip als tussen gerechtje in plaats van het kaasplankje.


Je hebt verschillende vegan kazen die echt prima te eten zijn. Ik heb van Violife de greek white, original flavour, cheddar blocks en de prosociano wedge als blokjes gegeten en dat is heerlijk als de echte geen optie zijn. Om te smeren op toast vinden de kinderen de creamy variant (eventueel met zelf toegevoegde kruiden) zelfs lekkerder. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 12:13 



 
Profiel   

marrlinde schreef
pien_2010 schreef
Graag ontvang ik van jullie een tip. Hier in Frankrijk is het de gewoonte om na het hoofdgerecht een kaasplankje te doen met allerlei soorten kaasjes. Daarna komt het toetje. Wie heeft een leuke tip als tussen gerechtje in plaats van het kaasplankje.


Je hebt verschillende vegan kazen die echt prima te eten zijn. Ik heb van Violife de greek white, original flavour, cheddar blocks en de prosociano wedge als blokjes gegeten en dat is heerlijk als de echte geen optie zijn. Om te smeren op toast vinden de kinderen de creamy variant (eventueel met zelf toegevoegde kruiden) zelfs lekkerder. :)


Klopt zeker, maar Pien woont in Frankrijk en daar lopen ze nog een beetje achter (sorry Pien! :* )

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 13:03 



 

En hun kazen zijn heilig voor ze. Dat is ook nog een dingetje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 13:05 



 
Profiel   

Maar eventueel zelf zo'n cashew-kaasje maken is dan wel een optie :) (al mist volgens mij het recept in die post)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 13:25 



 
Profiel   

Leuk topic!
Ik ga zeker volgen, bal zelf vaak in herhaling.
Lastig is dat ik thuis de enige ben die vegetarisch eet en ik boor mezelf vaak iets makkelijks erbij maak.

Dit jaar wil ik graag een mooi vegetarisch recept voor de hele familie maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 13:35 



 
Profiel   

Marfay en Tica→ tout a fait→ inderdaad

Ik heb me toch een lekker kerstrecept gang :9 Dit wordt na de amuse onze tweede gang.

1. Pompoensoep met geroosterde knoflook geserveerd met Focaccia met zeezout en rozemarijn
Pompoensoep met geroosterde knoflook Dit is een heerlijke soep. De pikante tomatensalsa geeft deze zoete pompoensoep wat textuur.

INGREDIENTEN 2 knoflookbollen, zonder buitenste velletje 5 el. olijfolie 2 takjes tijm 1 pompoen 2 uien, gesnipperde 1 tl. koriander, gemalen 1.2 l. boullion, Kip 3 el. oregano, verse, fijngehakte Peper, zwarte, gemalen Zeezout 4 tomaten 1 paprika, rode, van de zaadjes ontdaan 1 peper, rode, verse, van de zaadjes ontdaan 3 el. olijfolie, extra vergine 1 el. balsamicoazijn
Bereidingswijze
BEREIDING 1. Verwarm de oven voor op 220 graden. Leg de knoflookbollen op een stuk aluminiumfolie en giet de helft van de olijfolie erover. Voeg de tijm toe en vouw de folie om de bollen. Leg het pakketje met de pompoen op een bakplaat en bestrijk de pompoen met 1 eetlepel olijfolie. Voeg de tomaten, paprika en rode peper voor de salsa toe. 2. Rooster de groenten 25 minuten en neem de tomaten, paprika en rode peper uit de oven. Verlaag de temperatuur to 190 graden en rooster pompoen en knoflook nog 20-25 minuten tot de knoflook zacht is geworden. 3. Verhit de rest van de olie in een grote, zware koekenpan en fruit de uien met de koriander ca. 10 minuten of tot ze zacht zijn geworden. 4. Verwijder het vel van de paprika en rode peper en pureer ze met de tomaten en 2 eetlepels olijfolie in een keukenmachine of blender. Roer de azijn erdoor en breng de salsa op smaak. Voeg desgewenst nog wat olie toe. 5. Knijp de teentjes geroosterde knoflook uit de velletjes en voeg ze toe aan de uien. Schep het vrchtvlees van de pompoen uit de schil en doe het in de pan. Voeg de bouillon, een halve theelepel zout en flink wat peper toe. Breng de soep aan de kook en laat 10 minuten zacht koken. 6. Voeg de helft van de oregano toe en laat de soep iets afkoelen. Pureer de soep, zonodig in porties, in een keukenmachine of blender tot een romige soep. U kunt de soep ook door een fijne zeef drukken. 7. Verwarm de soep weer in een schone pan, maar laat hem niet meer koken. Breng de soep eventueel nog op smaak met peper en zout. Schep de soep in voorverwarmde soepkommen. Voeg wat tomatensalsa toe en strooi de rest van de oregano erover. Serveer meteen.

Dit gaan wij serveren met https://www.smulweb.nl/recepten/1385278 ... -meeslepen
Wij vonden het te zout, dus bij het Kerstdiner (vandaag try out van het brood) doen wij maar 1 theelepel zee zout bij de rozemarijn in plaats van 1 eetlepel.

De soep en Salsa kun je ruimschoots van te voren maken. De soep kun je vacuüm laten trekken in een grote pot en zo bewaren, en de Salsa kun je na afkoelen in de vriezer bewaren.

Foto's van het brood:

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 13:49 



 
Profiel   

Berdien schreef
Ontopic dan maar: ik ben vooral op zoek naar recepten geschikt voor 2 personen. De meeste recepten die ik tegenkom gaan vanaf 4 personen, maar we vieren het eerste kerstdag maar met z'n tweetjes.

Iets maken dat zó lekker is dat je 2-3 dagen later nog wel een kliekje lust? :Y)

Kan me zo gauw niks bedenken maar misschien is dit wat voor je:
http://www.degroenemeisjes.nl/koken-met ... pel-tatin/
Dit is echt verrukkelijk, super simpel en zo klaar ook. Het is misschien wat 'zomers' maar misschien kun je wat improviseren. Oja dit recept is dus wel voor 4 personen maar gemakkelijk te halveren allemaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 17:09 



 
Profiel   

Ik ben er inmiddels uit. Geen 'thema' of dingen die goed bij elkaar passen maar gewoon vanalles wat mij lekker lijkt :+
Voorgerecht maak ik niet, maar wordt waarschijnlijk een paprikasoepje of gegrilde pompoen.
Dan hebben we kalkoen rollade voor de rest, makkelijk omdat het redelijk neutraal is om te combineren met andere dingen. Verder Koolsalade, gefrituurde mozzarellaballetjes, rösti rondjes of aardappeltjes met pittige kruiden uit de oven en dan nog een hartige taart met pompoen, wortel en feta óf ravioli met pesto en ricotta.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 22:21 



 
Profiel   

Lekker hoor! Rosti rondjes zijn zoooo lekker <3 :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 22:23 



 
Profiel   

Ik heb de Plus Boodschappen voor me liggen en er staan diverse recepten in die vegetarisch zijn of vegetarisch te maken met een kleine aanpassing (denk aan groentebouillon ipv kippenbouillon of vleesvervangers ipv vlees).
Of ze ook vegan te maken zijn durf ik niet te zeggen, daar heb ik te weinig verstand van.
Maar het magazine is iig een leuke aanrader om inspiratie op te doen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 18:30 



 
Profiel   

elnienjo schreef
Berdien schreef
Nou elnienjo, de kerstsfeer zit er al lekker in bij jou :') Reageer dan gewoon niet in een topic waarin gevraagd wordt om vega(n) recepten.

Ontopic dan maar: ik ben vooral op zoek naar recepten geschikt voor 2 personen. De meeste recepten die ik tegenkom gaan vanaf 4 personen, maar we vieren het eerste kerstdag maar met z'n tweetjes.

Ik las het meer als wat doe je als normale eter met die lastige dieeten van je potentiele gasten.


Normaal ligt geheel aan je referentie kader :+
Voor mij is het in ieder geval doodnormaal on rekening met elkaar te houden
Zeker als je op welke manier dan ook iets om je gasten geeft
Of dat nu vega/vegan of een dodelijke pinda of zeevrachten allergie is

En geen zuur gezever aan tafel
Maar dat geld voor beide partijen als ik vega/n en omni aan 1 tafel heb
Want er zitten bij alle dieetwensen zeikstralen tussen
Iemand die als een hork de sfeer verziekt mag wegblijven :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 11:37 



 
Profiel   

Vanmiddag geproefkookt.
Ik heb voor het eerst aardappelpuree gemaakt met 450 gram kruimige aardappels, 60 gram (gesmolten) vegan margarine en een halve kop rijstroom. Erg lekker!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-19 16:51 



 
Profiel   

Voor een kerstdiner met familie ben ik ook op zoek naar een vega (hoeft niet per se vegan) gerecht. Iedereen neemt iets mee, je moet van te voren alleen even aangeven wat je meeneemt zodat er niet 4 pannen soep staan. Vlees is bij ons in de familie vrij belangrijk, maar ik vind het daarom juist leuk om een goed vega gerecht neer te zetten! Het enige vereiste is dat ik zo veel mogelijk van te voren wil klaarmaken. Heeft iemand een leuk recept of idee?
Edit: ik dacht zelf aan bladerdeeghapjes, en die dan warm te houden in een schaal met aluminiumfolie of nog even een minuutje in de oven. Het hoeft niet heel ingewikkeld te zijn :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-19 19:11 



 
Profiel   

Wat vind je van een lekkere groente quiche? Doet het altijd erg goed hier bij de vleeseters!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-19 19:16 



 
Profiel   

Dat is ook een goed idee inderdaad! Heb jij een specifiek recept dat ook koud (of later opgewarmd) nog lekker is? Ik ken zelf alleen quiche caprese en een quiche met prei en champignons, maar dat vind ik niet zo kerstig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-19 19:19 



 
Profiel   

Maaikevdk schreef
Dat is ook een goed idee inderdaad! Heb jij een specifiek recept dat ook koud (of later opgewarmd) nog lekker is? Ik ken zelf alleen quiche caprese en een quiche met prei en champignons, maar dat vind ik niet zo kerstig.

http://theveganeffect.nl/vegan-quiche-m ... de-tomaat/
Deze heb ik vorig jaar met kerst gemaakt. Ik weet niet of je het kerstig genoeg vind hoor haha!

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-19 19:25 



 
Profiel   

deksel schreef
Maaikevdk schreef
Dat is ook een goed idee inderdaad! Heb jij een specifiek recept dat ook koud (of later opgewarmd) nog lekker is? Ik ken zelf alleen quiche caprese en een quiche met prei en champignons, maar dat vind ik niet zo kerstig.

http://theveganeffect.nl/vegan-quiche-m ... de-tomaat/
Deze heb ik vorig jaar met kerst gemaakt. Ik weet niet of je het kerstig genoeg vind hoor haha!

[ [url=m/T11d81.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zeker wel! Dat klinkt lekker, hij komt op mijn lijstje.
Dit recept leek mij ook nog leuk, en op de dag zelf makkelijk op te warmen.
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... denstoelen
Of deze paddenstoelen-tompouce :9
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... n-tompouce

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-19 19:31 



 
Profiel   

Oeh! Die zien er ook erg lekker uit zeg. Die gaan op mijn lijstje, zijn makkelijk te veganizen!

Ik zoek trouwens nog een goed en makkelijk dessert. Het moet vegan zijn en het moet eigenlijk kant en klaar zijn. We hebben 's ochtends al vegan appeltaart dus iets van apfelstrudel oid wordt hem niet. Ik ga namelijk bij opa en oma eten en het is niet heel handig als we daar nog van alles moeten maken... Heeft iemand een goed idee? (oja, het is zo'n 45 min rijden dus bijv. ijs is ook niet echt handig om mee te nemen :+).

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-19 19:34 



 
Profiel   

Ik geloof van Magrathea kwam onderstaand recept. Het is enorm gemakkelijk en heel erg lekker. Als iedereen wat mee neemt kun je de tofu laten. Vind ik persoonlijk wat minder lekker. Ik doe er meestal paar eieren geklopt door heen van de kipjes van de buren en ik doe er op lekkere cherrie tomaatjes met wat geraspte kaas. Niet vega maar wel vegetarisch en super lekker.
Recept:
Pien ik neem een verpakking vers bladerdeeg op rol (of pizzadeeg dus ), die moet je wel een tijdje buiten de koeling laten liggen anders kan hij scheuren (30 minuutjes ofzo). Intussen snijd je groenten (deze keer had ik ui, champignons, prei, paprika (groen en rood) en courgette) , die bak je even kort aan. Dan neem je een blok tofu en die doe je in de keukenmachine, en dan hakken tot het gruis is. Vervolgens een scheutje sojamelk (of andere plantaardige melk) toevoegen in scheutjes tot je er een deegbal van kan kneden (dat gaat vrij snel). Intussen is waarschijnlijk je groenten wel aangebakken, samen doe je dat in een kom, daarbij kruiden naar jouw keuze (wij hadden gemalen komijn, knoflookpeper (een kruidenmixje van de markt ) en cajun kruiden) en dan goed mengen.
Vervolgens een ovenschaal oid bekleden met de rol bladerdeeg (zit meestal al bakpapier aan vast, handig!), afhankelijk van het aantal eters zul je wat overhebben of niet. Ik knip de randjes af en daar maak ik soms appelflapjes mee voor het toetje
Stort het mengsel erin, strooi er cashewnootjes / vegan kaas / extra kruiden over, of steek er halve cherrytomaatjes in (met de snijkant naar boven, ziet er leuk uit). Net wat je in huis hebt / trek in hebt. Dan vouw je het deeg naar binnen en bak je tot het klaar is. Bij het pizzadeeg was dat 15 minuten gehele warmte op 180 graden, en dan omzetten naar 200 graden onderwarmte. Bij bladerdeeg iets korter (10 en 15 minuten zou ik zeggen, maar kijk even hoe het eruit ziet).
Hij blijft soms wel wat vochtig, zeker als je met (veel) olie kookt of wat uitgeschoten bent bij het keukenmachinen van de tofu. Maar dat deert ons persoonlijk niet

Bladerdeeg op rol
Ui, champignons, prei, paprika’s, courgette, tofu, melk, kaas, tomaatjes


[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-19 19:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 6 [ 138 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen