Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 16:15

Hallo! Met de feestdagen in aantocht blijken er altijd weer vragen te zijn die wat lastig aan de orde komen in "het" vega-topic van Bokt: [VT] Het bokt vegetariërs en veganistentopic Vandaar dit topic. (En aangezien hij niet op PF mag, plaats in hem hier! :) )

Komt de partner van je kind eten en blijkt die veganist te zijn?
Zit je erover te denken om eens een vegetarische kerstdag neer te zetten?
Wat te doen met vegetariërs die ook allergisch zijn voor bepaalde zaken?
Welke producten kies je ter vervanging van dierlijke producten?
Wat gooi je in hemelsnaam op de gourmet als je geen vlees of vis eet?
Een veganist aan tafel - wat kunnen we nog wél eten dan?
En waar moet je nog meer op letten?

De vega Bokt helpdesk zit weer voor u klaar :)*
Voor snelle tips: de OP van het vega-topic bevat al een hoop linkjes en recepten. Daarnaast hebben Youtube kanalen als BOSH! altijd heerlijke suggesties die meestal nauwelijks gebruik maken van "moeilijke" ingrediënten (ofwel: vrijwel alles is te halen bij de supermarkt). Ook kom je vaak al een heel eind als je naam gerecht + veggie / vegan (de naam wel in het Engels :) ) intikt in Google.

Prettige feestdagen allemaal, ook voor de dieren!

PS om u lekker te maken, dit bordje vegan heerlijkheid, mede mogelijk gemaakt door het Bosh kerstdiner van 2016 :Y)
Afbeelding

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:17

Oh waw, dat eerste bordje ziet er al heerlijk uit :9

Ik volg, zou dit jaar toch ook graag mee kunnen eten op oudjaar met de familie!

Anoniem

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:20

leuk topic! :)

lor1_1984

Berichten: 12041
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:25

Ik zag dat ze bij Aldi gevulde champignons verkopen rond de feestdagen, kleintjes met kruidenboter en grotere met geitenkaas ofzo geloof ik.
Niet vegan maar voor de vega wellicht wel een lekkere aanvulling.
Zelf maken is uiteraard nog lekkerder. :)

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:51


_Nicky

Berichten: 5130
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:41

Leuk, ik volg! Heb tot nu toe nog geen inspiratie, maar ik heb van de Sint vernomen dat hij een pizzarette aan mijn vriend geeft... wie weet heeft iemand ook nog leuke pizza ideeën :9

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 17:50

Wat is een pizzarette? :o? Een mini pizza oven ofzo?

Myfairytale
Berichten: 5384
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 18:05

Wat een fijn topic! **\O/**
Ik ga zeker volgen. Helaas kan ik geen tips geven, want ik ben geen keukenprinses. Ik laat mijn partner koken, hij kookt graag en heel goed gelukkig. :D

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 18:25

Bijgerechtje wat op bijna iedere tafel wel komt is een stokbroodje kruidenboter, maar die is vaak met roomboter dus melk/niet vegan.
Simpel melkvrij/vegan te maken door margarine te mixen met een wat Italiaanse kruiden (uit een potje) en evt wat (zee)zout. Wel op de dag zelf mixen want een dag later zul je wat olie afscheiding zien, gewoon eetbaar maar minder mooie presentatie.

Anoniem

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 18:49

Hellofresh heeft ook lekkere vegetarische recepten!

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 19:30

https://www.vpro.nl/programmas/koken-me ... itrus.html

Dit is een heel lekker recept dat ik eens met kerst gemaakt heb voor mijn vegetarisch etende moeder.
Was echt super lekker.
Volgens mij als je ipv boter margarine gebruikt is het ook veganistisch, maar ik durf 't niet met 100% zekerheid te zeggen.

Selina

Berichten: 14271
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 19:34

Iemand een simpel recept voor een veganistische maaltijd? Wil m’n man eens verrassen maar ik kan niet koken :+ Hij lust alles.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 19:34

Bij ons in de familie is rekening houden met veganisten en vegetariërs en niet bestaan concept :+ Dus ik ga aan de slag voor iedereen die geen vlees wil :D

Als hoofdgerecht ga ik ratatouille maken. Qua uitvoering zo moeilijk of makkelijk te maken als je wil. Qua ingrediënten kan je erin gooien wat je lekker vindt (als je je niet aan het originele recept wil houden). Makkelijk in grote hoeveelheden te maken en aan te vullen met pasta/rijst/aardappels.

Afbeelding

Een toetje ben ik mij nog op aan het oriënteren maar ik ben geen ster in bakken. Tot nu toe is de avocado cheesecake mij altijd goed gelukt dus waarschijnlijk wordt dat m weer :9

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... cheesecake

_Nicky

Berichten: 5130
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 19:46

Magrathea schreef:
Wat is een pizzarette? :o? Een mini pizza oven ofzo?



Ja klopt, een klein oventje met 4,6 of zelf 8 gaten waar iedereen zijn eigen pizzaatje in kan stoppen. Heel leuk om te doen!

deksel

Berichten: 3776
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 20:17

Leuk topic!

Wij maken dit jaar wat vegan gerechtjes (meeste is voor mij, maar de rest kan net zo goed en lekker mee-eten met dit want het is zeker niet vies) en wat vleesgerechtjes.
We hebben sowieso mini-frikandelbroodjes (leuk hè met kerst :+) op de planning staan. Bladerdeeg, curry, balletjes van de Aldi en een beetje amandelmelk er over heen.

Ik zag dat iemand het over kruidenboter had; de Jumbo verkoopt vegan kruidencreme (en knoflooksaus) :). Dus als je toevallig een veganist aan tafel hebt en stokbrood + kruidenboter kan je deze kopen, zodat de veganist ook stokbrood kan eten :D.

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 21:08


Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 10:28

Ah heerlijk dit. Ik wil voor de kerst een luxe vegetarisch voorgerecht maken. Dus kom maar op met die lekkere recepten.

daffieduck83

Berichten: 1747
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 11:14


Nyaleti

Berichten: 6111
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 11:54

Ah goed idee dit topic!
Ik moet waarschijnlijk het kerstdiner gaan verzorgen samen met m'n broer. Ik ben als enige vegatarisch en m'n vader is echt van de "oude garde" en het hoofdgerecht moet om vlees draaien. :+
Voorgerecht waarschijnlijk een amuse met een pompoensoepje, nagerecht gewoon simpel een bolletje ijs met wat fruit. Maar dan, het hoofdgerecht. Daar moet ik echt nog even over gaan brainstormen

Lien_

Berichten: 2493
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 12:20

Ik heb vorig jaar met Kerst voor mijn familie veganistisch mogen koken (ik ben de enige veganist, verder zelfs geen vegetariers in de familie). Had een nut roast gemaakt, wat ik zelf lekkerder vind dan een Wellington en het viel goed in de smaak :) Staan heel veel recepten op internet- ik vind het zelf lekker om rode linzen en geraspte wortel naast noten te gebruiken. Verder groente+aardappeltjes uit de oven, en als nagerecht had ik makkelijk vegan chocoladeijs gemaakt (blik kokosmelk, suiker en cacaopoeder, mengen en bevriezen, best met een ijsmachine) :9 . Alles super makkelijk ook want ik ben geen keukenprinses :')

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 12:24

Die Biet Wellington lijkt me heerlijk en ga ik zeker een keer maken. Helaas is bladerdeeg een lastige voor de kerst omdat m'n zus een koemelkallergie heeft. Geitenmelk kan dan weer wel, maar daar is geen bladerdeeg van. Misschien kan ik het zelf maken.

@casperzazoe, mijn vader is ook zo'n ontzettende vleesknager. Dus zal het ook wel de hele avond moeten horen dat het voorgerecht vegetarisch is. :D

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 12:39

Graag ontvang ik van jullie een tip. Hier in Frankrijk is het de gewoonte om na het hoofdgerecht een kaasplankje te doen met allerlei soorten kaasjes. Daarna komt het toetje. Wie heeft een leuke tip als tussen gerechtje in plaats van het kaasplankje.

Aight
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 12:39

Cookies schreef:
Die Biet Wellington lijkt me heerlijk en ga ik zeker een keer maken. Helaas is bladerdeeg een lastige voor de kerst omdat m'n zus een koemelkallergie heeft. Geitenmelk kan dan weer wel, maar daar is geen bladerdeeg van. Misschien kan ik het zelf maken.

@casperzazoe, mijn vader is ook zo'n ontzettende vleesknager. Dus zal het ook wel de hele avond moeten horen dat het voorgerecht vegetarisch is. :D


Bladerdeeg met margerine is vegan :) En anders filodeeg

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 12:44

mar_fay schreef:
Hoera! Ik gooi deze linkjes erin: Buzzfeed maakt grote verzamelingen van allerlei vegan gerechten die nergens voor onderdoen :9

https://www.buzzfeed.com/whitneyjeffers ... nd-totally

https://www.buzzfeed.com/expresident/ve ... ay-recipes

https://www.buzzfeed.com/rachelysanders ... ay-cookies


Thanks!!

Omdat mij (en gelukkig mijn vriend ook) vlees serveren (het eten doen wij zelf niet) steeds meer tegenstaat tijdens de feestdagen organiseren wij een volledig vegan ontbijt/lunch en diner voor familie op 1e en 2e kerstdag. Maar de standaard dingetjes zoals vegan welligton ben ik een beetje beu. Jouw linkjes geven weer veel inspiratie!

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 12:53

Bedankt Aight, ik dacht dat het altijd met roomboter gemaakt werd. Dat maakt het al weer een stuk makkelijker.