Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:01

Dat hangt helemaal van het merk bladerdeeg af. De duurdere merken (Koopmans etc) zijn vaak wel met roomboter. Maar de goedkopere (vaak huismerken) zijn vaak zonder roomboter (en dus zonder melk)

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:59

Ik lees wel even de etiketten in de supermarkt. En anders maak ik het zelf.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 14:40

Kelan schreef:
Dat hangt helemaal van het merk bladerdeeg af. De duurdere merken (Koopmans etc) zijn vaak wel met roomboter. Maar de goedkopere (vaak huismerken) zijn vaak zonder roomboter (en dus zonder melk)

Dit ja :j bladerdeeg op rol van AH huismerk is bijvoorbeeld vegan, die vind ik super handig voor wellingtons bijvoorbeeld

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 20:32

Leuk, ik volg weer. Dit jaar een grote groep aan tafel waarvan een aantal soms wel vlees eten maar zeker geen problemen met vega(n) hebben. Dus besloten een vega menu te maken en zoveel mogelijk plantaardig.

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 17:05


Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 18:03

pien_2010 schreef:
Graag ontvang ik van jullie een tip. Hier in Frankrijk is het de gewoonte om na het hoofdgerecht een kaasplankje te doen met allerlei soorten kaasjes. Daarna komt het toetje. Wie heeft een leuke tip als tussen gerechtje in plaats van het kaasplankje.


Wat ik bij mijn franse familie tegenwoordig vaak zie is naast het kaasplankje een fruit-groentenplankje met een lekkere dipsaus voor de niet-kaaseters.

En dan geen zware groentes, gewoon de simpele koude groentes die vlot verteren om plaats te maken voor het toetje.

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 18:14

Seltje, dat vind ik de gouden tip!! Dat ga ik doen. Lekker.

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 18:55


Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 19:12

Heeft iemand tips voor vegetarisch op de gourmet? Ik vermoed dat mijn familie wel vlees willen gaan eten, maar ikzelf het liefst zo min mogelijk. Vis wil ik nog wel, maar ook niet alleen maar.

Vind zelf de vegetarische biefstuk van vivera wel erg lekker dis die ga ik zeker nemen! Alleen verder hebben veel van die vleesvervangers een raar bijsmaakje..

Groenten uiteraard ook gewoon op de gourmet :)

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 19:18

Vegetarisch dus niet veganistisch, 2 grote champignons met boursin gevuld, grote stukken paprika lang om en om in olie laten bakken (zo lekker), courgette bakken.

Sidera

Berichten: 2545
Geregistreerd: 01-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 19:54

Oeh leuk! We zijn met mijn hele gezin en lief enzo vegan en de foto van de OP lijkt enorm op wat ik vorig jaar had gemaakt... Beet wellington met champignon en cranberry saus en vegan jus, was ZO lekker

Ben inderdaad al aan het nadenken voor wat we kunnen maken voor 2 vegan kerst diners {:)
Vega is heel makkelijk vind ik maar vegan wel net iets moeilijker om een echt feestelijke "chique" maaltijd van te maken. Vind alledaags koken vegan weer heel makkelijk.

Ik ga een aantal linkjes zo eens open klikken na het eten. Kan het nu nog niet aan haha :Y)
Laatst bijgewerkt door Sidera op 06-12-19 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sidera

Berichten: 2545
Geregistreerd: 01-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 19:55

pien_2010 schreef:
Seltje, dat vind ik de gouden tip!! Dat ga ik doen. Lekker.



Mijn zussen maken dus vegan kaasjes zelf... Duurt wel echt bijna een maand voor sommigen dus dan moet je wel NU beginnen. Bourcin, rocquefort en komijnkaas bijvoorbeeld. Is errug lekker

Supervixen

Berichten: 12840
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 20:09

In de allerhande van deze maand staan ook wat vega(n) recepten voor het kerstdiner.

deksel

Berichten: 3783
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 22:14

IsaCalixa schreef:
Heeft iemand tips voor vegetarisch op de gourmet? Ik vermoed dat mijn familie wel vlees willen gaan eten, maar ikzelf het liefst zo min mogelijk. Vis wil ik nog wel, maar ook niet alleen maar.

Vind zelf de vegetarische biefstuk van vivera wel erg lekker dis die ga ik zeker nemen! Alleen verder hebben veel van die vleesvervangers een raar bijsmaakje..

Groenten uiteraard ook gewoon op de gourmet :)

Ik heb laatst gegourmet, met kipnuggets, shoarma, groentes (was zo lekker), pannekoekjes en nog meer groente haha.
Oh en de ah verkoopt vegan gourmet pakketjes! Volgens mij 2 soorten voor nog geen €2.
De Lidl heeft trouwens ook vegan groente burgertjes (pompoen, mais, bieten, iets met bonen volgens mij) voor €2 voor 12!

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 14:26

Vegetarisch voor op de gourmet:
- omelet gevuld met wat je maar wilt!
- pannenkoekjes
- spinazie bakken met gesnipperde ui en knoflook, als het bijna klaar is wat geraspte kaas en room erover en op je bord afmaken met geroosterde pijnboompitjes
- aardappeltjes! Zeker als je die wat aankleed met bijvoorbeeld olie of verse kruiden
- de vega pakketjes van de Lidl en de AH: héél lekker! :j

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-19 21:10

Hier nog een blogpost met wat inspiratie voor vegan gourmet: https://squatcilla.nl/vegan-gourmetten-kerst/
(ook geschikt voor vegetariers natuurlijk :D )

Edit: en dit is een heeel lekker roomkaasje. Als het heel snel klaar moet zijn (of als ik lui ben := ) laat ik de kokosolie en de cashewnoten weg, da's ook lekker :Y)
Let wel op dat je de kruiden pas op het laatst toevoegt want anders wordt het een groen kaasje, niet zo lekker is dat. En voorzichtig met de azijn.

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 21:30

Weet iemand een leuk gerecht wat lekker is bij kipsate? M'n pa wilt dat graag voor kerst :+ maar mij lijkt het lastig te combineren met een (vega) bijgerecht omdat niet alles lekker is met saté saus.

deksel

Berichten: 3783
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 22:16

Bedoel je een vervanger voor kip saté of een gerecht erbij?
Op de 1e heb ik wel een antwoord, de 2e niet :').
Kips heeft van die vegan kipstokjes, de vegetarische slager heeft kipstuckjes en als je die op een stokje rijgt en dan satésaus is het zo lekker! Als je vegan satésaus zoekt: inproba en Remia verkopen vegan satésaus (of pindasaus, is er een verschil?).

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 22:45

Gado gado? En voor jou tempeh sate?

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 00:28

Oeh die vega pakketjes ga ik eens bekijken! Pannenkoekjes op de gourmet klinkt ook lekker :) doen jullie dan gewoon beslag in dat kleine pannetje eronder?

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 04:21

Sorry, niet helemaal duidelijk geweest. M'n vader wil graag vlees kipsate, dat ik dat oversla maakt me niks uit want van vlees-vervangers ben ik niet zo'n fan.
Ik zoek dus een bijgerecht wat goed gaat met saté! Of dat een salade is of iets warms maakt niet uit, beide komt op tafel :)

deksel

Berichten: 3783
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 09:23

IsaCalixa schreef:
Oeh die vega pakketjes ga ik eens bekijken! Pannenkoekjes op de gourmet klinkt ook lekker :) doen jullie dan gewoon beslag in dat kleine pannetje eronder?

Wij hebben laatst gegourmet en we hadden twee van die grote bakplaten, dus het kon er niet onder met een pannetje. Mijn ervaring met een pannetje is dat het echt super lang duurt voordat ze warm worden en nooit goed gaar worden.
Laatst met gewoon 1 grote bakplaat deden we de pannekoekjes op het laatste, als een soort van toetje. Oh en ik had er (per ongeluk) een beetje vanille suiker door gedaan maar dat was een top idee :D.

casperzazoe schreef:
Sorry, niet helemaal duidelijk geweest. M'n vader wil graag vlees kipsate, dat ik dat oversla maakt me niks uit want van vlees-vervangers ben ik niet zo'n fan.
Ik zoek dus een bijgerecht wat goed gaat met saté! Of dat een salade is of iets warms maakt niet uit, beide komt op tafel :)

Aaaah zo! Het past niet echt heel goed (sorry :') bij kip saté maar aardappelbolletjes uit de oven zijn wel echt lekker. Als ik nog iets bedenk of tegenkom laat ik het weten.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 09:29

Ik zou met de maaltijd geen rekening houden met een veganist, enkel wat extra groenvoer op tafel zetten en nootjes in huis halen en het staat de vegan vrij om zelf iets mee te brengen wat ie lust natuurlijk.

Hangt er daarnaast ook nog vanaf of de vegan zich kan gedragen aan een tafel waar vlees gegeten wordt door de disgenoten of die uberhaupt welkom is.

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 09:36

elnienjo schreef:
Ik zou met de maaltijd geen rekening houden met een veganist, enkel wat extra groenvoer op tafel zetten en nootjes in huis halen en het staat de vegan vrij om zelf iets mee te brengen wat ie lust natuurlijk.

Hangt er daarnaast ook nog vanaf of de vegan zich kan gedragen aan een tafel waar vlees gegeten wordt door de disgenoten of die uberhaupt welkom is.



Zooo :oo waarvan akte! Deze onsympatieke post die je in een Vega topic plaatst, zegt heel veel over jouzelf. Ik schrik er gewoon van zo naar.
Elnienjo, jij ook zalig kerstfeest, het feest van saamhorigheid, gezelligheid en voor de gelovigen onder ons het feest waarin we de geboorte van Jezus herdenken die vooral ons leerde lief te zijn voor elkaar.

Ik ga vandaag een speciaal Italiaans brood proberen te maken voor bij de pompoen soep met salsa voor de kerst. Als het lukt zet ik het recept hier neer.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 10:59

Nou elnienjo, de kerstsfeer zit er al lekker in bij jou :') Reageer dan gewoon niet in een topic waarin gevraagd wordt om vega(n) recepten.

Ontopic dan maar: ik ben vooral op zoek naar recepten geschikt voor 2 personen. De meeste recepten die ik tegenkom gaan vanaf 4 personen, maar we vieren het eerste kerstdag maar met z'n tweetjes.