Je eigen brood bakken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceetje_bokt
Berichten: 5171
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 09:09

Het blijft toch een bijzonder proces dat zuurdesem… kom ik vanmorgen beneden, blijkt dat dit deeg er wel heel erg veel zin in had gekregen. Nog nooit zo’n sterke rijs gehad. Het was wel heel lastig om het deeg op te bollen, dus hopen dat dat nog goed komt.
Afbeelding

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 08:11

Afbeelding
Gisteren weer wat nieuws geprobeerd. T65 meel gebruikt, water vervangen door een deel melk en een deel sinaasappelsap. Ook nog 2 eieren erdoor gedaan. En veel zonnebloempitten, 80 gram per brood.

Erg lekker geworden!

BeFunny

Berichten: 10533
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 10:05

Hey sinaasappelsap dat is leuk. Het je 50/50 gedaan melk/sinaasappelsap?

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 10:20

Ja klopt :j

BeFunny

Berichten: 10533
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 10:24

Ga ik ook eens proberen, lijkt me wel lekker.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 22:26

Afbeelding
Vanmiddag hamburgerbroodjes gebakken. Ze smaakten goed, waren alleen niet goed gerezen. Ik denk slecht gist, want het recept heb ik al veel vaker gebruikt en dat ging tot nu toe altijd goed.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 12:24

Afbeelding

Ik ben nog steeds bezig met mn zuurdesembrood te perfectioneren. Hier mijn poging om een zo groot mogelijk oor te krijgen. :+

Ceetje_bokt
Berichten: 5171
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 18:37

Best gelukt toch? Ik heb afgelopen week een focaccia gebakken, maar helaas was de luchtigheid heel ver te zoeken. Ik vermoed dat mijn starter niet actief genoeg was. De smaak was wel goed. Vreselijk plakkerig deeg trouwens.

BeFunny

Berichten: 10533
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 18:54

Ziet er goed uit Iris. Goed gelukt :j

Die hamburger broodjes zien er iig wel lekker uit Judith :j

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 21:42

Ja een goede focaccia maken schijnt ook niet mee te vallen. Natte blubber. :+
Ik had een filmpje gezien van een bakker die er 100den tegelijk maakte en het deeg dus wel met de hand strech-folde. Nou, dat zag eruit alsof je daar een opleiding voor nodig had. :')

ElfBeau_067

Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 21:11

Hier wordt zo’n elke dag maisbrood gebakken met een mix van de molen hier in de buurt. Dit is een van de broden.
Smaakt echt overheerlijk en die knapperige korst is echt geweldig om te mogen eten.
Afbeelding

BeFunny

Berichten: 10533
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 19:39

Twee zuurdesem broden gebakken met starter van roggemeel. Deeg van franse bloem en maaismeel, ei , olijfolie en ik heb 50/50 melk en sinaasappelsap gedaan. Bij het ronde brood zit ook speltmeel doorheen. Nog niet aangesneden want stan af te koelen. O ja zit ook chia zaad in.

Afbeelding

BeFunny

Berichten: 10533
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 09:07

Ik was gisteravond vergeten fotos te maken van het brood gesneden. Maar dit zijn sneedjes van het ronde brood. Echt heerlijk luchtig.

Afbeelding

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 09:28

Die zien er weer heerlijk uit, BeFunny!

Ik heb helaas geen tijd meer om brood te bakken. Misschien dat ik een keer een no-knead recept probeer. Zo'n 's avonds mengen en afgedekt op het aanrecht zetten en dan 's ochtends een beetje vormen en afbakken. Dat heb ik nog nooit geprobeerd en kost weinig tijd, zo lijkt het.
Heeft iemand daar een perfect recept voor?

SimplySusan

Berichten: 192
Geregistreerd: 06-01-09

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 19:54

Laatst was ik geïnspireerd door Elfbeau en heb ik een maisbrood gemaakt in de broodbakmachine. Het was lekker.

Wat een heerlijke broden BeFunny! Die lange sneetjes zijn voor mij nooit zo handig, daarom bak ik meestal in blik.

Albertina71: Ik heb wel een recept met weinig werk, maar geen idee of het lukt met ‘s nachts op de aanrecht staan. Het heeft 2x een rijstijd van 3 uur en 1x 60 minuten. De rijstijd is niet heel kritisch, maar een hele nacht heb ik nooit geprobeerd. Is wel met desem en zonnebloempitten. Als je wil, kan ik het hier wel plaatsen.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:02

Even kijken of ik de mijne van eerder in dit topic kan vinden en quoten.
tamary schreef:
Gist uit een pondspak van de welkoop (Bruggeman), gewoon gejodeerd zout uit de supermarkt en volkoren speltmeel van AH. Gist zit in een klein potje, rest in de vriezer trouwens.
Activeren, etc. doe ik niet. Basisbrood is 2 cups meel, 1/4 tl droge gist, 1/2 tl zout, 1 cup kraanwater. Droge ingredienten mengen, water er bij en mengen met spatel tot het een "bal" is en afgedekt 8-12 uur laten rusten/rijzen bovenin het keukenkastje. Dan vormen met spatel, 30 min. later oven + schaal met deksel voorverwarmen op heet (230 kan mijn oven max), na 30min schaal pakken, wat meel er in strooien, deeg er in en 45min met laatste 15 zonder deksel. Op rooster leggen om af te koelen.

Kom voor het rijzen is trouwens kunststof, glas kan ook metaal niet.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 22:05

tamary schreef:
Even kijken of ik de mijne van eerder in dit topic kan vinden en quoten.
tamary schreef:
Gist uit een pondspak van de welkoop (Bruggeman), gewoon gejodeerd zout uit de supermarkt en volkoren speltmeel van AH. Gist zit in een klein potje, rest in de vriezer trouwens.
Activeren, etc. doe ik niet. Basisbrood is 2 cups meel, 1/4 tl droge gist, 1/2 tl zout, 1 cup kraanwater. Droge ingredienten mengen, water er bij en mengen met spatel tot het een "bal" is en afgedekt 8-12 uur laten rusten/rijzen bovenin het keukenkastje. Dan vormen met spatel, 30 min. later oven + schaal met deksel voorverwarmen op heet (230 kan mijn oven max), na 30min schaal pakken, wat meel er in strooien, deeg er in en 45min met laatste 15 zonder deksel. Op rooster leggen om af te koelen.

Kom voor het rijzen is trouwens kunststof, glas kan ook metaal niet.

Ja, zo'n recept bedoel ik *\o/*
Dat ga ik binnenkort een keer proberen!
Ik bak altijd met speltbloem en speltmeel van AH (Abdij), dus dat komt goed uit!

ElfBeau_067

Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 12:14

SimplySusan schreef:
Laatst was ik geïnspireerd door Elfbeau en heb ik een maisbrood gemaakt in de broodbakmachine. Het was lekker.
<knip>


Wat leuk zeg! Ik hou echt van maisbrood dus moest het wel even delen := maar om het even bij het onderwerp te houden, erg leuk dat je geïnspireerd raakte!

Binnenkort wilde ik ook weer een zuurdesem starter maken. Recept heb ik al, maar heeft iemand tips? Vorige keer lukte het niet goed en is de starter in de prullenbak beland.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 12:22

In de OP staan ook een paar No Knead opties. Die van Laura's Bakery heb ik eerder wel eens gemaakt, was simpel en smaakte prima!

BeFunny

Berichten: 10533
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 15:14

ElfBeau_067 schreef:
SimplySusan schreef:
Laatst was ik geïnspireerd door Elfbeau en heb ik een maisbrood gemaakt in de broodbakmachine. Het was lekker.
<knip>


Wat leuk zeg! Ik hou echt van maisbrood dus moest het wel even delen := maar om het even bij het onderwerp te houden, erg leuk dat je geïnspireerd raakte!

Binnenkort wilde ik ook weer een zuurdesem starter maken. Recept heb ik al, maar heeft iemand tips? Vorige keer lukte het niet goed en is de starter in de prullenbak beland.



Gewoon 1x per dag voeden.kan niet mis gaan dan eigenlijk.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 18:56

Je kunt vast ook ergens een starter vandaan halen die meteen klaar is om mee te bakken!
Ik zou zo een portie van die van mij afgeven. Sterker nog, vandaag komt een vriendin van een vriend er eentje halen. :+

SpikkelFire

Berichten: 6696
Geregistreerd: 14-06-05

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 19:05

Wat een leuk en lekker topic!

Ik lees al wat langer mee, maar heb mijn 1e brood nog niet gebakken (iets met bang dat het mislukt :+ )

Nu wil ik met Pasen graag witte puntjes maken, die lijken me redelijk eenvoudig.
Nu staan er veel recepten online, maar misschien dat iemand hier tips heeft?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 19:29

Vuilnisbak vergeeft veel mocht een brood mislukken. Proberen dus, je leert er iets van en misschien is het wel gelukt.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 19:33

Hier http://www.uitdekeukenvanlevine.nl/ kun je veel leren en afkijken. En er staan heel veel duidelijke recepten op.
Een groot brood maken is trouwens veel minder werk dan allemaal kleine broodjes! Want dan moet je je deeg in stukken verdelen en elk stuk deeg vormen en opbollen.

SpikkelFire

Berichten: 6696
Geregistreerd: 14-06-05

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:51

@tamary, haha dat is zeker waar! Ik kan wel heel goed bakken, dat scheelt misschien (hopelijk)

@Albertina: bedankt voor de tips, die site ga ik doornemen! Misschien toch dan beginnen met een groot brood :))