Je eigen brood bakken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 17:35

Heel mooi!

SimplySusan

Berichten: 192
Geregistreerd: 06-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 18:26

Ik heb gisteren een cursus desembrood bakken gevolgd bij streekbakker Jorrit in Nijmegen. Mijn doel was om technieken onder de knie te krijgen, hoe je moet kneden, opbollen en te voelen wanneer het deeg goed is. Een leuke bijkomstigheid was dat de cursus in een echte bakkerij plaatsvond.
Jorrit is een hele enthousiaste verteller en werkt als bakker alleen met desem en Nederlandse granen (100% biologisch).

We hebben 3 verschillende broden gebakken, een speltbrood, een zonnebloempittenbrood en stokbroodjes. De stokbroodjes mochten we zelf inschieten met een plank met een lange steel.
Hieronder het resultaat.

Afbeelding

Ik heb een hele leuke leerzame dag gehad. En mijn gezin geniet nog na van de broodjes die ik heb meegekregen ;)

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 20:10

Oh dat ziet er hemels uit! Hopelijk smaken ze net als dat ze eruit zien.

Hier ga ik binnenkort ook maar weer eens een desem opstarten. Ik vind het toch makkelijker dan gistbrood, omdat ik altijd met verse gist bak en deze vaak vergeet uit de vriezer te halen.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 11:45

als ik brood bak in mijn gietijzeren pan giet ik altijd wat kokend water onder het bakpapier voor extra stoom. maar door een recente ervaring met een glazen ovenschaal die hier niet tegen kon maak ik me zorgen om de thermische schok. Gietijzer en emaille kunnen namelijk ook niet alles hebben. En ik vraag me af of een dubbel bakpapier gebruiken zou helpen zodat het water niet rechtstreeks contact maakt met de hete pan. Door de kreukels zit er immers wat lucht tussen. Wat denken jullie?

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 12:39

Kan je niet beter een bakje kokend water er bij in zetten?

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 13:10

Ik giet het water in een braadslede en zet die bij in de oven, nooit rechtstreeks in contact met de pan (gietijzer) en ik haal hem er ook na een bepaalde tijd weer uit.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 14:11

De pan gaat dicht en een bakje water past niet in de pan. een bakje of braadslede in de oven werkt onvoldoende. Dan krijg ik heel raar brood.

Het deeg is goed vochtig. Dus ik kan ook kijken wat er gebeurt zonder extra water.

Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:00

Je kan ook het deeg, nadat je het in de pan hebt laten zakken, besproeien met een plantenspuit en dan de deksel op de pan doen. Voeg je toch vocht toe zonder risicos.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:48

Met deksel op de pan zet ik er nooit een bakje water bij, dat gaat altijd goed. Ik zet er alleen een bakje water bij als ik in een bakvorm brood bak, dus zonder deksel.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:07

Oké dan ga ik dat proberen.

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 09:30

Hoi, mag ik als leek een vraag stellen. Ik heb een paar maanden geleden een Bread bowl bij mij KitchenAid gekocht en ben heel enthousiast begonnen met brood bakken. Na een paar keer proberen ging het best goed en er komen best mooie broden uit, maar één essentieel ding gaat niet goed: ze smaken niet lekker :( .
Nu gebruik ik gewoon eenvoudig tarwemeel en gist van de Albert Heijn en ik mis gewoon die heerlijke broodsmaak.
Ik zou daarom graag online andere ingrediënten bestellen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Kunnen jullie iets aanraden voor een beginner? Zowel qua gist als qua meel.
Edit: wij eten niet dagelijks brood, alleen bij een borrelplankje. Misschien speelt dat nog mee bij de keuze voor het soort meel.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 09:55

In brood hoort behalve gist ook zout, helpt ook de gist goed werken. Dus zit er zout in jouw brood?

Marcella

Berichten: 36731
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:05

Brood met water vind ik ook minder smaak aan, maar ik maak brood met melk, boter en eieren.

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 11:13

Ja, er gaat zeker zout in! Ik heb echt het idee dat er al een wereld van verschil zit in het meel en daarnaast heb ik ook het idee dat we de gist die ik gebruik ook proeven, ondanks dat dat nauwkeurig is afgemeten en eerst is geactiveerd.
Welk merk gebruiken jullie zelf?

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 11:22

Gist uit een pondspak van de welkoop (Bruggeman), gewoon gejodeerd zout uit de supermarkt en volkoren speltmeel van AH. Gist zit in een klein potje, rest in de vriezer trouwens.
Activeren, etc. doe ik niet. Basisbrood is 2 cups meel, 1/4 tl droge gist, 1/2 tl zout, 1 cup kraanwater. Droge ingredienten mengen, water er bij en mengen met spatel tot het een "bal" is en afgedekt 8-12 uur laten rusten/rijzen bovenin het keukenkastje. Dan vormen met spatel, 30 min. later oven + schaal met deksel voorverwarmen op heet (230 kan mijn oven max), na 30min schaal pakken, wat meel er in strooien, deeg er in en 45min met laatste 15 zonder deksel. Op rooster leggen om af te koelen.

Kom voor het rijzen is trouwens kunststof, glas kan ook metaal niet.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 11:14

Het zou ook kunnen dat je op zoek bent naar de smaak van zuurdesembrood. Dat zit er bij gistbrood niet in. Je kan ook een klein beetje water vervangen door een smakelijke olie. Sesamolie is mijn persoonlijke favoriet. Ik gebruik altijd bloem van de jumbo. Dat is hoge kwaliteit voor luchtig brood. https://www.jumbo.com/producten/tarwebloem-1kg-170327ZK
Voor volkoren...ish brood meng ik zelf tarwezemelen door.
Hier staat een groot vergelijkend waren onderzoek voor allerlei soorten meel en bloem.
https://broodsmakelijk.nl/testverslagen-meel-en-bloem

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 21:20

Plukje schreef:
Hoi, mag ik als leek een vraag stellen. Ik heb een paar maanden geleden een Bread bowl bij mij KitchenAid gekocht en ben heel enthousiast begonnen met brood bakken. Na een paar keer proberen ging het best goed en er komen best mooie broden uit, maar één essentieel ding gaat niet goed: ze smaken niet lekker :( .
Nu gebruik ik gewoon eenvoudig tarwemeel en gist van de Albert Heijn en ik mis gewoon die heerlijke broodsmaak.
Ik zou daarom graag online andere ingrediënten bestellen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Kunnen jullie iets aanraden voor een beginner? Zowel qua gist als qua meel.
Edit: wij eten niet dagelijks brood, alleen bij een borrelplankje. Misschien speelt dat nog mee bij de keuze voor het soort meel.

Ik heb het juist altijd andersom. Door drukte een heel aantal weken geen brood gebakken en dan is de smaak van m’n eigen brood altijd weer heerlijk.
Ik bak wel gewoon met bloem/water/gist/zout/suiker. Wel als extra met sesamzaad als topping.

Welk recept gebruik je?
Ik gebruik verse gist en meel/bloem van Mulder pot.

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 21:59

Wat een fijne tips allemaal! Dank! En heel handig dat vergelijkende waren onderzoek. Het valt me alleen wel op dat ze daar met alle meelsoorten ‘gewoon’ brood hebben gebakken. Gebruiken jullie hetzelfde meel voor stokbrood/ciabatta/focaccia?
Ik moet het recept dat ik gebruik even opzoeken. Die haalde ik uit de KitchenAid app, maar ik zie hem nu niet meer staan. Het was in ieder geval alleen meel, gister, zout en water.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 04:50

Plukje schreef:
Wat een fijne tips allemaal! Dank! En heel handig dat vergelijkende waren onderzoek. Het valt me alleen wel op dat ze daar met alle meelsoorten ‘gewoon’ brood hebben gebakken. Gebruiken jullie hetzelfde meel voor stokbrood/ciabatta/focaccia?
Ik moet het recept dat ik gebruik even opzoeken. Die haalde ik uit de KitchenAid app, maar ik zie hem nu niet meer staan. Het was in ieder geval alleen meel, gister, zout en water.

Ik denk dat je dan met je recept ook winst kan behalen. Vaak zijn de verhoudingen in zulke recepten wat gek en dat doet de smaak/structuur niet te goede.

prugelpiet

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 19:45

Schopje :D

Het lijkt me al een hele poos leuk om mijn eigen brood te kunnen bakken. Vooral Zuurdesem. Nu eindelijk de keuken in het nieuwe huis klaar is, heb ik een fatsoenlijke oven om wat in te kunnen bakken. Ik heb zojuist een poging gedaan tot het maken van een starter. Ik heb 50gr. tarwebloem gepakt en 50gr. water uit de kraan. Alleen twijfel ik nu of het water uit de kraan wel het beste idee was. Kan ik beter flessenwater pakken? Wat is de beste bloem?

Ik ben opzoek om ook nog ergens een al bestaande starter te kunnen kopen, zodat ik wat meer kans heb op succes :Y)

Ik moet nog wel een pan, alleen vind ik het lastig inschatten of goedkoop duurkoop is. Ik zal niet liegen, de kans dat ik het 3x doe en daarna nooit weer, is ook aanwezig. Dus wil ik niet meteen investeren in een dure pan. Maar mocht iemand een tip hebben, hoor ik het graag :j

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 20:53

Ik bak in een dikke glas achtige ovenschaal met deksel gekocht in de kringloop. Ovaal, want prettiger qua gelijkere maat sneetjes brood, maar rond of vierkant werkt ook. Deksel is wel essentieel.

Prairy
Berichten: 9079
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 20:56

Marktplaats :)

Daar heb ik mijn Emile Henry gekocht, voor nog niet de helft van de normale prijs.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 21:00

Succes met je eerste baksels!

Ik ben fan van mijn blauwstaal broodvormen. Voor het mooie bij bezoek gebruik ik wel eens een gietijzeren pan, maar voor het dagelijkse brood vind ik een broodvorm ideaal zodat we altijd dezelfde sneetjes hebben. En blauwstaal is erg fijn zodra het is ingebakken.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 21:01

Hoi, wat leuk dat je wil gaan bakken! Ik ben zelf ook al een paar weken bezig met het bakken van brood. Zowel gist als zuurdesem.

Je starter kun je het beste met ofwel volkorenbloem ofwel roggebloem maken. Hierin zitten de meeste bacteriënkoloniën. En die heb je natuurlijk nodig naast de gist voor extra smaak. Je hoeft niet opnieuw te beginnen met je starter hoor. Je kunt gewoon volkerenbloem of roggebloem kopen en als je je starter voedt, het met een van die twee doen.

Je leest veel Engelse (Amerikaanse) info over het gebruik van gefilterd/flessenwater, maar hier in Nederland is het water uit de kraan zo goed dat je dat prima kan gebruiken. Ik kiep alles uit mn potje tot er niets meer uitkomt (maar er nog restjes op de bodem en de zijkanten zitten en dan vul ik aan met 30 gram lauw water en 30 gram bloem.

prugelpiet

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 23:41

Marktplaats is een goeie! Daar had ik nog niet aan gedacht.

Bedankt voor de tips! Ik zal eens kijken of de supermarkt of de biologische winkel andere bloem hebben :)