Je eigen brood bakken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 10:30

BeFunny schreef:
Ik kan sowieso geen twee tegelijk omdat mijn oven daarvoor te klein is.

De pan heeft een deksel en dan hoef je niet met water aan de gang.

Ik bak zonder vorm naar dus zo op de pizzasteen. Maar dat kan ook op een gewone bakplaat. Je hebt dan wel iets van een schep of plank nodig om het brood erin en eruit te doen. En ik spray er water in met zo'n spray flacon.


Om water toe te voegen gebruik ik een mini cakeblikje. Ideaal!

Ik bak al jaren geen desem meer, in de toekomst wil ik dat wel weer oppakken.
Ik hou me voorlopig bezig met gistbroden en broodjes.

BeFunny

Berichten: 10604
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 15:16

Niks mis met gistbroden. En ook niet met bak blik hoor. Je broden zien er prima uit.

Ik wilde alleen aangeven dat het niet persee nodig is een blik. Ook niet bij gistbroden.

Zelf zou ik de voorkeur hebben als ik wel een vorm zou gebruiken aan een pan. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. Ik heb ook wel eens in een cakeblik gebakken trouwens.

Ik spray liever maar anderen gebruiken liever een bakje dat is ook persoonlijk. Weer een ander heeft een stoom oven erg handig lijkt me.

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 15:18

Ik gebruik een ovenschaal.

BeFunny

Berichten: 10604
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 15:23

O @ Robeer bij gistbrood warm ik de oven op 200 graden dan krijg je een betere oven rijs.

Bij zuurdesembrood op 250 dat zet ik na 15-20 min lager naar 200-210.

ElfBeau_067

Berichten: 1996
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 17:00

Hey hey :wave: , had weer een vraagje
Ik zag laatst een brood recept waar ze zeiden dat je bakkersbloem moest gebruiken ipv van normaal bloem. Omdat het een hoger eiwitgehalte heeft op het brood ofzo.. :? maar wat voor impact heeft het op het brood (wat je kan zien)?
Het ging over een baguette overigens.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 17:26

Het eiwitgehalte heeft invloed op de smaak, maar ook op het bakproces. Iets er van afwijken kan, maar niet te veel.

Wat betreft afbakken van gistbroden, dat gaat hier eerst 20 minuten op 210 graden met stoom en daarna nog 15 minuten op 200 graden zonder stoom.

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 17:37

Eitje er doorheen probleem opgelost. Of denk ik te makkelijk.

BeFunny

Berichten: 10604
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 18:08

Zo zou ik het ook oplossen _O-

robeer

Berichten: 1406
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 19:07

Bedankt voor het delen van je werkwijze befunny. Ik heb hem opgeslagen voor als m’n desem zover is. Eitje er doorheen doe ik eigenlijk nooit. Misschien toch eens proberen.

Mn brood van gisteren vandaag gegeten. Het was best zout. Misschien uitgeschoten? Ik weet het eigenlijk niet want ik weet alles netjes af. Zou het daarom laag gebleven zijn?

Morgen een uitje naar de molen. Ik heb er nu al zin in *\%/*
Meteen wat roggemeel meenemen om de desem een keer mee te voeden. Ik gebruik nu meel of bloem. Dus niet elke keer hetzelfde. Begreep dat Rogge een starter echt een boost kan geven.

ElfBeau_067

Berichten: 1996
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 19:08

_O- mooie opslossing met dat ei Marcella en BeFunny!

JudithO schreef:
Het eiwitgehalte heeft invloed op de smaak, maar ook op het bakproces. Iets er van afwijken kan, maar niet te veel.


Dankjewel!

Ik heb even gekeken op internet naar goed stokbrood meel en meel met een hoog eiwitgehalte. Eerst vond ik patent bloem, maar na verder hebben gezocht vond ik dat het beste meel voor stokbroden franse bloem T65 is.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 19:25

Klopt! Gelukkig woon ik in Frankrijk en is het voor mij bij elke winkel te krijgen :D

ElfBeau_067

Berichten: 1996
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 19:27

Wat leuk zeg! Als standaard bloem of naast de “normale” bloem?

lizy29

Berichten: 6241
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 19:52

Standaard zijn hier t45, t55, t65, t80, t110 en t150 te krijgen. Ik haal mijn meel bij een molen die alleen lokaal graan gebruikt.

BeFunny

Berichten: 10604
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 19:56

T65 bestel ik bij baktotaal net als de rest van mijn bloem en meel. Wordt het gewoon nog bezorgt ook.

black_kelpie

Berichten: 7828
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 19:39

Vandaag een cheddar-jalapeño brood gebakken :9 Het schema voor het rijzen liep een beetje de mist in en de eerste rijs was daardoor flink te lang. Toch maar gemaakt en in de koelkast gegooid tot ik tijd had om hem te bakken. Er zat een mega gat in, maar de smaak was echt geweldig :):)

Afbeelding

robeer

Berichten: 1406
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 22:04

Iemand was hier enthousiast over het warme weer vandaag :=
Sour Simon rees de pan uhhhhh pot uit…..

Afbeelding

Gisteren een broodje gebakken van volkoren meel, aangevuld met roggebloem. Ik ben tevreden.

Afbeelding

ElfBeau_067

Berichten: 1996
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 13:13

Wauw, die is zeker actief!

Ik zou binnenkort weer willen starten met zuurdesem starter maken. Maar omdat (volgens het recept) je elke dag 50 gr er weer uit haalt en weggooit vond ik dat zonde. Dus heb ik wat recepten daarvoor gevonden, om de restjes te gebruiken. Maar omdat ik dan 227 gr restjes nodig heb moet ik het dus wel nog even bewaren. 5 dagen in totaal.
Dus mijn vraag is nu, hoe onderhoud ik die restjes het best?

robeer

Berichten: 1406
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 16:09

Ik heb begrepen dat je de restjes tijdens het maken van de starter echt weg moet gooien omdat daar of niet de goede bacteriën en gisten inzitten. Ik gooi het ook iedere dag met pijn in m’n hart weg….. := Een paar dagen geleden heb ik wel wat van de rest in een tweede potje gedaan……als reserve zeg maar. Morgen is mijn starter een week oud en wil ik de drijftest gaan doen. Ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan met de desem.

ElfBeau_067

Berichten: 1996
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 16:49

Kan je het dan in nog een potje doen en dan weer elke dag voeren?
Hopelijk lukt de drijftest!

robeer

Berichten: 1406
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 17:18

Ik heb de helft van wat ik eigenlijk weg zou gooien in een eigen potje gedaan en eten gegeven. Nu heb ik dus 2 potjes met starter staan. De ene voed ik met tarwebloem, de andere met roggebloem. Puur UT nieuwsgierigheid en om te kijken of er verschil in smaak is tussen die 2.

Elanor

Berichten: 6778
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 20:50

Ik ben echt totaal nieuw in het broodbakken, maar wil het héél graag leren. Ben nu gestart met het meest simpele recept dat ik kon vinden, beginnen bij het begin zeg maar: https://rutgerbakt.nl/brood-recepten/vo ... od-recept/

Mijn eerste brood van speltvolkorenmeel was lekker, maar ik vond de structuur toch wat de 'dicht'. Ben hem nu nog een keer aan het maken met een tarwevolkorenmeel om te kijken wat dat doet. Het valt me op dat in het recept staat dat ik halverwege de bulkrijs/eerste rijs het deeg nog een keer moet opbollen. Dat doe ik dan dus als het de eerste rijs is gaat, halverwege de eerste rijs én nog een keer bij het vormen van het deeg voor de tweede rijs. In feite bol ik het dan dus drie keer op. Is die tweede keer, halverwege de bulkrijs, nou nodig? Verstoor ik de rijs dan niet juist? Ik lijkt het in andere recepten niet zo terug te zien. Iemand die dit weet of kan uitleggen? :)

Ondertussen verheug ik me overigens al op die mooie zuurdesems en schitterende andere broden die ik hier langs zie komen. <3

BeFunny

Berichten: 10604
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:47

De tweede keer kun je echt overslaan hoor. En de eerste keer hoef je echt niet zo strak op te bollen zeg maar. Sterker nog je kan met dat recept ook nog knead brood maken.

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 23:04

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
<3

prugelpiet

Berichten: 12569
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 23:36

ElfBeau_067 schreef:
Wauw, die is zeker actief!

Ik zou binnenkort weer willen starten met zuurdesem starter maken. Maar omdat (volgens het recept) je elke dag 50 gr er weer uit haalt en weggooit vond ik dat zonde. Dus heb ik wat recepten daarvoor gevonden, om de restjes te gebruiken. Maar omdat ik dan 227 gr restjes nodig heb moet ik het dus wel nog even bewaren. 5 dagen in totaal.
Dus mijn vraag is nu, hoe onderhoud ik die restjes het best?


De restjes moet je de eerste dagen echt weggooien. Tenzij je graag ziek wil zijn :D

Pas als je starter het goed doet, dan kan je ook de restjes gebruiken.

Dit elke dag in een ander potje doen om dat ook te voeden, is pas zonde. Dan ben je elke dag veel meer meel/bloem nodig dan wanneer je een beetje weg zou gooien. Je kan overigens ook 25 gr pakken hoor i.p.v. 50. Dan wel wat je voed ook even door de helft doen.

Elanor

Berichten: 6778
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 20:46

Alles in huis om morgen m’n eerste desemstarter te beginnen. Waar ik over twijfel: sluit ik de weckpot wel of niet helemaal af? Kan met rubber ring en deksel dicht, maar op veel fotos zie ik zonder rubber ring. Moet er lucht in/uit de pot kunnen tijdens het proces? :)