Confituur verpest - kan ik hem nog redden?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4807
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Confituur verpest - kan ik hem nog redden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 07:44

Ik heb gisteren voor het eerst confituur proberen maken, rabarber met aardbei.
Volgens mij heb ik hem iets te laat van het vuur gehaald :+ Hij is lekker hoor, maar veel te vast. Als in, niet smeerbaar meer :+

Kan ik dit nog redden? Terug de pan in met water erbij oid?

En weet er iemand wat ik fout gedaan heb met het steriliseren? Ik had gelezen dat je de pot moet vullen en dan ondersteboven moet zetten, terwijl de confituur nog warm is - klopt dit? Ik heb dit gedaan, maar de pot kwam zo omhoog op het dichtgedraaide deksel, en mijn aanrecht plakte vol kleverige (en loeihete) confituur :+

Alvast bedankt voor eventuele tips/reddingsacties :D

Britta31

Berichten: 13175
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Confituur verpest - kan ik hem nog redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 08:07

Geen reddingactie.Maar kan je het niet over de pudding doen als het niet zoveel is.Lekker met zelfgekookte custard pudding.

Anoniem

Re: Confituur verpest - kan ik hem nog redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 08:19

Terug in de pan kan je doen, ik zou dan alleen wel extra aardbeien/rabarber toevoegen en geen water. Tenminste, als je nu tevreden bent met de smaak. Als het wat zuur wordt door de extra rabarber dan alleen normale suiker toevoegen en geen geleisuiker. Daar is je probleem waarschijnlijk begonnen; teveel geleisuiker om de rabarber zoet genoeg te maken, waardoor er teveel gelatine in je jam zit. Of heb je losse gelatine en gewone suiker gebruikt?

Pot met hete jam op de kop zetten is inderdaad een goede manier, maar de deksel moet dan wel echt vast zitten. Je gebruikt een glazen pot met metalen deksel? Plastic kan bij die temperaturen zacht worden en vervormen waardoor het kan gaan lekken.

zonnebloem18

Berichten: 24866
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 08:21

Volgens mij kan je het met water wel weer wat dunner maken.

Waren de potten zelf ook warm toen je het er in deed?

8nnemiek

Berichten: 43473
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Confituur verpest - kan ik hem nog redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 08:49

Ik zou het niet opnieuw eruit halen en aanlengen. Zou het dan liever gebruiken om gebakjes en vlaaien mee te vullen bijvoorbeeld, zodat je een pot in een keer kan opgebruiken. Vlaaivulling kun je voor het bakken nog aanlengen en op smaak maken.

En bij het inmaken inderdaad heet in de pot, maar dan wel op de kop compleet laten afkoelen. Als ie dan bol blijft staan is ie niet vaccuüm en moet je hem gewoon in de koelkast zetten en op tijd opeten.

LWDaisy

Berichten: 4807
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 13:21

Blijheid schreef:
Terug in de pan kan je doen, ik zou dan alleen wel extra aardbeien/rabarber toevoegen en geen water. Tenminste, als je nu tevreden bent met de smaak. Als het wat zuur wordt door de extra rabarber dan alleen normale suiker toevoegen en geen geleisuiker. Daar is je probleem waarschijnlijk begonnen; teveel geleisuiker om de rabarber zoet genoeg te maken, waardoor er teveel gelatine in je jam zit. Of heb je losse gelatine en gewone suiker gebruikt?

Pot met hete jam op de kop zetten is inderdaad een goede manier, maar de deksel moet dan wel echt vast zitten. Je gebruikt een glazen pot met metalen deksel? Plastic kan bij die temperaturen zacht worden en vervormen waardoor het kan gaan lekken.


Qua smaak weet ik niet of ik tevreden ben - ik lust geen rabarber :') Ik had van één van mijn klanten rabarber en aardbeien gekregen, dus ik wilde er confituur van maken voor mijn mama, die lust héél graag rabarber. Ik heb een heel klein beetje geproefd en denk dat het wel oké is, maar 't is moeilijk proeven als je iets niet lust haha.

Ik heb gewone kristalsuiker gebruikt omdat de supermarkt hier geen geleisuiker verkoopt. Ook geen gelatine. Volgens mij heb ik hem echt gewoon te lang op het vuur laten staan, ik was tegelijk van de enkele sokken terug paren aan het maken :+

Idd een glazen pot met metalen deksel - een lege mayonaisepot om eerlijk te zijn :+

LWDaisy

Berichten: 4807
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 13:22

zonnebloem18 schreef:
Volgens mij kan je het met water wel weer wat dunner maken.

Waren de potten zelf ook warm toen je het er in deed?


Nee gewoon kamertemperatuur :D

LWDaisy

Berichten: 4807
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 13:23

8nnemiek schreef:
Ik zou het niet opnieuw eruit halen en aanlengen. Zou het dan liever gebruiken om gebakjes en vlaaien mee te vullen bijvoorbeeld, zodat je een pot in een keer kan opgebruiken. Vlaaivulling kun je voor het bakken nog aanlengen en op smaak maken.

En bij het inmaken inderdaad heet in de pot, maar dan wel op de kop compleet laten afkoelen. Als ie dan bol blijft staan is ie niet vaccuüm en moet je hem gewoon in de koelkast zetten en op tijd opeten.


Zou ik er een cake mee kunnen maken? Beslag voor de helft in de bakvorm gieten, dan de confituur en dan de rest van het beslag er bovenop?

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:23

ik zou wel gewoon verdunnen met water in deze. Dan wordt de smaak wel iets verdunder. Potten opnieuw verschonen en steriliseren en dan opnieuw proberen.

8nnemiek

Berichten: 43473
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:30

LWDaisy schreef:
Zou ik er een cake mee kunnen maken? Beslag voor de helft in de bakvorm gieten, dan de confituur en dan de rest van het beslag er bovenop?

Dan zou ik eerst de cake bakken, laten afkoelen, doormidden snijden, en dan de confituur even warm maken, evt aanlengen of bijvoorbeeld slagroom erdoor mixen, en dan met een spuitzak op het onderste deel van de cake spuiten, en dan de top erop. Erg lekker!

eva1969

Berichten: 4037
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Confituur verpest - kan ik hem nog redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:34

Cake ermee maken gaat prima, heb ik ook wel eens met pruimenjam gedaan. Ik deed gewoon het cakebeslag erin en een paar flinke lepels er bovenop, zakt vanzelf naar het midden

lizy29

Berichten: 6249
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:35

8nnemiek schreef:
LWDaisy schreef:
Zou ik er een cake mee kunnen maken? Beslag voor de helft in de bakvorm gieten, dan de confituur en dan de rest van het beslag er bovenop?

Dan zou ik eerst de cake bakken, laten afkoelen, doormidden snijden, en dan de confituur even warm maken, evt aanlengen of bijvoorbeeld slagroom erdoor mixen, en dan met een spuitzak op het onderste deel van de cake spuiten, en dan de top erop. Erg lekker!


Dat :)) en mocht je die dan kwijt willen mag je hem hiernaartoe sturen :9

tamary

Berichten: 29234
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Confituur verpest - kan ik hem nog redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:39

Kan zijn dat het door inkoken meer richting stroop gegaan is (vruchtenstroop is ingekookt vruchtensap), zou dus helemaal geen probleem moeten zijn.

betadine

Berichten: 3243
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:41

lizy29 schreef:
8nnemiek schreef:

Dat :)) en mocht je die dan kwijt willen mag je hem hiernaartoe sturen :9


Kun je mij je adres PB-en ? Ik heb regelmatig wel eens misbaksels...

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:44

Geen tips hier.

Maar wel een uiting van respect. Als ik hier aan zou beginnen zou mijn hele keuken inclusief vloer kleven.

En als ik ergens een hekel aan heb is het wel kleefzooi..

Maar aardbei rabarber klinkt wel heel erg lekker.

jowien
Berichten: 979
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:31

Mocht je nog eens een poging doen :o : potten niet helemaal vol doen (net als in de supermarkt) en de deksel echt goed vast, en dan op zijn kop zetten.

LWDaisy

Berichten: 4807
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 14:33

jowien schreef:
Mocht je nog eens een poging doen :o : potten niet helemaal vol doen (net als in de supermarkt) en de deksel echt goed vast, en dan op zijn kop zetten.


Hij was 3/4 gevuld, maar volgens mij gewoon niet de juiste pot :+

LWDaisy

Berichten: 4807
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 14:37

tamary schreef:
Kan zijn dat het door inkoken meer richting stroop gegaan is (vruchtenstroop is ingekookt vruchtensap), zou dus helemaal geen probleem moeten zijn.


Ja ik denk dat het dan idd is, hij is héél stroperig.
Ik weet dat mijn mama hem ook wel graag warm lust, dus ben aan het twijfelen of ik er zelf nog aan moet prutsen of hem gewoon zo moet afgeven. Als ik hem zo stroperig afgeef, kan ze zelf nog zien wat ze er mee doet, eventueel aanlengen of in een cake oid gebruiken :D

Britta31

Berichten: 13175
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Confituur verpest - kan ik hem nog redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:11

Mijn vriendin gebruikt altijd de oude Hak potten.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2130
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:47

Britta31 schreef:
Mijn vriendin gebruikt altijd de oude Hak potten.


Wat je daarbij moet onthouden als je de potten vaker gebruikt, de deksel kan gaan roesten door het vaker afwassen. En daardoor niet meer goed sluit en/of je voedsel verpest.

TS, ik denk dat je inderdaad het beste de pot zo kan aanbieden. Je moeder zal sowieso blij zijn dat je aan haar hebt gedacht en voor haar aan de slag bent geweest! :9

speurneusc

Berichten: 5421
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:54

Potten dienen wel warm te zijn wanneer je ze vult, laten liggen in net gekookt water tot gebruik pot eruit vissen vullen en omgekeerd op een doek zetten om af te koelen.

Gewone suiker is niet genoeg, bij gewone suiker moet losse gelei bij en bij geleisuiker hoeft er niets meer bij. Gelei suiker vind je in de supermarkt bij de gewone suiker en de basterdsuiker.

LWDaisy

Berichten: 4807
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 17:07

Indy_Mouse_9 schreef:
Britta31 schreef:
Mijn vriendin gebruikt altijd de oude Hak potten.


Wat je daarbij moet onthouden als je de potten vaker gebruikt, de deksel kan gaan roesten door het vaker afwassen. En daardoor niet meer goed sluit en/of je voedsel verpest.

TS, ik denk dat je inderdaad het beste de pot zo kan aanbieden. Je moeder zal sowieso blij zijn dat je aan haar hebt gedacht en voor haar aan de slag bent geweest! :9


Ik heb haar net even gebeld, ze wilt de pot inderdaad zo wel haha. Waarschijnlijk gaat ze er slagroom doorheen mixen, en dat dan gebruiken in een tiramisu of yoghurt :D

LWDaisy

Berichten: 4807
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 17:08

speurneusc schreef:
Potten dienen wel warm te zijn wanneer je ze vult, laten liggen in net gekookt water tot gebruik pot eruit vissen vullen en omgekeerd op een doek zetten om af te koelen.

Gewone suiker is niet genoeg, bij gewone suiker moet losse gelei bij en bij geleisuiker hoeft er niets meer bij. Gelei suiker vind je in de supermarkt bij de gewone suiker en de basterdsuiker.


Oh dat wist ik niet, bedankt voor de tip!
Ik zal eens naar Carrefour moeten denk ik, de Aldi had hem niet :+