Green egg / kamado tips en recepten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aight
Berichten: 3189
Geregistreerd: 01-11-08

Green egg / kamado tips en recepten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 19:13

Hallo allemaal!

Sinds kort ben ik trotse eigenaresse van een green egg/bastard/kamado look-a-like, en dan de mini versie (waarbij het rooster 27 cm doorsnee is). Ik ben nog een beetje aan het oefenen met de temperatuur regelen, maar langzaam aan lukt het steeds beter. Ik ben vooral benieuwd naar jullie recepten en tips (vooral voor zo'n mini dingetje). Tot dusver hebben we al een heerlijke rib eye gegaard, met enkel wat peper en zout.

Maar ik ben vooral benieuwd naar jullie tips en tricks, lekkere marinades, heerlijke vegetarische gerechten etc!

Receptje van de rib eye was doodsimpel:
- Uur voor gebruik uit de koelkast en insmeren met grof zeezout en peper
- Kamado op een stabiele 125 graden houden
- Het stuk van 400gr heeft er zo'n 25 minuten op gelegen tot het een kern temperatuur had van 45 graden. Het was direct gegaard, dus had al een mooi bruin korstje. Toen ingepakt en daarbij is de kerntemperatuur opgelopen tot 52 graden.
- SMULLEN _/-\o_

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Re: Green egg / kamado tips en recepten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:20

Ralph de Kok en Pitmaster x worden hier op youtube veel gevolgt! Mijn vriend heeft al veel recepten van hem geprobeerd!

Verder is buikspek met Char Siu (Mele Best recept) verscrikkelijk lekker.

Spareribs recept van Noskos.
En Lumberjack steaks, heerlijk!!!!
Wordt gemaakt van procureur. Zelfde stuk vlees als waar je polled pork mee maakt, toch smaakt het als lumberjack steak heeeeel anders.

Maken!!!

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Green egg / kamado tips en recepten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:33

Een kip op een bierblikje of chicken sitter is ook lekker en simpel. Recepten voor kruiden ed staan wel op internet.
ik wil zelf nog een keer bananen insnijden, rolo's erop, beetje rum of licor oid erbij en inpakken in alu folie dan op de kamado :D

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:37

Kinke schreef:
Een kip op een bierblikje of chicken sitter is ook lekker en simpel. Recepten voor kruiden ed staan wel op internet.
ik wil zelf nog een keer bananen insnijden, rolo's erop, beetje rum of licor oid erbij en inpakken in alu folie dan op de kamado :D


Banaan is idd heerlijk!! Rond pasen doen wij er vaak 3 soorten chocolades in. Jam jam jam..

Aight
Berichten: 3189
Geregistreerd: 01-11-08

Re: Green egg / kamado tips en recepten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 09:53

Oooh buikspek staat ook hoog op het lijstje!!
Thanks voor de tips, beercan chicken hebben wij ook al een keer gemaakt (van de normale bbq).
Lumberjack steaks heb ik nog nooit van gehoord, snijd je die dan zo'n 4 cm dik ofzo?

Aaah zoetigheid <3 De klassieke verse ananas met bruine suiker erop doet het ook altijd goed

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Green egg / kamado tips en recepten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 08:34

27cm, kun je dan wel indirect garen? Heb je een platesetter er in oid?

Ik ben ook wel fan van spareribs via Noskos of broodjes bakken op de bbq. Afgelopen week een ribeye er op gehad (ik zou peper achteraf pas doen, want peper verbrandt).
Ribfingers zijn ook echt heel erg lekker, die maak ik in een DO met chilisaus, beetje whisky, ketjap tot ze sticky zijn en dan met granaatappelpitjes en lente-ui.
Mijn man houdt een IG pagina bij, barbecuemeneer, met veel ideeën.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Green egg / kamado tips en recepten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 08:39

Voor diegene die een aanschaf overwegen maar hem best duur vinden zag ik pas een heel mooi alternatief: https://bluebullit.nl/
Dat scheelt best een hoop met een Green Egg, persoonlijk vind ik m ook mooier er uit zien.

Aight
Berichten: 3189
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 20:28

secricible schreef:
27cm, kun je dan wel indirect garen? Heb je een platesetter er in oid?

Ik ben ook wel fan van spareribs via Noskos of broodjes bakken op de bbq. Afgelopen week een ribeye er op gehad (ik zou peper achteraf pas doen, want peper verbrandt).
Ribfingers zijn ook echt heel erg lekker, die maak ik in een DO met chilisaus, beetje whisky, ketjap tot ze sticky zijn en dan met granaatappelpitjes en lente-ui.
Mijn man houdt een IG pagina bij, barbecuemeneer, met veel ideeën.


Indirect garen heb ik nog niet geprobeerd bij de kamado. We hebben wel een soort schaaltje gekocht die we als heat deflector willen gebruiken. De temperatuur is nog niet boven de 160 graden gekomen in het ei, dus tot dusver doen we er rustig aan mee.

Die ribfingers klinken ook erg goed, ik ga even kijken op insta!!