Waar eet je geweldige beef wellington?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Waar eet je geweldige beef wellington?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 22:15

Mijn man en ik zijn ontzettend benieuwd om een keer echt hele goede beef wellington te eten. Wie weet een restaurant waar ze dit serveren?
Mag best in dure segment liggen, dat is prima :D we houden van uitpakken zo op z’n tijd :D

Edit: in Nederland bij voorkeur ;)
Laatst bijgewerkt door secricible op 23-06-20 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Waar eet je geweldige beef wellington?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 22:21

Ik zit net RTLZ te kijken: het Ritz in Londen

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 22:22

Liezel1 schreef:
Ik zit net RTLZ te kijken: het Ritz in Londen


Ja, daar kwam onze inspiratie ook vandaan :D :D
Maar ik zocht voor nu bij voorkeur iets in Nederland.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Waar eet je geweldige beef wellington?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 22:25


Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 22:27

Volgens mij heeft First in Zeist hem momenteel op de kaart staan. Ik heb hem nog niet op maar ben daar nog nooit teleurgesteld naar huis gegaan!

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 22:27

chamion schreef:
Ik zat ook al te zoeken hahahah. Heb het ooit eens gemaakt. Over het resultaat zal ik maar niet eens praten :+ _O-

https://www.google.com/search?client=fi ... ent=psy-ab



Ja,dit is ook zoiets wat ik best leuk vind om eens te maken, maar niet de illusie heb het te kunnen evenaren.

Qua google kwam ik niet zo ver. Soms een positieve recensie, maar vaak ook bij eettentjes ofzo, dat is niet echt wat ik zoek denk ik...

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 23:38


secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 08:29

Oeh die ziet er wel goed uit, maar ook in Engeland -O- wordt toch (weer) tripje Engeland voor een culinaire ervaring blijkbaar :D

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:34

secricible schreef:
Ja,dit is ook zoiets wat ik best leuk vind om eens te maken, maar niet de illusie heb het te kunnen evenaren.

Qua google kwam ik niet zo ver. Soms een positieve recensie, maar vaak ook bij eettentjes ofzo, dat is niet echt wat ik zoek denk ik...



Bij mij lukte het bladerdeeg maar niet. Zowel niet kant en klaar deeg (normaal bladerdeeg en hartige taart deeg) en zelfgemaakt deeg heeft niet eens het vlees gezien :')

Ik denk dat ik maar wat hotels af ga bellen, kijken of die het op de kaart hebben staan. Maak ik er gelijk een weekendje van. En anders maar naar de Ritz in Londen _O- _O-

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:56

Punt is dat de meeste restaurants wel een versie Beef Wellington op de kaart hebben staan, ook al staat het er niet bij op internet.

Dat viel me op bij het terug zoeken van enkele restaurants waar we in de loop van de tijd geweest zijn. Van sommige weet ik zeker dat het op de kaart stond (zelfs gegeten) maar op internet niet terug te vinden.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Waar eet je geweldige beef wellington?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 09:03

daarom zoek ik ook iemand met ervaring waar ik echt goede beef wellington mag eten. Dat mag best van niveau van jou post zijn. Maar liever dichter bij huis, ik denk niet dat mijn man het er mee eens is om nog een keer op en neer te vliegen naar Engeland voor een restaurant :')

ogidni
Berichten: 458
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Waar eet je geweldige beef wellington?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 09:32

Loetje is berucht om zijn biefstukken maar of ze ook beef wellington hebben geen idee

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Waar eet je geweldige beef wellington?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 09:57

Ik denk dat ik naar Pilkington's in Den Bosch zou bellen en vragen of ze dat voor me kunnen maken. Die hebben een echte Engelse keuken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:00

ogidni schreef:
Loetje is berucht om zijn biefstukken maar of ze ook beef wellington hebben geen idee


Volgens mij kun je beter het woord bekend gebruiken ipv berucht in deze context ;)

ogidni
Berichten: 458
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:22

Joman schreef:
ogidni schreef:
Loetje is berucht om zijn biefstukken maar of ze ook beef wellington hebben geen idee


Volgens mij kun je beter het woord bekend gebruiken ipv berucht in deze context ;)

Oke, berucht in positieve zin :D

zwanepol

Berichten: 1979
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Kamperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:32


secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 10:33

Prrrr schreef:
Ik denk dat ik naar Pilkington's in Den Bosch zou bellen en vragen of ze dat voor me kunnen maken. Die hebben een echte Engelse keuken.


goeje, die ga ik eens bellen, dankjewel!

MyHorseGirl

Berichten: 3566
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Daar, achter die mooie duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:34

Ik weet dat Maris Piper in Amsterdam het tot voor kort op de kaart van staan. Vriend van mijn oud-huisgenoot werkte daar in de keuken en maakte echt de beste beef wellington!

Edit; overigens weet ik niet of ze inmiddels de kaart hebben veranderd en het dus niet meer hebben.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: Waar eet je geweldige beef wellington?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 11:19

Uhm... bij mij thuis? =P

Ik maak al jaren beef wellington met kerst en vorig jaar hebben we het recept geperfectioneerd. Ik wil best het recept delen als mensen geïnteresseerd zijn?

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Waar eet je geweldige beef wellington?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 11:26

ik kan ook wel redelijk koken, maar de beef wellington die ik gisteren op tv zag ga ik niet redden, dat was idd bij het Ritz en die hebben 1 michelinster :D

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 11:26

Alphadaemon, graag! Het recept bedoel ik trouwens, hoewel die uitnodiging ook goed klinkt ;-)
Secricible, ik ben benieuwd naar de reactie van Pilkington's


De Treeswijkhoeve (https://www.treeswijkhoeve.nl/ 2 michelin sterren) had het laatst als 'take away', helaas zag ik het te laat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 11:27

Het Ritz <3
Daar zou ik toch een tripje Londen voor doen dan.
En dan ook meteen de Afternoon Tea daar reserveren.
Het is een belevenis op zich.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 11:32

Er zijn soms restaurants die iets op bestelling maken. Misschien ken je een goed restaurant in de omgeving waar je het eens zou kunnen vragen of ze bereid zijn het te maken?

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 12:17

Uiteraard pretendeer ik ook niet te kunnen koken als een Michelin chef (en ik heb bij mij thuis ook niet de allure van een restaurant), maar ik moet wel zeggen dat de beef wellington erg goed gelukt was afgelopen jaar (eerdere jaren waren de kontjes iets te doorbakken en dat hadden we dit jaar opgelost). En ik vind het zelf altijd erg leuk om als je ergens iets hebt geproefd wat erg lekker was (of als je iets hebt gezien in een programma oid) dan is het gewoon leuk om te kijken of je erbij in de buurt kunt komen zodat je het vaker kunt eten.

Anyway, mocht je naast een tripje naar Londen (of een ander restaurant) denken: gut, zelluf doen. Hier is mijn recept.

Voor het bladerdeeg: https://www.youtube.com/watch?v=sadI2clHQEo Dit recept van Cees Holtkamp precies volgen. ECHT roomboter gebruiken en denk niet "zout is ongezond, dus ik doe wel zonder". Zonder goede boter en zout heeft je bladerdeeg niet genoeg smaak / het goede mondgevoel. Verder: het lijkt heel prut om zelf bladerdeeg te maken, maar ik heb het als vrij simpel ervaren. Het duurt alleen lang (telkens wachten, opnieuw rollen en vouwen etc), maar het was niet ingewikkeld. Je hebt hiermee te veel bladerdeeg (afhankelijk van de grootte van je stuk vlees), maar het deed het bij ons ook goed voor zelfgemaakte pastei bakjes (het deed mooi feuilleteren) en je kunt het wel een poosje bewaren in de vriezer.

Voor de verdere bereiding: https://www.youtube.com/watch?v=Cyskqnp1j64 (uitgeschreven: https://blog.whsmith.co.uk/gordon-ramsa ... on-recipe/)

Enkele tips: Ik heb geen kastanjes door de duxelles gedaan (is niet onderdeel van mijn klassieke droom van beef wellington).

Haal 1 kg rosbief bij de slager en vraag om een soort "boomstam" vorm, dus als een cilinder en niet met een dun flapje aan 1 kant). Voor de ham hebben wij 12 plakken gerijpte ham gebruikt. Wij hadden gekozen voor de slagers eigen 18 mnd gerijpte ham en vraag om iets dikkere plakken zodat je niet staat te vloeken als je de plakjes aan het verwerken bent en ze scheuren.

Wat heel belangrijk is, is dat je het vlees terug koelt in de vriezer als je het hebt ingesmeerd met de mosterd. Het stopt het garingsproces en je voorkomt die doorbakken kontjes hiermee.

Zorg ervoor dat je geen overschot aan bladerdeeg hebt aan de onderkant, want dik bladerdeeg is echt niet lekker en zeker aan de onderkant krijg je het zo dik niet lekker gaar / krokant. Dus gewoon ietsje overlap, maar meer niet. En gebruik een vleesthermometer die je in het midden van je stuk vlees steekt. Hiermee kan je controleren of je de juiste gaarheid naar je smaak hebt bereikt (wij houden van medium rare). En laat het geheel natuurlijk even rusten zodra je het uit de oven haalt (5 tot 10 min). Dan is het ook handelbaarder om te snijden en serveren. Warm blijft het echt wel (zeker als je het serveert op verwarmde borden). En houdt het in de oven gewoon goed in de gaten. Niet elke oven is hetzelfde en ook niet elk stuk vlees. Controleer zelf of je bladerdeeg lekker bruin wordt (evt beter iets te heet beginnen, want eenmaal gesmolten boter in de bladerdeeg wordt niet meer krokant) en daarna temp omlaag als je merkt dat het vlees er nog niet is en je bladerdeeg vind je bruin genoeg.

Gebruik ook echt de tips uit het filmpje om het vlees strak op te rollen (met plastic folie). Het is a. makkelijker en b. het is nodig dat het strak is voor een goed resultaat.

Zelfgemaakt bladerdeeg is ook echt lekkerder dan gekocht. Want je kunt geen roomboter bladerdeeg plak (wel kleine plakjes) vinden, of althans, ik niet. En bladerdeeg met roomboter maakt een enorm smaakverschil.

Zodra je je beef wellington gaat samenstellen: kou is je vriend. Je vlees moet koud zijn en je bladerdeeg ook. Werk ook niet boven een vaatwasser die aanstaat, maar liever op een kouder oppervlak. Bladerdeeg is echt onwerkbaar zodra het warm wordt en telkens opnieuw samenpakken en uitrollen gaat niet werken. Ik heb volgens mij zelfs het uitgerold op een stuk bakpapier, omdat ik niet wilde dat het zou plakken aan mijn werkblad en ik ook geen kilo's bloem wilde gebruiken aangezien dat gewoon niet lekker is.
Laatst bijgewerkt door AlphaDaemon op 24-06-20 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Waar eet je geweldige beef wellington?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 12:19

thanks!