Koken als je alleen woont

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Koken als je alleen woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-20 14:46

Ik merk dat ik het onwijs lastig vind om voor mezelf te koken. Ik vind het niet leuk om te koken en een Iglo zak of domino's die letterlijk om de hoek zit is veel aantrekkelijker := . Ik vind het zonde van mijn tijd om tijd te besteden aan koken. Terwijl als ik wel kook, ik meestal met een halfuurtje wel klaar ben. Ik betaal belachelijk veel geld aan eten. Het slaat echt nergens op. Ik ben gemiddeld zo een € 80 per week kwijt aan eten voor mezelf :') .

Ik haal dus veel kant en klare maaltijden, vind 's avonds een buitenlands kaasje erg lekker en eet ook veel tussendoor. Geen eens snoep maar veel hartige dingen. Redbull tikt ook aardig aan de kosten ( meestal 1 per dag).
Ik wil dit heel graag veranderen maar weet niet zo goed hoe. Ik heb het geprobeerd, maar als ik zelf kook vind ik het echt minder lekker. Omdat de supermarkt om de hoek is, doe ik iedere dag boodschappen. Ik denk dat daar ook mijn valkuil inzit. Ik loop door de winkel en kijk waar ik zin in heb. Soms kook ik wel eens. Ik gooi dan bijvoorbeeld krieltjes met een groentemix en spekjes in een wokpan en eet dat op. Het is goed te doen, maar het is toch anders omdat ik het zelf maak :P .

Wie woont er alleen en hoe ziet jullie boodschappen management eruit? Bestellen jullie of doen jullie boodschappen in de supermarkt? Kopen jullie veel in zakjes dat het bijvoorbeeld voorgesneden is?
Ik heb een tafelmodel koelkast. Past genoeg in voor 1 persoon en ik heb een kleine vriezer. Aan ruimte ontbreekt het mij dus absoluut niet :)

Ir111

Berichten: 11958
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Koken als je alleen woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:49

Jarenlang alleen gewoond en gekookt. Voor mij geen probleem. In jouw geval zou ik 1x in de week de keuken ingaan en wat vooruit koken. Dus bv vulling voor wraps maken en in porties invriezen en idem met bv nasi of pasta. Zorg dat je 1 keer in de week boodschappen doet. Scheelt veel impuls aankopen.

Als je een hekel aan koken hebt ook niet te moeilijk doen. Zelfs als je dagelijks kant en klaar eet moet je het makkelijk redden onder de 80 euro per week.

Kana

Berichten: 9056
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:50

Misschien is een kookboek met hele simpele gerechten iets voor jou? Een 5 ingrediënten boek bv?
Als je de basis van koken een beetje onder de knie hebt dan is het al snel makkelijker om vanuit die basis te gaan variëren.

Heb je een vriezer? Grote porties invriezen in 1 maaltijdporties is ook handig om de kosten te drukken.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:54

Ik kook altijd voor 2 dagen. Dus per week kook ik 3 x, dat kan weer schelen voor je? En 1 x friet natuurlijk :9. Maar niet iedereen vindt het fijn om twee dagen achter elkaar hetzelfde te eten, dus je zou het ook in kunnen vriezen zodat je meer afwisseling hebt. Ben ook geen kokkin hoor, maar beetje simpele maaltijd lukt me wel. En af en toe heb ik nog iets uit de vriezer of doe ik een keer makkelijk met een bakje lasagne van de supermarkt, maar heb redelijk discipline ookal vind ik koken niet heel erg leuk.

Boodschappen doe ik meestal 2 a 3 keer per maand. Ook eet ik soms diepvriesgroente of een keer een potje. Niets mis mee hoor.
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 21-07-20 14:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:54

Maak een lijstje met wat je nodig hebt. En heel consequent voor je naar de kassa loopt: zet alles uit je mandje wat niet op je lijstje stond weer in het goede vak terug. Het heeft hier geholpen. Ik kocht echt teveel onnodige extra's. Maak dat lijstje ook voor 3 dagen. Dat scheelt alweer wat.

Ga na wat je allemaal lekker vindt. En ga experimenteren. Als voorbeeld geef je krieltjes met groentemix en spekjes. Goed te doen.. maar ook niet helemaal geweldig schijnbaar? Welke kruiden gebruik je? Ga dingen proberen. En maak grotere porties en vries in.

Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Re: Koken als je alleen woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:55

Ik woon nog alleen (ben soms wel met 2 :D ) doe boodschappen in de supermarkt. Ik kijk vaak bij het kopje 'bonuskoken' en probeer dan ook zo goedkoop uit te zijn. Ik doe sowieso maar 1 x in de week boodschappen en heb een weekbudget van 50€ waar ik goed onder blijf. Ik kook 'groot' voor 2-3 dagen. Dus eigenlijk voor 4 personen en eet daar dan van (neem bijvoorbeeld een restje mee naar werk als lunch)

Sommige dingen koop ik voorgesneden (bijv boontjes) maar ook wel eens gewoon zo los (prei bijvoorbeeld)

Maar ik heb dan ook echt geen hekel aan koken, integendeel! Doordeweeks ben ik denk ik max 30 min bezig met gerechten. In het weekend vind ik het wel leuk om uit te pakken soms maar lang niet altijd.

Misschien moet je eens kijken op de website van Lekker & Simpel? De naam zegt het al, lekkere en simpele gerechten. Of inderdaad 5 ingredienten van bijv Chickslovefood?

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:57

Sowieso 1x in de week boodschappen gaan doen, dat scheelt echt zó veel.

Ik woon niet alleen maar ben veel alleen, vriend reist voor werk normaal gezien erg veel. Ik heb een vriezer vol voedsel (restjes of speciaal gekookt en per 1 portie verpakt) want ik haat het ook om voor mezelf te koken :')

Voor de rest: google op snelle recepten :j
Dingen als maaltijdsalades zijn ook übersnel klaar als je ze zelf maakt (veel gezonder!). Ik maak ook eens in de zoveel tijd een mega pan kippensoep en vries dat per portie in. Dat gooi ik 's avonds in de pan, pleur er wat extra soepgroenten en woknoedels bij en tadaaaa maaltijdsoep binnen 5 minuten :D

Pompoen is ook heel fijn, pleur het in de oven en een half uur later heb je groenten klaar zonder moeite :')
Laatst bijgewerkt door Fortitude op 21-07-20 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:57

Ik ging eerst ook zo ongeveer elke dag naar de supermarkt, maar nu doe ik meestal voor 4 dagen tegelijk boodschappen. En dan koop ik dingen die ik in verschillende maaltijden kan gebruiken voor de komende dagen. Ik koop dus wel die gesneden groente, wokgroente, en dan kan ik dat ook voor 2 maaltijden gebruiken die ik allebei net wat anders maak..

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:57

zeker als je een goede vriezer hebt, vooruit koken. pastasaus maak ik bijvoorbeeld altijd voor 3 of 4 x (met 2 personen), idem nasi en bijvoorbeeld kippensoep. Dan kan ik het zo uit de vriezer halen, plus, bovenstaande maak je nooit voor 1 (of 2) personen.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Koken als je alleen woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 15:01

Hello fresh doen. (of een ander maaltijdpakket).
Als je maaltijden kiest die je kan heropwarmen, en je bestelt 3 maaltijden voor 2 personen, dan heb je 6 van de 7 dagen gegeten voor 44 euro per week.
Ik kook prima zelf, maar eindig meestal bij een simpele paste of vlees met gebakken groenten. Hellofresh of een andere dienst geven hele fijne recepten die echt verrassend lekker zijn in de juiste hoeveelheden aan huis geleverd (dus gemakkelijk! ) en met de recepten erbij.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 15:05

ik zou ook kijken voor relatief simpele gerechten. Ik woon dan wel samen, maar wel chronisch tijdgebrek. Uit de vriezer eten doe ik niet (behalve brood en vlees), ik krijg het dan gewoon niet weg als het opnieuw opgewarmd is.
Waar je voor zou kunnen kiezen is in ieder geval iets minder vaak boodschappen doen en dan in ieder geval voor 3 dagen vooruit eten mee nemen.

Je zou bijv.:
maandagavond: zak macaroni groente met spaghetti, wat gehakt of iets en blikje tomatenpuree kunnen eten (eventueel geraspte kaas), dit is standaard te veel, dus daar kun je dan dinsdagmiddag op je werk bijv. weer van eten.
dan dinsdagavond gewoon een boterham met gebakken ei (omdat je overdag al "avondeten" op hebt)

woensdagavond bak je een stuk vlees en wok je wat groente, dit kan echt in 15 minuten klaar zijn.

Donderdagavond: (snelkook ) rijst met zak thaise groente of iets en en bijv. zakje sate met saus uit vriezer), hier kun je vrijdagmiddag misschien ook nog van eten....

vrijdag: friet of pizza

zaterdag, weer boodschappen doen voor aantal dagen.
zaterdagavond bijv. salade zelf maken, restjes hiervan op zondagmiddag op eten, Zondag soep maken en die savonds op eten, eventueel maandag(middag) de rest of invriezen.

Ik kook maar zelden meer dan 20 minuten, en probeer toch relatief gezond te eten. ( en als je smiddags een keer restjes eet, kun je natuurlijk savonds prima een keer een boterham). als je maar zorgt dat je vooral genoeg groentes binnen krijgt (pasta/wok/soep is daar handig voor)
Laatst bijgewerkt door Sky_As op 21-07-20 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-20 15:06

Wow, jullie zijn snel! Bedankt voor de antwoorden alvast!

Ik kan maximaal 2 maaltijden in mijn vriezer kwijt. Dus ik zou wel voor 2 dagen vooruit kunnen koken. Dat is geen probleem.
@Kana dat kookboek klinkt goed! Ik ga er eens op googlen. :)

@Coentjuh Respect dat jij maar 2 tot 3 keer per maand boodschappen doet. Hoe doe je dat met groenten en vlees?

@idinn Ik gebruik meestal zout, peper en italiaanse kruiden. Ik heb ook nog tijm en komijn in de kast staan. Een lijstje maken is inderdaad ook goed.

@Sicayes Naar welke supermarkt ga jij dat bonuskoken heeft? Dankjewel voor die websites. Daar ga ik eens naar kijken!

@Duhelo Hello Fresh klinkt zo duur! Maar als ik na ga wat ik aan eten besteed per week zal het wel meevallen :')

@fortitude ik ga ook maar proberen om 1x in de week boodschappen te doen. Ik ben alleen zo bang met groente dat het over de datum gaat. Ik heb een soort fobie voor eten wat over de datum is. dat eet ik echt niet meer :o

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 15:07

Gisteren heb ik nog Nasi gemaakt voor 6 personen, we zijn met 2 dus kunnen we er drie keer van eten. Zo doe ik het met veel gerechten. Als basis hebben we regelmatig rijst (rijst groente vlees), maar rijst is gekookt ook goed in te vriezen dus als ik over hou vries ik dat ook in.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 15:08

Duhelo schreef:
Hello fresh doen. (of een ander maaltijdpakket).
Als je maaltijden kiest die je kan heropwarmen, en je bestelt 3 maaltijden voor 2 personen, dan heb je 6 van de 7 dagen gegeten voor 44 euro per week.
Ik kook prima zelf, maar eindig meestal bij een simpele paste of vlees met gebakken groenten. Hellofresh of een andere dienst geven hele fijne recepten die echt verrassend lekker zijn in de juiste hoeveelheden aan huis geleverd (dus gemakkelijk! ) en met de recepten erbij.


Maar dan heb je je tussendoortjes, lunch, drinken, ontbijt etc nog niet, dan zit je toch ook zo op 60/70 per week?

Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 15:09

Albert Heijn :D
Dit is de link naar de pagina; https://www.ah.nl/bonuskoken
Veranderd dus elke week met wat er die week in de bonus is. Als ik geen inspiratie heb met de dingen die in de bonus zijn kijk ik daar wel eens op of er iets te combineren valt.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Koken als je alleen woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-20 15:13

Ik zat ook te denken om als tussendoortjes gewoon wortels en dat soort groenten te kopen om op te eten :P Beter dan drop en brie :')

Dankjewel voor de link Sicayes! Ik ga daar eens op kijken. Ik heb ook een appie in de buurt :D

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 15:16

Maureen95 schreef:
Ik zat ook te denken om als tussendoortjes gewoon wortels en dat soort groenten te kopen om op te eten :P Beter dan drop en brie :')

Dankjewel voor de link Sicayes! Ik ga daar eens op kijken. Ik heb ook een appie in de buurt :D


Oja dat is ook nog een goeie, koop je wortels dan heb je genoeg voor snacks en agv en eventueel nog voor door een pastasaus. Zo combineer ik groentes vaak.

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 15:18

Koken met 5 ingrediënten van jaimy Oliver kan ik echt aanraden. Vaak makkelijk, simpel en nog verrassend lekker ook!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Koken als je alleen woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 15:28

Ik maak elke week een maaltijdplanning. Beetje suf en ik hou me er ook niet altijd aan maar veel beter dan eten moeten weggooien in elk geval := vaak heb ik ook meer in huis dan ik denk. En wat nog meer moeite kost dan koken is naar de supermarkt gaan en dan koken _O-

Ik dacht trouwens ook dat ik echt wel per dag zou willen kiezen waar ik trek in heb, maar ik merk dat als je het van tevoren uitdenkt je dat best wel goed opvangt. Je kunt de dingen die je lekker vindt dan namelijk prima verdelen over de week.
Oja en zondag laat ik altijd leeg haha, dan kan ik improviseren of bestellen ofzo :D

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Koken als je alleen woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 15:43

Ik woon ook alleen en ik maak vaak dingen in grotere porties (als lasagne, zo'n versmaaltijd of soep) om in te vriezen. Ik eet ook standaard 2 a 3x per week bij familieleden. Verder ben ik ook gewoon een hele luie kok en bestel van die mealprep maaltijden die je kan invriezen en gewoon kan opwarmen :o Op die manier ben ik ook vrijer in of ik thuis eet of niet.

Ik eet overigens wel gewoon heel gezond :)

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 15:48

Herkenbaar :)) ik woon ook alleen en koken is echt niet mijn hobby, en als je wat wilt maken, moet je alles "los" kopen, dan is een kant en klaar gerecht veel gemakkelijker.
En voor meerdere dagen koken vind ik ook niks, en bakjes in de vriezer ook niet.
En als je alleen bent kun je eten wanneer je zin hebt.

Echt een tip heb ik niet, want het zit tussen de oren.
Als je echt wilt kun je het ook veranderen ;)

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 15:53

Ik woon ook alleen. Ik heb altijd een komkommer, paprika mix en courgette in huis. Hier kan ik namelijk van alles mee. Een salade maken met een wortel en sla en pasta erbij of roerbakken met rijst of pasta met kip en of cashewnoten. Of met zoete aardappels of krieltjes oid.

Eigenlijk heb ik heel basic dingen waar ik elke dag mee kan bedenken wat ik wil eten zonder dat ik moeilijk moet doen. Ik vind koken enorm leuk, maar niet voor mezelf.

En ik vind het niks om vooraf al van alles te maken en in te vriezen. Dat vind ik goor. Ik ben gemiddeld 20 tot 30 euro in de week voor alleen boodschappen en schoonmaakspul. Ik eet ook wel vaak meerdere avonden in de week op mijn werk, dus dat scheelt in de kosten. :)

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 15:56

Ik ben alleen en kook zelden en heb gewoon een weekmenu wat ik elke week dus eet.

ma salade met aardappeltjes uit de Af en kip
di pizza
wo zie ma
do Paella
vrij zie ma
za broodje frikandel speciaal
zo loempia
wel alles in de Airfryer.
ik kook dus alleen eieren haha
en zo doe ik het dus al jaren..
Ik hou van gemakkelijk en af en toe gezond.. :)
salade is bij mij Paprika, radijs, tomaat, komkommer en ei.

Rintah

Berichten: 2922
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 15:56

In een goede koelkast is groente (en fruit) makkelijk een week houdbaar. Het staat veel langer op het land om te groeien :+ en de bacteriën die zorgen voor het rottingsproces worden nagenoeg lamgelegd in de koelkast (en in de vriezer is het na máánden nog steeds super vers, daar beginnen de bacteriën helemaal niks, als ze het al overleven :p) .


Als je de ruimte hebt zou ik zeker kijken of je meer vriezer ruimte kan creëren. Dan kan je bijvoorbeeld ook een keer een (knorr) wereldgerecht maken en dan nog 1 of 2 porties invriezen voor de week daarna of dáárna.

Of als je groente overhebt dat in een bakje en invriezen. Als je daar dan wat verschillende soorten van hebt kan je daar dan weer heel makkelijk pastasaus van maken.
Over het algemeen is "vers" kopen veel goedkoper als voorgesneden (en hoe kleiner de zakjes, hoe duurder het relatief is.)


Wat hier sinds kort ook een favoriet is is zelfgemaakte pizza. Pizzabodem kopen, en dan zelf beleggen met restjes van de week (stukjes wortel, tomaat, broccoli, plakjes salami/kip wat je anders op brood zou doen in stukjes enz enz)

Rijst invriezen gaat heel goed, en als dat bij het opbakkken(m.i. zoveel lekkerder als in magnetron) wat droog blijkt heel makkelijk te fixen door een scheutje water toe te voegen. Verder is het ook gewoon een kwestie van uitproberen wat je wel/niet lekker vindt uit de vriezer, en hoe je het het beste op kan warmen.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 16:05

Zeeuwtje68 schreef:
Ik ben alleen en kook zelden en heb gewoon een weekmenu wat ik elke week dus eet.

ma salade met aardappeltjes uit de Af en kip
di pizza
wo zie ma
do Paella
vrij zie ma
za broodje frikandel speciaal
zo loempia
wel alles in de Airfryer.
ik kook dus alleen eieren haha
en zo doe ik het dus al jaren..
Ik hou van gemakkelijk en af en toe gezond.. :)
salade is bij mij Paprika, radijs, tomaat, komkommer en ei.



Een loempia en frikadel speciaal zijn genoeg avond eten :=?