Toetjestijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laura1987

Berichten: 7139
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:49

Wij hadden eigenlijk altijd vla of yoghurt na het eten. Nu volgen we een ketogeen dieet en eten we heel af en toe een koolhydraat-arm toetje

xSannee

Berichten: 4365
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Toetjestijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:50

Wij eten thuis amper toetjes. Af en toe ijs, als we uitgebreid eten.
Groot was dan ook mijn verbazing toen ik bij mijn vriend thuis kwam; die eten elke dag toetjes _O-

Zij vonden het dan weer gek dat wij het niet zo deden :))

jowien
Berichten: 979
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 20:03

Azmay schreef:
Zuivel voor calcium zag ik hierboven voorbij komen, dat is een reclamestunt geweest voor de zuivel. Zuivel voegt al met al weinig calcium toe.

Het voedingscentrum zegt (net van hun website gekopieerd): "Een kind van 1 tot 4 jaar heeft per dag ongeveer 300 milliliter = 2 bekertjes melk(producten) nodig. Melk is vooral belangrijk door calcium en de vitamines B2 en B12." en "Kan het kwaad als mijn kind helemaal geen melk drinkt? Ja dat kan kwaad. Melk levert eiwitten, calcium, vitamine B2 en vitamine B12. Kinderen hebben deze voedingsstoffen hard nodig om te kunnen groeien. Met name vitamine B2 en B12 haal je niet zo gemakkelijk uit andere producten." Lijkt mij dat zij onafhankelijk zijn?

Anoniem

Re: Toetjestijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 20:08


jowien
Berichten: 979
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Toetjestijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 20:16

@Tica: dank, dat bevestigd wat ik geleerd heb inderdaad, dat melk (i.i.g. voor kinderen) helpt voor de nodige calcium.
Bij de meeste zoogdieren gaat de melkbehoefte en melktolerantie weg als ze volwassen worden, en sommige mensen hebben dat ook (lactose-intolerantie). Maar kinderen en andere jonge zoogdieren halen nuttige calcium uit melk(producten).

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Toetjestijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 20:21

Ik zie daar genoeg andere producten met calcium die logischer zijn om te eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 20:30

poes schreef:
Ik zie daar genoeg andere producten met calcium die logischer zijn om te eten.

Ik zie dingen staan die ik niet eens wist!

Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Toetjestijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 20:59

Eet zelf nooit een toetje. Vanuit huis wel aangeleerd en ook als ik bij anderen eet staat er altijd wel een toetje op tafel. Ook op mijn werk is er altijd een toetje bij de warme maaltijd (ziekenhuis). In tegenstelling tot de meeste berichten in de topic is denk ik een toetje nog wel erg standaard in Nederland. Nu ja, in ieder geval in de kringen waarin ik mij begeef blijkbaar.

tennan
Berichten: 3130
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 20:59

Ik ben 25 en wij eten nooit toetjes, eigenlijk. Vroeger bij mijn ouders was het wel standaard. Zij nemen nu ook nog steeds een toetje, mijn schoonouders ook.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 21:08

Bij mijn ouders en schoonmoeder altijd een vorm van yoghurt/vla/kwark... thuis nooit...

Dreamy

Berichten: 24070
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: Toetjestijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 21:50

Wij hadden vroeger wel sporadisch eens toetjes.. maar sinds rond basisschoolleeftijd is dit er wel echt uit ofzo. In een restaurant neem ik echter wel altijd een dessert <3

pmarena

Berichten: 48236
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 22:04

Vroeger thuis was "een papje" na het eten wel gebruikelijk. Vla, yoghurt of zoiets. Of een keer een ijsje ofzo.

Oma at inderdaad warm tussen de middag, wij thuis alleen op zondag (vraag me niet waarom :P ) en de rest van de week gewoon brood tussen de middag en 's avonds warm. Maar oma (uit 1922) at altijd 's avonds juist brood :)

Nu doen we eigenlijk maar sporadisch een toetje. En dan meestal als we gezamelijk eten bij de 1 of ander thuis, en dat is dan meestal iets van ijs na het eten :j

SoofO
Berichten: 368
Geregistreerd: 17-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 22:20

Vroeger bijna altijd, vla na het eten, maar doe het zelf nooit. Zelf koop ik nu alleen soms soja yoghurt, maar dat eet ik niet als toetje. Meer als ontbijt ofzo;)

Wyb_ster

Berichten: 788
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 22:28

Wij aten vroeger inderdaad ook standaard soep vooraf, dan vlees/groente/aardappel en dan daarna toetje met yoghurt/vla/kwark en ijs op zondag. Mijn moeder stopte met de soep toen ze ontdekte dat we ons allemaal vol aten met soep om vervolgens geen groente meer te eten :+ Ik ben zelf een kleine eter dus at vaak al geen toetje en ik verving het vanaf de middelbare school al soms voor fruit. Toen ik er laat (na 16 jaar :') ) achterkwam dat ik lactoseintolerant ben, is het eigenlijk helemaal gestopt. Soms wat fruit en als ik veel heb gesport lactosevrije kwark toe, maar dat begint een zeldzaamheid te worden.

Maar mijn vader eet standaard yoghurt. Mijn moeder begint het ook steeds vaker over te slaan. Bij de vader van mijn ex kregen we altijd een bakje appelmoes toe.

Veraaaaah

Berichten: 2336
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 22:33

‘Vroeger’ thuis altijd een toetje, dat was een feest want ik lustte nauwelijks warm eten. Dan at ik mijn buik vol met vla/vlaflip en noem maar op.

Nu ik op mezelf woon eten we geen toetjes meer, al heb ik wel vaak na het eten zin in wat zoets. Pak dan vaak een stukje fruit of yoghurt/skyr.

Majabeestje
Berichten: 3818
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 23:13

De kinderen eten vaak een waterijsje na het eten. Zo'n perenijsje.
Ze eten elke dag een bak yoghurt, maar als ontbijt of later op de avond.
Ik ben gek op toetjes, wil ook niks in huis, werk het allemaal naar binnen :')
In een restaurant kijk ik ook altijd eerst naar de dessertkaart :')

Boras
Berichten: 9962
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 00:04

Tijdens mijn jeugd was het op zondag soep vooraf en een toetje na.
Op de andere dagen was het of soep of een toetje.

Ik eet tegenwoordig maar heel sporadisch een toetje. Wel fruit. En yoghurt bij het ontbijt.

Toetjes (uit de winkel) zijn vaak niet erg gezond. Veel suiker, smaak- en kleurstoffen. En veel calorieën.

Laurora

Berichten: 2652
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 00:15

Vroeger hadden we bijna elke avond een toetje.
ijs, yoghurt of vla, vaak met wat fruit en toppings. (heel af en toe een danoontje of ander "duur" toetje)
mijn favoriet was yoghurt met vruchtenhageltjes.
tegenwoordig eet ik bijna nooit meer een toetje. (tenminste niet na het avondeten. Soms wel random tijdens de dag, maar dat noem ik dan weer geen toetje.)
In restaurants neem ik soms een dame blanche, als ik nog ruimte heb Y)(^)

just_kiki

Berichten: 6814
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 00:24

Mijn zoon krijgt het als “beloning” als hij goed heeft gegeten. Wij eten zelden een toetje.

In een restaurant vind ik het er wel bijhoren :D

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 00:42

Onze kinderen krijgen eigenlijk altijd een toetje, ook als ze niet goed hebben gegeten. Danoontjes, op zaterdag een cornetto of yoghurt met fruit.

Als mijn zoon echt beroerd heeft gegeten mik ik bevroren fruit met groente in de blender en noem ik het ijs.

Als ik uit eten ga neem ik de kaasplank. Ik ben tenslotte ook een klant.

Baredawn

Berichten: 178
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Beverwijk

Re: Toetjestijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 07:14

Hier ook altijd een toetje na het eten. Mijn man yoghurt met wat fruit, ik en onze dochters een klein schaaltje ijs.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 07:48

altijd, waarom gewoon omdat het lekker is!

DreamGuide

Berichten: 2017
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Toetjestijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 08:55

Ik ben niet zo'n enorm fan van vla, ijs e.d. dus ik eet alleen een 'toetje' als er iets van gebak is. Een plakje cake ofzo. :P

Ik eet ook alleen toetjes als ik daar nog trek in heb. Na een uitgebreide avondmaaltijd heb ik er meestal niet zo'n zin in.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Re: Toetjestijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 09:08

Ik at vroeger wel altijd een toetje 's avonds, iets van vla of yoghurt, maar ik ben er mee gestopt toen ik wat af wilde vallen. Zijn toch extra calorieën en suikers. Nu met de warmte wil ik wel eens een ijsje nemen na het eten.

_Mir
Berichten: 1364
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 09:13

Hier ook geen toetjes, maar wel altijd s middags warm eten heerlijk!