Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:25

Mijn vader kon altijd geweldig koken en vindt koken ook erg leuk, dus wij aten altijd best apart! Voordat het een hype werd al veel midden-oosters, en ook vaak mexicaans, aziatisch en ook vaak engelse gerechten. Al vonden we de boerenkool 's winters op zijn tijd ook erg lekker. :+

Als ik of mijn broer en zus vroeger iets niet "lusten" (lees: zeuren over eten, er zit een groot verschil tussen iets niet lusten en niet lusten), werd daar gewoon geen aandacht aan besteed. Dan ging het heel snel over. Dus al snel ging alles erin, en graag ook. Ik hou zelf ook van apart eten, nieuwe smaken en je zal mij niet snel een AVG'tje naar binnen zien werken. Ook ben ik dol op heet eten, en dan niet de "erg heet" die op de Hollandse menukaarten staat, en dat het dan een beetje tintelt op de tong. :+ maar écht heet dat je met tranen in je ogen zit. Heerlijk.

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:30

Ik lees best veel trauma's van vroeger :') ik eet ook nog steeds bijna geen agv. Zo smerig!

Niet veel beter : pastasaus van knorr uit pakje met macaroni. :r
Alleen de Lasagne die we een keer ergens gegeten hadden was lekker.

Enige wat ik nog wel lekker vind van vroeger zijn kapucijners met spekjes, of rijst met boter en bruine basterdsuiker. Heel heel heel soms dan.

Ik eet nu echt veel gevarieerder als vroeger, mijn moeder wilde wel maar mijn vader ook niet. Maar! Zelfs hij eet nu heel soms wat anders of proeft het in ieder geval *\o/*

Christiene
Berichten: 7718
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 19:06

Altijs stipt 5 uur warm eten soms al half 5 ivm sport s avonds.

Tot ik jaar of 16 was en altijd te laat van stal kwam dan kreeg ik het uit de magnetron.

Altijd aardappel groente en vlees. En niet uitgebreid meeste potjes vlees de jus was gewoon water bij het vlees gooien. Vaak stampot.

Enkele keer sla of Chinese maar dat luste ik niet toen. En patat uit de frituur af en toe.

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:04

O ja inderdaad alles op vaste tijden. Half een lunch, vijf uur warme maaltijd, half elf en drie uur koffie. En om acht uur s avonds ook koffie.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 14:08

SusanH schreef:
tones schreef:
Ik heb nog niemand gehoord over krentjesbrij.
Het werd ook wel watergruwel genoemd.

Heerlijk!


Heerlijk? Ik krijg er spontaan weer braakneigingen van :') ik vond dat zo goor. Mijn oma at dat vaak.

En witvis uit de vriezer. Koolvisfilet met gekookte wortels..ik weet niet wat ik viezer vond de wortels of de droge smaakloze vis. Heb ook heel lang gedacht dat ik geen vis lustte daardoor. Vis lust ik wel :j wortels vind ik nog steeds niet te hachelen.


Ja daar kom ik nu dus ook achter, ik lust wel degelijk vis maar door die ervaring en geuren van vroeger altijd gedacht dat ik vis niet lekker vond. Ben nog aan het experimenteren wat betreft vis, binnenkort ga ik toch eens een stukje zalm proberen! Dat vind mn vriend erg lekker en mn dochter ook. Nu ik nog _O-

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:18

Boompje1985 schreef:
SusanH schreef:

Heerlijk? Ik krijg er spontaan weer braakneigingen van :') ik vond dat zo goor. Mijn oma at dat vaak.

En witvis uit de vriezer. Koolvisfilet met gekookte wortels..ik weet niet wat ik viezer vond de wortels of de droge smaakloze vis. Heb ook heel lang gedacht dat ik geen vis lustte daardoor. Vis lust ik wel :j wortels vind ik nog steeds niet te hachelen.


Ja daar kom ik nu dus ook achter, ik lust wel degelijk vis maar door die ervaring en geuren van vroeger altijd gedacht dat ik vis niet lekker vond. Ben nog aan het experimenteren wat betreft vis, binnenkort ga ik toch eens een stukje zalm proberen! Dat vind mn vriend erg lekker en mn dochter ook. Nu ik nog _O-


Precies dit idd, gekookte koolvis/kabeljauwfilet :r :r :r tot ik zelf ging koken en er achter kwam dat vis wel degelijk lekker kan zijn.
Een op de huid gebakken stukje zalm, tonijnsteak, gerookte rode poon, paling enz enz.... jummmmmmmm

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:53

Ik lust nog steeds geen vis

Witvis met n mosterdsausje.
Had ook altijd zo’n graat te pakken. :7

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:55

Owww die witte vis, zooo vies!

Ik vond de griesmeelpap (met vel), rijstepap met krenten en bitterkoekjespudding (met bramenjam) dan wel weer geslaagd!

En af en toe kregen we apple crumble met custardvla :9

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:59

Mijn opa en ik vochten bijna om het vel op de pudding. ;)

Zoolgangster

Berichten: 9584
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:32

Mijn moeder had voor haar trouwen nog even een stoomcursus koken gevolgd, want bij haar thuis kookte een kok... de cursus die mijn moeder volgde was erg basic: avg, macaroni met blokjes ham en tomatenpuree. En de bami goreng was veel te Nederlands, terwijl mam uit Indonesië kwam. Hier zijn kansen gemist. :')
Maar we hielden wel de sambal in ere, die aten we zelfs bij de spruiten, omdat dat de enige manier was, naar mijn mening tenminste, ik hield niet zo van die dingen, om die eetbaar te krijgen. Wel heb ik veel bewondering voor mam, zoals ze iedere dag trouw de aardappels schilde, als ik dat vergelijk met de vele "ik heb vandaag geen zin om te koken" buien van mijn wederhelft en ik, heb ik des te meer bewondering voor dat ze trouw iedere dag weer eten op tafel zette. *\o/*

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:51

Altijd klokslag 17 uur warm eten, bijna iedere week hetzelfde dag menu , in ieder geval alle dagen draadjesvlees wat op zaterdag gebraden werd. Dan werd er ook een pan tomatensoep gemaakt, nooit wat anders behalve in de winter dan was het erwtensoep.
Op dinsdag sowieso andijvie want dan was er markt geweest dus vers, en op vrijdag nassi goreng met smac gemaakt door mijn vader die met zijn diensttijd in Indonesie was geweest en dat daar had leren eten.
Geen pasta of andere buitenlandse gerechten.
Met pasen twee eitjes en met feestdagen ( dat was echt feest!! ) kip met gebakken aardappels.
Met verjaardagen werd nog wel eens het familierecept haringsalade van zoute haring gemaakt. Dit werd door de mannen in de familie gemaakt en de hele familie ook degene die al uit huis waren schoven aan met aanhang.
Bijna nooit een toetje, heeeel af en toe vla.

Zelf eet ik nu alles, waar ik die dag gewoon trek in heb. Doe ideeen op van TV kookboeken of experimenteer wat. Eet nog steeds geen toetjes, en maak eigenlijk alleen kippensoep :+

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:07

En omasoep op verjaardagen. Gewoon groentesoep, maar hoe meer bezoek er kwam, hoe meer water aan toegevoegd werd. Op het laatst had je een soort van water met een verdwaalde vermicelli sliert.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:03

liberia schreef:
En omasoep op verjaardagen. Gewoon groentesoep, maar hoe meer bezoek er kwam, hoe meer water aan toegevoegd werd. Op het laatst had je een soort van water met een verdwaalde vermicelli sliert.


Ja dit ook indd :')

Anonimo12
Berichten: 172
Geregistreerd: 11-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:07

Wat een leuk topic! Bij ons was droge macaroni met Smac wel een wekelijks dieptepunt :Y) Het smaakte voor geen meter, maar gelukkig kan ik er nu smakelijk om lachen!

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:24

Vestlandhest schreef:
Wat een leuk topic! Bij ons was droge macaroni met Smac wel een wekelijks dieptepunt :Y) Het smaakte voor geen meter, maar gelukkig kan ik er nu smakelijk om lachen!


Smacelijk :')

Anonimo12
Berichten: 172
Geregistreerd: 11-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:26

Gimme_Joy schreef:
Vestlandhest schreef:
Wat een leuk topic! Bij ons was droge macaroni met Smac wel een wekelijks dieptepunt :Y) Het smaakte voor geen meter, maar gelukkig kan ik er nu smakelijk om lachen!


Smacelijk :')

Oké, mijn drankje kwam net uit mijn neus :')

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:32

Graag gedaan :D <<)

Petpa

Berichten: 1681
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 10:30

liberia schreef:
En omasoep op verjaardagen. Gewoon groentesoep, maar hoe meer bezoek er kwam, hoe meer water aan toegevoegd werd. Op het laatst had je een soort van water met een verdwaalde vermicelli sliert.


Dat deed mijn oma ook.

En ze deed het trucje ook met bowl ;-)

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 10:34

Bij ons werd de macaroni goddank niet met smac gemaakt, maar met een dikke plak schouderham. En dan een verdwaald beetje prei, wat geraspte kaas, en aan tafel een heleboel ketchup erdoor :')

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 10:36

Ik lustte vroeger alleen kale spaghetti :')

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 10:41

Ik kreeg altijd als we macaroni mey rode saus aten vlak voor we aan tafel gingen een beetje kale macaroni met geraspte kaas en maggi. Nog steeds is dat mijn ultieme comfort food als ik uit de kou van stal kom, of me down voel :')

Rizette
Berichten: 4359
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:10

Gimme_Joy schreef:
Shaggy09 schreef:
Elleboogjes dat is gewoon macaroni toch? :P (generatiekloofje)
Ik vind smac echt zó vies. Het concept alleen al, ingeblikt vlees. :r


Ik gruwel er ook van. Maar. In de gebakken macaroni van mijn oma hoort het gewoon. Elleboogjes, hamblokjes, smac, uien, heel veel kerrie, maggi, ketchup en geraspte kaas. Afgelopen maandag nog bij mn moeder gegeten. Man wat een feest *\o/*

Gebakken marcaroni? Nou word ik benieuwd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:12

Ja smac...of spam zoals de Engelsen zeggen. Wij hadden smac, ui, macaroni en dan ketchup erover heen.

Ik moet altijd aan Monty Python denken als het over spam gaat:


MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:21

Aardappelen, gekookt en een keer per week de resten opgebakken, groenten en vlees. Wel goed vlees, pa was slager. Alles wat exotischer was, moest mijn moeder niet. Als er patat gehaald werd, nam pa een nasischotel. Toen mijn moeder op haar oude dag een nieuwe partner kreeg, viel ik van mijn stoel toen ik hoorde dat ze bij de Chinees gingen eten. Maar nee, ze hadden er hele lekkere friet met halve haan.

Zelfs macaroni of spaghetti kwam er niet, allemaal buitenlands. Ik heb pas echt leren eten en koken toen ik de deur uitging. Alhoewel ik die macaroni met Sman die man mijn van huis uit maakte ook echt niet hoef.

Er was thuis elke dag soep, mijn moeder maakte heerlijke groentesoep. De kleinkinderen van haar tweede man, noemden haar ‘Oma Soep’. Op zondag was er alleen soep en een toetje, meestal vla.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:26

Wij aten vroeger altijd warm in de avond, soep vooraf, aardappels, groenten en vlees. Spaghetti en macaroni aten we ook op zijn tijd, vis ook. Elke zaterdagavond zelf gebakken frietjes met kroketten.