Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29718
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:41

Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 04-03-21 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:42

Nee, dat was namaak slagroom.

DuoPenotti

Berichten: 29718
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:45

Heb een link bijgevoegd.
Nu lijkt dat inderdaad nog alleen slagroom te zijn, toen hadden ze die ook in alle smaken.
Blijkbaar heeft dr oetker dat nu onder de naam kloppudding

Fitzroy

Berichten: 25133
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:46

Saroma? Ik vond dat toch zo vies ...

Roodvos

Berichten: 6675
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:55


nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:56

Nee, het was ook geen saroma, dat kregen we ook wel eens, vooral de banaan en caramel was erg lekker. Het was echt puur een smaakstofje, waardoor je yoghurt naar baanan of zo ging smaken.

DuoPenotti

Berichten: 29718
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:57

Maar toen stond er toch ook nog klop klop op het doosje? Of vergis ik me daar zo in?
Saroma kan ik me echt niet meer herrineren.

Ja idd als luxe toetje.
Ik vond het wel erg lekker.
En ook nooit meer gehad sinds ik uit huis ben, wist niet eens dat het nog bestond.
Toch eens kopen, kijken of het nog lekker is :D

DuoPenotti

Berichten: 29718
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:58

nynke55 schreef:
Nee, het was ook geen saroma, dat kregen we ook wel eens, vooral de banaan en caramel was erg lekker. Het was echt puur een smaakstofje, waardoor je yoghurt naar baanan of zo ging smaken.

Het stijfde dus niet op zoals klop klop/ saroma?

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:59

Ik denk dat wij voor mijn tijd al best gevarieerd aten, en laat!
Weet nog dat de beneden buren al om 17:15 aten en wij pas om 20:00.
Ook waren mijn buurjongetje en ik best slim, gingen we eerst vragen wat zij aten en dan wat wij aten en aan de hand van de antwoorden besloten we of we beneden of boven aten.

Zondag was met de hele familie bij opa en oma eten, goud gele frietjes en sla en gebraden kippenpoten.
Maandag was spinazie of rodekool dag maar geloof niet dat we dat iedere maandag aten. Woensdag gehakt dag, vrijdag was vis dag en later makkelijk dag dus een kroketje op brood, een saté of iets dergelijks en zaterdag is soep met lekker belegde brood dag.

Toen ik op mijn zelf ging wonen was het allesbehalve avg en nog steeds wel een beetje.
Mijn vriend komt echt uit een avg gezin, en die moest wel even wennen aan alle exotische gerechten en specerijen, maar is inmiddels wel om.

Als ik wel eens bij mijn ouders ben en ik krijg de vraag " wat moeten we eten" dan is het dus iets als rodekool met aardappelen en snitzel of andijviestampot, dingen die ik zelf nooit maak.
Gekookte aardappelen heb ik in 16 jaar nog nooit zelf gemaakt.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:04

DuoPenotti schreef:
nynke55 schreef:
Nee, het was ook geen saroma, dat kregen we ook wel eens, vooral de banaan en caramel was erg lekker. Het was echt puur een smaakstofje, waardoor je yoghurt naar baanan of zo ging smaken.

Het stijfde dus niet op zoals klop klop/ saroma?


nee.

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:04

Wij aten vroeger voornamelijk avg, heel soms macaroni, groentesoep of een stamppot. Grappig genoeg aten we wel alles, ondanks dat we weinig bijzondere dingen aten thuis. Op vakantie in Frankrijk aten we rustig escargots en dat soort dingen.

Toen we wat ouder werden ging mijn moeder wat meer experimenteren en aten we ook wel eens mexicaans, verschillende soorten pasta's, ovenschotels, van alles eigenlijk. Maar ook nog steeds erg vaak avg.

Toen ik uit huis ging heb ik jaren geen of nauwelijks avg gegeten, maar sinds we kinderen hebben komt het toch weer vaker op tafel. Zij kunnen de meer exotische keuken niet zo waarderen :+ Al gaat dat ook steeds beter, maar een gehaktbal met bloemkool en gekookte aardappelen blijft toch favoriet.

Froukje_J

Berichten: 2213
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Fryslan

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:21

Toen ik nog thuis woonde was het verschillend dus ene week middag warm andere week in de avond warm eten(vader ploegendienst)
Hier was het maandag dinsdag donderdag aardappelen groente vlees.
Woensdag en zaterdag pasta nasi o.i.d. zondag patat met vlees. En vrijdags stamppot. In het weekend aten we trouwens tussen de middag warm.

Nu ik samenwoon en gezin heb is het elke avond warm eten een vast schema heb ik niet we eten waar we zin in hebben

MoriMann

Berichten: 800
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: This side of reality

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:22

Maandag t/m donderdag kon van alles zijn. AGV, stamppot, spaghetti/macaroni (elleboogjes met zo'n pakje macaronikruiden en een 'groentepakket', niet echt een feestje :') ) iets met rijst.. Net wat er in de aanbieding was :Y) Toetje was vla, meestal vanille en/of chocolade.

Vrijdag was patat + snack, zaterdag brood. Vaak met ei, soms met iets anders.

Zondag kon ook weer alle kanten op, maar voor mijn gevoel vaak nasi of iets anders met rijst. Of soep of 'iets makkelijks' als we op familiebezoek waren geweest.

De tijd kon varieren, maar meestal ergens tusen 17:00 en 18:00.

Met kerst en pasen iets bijzonders. Vaak gourmetten.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:23

Bij ons werd elke dag gekookt en aan tafel gegeten, meestal agv, mijn moeder kon gelukkig goed koken ;)

Zondags standaard de rundvleessoep vooraf, waar vaak van het vlees nog een lekkere koude schotel gemaakt werd. Rundvleessoep is nog steeds niet mijn favoriet, eigenlijk geen een soep.
De koude schotel daarintegen, zalig.

Mijn vader maakte dan op zondag kookpudding, keuze uit vanille of choco, iets anders kon ie niet :+
En nee, bij ons kwam er niet veel aan pakjes/zakjes in huis.
Mijn moeder kwam nog uit een gezin, waar het heel normaal was dat er zelf geslacht werd, en alles zelf gemaakt, in het weekeind altijd zelfgebakken vlaaien.
O ja, op vrijdag vis inderdaad...het katholieke zuiden hé?

Mijn vader had een grote moestuin, dus groente en fruit ingeweckt in de kelder, kersen, pruimen, peren...lekker. Konijnen om te slachten in de stal, dat was in die tijd zo.

Achteraf gezien, weet ik wel zeker dat wij beter gegeten hebben als menig ander gezin uit de buurt.
Er waren ook altijd wel mensen die met een potje/pannetje eten kwamen halen, en ik kan me niet eens voor de geest halen dat er eens in een weekeinde precies tegen etenstijd geen mensen aan de deur stonden, die uiteraard mee moesten eten :o

Die truuk met lekkers op tafel, en "dat is voor grote mensen" heeft ooit een tante tegen ons kinderen willen zeggen, in onze woonkamer thuis, heeft mijn moeder meteen een stokje voor gestoken, als er koekjes/taart of cake voor het bezoek was, kregen wij dat uiteraard ook.

Frisdrank hadden wij zo goed als nooit, alleen die glazen flessen geuze af en toe, en van die zakjes bruis die je in water kon oplossen.

Fitzroy

Berichten: 25133
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:27

Gazeuse bedoel je denk ik? Die hadden wij ook. Ik vond dat best lekker, eens kijken of dat nog bestaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:28

Wat grappig om te lezen hoe ieders eetgewoonten zo verschilden vroeger! Wij aten altijd 's avonds warm, de ene keer kookte mijn vader, de andere keer mijn moeder.

Mijn vader is marinekok geweest dus als mijn vader kookte waren het vaak iets meer exotische gerechten, denk bv aan nasi of rendang of andere dingen waar hij langer voor in de keuken moest staan. Mijn moeder kookte vooral doordeweeks en dat wisselde eigenlijk super erg. De ene keer AVG of een stamppot, de andere keer een curry of noodles. Ik ben iig opgegroeid met best een uitgebreid voedingspatroon in de vorm van soorten eten.

Toen mijn zusje en ik ouder werden zijn we overigens ook nog wel een slagje minder Nederlands gaan eten (hielden we allebei niet van). Maar ook toen we heel jong waren was pasta met sardientjes of tortellini met gorgonzolasaus hier al een favoriet, terwijl mijn leeftijdsgenoten daar vaak niets van moesten hebben.

Frisdrank hadden wij overigens ook nooit in huis, pas toen m'n zusje en ik op de leeftijd kwamen dat we zelf dingen meenamen van de supermarkt. Toen werd er heel af en toe cola in huis gehaald ook wel. Ik dronk als kind echt absurd veel melk (denk makkelijk 2 liter op een dag), en verder gewoon water of limonade. Oh en we kregen naar school altijd Capri-Sun mee, en een Liga milkbreak :)) Met de lunch moesten we altijd eerst een boterham met hartig beleg, daarna pas met zoet. Ik was alleen geen grote eter als kind dus lunchte meestal met maar 1 boterham. Ontbijt was altijd simpel, paar beschuitjes of Brinta.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-03-21 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29718
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:29

Citaat:
Mijn moeder kwam nog uit een gezin, waar het heel normaal was dat er zelf geslacht werd

Dat was bij ons thuis inderdaad ook nog.
Grote vriezer, toen nog zo'n kist.
Vol met vlees van eigen varken en koe werd gedeeld met buren.
Maar ook eigen groente ingevroren.
Melk uit de tank van de buren.
Weinig supermarkt dus.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:30

Fitzroy schreef:
Gazeuse bedoel je denk ik? Die hadden wij ook. Ik vond dat best lekker, eens kijken of dat nog bestaat.

Van die beugelflessen, met frambozensmaak, ja die was idd lekker.

O, en wat ik me kan herinneren, als er een feestje/verjaardag was, dan gingen we met de hele familie "uit eten" bij de chinees in ons dorp, feest, want dat werd ook niet elke week gedaan.

Duopenotti: idd, mijn moeder was dan ook nog van het zelf zure zult, balkenbrij ed. maken.
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 04-03-21 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:35

Roodvos schreef:
Saroma inderdaad:
https://vroegert.nl/lekkerste-toetjes-van-vroeger/2/

Dat stond bij ons vroeger ook vaak op het menu als toetje. Goedkoop en toch een "luxe toetje".

Wij noemden dat thuis idd ook Klop Klop.


Oh ja die pakjes met poeder van Saroma. Dat was inderdaad toch een beetje bijzonder op een doordeweekse dag voor weinig. En er kwam geen vies vel op zoals bij kookpuddings, heel belangrijk. Gek waren we erop :D

Mijn moeder had zelf voortijdig per ongeluk de vanille yoghurt uitgevonden door restjes bij elkaar te doen.

En waarom maak ik eigenlijk nooit gewone yoghurt met banaan en suiker? Dat was om oude bananen op te maken. Heerlijk. Tegenwoordig zit ik aan de Griekse yoghurt.
Laatst bijgewerkt door Boras op 04-03-21 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:37

Oude bananen (en ook als er veel aardbeien waren trouwens) werden daar bij ons heerlijke milkshakes vers van gemaakt, mijn moeder had een hele fijne grote blender in die tijd.

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:54

Gazeuse bestaat hier nog in de supermarkt.
Fantastische boeren kon je daar van laten. :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34675
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:09

Ja saroma met kloklop. Feest was dat. Of zelfgemaakte griesmeel pudding met rode saus.

DuoPenotti

Berichten: 29718
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:13

iiieeuw griesmeel

Sowieso van die kook puddings met vel...gruwelijk!!!!!!

Met kerst kregen we elk jaar een of andere groene vieze pudding met bitterkoekjes.
Mijn moeder vond dat geloof ik feestpudding...gatverdamme... :D

Supervixen

Berichten: 12859
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:16

Veel avg vroeger, maar ook wel eens macaroni/spagetti, pannenkoeken of chinees/patat. Yoghurt of vla als toetje.
Wat ik vroeger voor mijn neus kreeg en nu nooit meer eet: macaroni, varkensvlees, gekookte rode kool, bruine bonen en erwtensoep :r .
Mijn vader had een volkstuin, dus we aten eigenlijk nooit uit pot of blik, behalve de bruine bonen dan.
Toetjes eet ik bijna niet meer, in de zomer wel eens een waterijsje na het eten of soms een bakje chocolademousse.

Ik kook zelf een keer of 3 avg, maar de v staat dan vaak voor vega. Wij aten elke dag vlees vroeger, nu eet ik ongeveer twee keer per week vlees.

kydaula

Berichten: 139
Geregistreerd: 04-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:34

Oh topic naar mijn hart :')
Mijn moeder is afhankelijk van het gerecht een wereld kok , of een echte braggelaar _O-

Wij aten altijd wel wisselend, natuurlijk minimaal 1keer per week frietjes met snack. soms ook een keer saté of varkenshaas met champignonroomsaus( die oma dan maakte :):) ) waarbij dan ook nog eens frietjes of aardappelkroketjes.
Mijn moeder probeerde gelukkig veel , maar wij als kind het liefst gekookte aardappelen met bloemkool en een gehaktbal of worstje ofzo dat kon ze echt gewoon niet , die jus was net water _O-
Daarentegen , mijn oma's konden zó goed koken dus wouden we standaard dat eten daar. 1 oma woont nog altijd dichtbij en daar eten we nog regelmatig, en de andere was alleen in vakanties vanwege de afstand maar ook daar schuif ik nu nog 2wekelijks graag aan , en krijg dan als nog het AVG'tje geserveerd
Nu schuiven we elke zaterdag bij mijn ouders aan , ik met ons dochtertje + vriend die altijd later komt vanuit werk, mijn broertje en twee jongere zusjes. Het is altijd zoete inval zaterdag , met friet oid. Heeeerlijk. Eten is bij ons echt een gezellig samen zijn, altijd druk en gek doen.
En soms op zondag wederom.
Thuis koken is eigenlijk hetzelfde , dan avg en dan eens iets italiaans/grieks. Afwisseling genoeg en schoonfamilie ( 365d per jaar ongezout avg ) schuiven ook graag aan.