Kun je hangop warm verwerken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Kun je hangop warm verwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 21:49

Ik at altijd graag mijn pizza met creme fraiche, mozzarella, ananas, banaan en veel kaas.
Ik blijk helaas gewone melkproducten niet te verdragen. Wel kan ik A2A2 melkproducten verdragen.

Ik kan echter niet alle melkproducten kopen in A2A2 variant en creme fraiche is helaas niet verkrijgbaar. Zelf maken zie ik niet zo zitten. Wat ik wel kan krijgen is hangop. Ik vroeg me af kan ik de creme fraiche op mijn pizza vervangen door hangop (ik gebruik het als alternatief voor tomatensaus op de bodem zeg maar). Of is hangop niet geschikt om zo verhit te worden?

Gamova
Berichten: 1007
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Kun je hangop warm verwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 21:53

In de oven weet ik niet zo goed maar ik gebruik allerlei creatieve alternatieven voor crème fraiche en room als ik het niet in huis heb. Nadeel van sommige kwark producten is het vocht wat gaat scheiden van de eiwitten waardoor alles soggy wordt. Ik kan me voorstellen dat dit bij hangop wel mee valt omdat er al minder vocht in zit.

Nu moet ik zeggen dat het bij mij meestal koude gerechten zijn zoals nachos waar ik kwark of griekse yoghurt gebruik in plaats van crème fraiche of juist pasta sauzen en curry achtige potjes...

Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:16

Is haver creme fraiche een optie? Die is melkvrij en echt prima qua smaak ergens in verwerkt.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Re: Kun je hangop warm verwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:37

Je hebt ook een soya variant.
Kan je helemaal niet tegen het melkproduct of niet tegen de lactose?
Lactose vrij heb je nog wel wat meer opties

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Kun je hangop warm verwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:40

Vuistregel: vette melkproducten kun je verhitten, magere niet.
Hangop is mager, en gaat dus schiften bij verhitten.

noviceh

Berichten: 4782
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Kun je hangop warm verwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:52

Ik verdraag gewone melkproducten ook slecht. Creme fraiche koop ik sinds kort van Arla.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:54

alpro cuisine is ook goed, of kokosroom?

x_ankieee

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 23:02

Totaal off-topic maar wát :oo _O-

Citaat:
pizza met creme fraiche, mozzarella, ananas, banaan en veel kaas


Is dit echt een gangbare combi? Banaan met kaas?

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 23:24

Lestria schreef:
Is haver creme fraiche een optie? Die is melkvrij en echt prima qua smaak ergens in verwerkt.


Helaas is niet alleen melk het probleem, gluten is een van de andere problemen en de haver waarvan ze die creme fraiche maken is niet glutenvrij helaas.


bcd94 schreef:
Je hebt ook een soya variant.
Kan je helemaal niet tegen het melkproduct of niet tegen de lactose?
Lactose vrij heb je nog wel wat meer opties


Soja is de volgende op de lijst met problemen, ik vermijd het zoveel mogelijk. Het gaat om het melkeiwit, niet om de lactose. Ik kan dus alleen A2A2 melk verdragen en producten die daarvan gemaakt zijn omdat het caseine eiwit daarin anders is dan bij gewone melk. Lactosevrij was idd veel makkelijker geweest.


Ibbel schreef:
Vuistregel: vette melkproducten kun je verhitten, magere niet.
Hangop is mager, en gaat dus schiften bij verhitten.


Verdorie, dat is jammer, goede vuistregel, al had ik zelf niet kunnen bepalen dat hangop mager zou zijn haha, waarom als je vocht wegneemt van volle yoghurt is het product alsnog mager dan? Slagroom kan ik wel krijgen, maar is sowieso te vloeibaar om de creme fraiche mee te vervangen.


noviceh schreef:
Ik verdraag gewone melkproducten ook slecht. Creme fraiche koop ik sinds kort van Arla.


Helaas ik eet zeer beperkt producten waar een kleine hoeveelheid soja in verwerkt zit, als in heel af en toe en alleen als het geen hoofdbestanddeel is.


ellepel schreef:
alpro cuisine is ook goed, of kokosroom?


Kokosroom, geen idee, misschien zou de smaak bij de rest kunnen passen, ik ga er eens over nadenken! Alpro Cuisine dus niet vanwege de soja :)


x_ankieee schreef:
Totaal off-topic maar wát :oo _O-

Citaat:
pizza met creme fraiche, mozzarella, ananas, banaan en veel kaas


Is dit echt een gangbare combi? Banaan met kaas?


Gangbaar weet ik niet, maar goddelijk wel haha, familiekwaaltje denk ik want ik heb deze combi van mijn zus geleerd _O-


Bedankt allemaal voor de reacties en het meedenken! Meer input blijft uiteraard welkom, je weet nooit welk gouden idee ik over het hoofd zie :D

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 08:50

kun jeniet zelf creme fraiche gaan maken van de melk die je hebt?
staan vast wel recepten op internet om het te maken.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: Kun je hangop warm verwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:06

Zou het een optie zijn om slagroom eerst in te koken zodat het dikker wordt? Hier, in Frankrijk, heeft iedere pizzaboer pizza's met tomatensaus en pizza's met een slagroom basis en daar wordt gewoon slagroom voor gebruikt, dus crux is dan dat de slagroom altijd als laatste eroverheen gaat en niet zoals tomatensaus eronder. Wanneer er al dingen op de bodem liggen houden die de slagroom tegen van het eraf stromen

Brainless

Berichten: 29735
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:13

Ibbel schreef:
Vuistregel: vette melkproducten kun je verhitten, magere niet.
Hangop is mager, en gaat dus schiften bij verhitten.

Hangop is juist niet mager (de wei gaat er uit en alle vetten blijven achter) en al helemaal niet als je hem met volle yoghurt maakt.
Je kan hangop ook gebruiken in taarten (een soort cheesecake) die je nog moet afbakken.

Je kan zeker crème fraiche vervangen door hangop, creme fraiche heeft als basis yoghurt (gemengd met slagroom).

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:33

Brainless schreef:
Hangop is juist niet mager (de wei gaat er uit en alle vetten blijven achter) en al helemaal niet als je hem met volle yoghurt maakt.
Je kan hangop ook gebruiken in taarten (een soort cheesecake) die je nog moet afbakken.

Je kan zeker crème fraiche vervangen door hangop, creme fraiche heeft als basis yoghurt (gemengd met slagroom).

Weet niet of je dat zo kunt stellen, volle yoghurt heeft zo'n 4,4 gram vet per 150 gram, sommige Griekse yoghurt meer, zo'n 7 gram en crème fraîche 45 gram vet per 150 gram. Ik kan niet vinden hoeveel vet er in hangop gemaakt van volle yoghurt zit maar ik kan me niet voorstellen dat dat een erg hoog gehalte zal worden. Je zou er natuurlijk wel slagroom doorheen kunnen mengen, misschien dat je dan uiteindelijk dichter bij crème fraîche in de buurt komt

Brainless

Berichten: 29735
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Kun je hangop warm verwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:37

Maar alsnog is hangop gewoon warm te verwerken .. wordt ook als alternatief voor creme fraiche gebruikt.
Creme fraiche kun je ook pas na het koken toevoegen, dus alles waar CF voor wordt gebruikt kun je ook yoghurt gebruiken.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Kun je hangop warm verwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:43

Hangop is bij mij van karnemelk gemaakt :)) Sorry :D En karnemelk is uiteraard zo mager als wat, dat is de melk die overblijft na het boter (vet) karnen.

Maar dan nog, ook yoghurt kun je niet verwarmen, dat gaat net zo goed schiften.
Magere kookroom heeft iets van 7% vet, dat is het absolute minimum.

Brainless

Berichten: 29735
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Kun je hangop warm verwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:46

Yoghurt kun je niet koken, maar wel in warme gerechten verwerken; mits de kook er al goed af is.
Net zoals je CF verwerkt.

Heb het jaren gedaan en nooit problemen mee gehad.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:49

Ik denk dat je sour cream met creme fraiche verwart. Creme fraiche (meestal 30% vet) kun je verhitten, sour cream (onder de 10% vet) kun je na afloop toevoegen, net als yoghurt. Is ook een logische vervanger voor sour (zuur) cream omdat yoghurt ook zuur is.

TS wil er een pizzabodem mee beleggen, dus het moet iig 10 minuten in de oven kunnen zonder te schiften

Casca
Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:51

Wauw! Nog iemand die de pizza met mozzerella en banaan eet! Het is echt een eerlijke combinatie :P
Helaas heb ik geen antwoord op je vraag, ik eet hem altijd zonder creme fraiche en ananas..

Er is ook een witlofschotel met diezelfde combinatie, wellicht is dat een optie?

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Kun je hangop warm verwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 19:10

Bedankt nogmaals allemaal, ik heb uiteindelijk besloten om gewoon heel veel buffelmozzarella erop te doen en verder geen smeerbare bodembedekker en aangezien ik hem sowieso altijd rijkelijk beleg ging dat prima, hij was heerlijk!!

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 19:27

x_ankieee schreef:
Totaal off-topic maar wát :oo _O-

Citaat:
pizza met creme fraiche, mozzarella, ananas, banaan en veel kaas


Is dit echt een gangbare combi? Banaan met kaas?

Nog meer off topic:
Banaan kaas tosti, ook in variant aardbeienjam ertussen.... mmmmm! Nomnomnom!

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Kun je hangop warm verwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 20:20

@Cissy die (zonder jam) eet ik ook graag inderdaad :D