Rooibos proberen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26501
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 23:29

Nieren zijn gewoon 100% in orde. Dus dat mag vast wel. Alleen is de vraag of ik dat lekker vind.

Water op 85 ipv 100, hoe doe je dat? Want ik heb een eenvoudige waterkoker zonder temperatuurregeling od (alleen een aan/uit knop en een knop om deksel te openen) en een thermometer heb ik ook niet.

De rest met rooibostips bedankt! Ik ga ze zeker in het achterhoofd houden!

Telpeva

Berichten: 14777
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 23:34

Killed schreef:
Wat ik heel fijn vind bij thee, niet specifiek rooibos. Is het water niet op 100graden maar op 85graden, zo heb je die bitterheid niet, geen suiker of honing meer nodig

Interessant, die heb ik nog niet eerder gehoord dat ga ik eens proberen!

Prairy
Berichten: 9129
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 23:39

Hier een echte rooibos drinker :D
Pickwick is echt bagger, sorry.

Ik drink het vaak met honing, van teveel suiker krijg ik last van schimmel infecties.

Water is bij mij gewoon 100 graden en ik laat het er soms minuten inhangen omdat ik het vergeet, wordt niet bitter. Zwarte thee is 3x soppen en dan moet het eruit omdat ik het bitter vind :P

Mijn all time favoriete is de rooibos cranberry van Infinitea, kun je online bestellen bij ze.
Lekker zoete geur, heb er al veel mensen blij mee gemaakt (die het zelf ook weer kopen). Deze is ook erg lekker als ijsthee (want ik vergeet niet alleen het zakje zeg maar....)

Rooibos Holland daar is met sinaasappel geur/smaak.

Simon Levelt heeft ook goede thee.
Zij hebben (hadden?) ook honeybush met mango, zeg maar het zusje van rooibos.

Dit is allemaal losse thee, dus wel even van die zakjes mee bestellen :)

Een heel iets anders, stukjes gember (niet teveel!) met stukjes sinaasappel in heet water is ook lekker. Of citroenmelisse (kruid), dan wel oppassen met te heet water.
Of natuurlijk de standaard munt in heet water.

Smakelijk!

Edit : zie dat je niet heel ver van Deventer woont, daar is een Engels restaurant achter een Dickens museum, daar kun je best ok eten, maar ook thee drinken. Daar verkopen ze ook thee, voor een prima prijs (beter als de theewinkel er schuin tegenover). Daar heb ik laatst ook een lekkere rooibos gedronken.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 15-04-21 23:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 23:44

Misschien niet helemaal on-topic, maar als je van groene thee houdt kan ik celestial seasonings sleepytime decaf green tea aanraden. Groene thee zonder theïne! Ik drink het liefst groene thee maar ik moet 's avonds echt geen cafeïne/theïne houdende dranken drinken. Deze thee vind ik persoonlijk erg lekker :)

Deze variant heb ik het dan over: https://www.hollandandbarrett.nl/shop/p ... XnEALw_wcB
Hebben ze ook gewoon bij de supermarkt.

Killed

Berichten: 1576
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 23:49

JPitty schreef:
Nieren zijn gewoon 100% in orde. Dus dat mag vast wel. Alleen is de vraag of ik dat lekker vind.

Water op 85 ipv 100, hoe doe je dat? Want ik heb een eenvoudige waterkoker zonder temperatuurregeling od (alleen een aan/uit knop en een knop om deksel te openen) en een thermometer heb ik ook niet.

De rest met rooibostips bedankt! Ik ga ze zeker in het achterhoofd houden!


Ik heb een waterkoker die je kan instellen op hoeveel graden je wilt, als ik elders ben dan giet ik een beetje koud water bij in m’n tas, geen idee hoeveel graden het dan is, maar wordt toch ook iets minder bitter dan

Iris82

Berichten: 39857
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Rooibos proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 07:48

Als je veel thee drinkt gaat er sowieso een wereld voor je open als je een waterkoker met instelbare temperatuur koopt. Thee heeft nog nooit zo lekker gesmaakt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34711
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 07:52

Ik vind thee juist alleen lekker als het water echt gekookt heeft. Hebben op het werk bijvoorbeeld warm water uit zo'n koffie automaat. Heb je lauwe thee. Thee moet heel warm zijn. Warmer dan koffie. Vind ik.

Iris82

Berichten: 39857
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 07:54

SusanH schreef:
Ik vind thee juist alleen lekker als het water echt gekookt heeft. Hebben op het werk bijvoorbeeld warm water uit zo'n koffie automaat. Heb je lauwe thee. Thee moet heel warm zijn. Warmer dan koffie. Vind ik.


Drink je ook wel groene of witte of kruidenthee?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34711
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 07:56

Ja. En juist de groene thee vind ik het lekkerst als het water net van de kook af is.

Iris82

Berichten: 39857
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Rooibos proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 07:57

Lol. Oké. Smaken verschillen! Ik vind groene thee van gekookt water echt zo bitter. :)

Denise_Storm

Berichten: 2372
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Rooibos proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 08:00

Rooibos vanille en rooibos kaneel van Simon Levelt! <3

Kookaburra

Berichten: 5426
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 08:06

Iris82 schreef:
Lol. Oké. Smaken verschillen! Ik vind groene thee van gekookt water echt zo bitter. :)

Ik had gister dus ook groene thee gepakt. Drink normaal nooit groene thee.

Ik met gekookt water en theezakje naar mijn werkplek. Thee er in... Een minuutje later dacht ik 'ships! Dit is groene thee!'. Dus ik snsl de verpakking erbij, maar deze kon op 100°C en was absoluut niet bitter.
Ze bestaan dus wel :=

Amber_anne

Berichten: 6939
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Rooibos proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 08:09

Bij groene en witte thee wordt dus aangeraden dit niet op 100 graden te zetten. Bij rooibos is dat niet nodig

Shenavallie
Berichten: 11597
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 08:10

Echte (pure) rooibos thee helpt tegen heel veel kwaaltjes, ook huidproblemen. Hiervoor gebruikte ik vroeger de rooibos thee van Annique (verkrijgbaar via de gezond & wel drogisterijen bijvoorbeeld), welke ik mijn zoon toen liet drinken of zijn lijf mee waste, dan wel de aangedane plekken mee depte.

Shenavallie
Berichten: 11597
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 08:13

Kookaburra schreef:
Iris82 schreef:
Lol. Oké. Smaken verschillen! Ik vind groene thee van gekookt water echt zo bitter. :)

Ik had gister dus ook groene thee gepakt. Drink normaal nooit groene thee.

Ik met gekookt water en theezakje naar mijn werkplek. Thee er in... Een minuutje later dacht ik 'ships! Dit is groene thee!'. Dus ik snsl de verpakking erbij, maar deze kon op 100°C en was absoluut niet bitter.
Ze bestaan dus wel :=

Het bestaat inderdaad zeker, maar is theesoort afhankelijk. De groene en witte thee die ik thuis heb, kun je rustig met 100 graden zetten, maar die op mijn werk smaakt echt afschuwelijk dan. Dan is het net of je gewoon zwarte thee aan het drinken bent, heel bitter.

Kookaburra

Berichten: 5426
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 08:23

Oh, ik herken het zeker hoor :D Ik heb ook iets te vaak bittere witte en groene thee gedronken vroeger := Ik begin die theesoorten nu pas wat te waarderen ;)

Tip voor topicstarter. Een theezakje 'soppen' is stiekem een no-go ;) Dan komt er amper smaak aan je thee. Op de verpakking van thee staat vaak hoe lang je het in 'moet' laten trekken. Bij rooibos kan langer geen kwaad.

Janneke2

Berichten: 22819
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 08:27

JPitty schreef:
Wat een interessante tips al, bedankt! Ben inderdaad ook gek op fruitthee, dus die met mango-perziksmaak kan ik ook zeker proberen. Pickwick met honing klinkt ook goed. Ga ze gelijk opschrijven!

Als je bedoeling is dat je geen theïne binnenkrijgt, is het even opletten of dit geen kwestie is van 'zwarte thee met een smaakje'.

Wat je ook kunt proberen : bij een vriendelijke echte drogist wat 'rondsnuffelen' in zo ongeveer de letterlijke zin van het woord. Zo dronk ik een tijd zoethout met pepermuntblad en momenteel paardebloemblad met vlierbloesem.

Mbt groene thee : ik vond dat maar bitter vies - TOT iemand zo lief was om te zeggen dat je het water moet laten afkoelen tot 70 graden...

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 08:27

Ik heb echt groene thee trauma’s van mijn coschappen. Dan werd er een blad met thee neergezet met zakje er al in. Maar je had pas tijd om te drinken nadat de patiënt weg was natuurlijk. Vies dat dat was, vreselijk bitter en zuur. Sindsdien drink ik geen groene thee meer. :')

paars

Berichten: 5601
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 08:31

Leuk topic! Weer wat geleerd.
Ik vond een site: https://www.vanbruggenthee.nl/blogs/blo ... voor-thee/
Als je een waterkoker met temp instelling hebt hoeft het volgens hen idd niet te koken. En de bitterheid idd komt door te heet water.
Interessant toch zoveel nieuwe info mbt ons dagelijks koppie thee :D

Ann_moi

Berichten: 3856
Geregistreerd: 11-04-06

Re: Rooibos proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 08:41

Je kan ook naar een thee/koffie winkel gaan en vragen of ze aanraders hebben. Ik heb afgelopen weekend een heerlijke rooibos chai gevonden, en laatst kreeg ik van een vriendin sprookjes thee, rooibos met kruiden als rozenmarijn en rozenblaadjes. Ik vind het een heerlijke thee om mee te varieren. :)
Ben ook heel gek op de pickwick Rooibos Mango&Peach, die vind ik lekker fris.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26501
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 15:23

Kookabuura: dat soppen doe ik sowieso nooit. Hang het zakje erin en laat lekker trekken.

Degenen met tips voor temperatuur van de thee: mocht deze waterkoker het ooit begeven, dan ga ik daar zeker eens op letten bij aanschaf van een nieuwe!

Iemand gaf nog tip bij losse thee voor die filterzakjes: die gebruik ik nooit. Heb momenteel 1 potje losse thee staan en die gebruik in een metalen thee-ei. Na gebruik even afwassen en klaar. Zijn heel fijn vind ik!

paars: die blog heb ik even gelezen, erg interessant! Heb er even een bladwijzer van gemaakt, om die tips later nog eens terug te vinden!

Ben idd ook al aan het rondsnuffelen bij online theewinkels, erg verhelderend! Helemaal theïne vrij hoeft niet, maar ze raden het wel aan. En in de hoop die blaas weer wat rustiger te krijgen ben ik bereid allerlei tips uit te proberen. Ben er intussen al ruim 4 jaar mee bezig, en er echt wel beetje zat van... Hoewel... beetje? Beetje HEEEL ERG ZAT van, dat is betere benaming...

Maar wil toch ook wel graag de thee die nog heb eerst opmaken. Naast potje losse thee heb ik ook nog 40 theezakjes in drie verschillende smaken. Pas als die op zijn en ik nieuwe nodig heb ga ik over op theïne vrij. Als het al maar iets helpt, ben ik al blij.

tamary

Berichten: 29206
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:33

Thee water moet liefst gekookt hebben, dan laten afkoelen tot juiste temp. Je kan simpel een kookwekker zetten (zeg 3-5 min.) als de waterkoker afslaat om het water wat te laten afkoelen. Vanaf wat hoger dus verder boven de mok je water gieten koelt het ook wat af. Je hebt dus niet een speciale waterkoker nodig om theewater op een gewenste temperatuur te krijgen.

Rooibos met specerijen van ah drink ik hier. Meeste thee met vruchten of honing zijn mij veel te zoet. Juiste temperatuur water maakt zoeten eigenlijk overbodig. Hoe minder je toevoegd aan zoet hoe meer kleine verschillen je gaat proeven en waarderen.

Sintara

Berichten: 7439
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:39

SusanH schreef:
Ik vind thee juist alleen lekker als het water echt gekookt heeft. Hebben op het werk bijvoorbeeld warm water uit zo'n koffie automaat. Heb je lauwe thee. Thee moet heel warm zijn. Warmer dan koffie. Vind ik.

Dat heb ik nou ook, het moet juist koken! Ik heb er een hekel aan als ze in een restaurant aan komen zetten met een beker warm water waar de thee nog in moet, dan kan die nooit goed trekken.
Alleen groene thee kan in kouder water, maar daar gooien ze vaak citrus in en dan smaakt het naar afwaswater :o

paars

Berichten: 5601
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:39

JPitty schreef:
wil toch ook wel graag de thee die nog heb eerst opmaken. Naast potje losse thee heb ik ook nog 40 theezakjes in drie verschillende smaken. Pas als die op zijn en ik nieuwe nodig heb ga ik over op theïne vrij. Als het al maar iets helpt, ben ik al blij.

Hmmm dat je niet wilt verspillen dat snap ik. Als het gaat om je gezondheid zou je kunnen overwegen toch met de “nieuwe” thee te beginnen. De thee die je nog over hebt bederft niet en kan je gebruiken bij gasten of weggeven / ruilen met mss een vriendin/familie lid? Of bewaren.
Dan heb je eerder duidelijkheid of het je helpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:56

tamary schreef:
Thee water moet liefst gekookt hebben, dan laten afkoelen tot juiste temp. Je kan simpel een kookwekker zetten (zeg 3-5 min.) als de waterkoker afslaat om het water wat te laten afkoelen. Vanaf wat hoger dus verder boven de mok je water gieten koelt het ook wat af. Je hebt dus niet een speciale waterkoker nodig om theewater op een gewenste temperatuur te krijgen.

Rooibos met specerijen van ah drink ik hier. Meeste thee met vruchten of honing zijn mij veel te zoet. Juiste temperatuur water maakt zoeten eigenlijk overbodig. Hoe minder je toevoegd aan zoet hoe meer kleine verschillen je gaat proeven en waarderen.
Zo doe ik het ook inderdaad. :j Ik heb wel een thermometer, maar geen fancy waterkoker of zo.