Slowcoocker recepten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Slowcoocker recepten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 11:08


Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:24

Ik gebruik hem soms wel eens.
Ik heb een grote van russel hobbs denk ik, die kan braden, slowcooken, stomen, grillen.
Ik gebruik meestal de braad en daaropvolgend slowcookfunctie.

Belgisch stoofvlees.
- warm in een kommetje je bruin bier op (ik gebruik graag leffe, of rodenbach als je iets zurigers wil)
- smelt wat echt boter, braad je stoofvlees rondom aan, peper en zout of stoofvleeskruiden,
- voeg een uitje toe en braad ook aan.
- Als de boel dichtgeschroeid is, giet je er je warm bier op.
- een bruine boterham besmeren met pittige mosterd, ondersteboven erop leggen
- bouillonblokjes toevoegen (1 per halve liter vocht, runderbouillon)
- naar smaak kan je laurierblaadjes toevoegen, een lepel bruine suiker of perenstroop.
- minstens 12 uur op low, tot het vlees uit elkaar valt.

Daarna even de braadfunctie weer opzetten en de saus oproeren met bruine maizena express.

Ik gebruik 1 ui op 1 kilo stoofvlees, bier tot het net onder staat. (ik hou van veel saus)

lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Slowcoocker recepten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 13:15

Ik heb een Andrew James (merk is inmiddels failliet en wordt niet meer verkocht -O-) van 3,5l zonder timer of digitaal scherm, enkel een draaiknop.
AJ, zoals ik hem liefkozend noem, is inmiddels ruim 4 jaar oud en behoorlijk intensief gebruikt, die mag nu met pensioen en zal er bij het maken van uitgebreidere/meerdere gerechten bij gepakt worden. :)
En sinds gisteren heb ik een Tristar, ook met enkel een draaiknop en 3,5l inhoud als opvolger voor AJ.

Mijn favoriete recepten zijn tot nu toe:
Chinese tomatensoep
Kip met champignons in roomsaus
Champignonsoep
Indische hachee

Er is/zijn meer topics over de slowcooker trouwens, die zullen wel flink naar beneden gezakt zijn hier in VT. :)

_Kellyy

Berichten: 2422
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuid-Holland/Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 13:24

Ik heb hem ook, maar gebruik hem eigenlijk veel te weinig.
Het enige wat wij er tot nu toe in hebben gemaakt is beenham (die wel errug lekker is :9 ).

Ik lees dus graag even mee voor meer inspiratie. :D

lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Slowcoocker recepten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 13:27

Hier staan verschillende ervaringen en recepten in:
[VT] crockpot

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Slowcoocker recepten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 13:37

Ik lees mee.
Ik heb geen slowcooker, maar kwam er pas achter dat je slowcooker recepten ook heel goed op een inductiepit kan klaarmaken.
Ben benieuwd of er ook lekkere vegetarische/vegan recepten zijn.

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 13:42

Ik zie al lekkere dingen voorbij komen. Het andere topic had ik gevonden maar leek meer over het apparaat zelf te gaan terwijl ik graag recepten uitwissel.

Hoe maak je die Beenham _Kellyy?

Ben ook erg benieuwd naar de chineese tomatensoep van lor1_1984, lijkt mij super om ook soepjes met dat ding te maken.
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 23-04-21 13:48, in het totaal 2 keer bewerkt

AmyJamess

Berichten: 2120
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 13:44

Ik volg ook. Heb afgelopen kerst een slowcooker van mijn oom en tante gekregen. Als ik een nieuw huisje heb hoop ik er lekker gerechten mee te maken.

lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 13:44


lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 13:57

Thats_Me schreef:
Ik zie al lekkere dingen voorbij komen. Het andere topic had ik gevonden maar leek meer over het apparaat zelf te gaan terwijl ik graag recepten uitwissel.

Hoe maak je die Beenham _Kellyy?

Ben ook erg benieuwd naar de chineese tomatensoep van lor1_1984, lijkt mij super om ook snoepjes met dat ding te maken.

Chinese tomatensoep maak ik zo:

2 pakken passata
1 blik gepelde tomaten
1 prei, in ringen
1 ui, gesnipperd
1 bakje/zakje taugé
500gr kipfilet, in kleine reepjes
4 eetlepels gembersiroop (ik gebruik bakgember vd Aldi)
4 eetlepels ketjap manis
4 eetlepels donkere basterdsuiker
Grote pot appelmoes (zonder stukjes ofzo)
naar smaak zout en peper
1 liter water
2 bouillonblokjes kip

Alles in de slowcooker, 4-5 uur op low laten pruttelen, tussendoor een paar keer roeren en proeven of het genoeg op smaak is.
Ik gebruik flink wat vierseizoenenpeper maar sambal oid zal ongetwijfeld ook werken om hem lekker pittig te maken.
Evt kun je een heel dunne omelet erbij maken en die in reepjes erbij serveren bij het opdienen. :)

Let op:
Het recept is voor 4,5l.
Je kunt de helft doen als je een kleinere slowcooker hebt of 1,5-2x de hoeveelheden pakken als je een hele grote slowcooker hebt.
De kip kan evt weggelaten worden, bouillonblokje kun je dan de groente-variant voor pakken.

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Slowcoocker recepten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 17:23

Oeh, klinkt als een lekker soepje.

Hier net de rendang uit de pan gehaald. Nu lekker eten.

Afbeelding

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Slowcoocker recepten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 19:17

Vandaag ook weer de slowcoocker aan gehad om pulled chicken te maken.

800 gram kip
2 eetlepels ketjap
4 eetlepels BBQ saus
2 uitjes
2 teentjes knoflook
75 ml kippenbouillon

Alles 2 a 3 uur op low tot de kip gaar is. Dan met twee vorken buiten de pan de kip stuk trekken. Dan alles terug de pannin en zonder deksel de saus in laten koken tot de gewenste dikte.

Vandaag hebben we dit in een pita met salade gegeten de rest wordt morgeen verwerkt in een nachoschotel.

Afbeelding
Afbeelding

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Slowcoocker recepten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 19:38

Ik gebruik m'n slowcooker heel veel. Voor mijzelf maar ook voor bone broth voor de honden.
Soep, curry, draadjes vlees. Pulled vanalles.


M'n favoriet blijft toch het leukst. Pan invetten (bakspray ftw) hele kip kruiden naar eigen smaak en er in leggen en op low zetten. Afhankelijk van formaat is ie na paar uur (4 voor kleine kip anders meer) gaar. Voor een knapperig vel kun je 'm nog even onder de grill zetten. Nooit meer gortdroge kip .

Tip overigens, als je een kip gerecht maakt zoals curry oid kun je beter kipdijvlees pakken. Dat wordt malse dan filet door a at meer vet erin)

Oh en ook favoriet is de buikspek van Ashley Willems. Die heeft sowieso enorm goeie recepten voor de slowcooker (waaronder die hele kip)

_Kellyy

Berichten: 2422
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuid-Holland/Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 22:24

Thats_Me schreef:
Ik zie al lekkere dingen voorbij komen. Het andere topic had ik gevonden maar leek meer over het apparaat zelf te gaan terwijl ik graag recepten uitwissel.

Hoe maak je die Beenham _Kellyy?

Ben ook erg benieuwd naar de chineese tomatensoep van lor1_1984, lijkt mij super om ook soepjes met dat ding te maken.

Sorry! Ik zie je berichtje nu pas! Hij is om welke reden dan ook ontstipt...
Heel simpel eigenlijk, gewoon beenham zonder iets erin op de laagste stand ongeveer 6,5 uur en dan eruit halen en klaar :)

SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 22:39

Ik vind de recepten van www.eetspiratie.nl erg lekker. De ragu voor pasta bijvoorbeeld is een groot succes hier!

Verder maak ik er regelmatig roti in, maar dat recept zou ik even op moeten zoeken.

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Re: Slowcoocker recepten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 22:43

Leuk onderwerp, ik heb ook een crockpot welke ik minimaal 2-3 x per week gebruik.

Het zuurvlees is ook één van mijn favorieten. Verder maak ik vaak kip met een boemboe oid.

Dit is ook een top recept:
https://www.eetspiratie.nl/indo-slowcooked-spareribs/

Mn zusje bakt er ook wel eens mee, haar cheesecake laatst was heerlijk.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 11:19

Aangezien ik flink heb lopen zoeken en veel topic's ben tegen gekomen. Gooi ik nu deze maar even omhoog.

Ik heb gisterenavond laat, na lang nadenken en twijfelen, een slowcooker gekocht. De Russell Hobbs MaxiCook Searing 22750-56.

Met timer en uitstel functie. En de binnen pan kan op het fornuis voor de eventuele recepten waar je wel vlees/uien moet aanbraden. Dus ik ben nu op zoek naar lekkere recepten. Ben al online heel veel recepten tegen gekomen, die ik gelijk heb opgeslagen. Maar wie weet hebben mijn mede bokkers nog lekker recepten.

Hij is alleen een beetje groot :+ 6 liter, terwijl ik maar in mijn uppie ben. Ach, doordeweeks moet ik toch eten op mijn werk en dan is portie ingevroren en al ook geweldig. En sommige recepten kan je door de groente en koolhydraten aan te passen al een volledige andere smaak geven. Dus heel problematisch is het ook weer niet. En zat collega's die altijd wel een portie willen anders. Want ik schijn lekker te kunnen koken :+

laurabe
Berichten: 724
Geregistreerd: 28-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:42

Ik heb dezelfde slowcooker gekregen voor mijn verjaardag/kerstmis :D .
Inmiddels gebruikt voor dit recept

https://puur-koken.nl/recepten/babi-pan ... lowcooker/ (geen idee hoe ik er een link van maak)

Maar ik heb dit recept verdubbeld maar je kan het ook nog makkelijk verdrievoudigen.
Het was lekker.

laurabe
Berichten: 724
Geregistreerd: 28-01-11

Re: Slowcoocker recepten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:44

Ik heb trouwens aardig wat recepten gevonden op Pinterest.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 15:09

laurabe schreef:
Ik heb trouwens aardig wat recepten gevonden op Pinterest.


Ik ben alleen geen fan van pinterest :+

laurabe schreef:
Ik heb dezelfde slowcooker gekregen voor mijn verjaardag/kerstmis :D .
Inmiddels gebruikt voor dit recept

https://puur-koken.nl/recepten/babi-pan ... lowcooker/ (geen idee hoe ik er een link van maak)

Maar ik heb dit recept verdubbeld maar je kan het ook nog makkelijk verdrievoudigen.
Het was lekker.


Maar dank je voor de tip. Vermoed dat ik deze vandaag ga maken. Ik heb alles wel in huis :D

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Slowcoocker recepten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 17:38

ze zouden moeten maaltijdboxen maken voor slowcookers :+.
Boel fijnhakken, in de slowcooker en 6-12 uur later, klaar!

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Re: Slowcoocker recepten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 18:15

Ik lees even mee.
Een aantal jaar geleden van een vriend een Gusta slowcooker gehad van 3.5 liter (zat in zijn kerstpakket).
Tot nu toe niks mee gedaan en heb hem net maar eens van zolder getrokken.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 20:01

Duhelo schreef:
ze zouden moeten maaltijdboxen maken voor slowcookers :+.
Boel fijnhakken, in de slowcooker en 6-12 uur later, klaar!


Ik wordt hoofd afnemer :')
Al is het gerecht wat er nu in zit niet heel moeilijk. Pulled chicken ala mij.
Kant en klaar gemarineerde stukken (2x dij en 2x poten) met witte en rode uit. Tomaatje. Ketjap. Bruine suiker. Meestal kookte in de kipstukken en maakte ik met de overige ingrediënten een soort sausje.

Ik maak er altijd 3 a 4 gerechten van. Broodje, wraps (of bao bun, maar dan moet ik de puff hebben die stomme broodjes te maken) nacho's en een soort pasta ragu (ipv rundvlees) Maar toch vond ik de 2de keer het vlees wat droog worden. Dus ik ben benieuwd of het nu malser blijft/wordt. Kan niet wachten -O- kan iemand die klok alvast vooruit zetten :+


blackstar schreef:
Ik lees even mee.
Een aantal jaar geleden van een vriend een Gusta slowcooker gehad van 3.5 liter (zat in zijn kerstpakket).
Tot nu toe niks mee gedaan en heb hem net maar eens van zolder getrokken.


Gewoon wat dingetjes proberen ;) Als slowcooker mij toch niet bevalt wilt een collega van mij de pan hebben. Die heeft al een kleintje, net als de jouwe, maar wilt een grotere hebben.