Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 57 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

[Help] Quiche loopt leeg

 
Profiel   

Ik gebruik (áls ik ooit al een quiche maak), een springvorm. En heel lui bladerdeeg als deeg :Y)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 10:09 



 
Profiel   

Ook een (te) dunne vulling hoort er niet uit te stromen. Als je het bladerdeeg goed neerlegt en aanduwt zodat je nergens kieren hebt kan het er onmogelijk uit. Met zo'n grote plak bladerdeeg is het makkelijker maar ook met die vierkantjes kan dat prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 10:20 



 
Profiel   

Ik leegde die vierkantjes nooit rechtstreeks in de vorm, maar leegde ze eerst in een vierkant op het aanrecht met een beetje overlap en rolde ze dan met de deegroller goed vast, lap omdraaien en de andere kant ook rollen. Of de plakjes op elkaar leggen steeds een beetje gedraaid dat de hoekjes een soort cirkel gaan vormen en dan opnieuw uitrollen dat een grote lap.

Tegenwoordig heb je deeg op de rol, zowel hartige taartdeeg als bladerdeeg. Nou bleek ik glutenintolerant te zijn, dus ik gebruik beiden niet meer, maar als ik voor iemand anders zou bakken, zou ik het nog steeds zo doen. En inderdaad de vorm goed bekleden met bakpapier. Een springvorm hoort eigenlijk niet te lekker, maat bij mij is cakebeslag inderdaad ook wel eens de vorm uit gelopen voor het in de oven stond...oepsie.

De sleutel is echt, wat al vaker benoemd is, zorgen dat de randen goed aan elkaar/op elkaar plakken, desnoods een klein beetje losgeklopt ei op de randen gebruiken en dan goed aandrukken of rollen. Rest van het ei kan dan gewoon de vulling in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 10:43 



 
Profiel   

Volgens mij is het probleem hier vooral de vorm. Wij maken een quiche nóoit in een springvorm, omdat die vaak niet helemaal lekdicht zijn. Om dit op te lossen zou je er aluminium folie omheen kunnen doen. Maar ik weet niet in hoeverre dit het uitlopen tegengaat. Een betere oplossing is een andere quichevorm. Zo'n lage met ribbels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 11:15 



 

De vorm zou niks uit moeten maken. Als je je deeg er fatsoenlijk in stopt, hoort de vulling niet door het deeg heen te lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 11:18 



 
Profiel   

Ik gebruik ook altijd een springvorm én de 4kantjes. Nooit problemen gehad.
De randjes van de 4kanten moeten iets overlappen en dan goed aandrukken. Soms even natstrijken zodat het wat plakt.
Op de bodem een klein laagje paneermeel om wat vocht van de vulling op te vangen. Of inderdaad eerst de bodem eventjes beetje afbakken voordat je de vulling erin doet.

Volgende keer een foto van de bodem zelf helpt wel bij nog extra tips geven. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 11:40 



 
Profiel   

JorineV schreef
Crème fraiche of roomkaas ipv melk.

Vulling voorkoken en goed laten uitlekken (vooral bij groenten die slinkt zoals prei).

Dit wilde ik ook zeggen. Met crème fraiche werkt perfect.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-21 18:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 57 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen