Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 57 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[Help] Quiche loopt leeg

 
Profiel   

Elke keer weer. Doe zoveel moeite om zo'n quiche te bedenken en maken en vervolgens loopt alle vulling eruit.

We gebruiken hartige taart deeg uit de vriezer. Dun trekken geprobeerd, dik laten ook. Het is al tijd goed gegaan en ineens niet meer. Al het eimengsel loopt eruit 100ml melk met 4 eieren.

Iemand de gouden tip?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 17:31 



 
Profiel   

Wij doen de quiche altijd een stuk langer in de oven dan aangegeven (wij doen een uur ipv 40 minuten) misschien dat dat helpt of anders minder melk gebruiken

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 17:35 



 
Profiel   

Nope, dus ik volg even :Y) ik maak geen quiches meer want ze blijven altijd nat :') miss dat hier goede tips voorbij komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 17:35 



 
Profiel   

Bakken in een quicheschaal? Als de hele bodem bedekt is en dan goed afgebakken kan er weinig misgaan toch? Vaak staat hij hier wat langer dan het recept zegt. Voordeel van die schaal is dat hij wat ondieper is dus sneller gaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 17:36 



 
Profiel   

Hoe nat is je vulling? Laat dit uitlekken als dit vochtig is

Sowieso helpt een laagje paneermeel op de bodem voor je de vulling er in doet al een boel en een eitje extra wil ook nog wel eens helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 17:37 



 
Profiel   

Waarin bak je de quiche?
Een quiche vorm of een andere vorm?
Misschien een beetje paneermeel in de bodem om te voorkomen dat het zon zompige bodem wordt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 17:37 



 

Ik gebruik eigenlijk nooit melk erin, geen problemen met leeglopen en het smaakt super!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 17:40 



 
Profiel   

Wat doe je er verder in behalve de melk en die eieren en hoeveel? En waar bak je hem in?

Edit, ik bak in zo'n vorm

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 17:40 



 
Profiel   

Springvorm en zelf de bodem kneden, gewoon verder volgens recept.
Nog nooit leeggelopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 17:46 



 
Profiel   

Langer in de oven laten staan. Staat hier soms wel 30 minuten langer in de oven dan het recept aangeeft. Verder heb ik een keramiek quicheschaal. Gebruik ook de deeg uit pakjes en prik alleen gaatjes in de bodem en plak even de overgangen aan elkaar verder niet. Ik check altijd even hoe nat hij is in de oven en pas als deze droog is haal ik hem uit de oven. Dan even paar minuten laten staan en dan aansnijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 17:49 



 
Profiel   

Twee eetlepels maizena in je eierenmengsel en geen melk gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 17:57 



 
Profiel   

Crème fraiche of roomkaas ipv melk.

Vulling voorkoken en goed laten uitlekken (vooral bij groenten die slinkt zoals prei).

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 17:59 



 

Probeer slagroom ipv melk

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 17:59 



 
Profiel   

Inderdaad veel langer in de oven laten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 18:02 



 
Profiel   

Creme fraiche gebruiken en 3 eieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 18:03 



 
Profiel   

Wanneer loopt het uit?
Voor, tijdens of na het bakken?

Ik maak heel vaak quiche met prei en lukt altijd met hartige taartbodem.
Ik gebruik 3-5 eieren (ligt er aan hoeveel ik er in huis heb) en een pakje houdbare slagroom. Oja ook nog kaas, prei en gerookte kipfilet :D

Je kan ook altijd een laagje paneer op de bodem doen voor je je eiermengsel er in doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 18:07 



 
Profiel   

Ik doe er geen melk in. Enkel 25ml room. Vroeger wel eens met melk bij gedaan en toen was de quiche niet vast genoeg. Doe het ondertussen al jaren zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 18:22 



 
Profiel   

Creme fraise ipv melk idd en als het nog nat blijft, dit:

https://jean.eu/product/le-creuset-past ... ersenrood/

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 18:23 



 
Profiel   

Ik zou ook crème fraiche gebruiken, eieren erdoor, en dan kleine scheutjes melk erbij totdat het mengsel net dun genoeg is dat het mooi tussen de groente in kan lopen maar dik genoeg dat het volledig stolt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 18:23 



 
Profiel   

Inderdaad room gebruiken in plaats van melk, melk stijft niet op met het bakken. Ook moet je ze meestal langer bakken dan het recept aangeeft

Ik gebruik soms dit recept: https://www.lekkervanbijons.be/recepten/quiche-lorraine

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 18:29 



 
Profiel   

Ik doe altijd een ei extra en geen melk maar een flinke scheut slagroom.
Ik maak quiche altijd met Bladerdeeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 18:30 



 
Profiel   

Er zijn al heel veel goede tips gegeven.

Ik gebruik graag het verse hartige taartendeeg van tante Fanny. Dat is één grote ronde deegplak die je zo in de vorm kunt doen. De vulling wordt er niet dikker van, maar het scheelt wel poetsen van de oven als vulling niet via de naadjes uit de quiche loopt. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 18:34 



 
Profiel   

Ik lees nu dat ik het denk ik verkeerd heb uitgelegt :+

Hij loopt al leeg op het aanrecht. Als ik m gelijk in de oven zet is de hele ovenschaal ondergelopen.

Tips als langer, creme fraise of slagroom zal ook niet helpeb :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 18:38 



 
Profiel   

Dan zou ik idd zoals hierboven het tante fanny deeg van de jumbo gebruiken..geen kieren dus kans op uitlopen veel kleiner...of een nieuwe bakvorm

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 18:41 



 
Profiel   

Nee. Ik klem altijd een vel bakpapier om de bodem in de springvorm. Nooit problemen (maak meestal zelf deeg, maar gebruik soms ook bladerdeeg of korstdeeg, kant-en-klaar). neem een orm die ruim genoeg is; hoe breder hoe beter.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 18:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 57 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen