Hoe knoflook bewaren/goed houden?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_88

Berichten: 14049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Hoe knoflook bewaren/goed houden?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 17:28

Wij zijn dol op knoflook en gebruiken het ook regelmatig, maar niet regelmatig genoeg blijkbaar... Wat er dus altijd met mijn knoflook gebeurt is:
1. Spruiten en uitschieters waardoor de knoflook taai wordt en nauwelijks nog te persen is...
2. Schimmel op de schil en de tenen...

Hoe wij knoflook bewaren: donker en op kamertemperatuur.

Wie heeft de tip?? *\o/*

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Hoe knoflook bewaren/goed houden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 17:31

Geen idee hoe het moet maar ik heb ze gewoon een mand in de keuken liggen. Bijna nooit uitlopers, alleen soms aan een bol die ik vergeten ben maar die ligt er dan al 4 weken of langer denk ik.

Foaly

Berichten: 4837
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe knoflook bewaren/goed houden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 17:33

Ik haal de tenen altijd uit de bol en doe ze dan los in een bakje. Dat bakje staat in een stellingkast, dus niet donker maar wel op kamertemperatuur. Hier geen uitlopers, wel eens dat een teen zacht of verrot wordt, maar 1 teen is makkelijker weg te gooien dan een hele bol.

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 18:00

Foaly schreef:
Ik haal de tenen altijd uit de bol en doe ze dan los in een bakje. Dat bakje staat in een stellingkast, dus niet donker maar wel op kamertemperatuur. Hier geen uitlopers, wel eens dat een teen zacht of verrot wordt, maar 1 teen is makkelijker weg te gooien dan een hele bol.

Zodra je bollen uit elkaar gaat halen zijn ze een stuk korter houdbaar.. ca 3 - 4 weken.
Hele bollen zijn 4-6 maanden houdbaar op een koelere, donkere, droge plek (wel luchtig, dus niet in een luchtdicht bakje).
Niet in de koelkast (dat is te koud en soms ook te vochtig).
Op kamertemperatuur kan, maar dat kan in de warmere zomers wel zorgen voor te snel uitdrogen/uitlopen.
Zo'n speciale knoflook pot is ideaal (niet in de zon zetten) en staat ook nog eens leuk op het aanrecht.

snorkel1986

Berichten: 3009
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 18:37

Brainless schreef:
Foaly schreef:
Ik haal de tenen altijd uit de bol en doe ze dan los in een bakje. Dat bakje staat in een stellingkast, dus niet donker maar wel op kamertemperatuur. Hier geen uitlopers, wel eens dat een teen zacht of verrot wordt, maar 1 teen is makkelijker weg te gooien dan een hele bol.

Zodra je bollen uit elkaar gaat halen zijn ze een stuk korter houdbaar.. ca 3 - 4 weken.
Hele bollen zijn 4-6 maanden houdbaar op een koelere, donkere, droge plek (wel luchtig, dus niet in een luchtdicht bakje).
Niet in de koelkast (dat is te koud en soms ook te vochtig).
Op kamertemperatuur kan, maar dat kan in de warmere zomers wel zorgen voor te snel uitdrogen/uitlopen.
Zo'n speciale knoflook pot is ideaal (niet in de zon zetten) en staat ook nog eens leuk op het aanrecht.


Toch gaat hier in de koelkast echtw wel lang goed.. wel in de deur

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Hoe knoflook bewaren/goed houden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 18:45

Ik doe de schoongemaakte tenen in een pot olijfolie. De knoflook blijft goed en je hebt gelijk lekkere knoflookolie

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Hoe knoflook bewaren/goed houden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 18:46

Ik haal ze uit elkaar, en vries ze in. Gaat super!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 18:47

Knoflook en olie zou is persoonlijk met oog op botulisme niet aan beginnen. Gewoon donker, koel en luchtig weghangen..

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: Hoe knoflook bewaren/goed houden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 18:49

Ik pureer ze met wat olijfolie en doe het in een bakje in de vriezer. Ik kan eraf schrapen wat ik nodig heb.

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hoe knoflook bewaren/goed houden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 18:52

Vraagje extra kun je knoflook en uien samen bij elkaar bewaren in zo’n bewaar pot?

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Hoe knoflook bewaren/goed houden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 19:06

Ik krijg altijd knoflook op het werk in onze maandkrat (werk in agf), dus dan gaat het oude weg, maar mijn vader vriest ze altijd in. Zelf nog nooit gedaan omdat ik dan ondertussen een vrieskast vol knoflook zou hebben, maar hij zweert erbij. Misschien eens proberen?

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 19:26

idinn schreef:
Knoflook en olie zou is persoonlijk met oog op botulisme niet aan beginnen. Gewoon donker, koel en luchtig weghangen..

Botulisme? hoezo

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 19:29


marleen_88

Berichten: 14049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 19:31

Bedankt voor alle tips en ervaringen!

Een donkere, maar koele plek heb ik niet echt in huis dus dat wordt hem niet. Ik ga wel mijn afgesloten bakje voor een open nakje verruilen en op het aanrecht en niet in mijn kruidenkastje zetten. Ik ben benieuwd hoe dat gaat en anders ga ik aan het invriezen beginnen.

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 20:25

ellepel schreef:
https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... m.aspxMaar

daar staat het wel waarom dat is

ik koop zelf losse knoflookbollen en dan gewoon 1 of 2 op de markt
zo heb ik het eigenlijk altijd vers :j

heb se gewoon in een open bakje in de keuken staan

Ja dan kun je dus gewoon niks meer inmaken, als je je daar wat van zou aantrekken.

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 20:30

Ditzelfde probleem heb ik dus met aardappels. Slaan bij mij altijd in no-time groen uit en/of lopen uit, maakt niet uit waar ik ze neerleg.

Ik eet dus nooit meer aardappels -O-

Vanuit mijn ouderlijk huis ben ik gewend dat je ze in de kelder moet bewaren, donker en koel. Maar ik heb geen kelder in mijn huis... Hoe houden de kelderloze mensen onder jullie de aardappels goed?

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 20:36

Fillis schreef:
Ditzelfde probleem heb ik dus met aardappels. Slaan bij mij altijd in no-time groen uit en/of lopen uit, maakt niet uit waar ik ze neerleg.

Ik eet dus nooit meer aardappels -O-

Vanuit mijn ouderlijk huis ben ik gewend dat je ze in de kelder moet bewaren, donker en koel. Maar ik heb geen kelder in mijn huis... Hoe houden de kelderloze mensen onder jullie de aardappels goed?


In een aardappelbak in de kast. Maar na een paar weken komen er altijd uitlopers hoor.

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 20:37

Fillis schreef:
Ditzelfde probleem heb ik dus met aardappels. Slaan bij mij altijd in no-time groen uit en/of lopen uit, maakt niet uit waar ik ze neerleg.

Ik eet dus nooit meer aardappels -O-

Vanuit mijn ouderlijk huis ben ik gewend dat je ze in de kelder moet bewaren, donker en koel. Maar ik heb geen kelder in mijn huis... Hoe houden de kelderloze mensen onder jullie de aardappels goed?


Ik doe ze in een papieren zak. Dan liggen ze donker en gaan wat langer mee.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 20:42

pillow schreef:
ellepel schreef:
https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... m.aspxMaar

daar staat het wel waarom dat is

ik koop zelf losse knoflookbollen en dan gewoon 1 of 2 op de markt
zo heb ik het eigenlijk altijd vers :j

heb se gewoon in een open bakje in de keuken staan

Ja dan kun je dus gewoon niks meer inmaken, als je je daar wat van zou aantrekken.


Ach ja, niet druk om maken. Van een beetje botulisme ga je enkel dood.

Koel en donker bewaren en niet teveel tegelijk kopen is mijn advies TS. En meer knoflook gebruiken in je eten ;).

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Hoe knoflook bewaren/goed houden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 20:55

Genoeg mensen die van dat beetje een rimpelloos gezicht krijgen :D Als je een beetje clean werkt loopt het niet zo'n vaart.

Ik bewaar mijn knoflook, aardappels en uien in een apothekerskast in een rekje. In de zomer blijft de knoflook dan een maand goed, in de winter wel een maand of 2/3 (kwam ik achter omdat er een halve bol naar beneden was gevallen, meestal gaat een netje van 2 wel binnen een maand op O:) ).

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 21:06

Rytir schreef:
Genoeg mensen die van dat beetje een rimpelloos gezicht krijgen :D Als je een beetje clean werkt loopt het niet zo'n vaart.

Ik bewaar mijn knoflook, aardappels en uien in een apothekerskast in een rekje. In de zomer blijft de knoflook dan een maand goed, in de winter wel een maand of 2/3 (kwam ik achter omdat er een halve bol naar beneden was gevallen, meestal gaat een netje van 2 wel binnen een maand op O:) ).


Ik kom er met gestrekt been in, maar dit is puur voor ieders veiligheid: dit is onzin. Het heeft niets te maken met hoe hygiënisch je werkt. De clostridium botulinum bacterie kan zich vermenigvuldigen in luchtdicht afgesloten ruimtes, bijvoorbeeld dus door knoflook in olie te doen.

Een quote van wikipedia:

Citaat:
"Deze bacterie produceert het toxine botuline, een van de giftigste stoffen op aarde. Een miljoenste gram van dit gif is voldoende om een mens te doden. Om dit beter in perspectief te brengen: één gram botuline zou een miljoen mensen kunnen doden.[1] Deze bacterie komt onder andere voor in het slik van sloten en plassen. Hij kan niet leven in het water van zo een sloot of plas: door de in het water opgeloste zuurstof wordt de bacterie onmiddellijk gedood. In sterk vervuild water, waarin het zuurstofgehalte tot nul is teruggelopen, vermenigvuldigt de bacterie zich snel. Dit leidt tot een vergiftiging van het water die botulisme genoemd wordt. Sterfte onder waterdieren zoals eenden is hiervan het gevolg. Natuurproducten zoals honing kunnen besmet zijn met sporen van Clostridium botulinum. Normaal gesproken kunnen deze sporen geen kwaad, maar bij kinderen onder de 1 jaar kunnen deze sporen uitgroeien tot volwaardige bacteriën. Dit kan leiden tot de infectieziekte infantiel botulisme.


Dus doe het alsjeblieft niet. Als je toch knoflookolie wilt maken, dan kan je natuurlijk prima even wat knoflook bakken in olie en dat direct gebruiken, maar knoflook bewaren in olie kan (hoe zelden ook) gewoon echt gevaarlijk zijn.

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 21:25

_MG schreef:
Ik pureer ze met wat olijfolie en doe het in een bakje in de vriezer. Ik kan eraf schrapen wat ik nodig heb.

Ik doe ze zo in een ijsklontjesvorm.

Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 21:25

Mooi advies van Voedingscentrum. Maak niet zelf eten in :\ Nou, ik ben toch erg blij met mijn weck-ketel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 21:59

Wecken is ook weer heel wat anders als inmaken :+

Pillow, inmaken kan prima, dat doe je tenslotte in suiker/zuur/zout/alcohol. Maar iets op olie leggen is weer heel wat anders.

Maar doe vooral wat je zelf wilt hoor. Ik doe over eten echt niet zo moeilijk (is het niet harig, nog niet groen wat niet hoort en rent het nog niet weg = eetbaar). Maar knoflook in olie, nee dank je. Er zijn grenzen aan welk risico ik neem.

Bienotje

Berichten: 10867
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 23:01

Hier bewaar ik de aangebroken knoflook op bol open in de deur vd koelkast. Werkt prima. En ligt er als ik laatste teen op maak zeker wel maandje.

Gek genoeg onaangeroerd dus gewoon nog in de kelderkast :+

En daar ligt dan de tweede uit een netje te wachten die ik daarna dan pak ;-)

Wat wel erg kan uitmaken is of je gedroogde knoflook koopt of voor de 'verse gaat.

Edit. Je hebt ook knoflooktenen op olie in pot in de supermarkt. En ook gehakte knoflook.